Jpgraph->Stroke() fejl?
Fra : Jonas Delfs

Dato : 09-01-06 21:21

Hej -

Jeg bruger Jpgraph til at generere nogle grafer, og i nogle tilfælde skal de
gemmes på serveren. Jeg har tjekket at mappen hvortil jeg forsøger at skrive
filen har tilstrækkelige rettigheder (dvs. jeg gennem FTP har givet den
pågældende mappe chmod 777 - og ja, jeg er godt klar over at mindre
formentlig kan gøre det), men jeg får alligevel fejlen:

"Can't create or stream to file ../phpupload/daily_variation_bars_100.png
Check that PHP has enough permission to write a file to the current
directory."

Jeg er bange for at løsningen er pinlint simpel, men da jeg rent faktisk
ikke har kunnet finde en løsning hverken gennem at prøve mig frem, eller ved
at Google på emnet, kryber jeg til korset og spørger her.
Hvad har jeg overset?

På forhånd tak!

Mvh. Jonas

Fra : Bent Stigsen

Dato : 11-01-06 03:02

Jonas Delfs wrote:
> [...]
>
> "Can't create or stream to file ../phpupload/daily_variation_bars_100.png
> Check that PHP has enough permission to write a file to the current
[snip]

Bogstaveligt talt, så er "../phpupload/" ikke "current directory".

Lidt søgt, men det kunne være den prøver at generere en temporær fil i
sit eget directory.

Alternativt ville jeg checke om "safe_mode" slået til, og noget i den
forbindelse.
http://www.php.net/manual/en/features.safe-mode.php
[quote]
When safe_mode is on, PHP checks to see if the owner of the current
script matches the owner of the file to be operated on by a file
function or its directory.
[end quote]

/Bent

Fra : Jonas Delfs

Dato : 11-01-06 19:55

"Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> wrote in message

> [snip]
>
> Bogstaveligt talt, så er "../phpupload/" ikke "current directory".
>
> Lidt søgt, men det kunne være den prøver at generere en temporær fil i sit
> eget directory.

Det kan jeg afvise med det samme, for jeg havde i min eksperimenteren også
givet skriverettigheder til eget directory.

> [...]
> matches the owner of the file to be operated on by a file function or its

Det kunne selvfølgelig være interessant, og det viser sig faktisk at
serveren kører safemode.
Hvordan løser man det? - er man nødsaget til at oprette mappen hvortil
grafen skrives gennem PHP, og så leve med at man ikke kan ændre ved
den/filerne i den gennem FTP?

Mvh. Jonas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 11-01-06 21:24

"Jonas Delfs" <jonas@NOSPAMdelfs.dk> wrote in message

> [...]
> Hvordan løser man det? - er man nødsaget til at oprette mappen hvortil
> grafen skrives gennem PHP, og så leve med at man ikke kan ændre ved

Til det kan jeg så selv svare at det ikke hjælper noget - også rimeligt
logisk da PHP's bruger så vil eje upload-mappen og FTP-brugeren scriptet.
Men så burde det vel virke med både mappe og script oprettet af
FTP-brugeren!?

Hjælp ønskes! :)

Mvh. Jonas

Fra : Bent Stigsen

Dato : 11-01-06 22:38

Jonas Delfs wrote:
> [...]
> logisk da PHP's bruger så vil eje upload-mappen og FTP-brugeren scriptet.
> Men så burde det vel virke med både mappe og script oprettet af

Ja, det lyder meget rigtigt. Permissions er så nødtvunget at være 777.
Det virker lidt ufikst, men er vel ok når det bare er en enkelt mappe.

Jeg har ikke selv rodet med safe_mode, så jeg ved ikke hvad der er den
rigtige måde at gøre tingene på.

Jeg lurede lidt på et webhotel jeg har. Lader til at deres ftp-server
er configureret til at tvinge owner af filer, til den bruger som
apache kører under. Det virker, men jeg ved ikke hvor fedt det er.
Hvad jeg lige kan regne ud, så omgår man nogle af de sikkerhedsfordele
der netop er ved safe_mode.

/Bent

Fra : Jonas Delfs

Dato : 24-01-06 12:39

> [...]
>
> "Can't create or stream to file ../phpupload/daily_variation_bars_100.png
> Check that PHP has enough permission to write a file to the current

Det viste sig at være en fejl i PHP 4.4.1:
http://bugs.php.net/bug.php?id=35071

Mvh. Jonas