Sprogstyring
Fra : Jonas Delfs

Dato : 04-01-06 22:41

Hej -

Jeg er i færd med at udvikle et større system som kræver adskillige sprog.
Indtil videre har jeg lavet en en.inc.php med den engelske udgave, som
grundlæggende er en bunke associative array's dvs. fx

$LANG['login']['id'] = "ID-number";
$LANG['login']['password'] = "Password";
$LANG['login']['lang'] = "Language";

Så længe det er enkelte ord o.lign. fungerer det også ok, og er rimeligt
ligetil for en evt. oversætter at finde rundt i, men der er også hele
sætninger, og længere beskrivelser imellem og generelt er det ved at være
ret uoverskueligt.

Hvad findes der af smarte løsninger som er ligetil, og fungerer?
Jeg forestiller mig noget a la de der konfigurationsfilsparsere der tillader
grupper (fx [LOGIN], iflg. ovenfor) og i det hele taget arbejder med rent
tekst?

(og hvis der i øvrigt er nogen der har et link til overvejelser omkring
implementering af fx Kinesisk i sådan et ASCII-system, så er det også af
interesse da systemet senere skal oversættes til dette.)

På forhånd tak!

Mvh. Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-06 22:58

On Wed, 04 Jan 2006 22:41:21 +0100, Jonas Delfs wrote:

> [...]
> grupper (fx [LOGIN], iflg. ovenfor) og i det hele taget arbejder med rent

Hvilken platform skal ud kører applikationen på?
Hvis der er linux, burde du kraftigt overveje gettext.
http://dk2.php.net/manual/en/ref.gettext.php

Det skulle også virke under Windows, men det har jeg ingen erfaring med.
> (og hvis der i øvrigt er nogen der har et link til overvejelser omkring
> implementering af fx Kinesisk i sådan et ASCII-system, så er det også af
> interesse da systemet senere skal oversættes til dette.)

gettext understøtter også kinesisk, hvis kinesisk locale er installeret
på serveren.

Læs denne lille tekst om gettext og venner:
http://oriya.sarovar.org/docs/gettext_single.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 04-01-06 23:18

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> wrote in message

> Hvilken platform skal ud kører applikationen på?
> Hvis der er linux, burde du kraftigt overveje gettext.
> http://dk2.php.net/manual/en/ref.gettext.php

Den skal køre på en FreeBSD hos azero.dk, men jeg udvikler på Windows, så
hvis ikke det også kan køre på Windows har det ingen interesse...
Jeg kigger nærmere på det! Takker...

Mvh. Jonas