Tådløs router under juletræet
Fra : Christian Bech

Dato : 22-11-05 11:48

Jeg har før spurgt om råd om indkøb af trådløs router, men svaret er
måske blevet uaktuelt i mellemtiden.

Jeg havde bestemt mig for det gamle råd om en Linksys WRT54G - altså den
sorte med horn og blå front, men nu ser jeg at der er en billig WRT54GC
på markedet, som istedet er en lille firkantet ting i sølvgrå. Vil den
være lige så god? Den gamle G'er er så vidt jeg kan se erstattet af en
55G - skal jeg hellere ønske mig den?

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 22-11-05 11:55

In article <nospam-5F501C.11481222112005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]
> på markedet, som istedet er en lille firkantet ting i sølvgrå. Vil den
> være lige så god? Den gamle G'er er så vidt jeg kan se erstattet af en

Og så bør jeg lige supplere med et link til GC'eren:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138116

Det tiltalende punkt er bla. prisen på 389,-

--
Christian

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-11-05 12:07

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Og så bør jeg lige supplere med et link til GC'eren:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138116
>
> Det tiltalende punkt er bla. prisen på 389,-

Nej.

Du skal se bag ud og ikke fremad når du vurderer kerneelementer i dit
computersystem, hvis du vil undgå bøvl.

Dvs. træk på alle de gode råd og erfaringer gennem tiden omkring netop
wrt54g. Så er svaret klokkeklart.

Flemming Rubini

Fra : Christian Bech

Dato : 22-11-05 14:17

In article <1h6fg5x.fz46jtgja4aoN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Du skal se bag ud og ikke fremad når du vurderer kerneelementer i dit
> computersystem, hvis du vil undgå bøvl.
>
> Dvs. træk på alle de gode råd og erfaringer gennem tiden omkring netop
> wrt54g. Så er svaret klokkeklart.

Det er helt klart det fornuftigste, men wrt54g ser ikke ud til at være
på markedet mere og jeg ved ikke helt om de nye blå wrt55g og wap54g kan
regnes for at være magen til wrt54g.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-11-05 17:08

> [...]

> Det er helt klart det fornuftigste, men wrt54g ser ikke ud til at være
> på markedet mere og jeg ved ikke helt om de nye blå wrt55g og wap54g kan

http://getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=WRT54G

Flemming Rubini

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 18:28

In article <nospam-9260AD.14163922112005@news.net.uni-c.dk>, Christian Bech wrote:

> Det er helt klart det fornuftigste, men wrt54g ser ikke ud til at være
> på markedet mere og jeg ved ikke helt om de nye blå wrt55g og wap54g kan
> regnes for at være magen til wrt54g.

Både WRT54G og WRT54GS (med speedbost, samme enhed med mere flash
og RAM, kan køre samme linux programmer) er på den amerikanske webside.

WRT55AG og WRT54GX har begge Linux kildekoden tilgængeligt, så de burde
også være OG.

Men G os GS er standarden

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 22-11-05 13:13

Christian Bech wrote:

> Og så bør jeg lige supplere med et link til GC'eren:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138116
>
> Det tiltalende punkt er bla. prisen på 389,-

Jeg har en, som leverer forbindelsen til computerne her i vores
lejlighed. Den fungerer fint, men rækkevidden er dårligere end "den
store model", har jeg læst i forskellige tests. Til gengæld er den let
at tage med sig rundt omkring - fx tager jeg den en gang i mellem med
til svigerforældrene, så jeg kan være trådløst på hos dem. Ikke så let
som Airport Express, men alligevel ret nemt.
Der kan monteres en ekstern antenne på den som forøger rækkevidden, men
det er jo også en ekstra udgift.

- Bo

Fra : Christian Bech

Dato : 22-11-05 14:19

In article <43830b26$0$41141$14726298@news.sunsite.dk>,
Bo Hovgaard Thomasen <bothomasenRE@MOVECAPSsofthome.net> wrote:

> [...]
> som Airport Express, men alligevel ret nemt.
> Der kan monteres en ekstern antenne på den som forøger rækkevidden, men

Godt at høre, at den virker. Den skal kun bruges til at dele
forbindelsen mellem stue og kontor (så jeg kan få lidt båndbredde igen
efter at konen har fået en bærbar), så en rækkevidde på max. ti meter er
sådan set rigeligt.

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 22-11-05 16:48

Christian Bech wrote:
> [...]
> forbindelsen mellem stue og kontor (så jeg kan få lidt båndbredde igen
> efter at konen har fået en bærbar), så en rækkevidde på max. ti meter er

Det klarer den i hvert fald let.

Desuden er web-interfacet i routeren lavet fornuftigt og logisk - modsat
visse andre billige routere, hvor opsætningen kan være mere end en
prøvelse. Men det er vist generelt for Linksys at softwaredelen er i
orden.

- Bo