Partitionere ekstern harddisk?
Fra : Brian S

Dato : 29-11-05 14:37

Kan man partitionere en ekstern FW-harddisk således, at den en
partition kan læses af en PC og den anden del af en Mac? Jeg kender
godt til FAT32-formatering, men det er ulemperne ved, jeg gerne vil
undgå.

På forhånd tak.

Brian

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-12-05 16:05

Brian S wrote:
> [...]
> partition kan læses af en PC og den anden del af en Mac? Jeg kender
> godt til FAT32-formatering, men det er ulemperne ved, jeg gerne vil

Hvis ikke de to computere skal kunne læse den andens del kan du bruge
NTFS på windows-delen.

Hvis begge computere skal kunne læse samme område skal dette være FAT32
hvis ikke man vil installere ekstra drivere. (Og jeg ved ikke om der er
nogle andre filsystemer der har ordentlige drivere til begge OS).

mvh Andreas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-05 18:26

On 2005-12-08 16:05:04 +0100, Andreas Kleist Svendsen
<andreaskleist@gmail.com> said:

> Hvis ikke de to computere skal kunne læse den andens del kan du bruge
> NTFS på windows-delen.

Mac OS X læser fint NTFS - Mac OS X kan blot ikke skrive til NTFS.

> Hvis begge computere skal kunne læse samme område skal dette være FAT32
> hvis ikke man vil installere ekstra drivere.

FAT32 har en væsentlæig ulempe derved at filer større end 2GB ikke
understøttes. Enviderere understøttes rettigheder og flergrende filer
ikke (eks resurcegrene)

> (Og jeg ved ikke om der er nogle andre filsystemer der har ordentlige
> drivere til begge OS).

ext2/3 - men skal de Mac OSX og Windows computere man vil kunne bruge
disken med have driveren installeret.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-12-05 20:51

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> ext2/3 - men skal de Mac OSX og Windows computere man vil kunne bruge
> disken med have driveren installeret.

Dog ikke til Tigeren (endnu).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-05 21:57