Virusbærer entourage??
Fra : Tom

Dato : 28-11-05 23:32

Jeg har netop fået at vide at en mail jeg har sendt til en PC, indeholdt en
virus..
Mailen, er "blot" et svar på en mail tilsendt til mig, fra selvsamme PC.
Dermed er spørgsmålet....
Kan jeg i Entourage, eller på selve maskinen have vira, der er passive/
ufarlige for en mac, men som bliver aktive i det sekund de lander på en PC (
eller når de som i dette tilfælde "kommer tilbage"..

Med til historien hører at den person jeg har talt med, ikke er særligt
teknisk, men blot kunne konstatere at han "fik en virus" som hans virus
program slettede da han modtog en mail fra mig.

Spøgsmålet er dermed blot for at høre om entourage, der jo er et microsoft
program kan "gemme" vira, eller mit OS ( X.4.3) kan være inficeret etc..
Ganske uden at jeg mærker det..
Hardware er en ti bog med 10.4.3 på..
Tom

PS
Er normalt ikke angst for vira, men det er jo altid godt at være forberedt,
hvis der skulle komme noget i de omkring 1000 mails jeg modtager om ugen..

PPS
Findes der scripts java ting, eller "orme" etc der i øjeblikket rammer mac
platformen..
Jeg mener jeg får faktisk alt for mange mails om alt fra rolex til pep
piller..
Det var jo ellers så hyggeligt den gang vi ( jeg ) bare fik en mail fra
nigeria i ny og næ....

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-11-05 16:12

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> ufarlige for en mac, men som bliver aktive i det sekund de lander på en PC (
> eller når de som i dette tilfælde "kommer tilbage"..

Ja, det kan du. Men det har intet med Entourage at gøre.

Det kan ske sådan her:

Den mail du fik kom ikke fra den PC du tror. Den kom fra en anden
Windows maskine, som er "inficeret" og hvor e-mail adressen til den PC,
som du tror den kommer fra lå i adressebogen til Outlook. Hvis du så
sender det du har modtaget (inkl den en vedlagte fil - det er altid en
dårlig ide at gøre dette) tilbage til den PC du tror den kom fra, så kan
være forklaring på det skete.

Som sagt, det har intet med En'rage at gøre. Det er en fejl 40 (en
bruger fejl - hos dig).

> [...]
> program kan "gemme" vira, eller mit OS ( X.4.3) kan være inficeret etc..

Altså, jeg har en lille samling e-mails med "virus" liggende. For at se
om jeg kan finde ud af hvordan de fungerer. De er ganske harmløse på en
Mac, og kun farlige hvis de aktiveres på en Windows PC.

> [...]
> piller..
> Det var jo ellers så hyggeligt den gang vi ( jeg ) bare fik en mail fra

Du kan vist nok risikerer, at få dokumenter, der indholder macroer til
et MS Office dokument (Word, Excel etc) som vist nok i nogle meget
specielle tilfælde også ville kunne gøre skade på en Macintosh computer,
hvor der er installeret MS Office. Men MS har vist nok ændret måden
deres MS Office til Mac programmer virker på for at undgå, at dokument
macroerne automatisk afvikles når dokumentet åbnes.

Fra : Tom

Dato : 29-11-05 16:49

On 29/11/05 16:11, in article 1h6sp7m.17hlpgg1ppl8lgN%hlexa@hotmail.com,
"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Ja, det kan du. Men det har intet med Entourage at gøre.

Cool!

> [...]
> sender det du har modtaget (inkl den en vedlagte fil - det er altid en
> dårlig ide at gøre dette) tilbage til den PC du tror den kom fra, så kan

Næ nej,
Det var en personlig mail til mig fra en jeg kender ( fra hans maskine)
Som jeg responderede på..
Det var det ..
Ingen vedhæftninger ingen koder ud over html..

> Som sagt, det har intet med En'rage at gøre. Det er en fejl 40 (en
> bruger fejl - hos dig).

Hvad skulle det lige være for en fejl jeg har gjort....
At svare på mail !?

> Altså, jeg har en lille samling e-mails med "virus" liggende. For at se
> om jeg kan finde ud af hvordan de fungerer. De er ganske harmløse på en
> Mac, og kun farlige hvis de aktiveres på en Windows PC.

Jeg har været ret omhyggelig ( modtager som nævnt omkring 1000 mails om
ugen) med at slette alt..
Og jep, jeg troede at jeg havde set det meste..
altså alt fra vedhæftede filer med macroer .zip.bin.vba og alt det andet..
Det er derfor jeg spørger om det f.eks er muligt at ligge en orm/noget andet
ind i ex en mail-header, der først aktiveres på remote maskine/ved
overførsel ( fra en maskine til en anden via ISP)

> [...]
> deres MS Office til Mac programmer virker på for at undgå, at dokument
> macroerne automatisk afvikles når dokumentet åbnes.

Tak for det, tror blot jeg spurgte til lidt "frækkere" ting end
vedhæftninger.. ( må dog erkende at jeg rent faktisk åbner word docs..Dog
KUN fra virksomheder og mennesker jeg kender)
Omvendt i forhold min "paranoia", der vel slet ikke er så dum, da vira jo
kommer til vores platform også.. på et tidspunkt..

Modtager en lang række mails, der kommer i bunker.. Lidt som om at når jeg
har modtaget en ( typisk om rolex, xanax eller hvad det handler om for
tiden)...
Jeg end ikke åbner dem, ( som regel) alligevel fornemmer jeg at der kommer
flere, når der først er kommet nogle..( kan være spamernes vaner!?)
Lidt ligesom når du er på en site i transylvanien, og der er en reklame for
en dansk ydelse i banneret til højre..
Jeg mener der sker altså et maskine/nationalitets check, der - har jeg
oplevet - ind imellem har resulteret i at der bliver sagt "goddag" til mig,
med det navn der ligger på maskinen ( tom)
Rimeligt uhyggeligt..
Og nej, det kan vel heller ikke være en fejl40..

Tom

Tak for svar..

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-11-05 22:04

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

<snip>

> [...]

Det var et eksempel. Vist nok den mest udbredte måde at sprede en virus
gennem e-mail.

> [...]
> Det var det ..
> Ingen vedhæftninger ingen koder ud over html..

> Hvad skulle det lige være for en fejl jeg har gjort....

Det var ud fra din forklaring. Hvorfor hæfter du dig i øvrigt ved at
"det kom fra hans maskine"? Kom det måske alligevel ikke fra ham?

> [...]
> ind i ex en mail-header, der først aktiveres på remote maskine/ved
> overførsel ( fra en maskine til en anden via ISP)

Der vel osse den mulighed, at der var en anden mail som blev modtaget i
samme omgang som din, og som havde en virus i en attachment. At det ikke
kom fra dig i den mail du sendte, men på samme tidspunkt.

Modtager, som du skriver ikke er særlig teknisk, så det kan være han
tager fejl mht hvilken mail.

<snip>

> [...]
> Omvendt i forhold min "paranoia", der vel slet ikke er så dum, da vira jo
> kommer til vores platform også.. på et tidspunkt..

Det der kommer til en "passiv" modtager er enten virus i vedhæftede file
til e-mails eller orme. En orm er i store træk et program der kører i
baggrunden på en inficeret computer med et multitasking operativsystem
og som sender sig selv videre over et netværk. Modtagermaskinens
operativsystem skal vist nok altid være det samme som afsenderens.

Den første internet orm blev fremstillet og afsendt af en der hedder
Morris og har fået navn efter ham.

> Modtager en lang række mails, der kommer i bunker.. Lidt som om at når jeg
> har modtaget en ( typisk om rolex, xanax eller hvad det handler om for
> tiden)...

Osse her. Og kæmpe gevindster i lotterier, man ikke deltager i og
hustruer fra afdøde og kurrupte Afrikanske embedsmænd som gerne giver
10% af en kæmpe formue, som skal ud af landet, hvis hun lige må låne din
bankkonto et øjeblik.

> Jeg end ikke åbner dem, ( som regel) alligevel fornemmer jeg at der kommer
> flere, når der først er kommet nogle..( kan være spamernes vaner!?)

Taler vi om spammers eller virus?

> [...]
> med det navn der ligger på maskinen ( tom)
> Rimeligt uhyggeligt..
> Og nej, det kan vel heller ikke være en fejl40..

Der findes nogle sider på nettet (jeg kan ikke huske adresserne) hvor du
kan gå ind med din browser og få at vide hvad de kan se om dig. Jeg har
dog aldrig hørt at de kan se i det din browser oplyser hvad du hedder.
Men der samarbejdes jo mellem sites med reklamer ved hj af cookies.

> Tak for svar..

Det helt i orden. Håber ikke jeg kom til at fornærme dig.

Man kan i øvrigt lave mange smarte ting med En'rage, når man lærer den
at kende. Jeg har altid slået HTML fra.

Fra : Tom

Dato : 30-11-05 17:25

On 29/11/05 22:04, in article 1h6t4sr.1r3a23hgnw13mN%hlexa@hotmail.com,

> [...]
>
> Det helt i orden. Håber ikke jeg kom til at fornærme dig.
>
> Man kan i øvrigt lave mange smarte ting med En'rage, når man lærer den

Jeg er skam også ganske glad for programmet..
Blandt andet fordi at jeg ikke kan finde ud af at køre mine 10-12 accounts i
mail ( har ikke brugt så lang tid på det), ellers tror jeg egentligt jeg var
overgået til dette..
Man er vel mac mand..

Tom

I forhold til virus..
Jeg tror egentligt også bare at der var tale om at hans virus program var
sat til "meget høj sikkerhed".. så når der kommer en mail fra en mac....
Må det jo være en virus !?
Tom