Hvordan parser jeg sidens URL?
Fra : Holst

Dato : 18-01-06 10:19

Jeg er for første gang i mit liv igang med en lidt større hjemmeside.
Hidtil har jeg altid klaret mig med lidt grimt HTML og nogle rammer. Det
er dog ikke vejen frem med mit nærværende projekt.

Jeg er så småt ved at være færdig med en skabelon til hjemmesiden.
Skabelonen indeholder toptekst, menu og nogle felter, som der skal
fyldes information i.

Som vidt jeg kan forstå, vil vejen frem være at omdøbe filen til
'index.php' og så de rette steder i filen indsætte linjer i stil med:

<?php include("filnavn.inc"); ?>

hvor 'filnavn.inc' includerer teksten til et givent felt på siden.

Der vil jo være et utal af link på siden, og min idé var så, at når man
trykkede på et sådant link, så hoppede man frem til siden:

http://www.mitdomæne.dk/index.php?menu=2&sub=3&subsub=4

eller lignende, hvor argumenterne henviser til menupunkt nr. 2,
undermenupunkt nr. 3 og underundermenupunkt nr. 4.

Min idé var så, at dette burde medføre, at der i min skabelon inkluderes
filen:

2/3/4.inc

Men hvordan gør jeg det? Jeg har søgt rundt på internettet efter
information om det, uden held.

Indledningsvis vil jeg gerne have de tre tal hevet ud af URL'en og
anbragt i nogle variabler, så jeg også kan lave noget tjek på dem. Og
eksisterer de ikke i URL'en, så skal de sættes til en default værdi
(hhv. 1, 0 og 0).

Dernæst skal jeg have disse variabler omdannet til en streng for filnavnet.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Fra : Leonard

Dato : 18-01-06 10:53

Holst <newsjan06@shelter.dk> wrote:

> http://www.mitdomæne.dk/index.php?menu=2&sub=3&subsub=4

De ligger i $_GET, så du får dem frem ved at bruge $_GET['sub'] osv.
Altså:
$menu = $_GET['menu'];

og med lidt tjek:

if (isset($_GET['menu']))
$menu = $_GET['menu'];
else
$menu = 0;

> 2/3/4.inc

Strenge sættes sammen med .

$fil = $menu . "/" . $sub . "/" . $subsub . ".inc";
include($fil);

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Fra : Holst

Dato : 18-01-06 11:02

Leonard wrote:

> De ligger i $_GET, så du får dem frem ved at bruge $_GET['sub'] osv.
> Altså:
> $menu = $_GET['menu'];

Smart. Jeg havde troet, at jeg skulle parse den på en eller anden måde,
so jeg gjorde i gamle dage med javascript. Men det her er jo utrolig nemt.

Tusind tak for det og også tak for resten af dit svar. Så har jeg vist,
hvad jeg behøver for at klare det. Nu skal jeg lige have min skabelon
færdig, og så vil det da vist bare gå derudaf.