Css - forskellig styling af "active/curren~
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 23-01-06 01:09

Hej

Jeg roder lidt med dette Wordpress site.

http://www.kulturvesterbro.dk/

Jeg har fået lavet en menu med undersider her:

http://www.kulturvesterbro.dk/?page_id=4

Og så har vi balladen. Fanebladet med Kultursiden er aktivt (det vil sige
grøn baggrund), fint nok, men da min underside (eller undersider) også er
aktive bliver de formateret på samme måde med grøn baggrund.

Jeg har luret, at den relvante kode i stylesheet'et ser således ud:

..current_page_item a, .current_page_item a:hover {
background: #B9FD8B !important;
color: #fff !important;
}

current_page_item er så et php kald, der er formateret med en class, så det
giver den rette effekt.

Den genererer følgende:

<li class="page_item current_page_item">
title="Kulturhuset">Kulturhuset</a>
<ul>
<li class="page_item"><a href="http://www.kulturvesterbro.dk/?page_id=9"
title="Underside1">Underside1</a> </li>
</ul>

Men jeg vil jo gerne have en anden effekt i min aktive undermenu. Kan jeg
gør det på en simpel måde med en anden class eller id til undermenuen?

Jeg tænkte på:

#subpages current_page_item a, #subpages current_page_item a:hover {
background: #000 !important;
color: #000 !important;
}

Og så lave en subpages div. Det virker bare ikke.

Jeg tænkte, at lidt fancy css kan løse problemet, men det er da muligt jeg
skal dykke længere ned i WordPress dokumentationen for at finde en løsning
på problemet.

Jeg håber dog, nogen har et bud.

Mark

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-01-06 03:55

On Mon, 23 Jan 2006 01:08:51 +0100, "Mark Thomas Gazel"
<markgazel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men jeg vil jo gerne have en anden effekt i min aktive undermenu. Kan jeg
>gør det på en simpel måde med en anden class eller id til undermenuen?

..current_page_item .page_item a, .current_page_item .page_item a:hover
{
background: #00ff00 !important;
color: #f00 !important;
}
eller lidt mere pædagogisk:

li.current_page_item li.page_item a, li.current_page_item li.page_item
a:hover {
background: #00ff00 !important;
color: #f00 !important;
}

- altså li.page_item, når den ligger inden i li.current_page_item

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 23-01-06 14:13

Tak Jørn

> [...]
> color: #f00 !important;
> }
>
> - altså li.page_item, når den ligger inden i li.current_page_item

Det virker fint, men mine problemer er ikke ovre endnu. Hvis du kikker her:

http://www.kulturvesterbro.dk/?page_id=9

Så forsvinder min active på fanebladet, når man vælger en underside.
Fordømt. Jeg ved ikke om css kan løse det problem eller jeg skal lave noget
php fikserier. Fanebladene ligger dog i en div kaldet "pages", så måske kan
jeg give den div nogle egenskaber mht. current page, der ikke influerer på
resten? Kan jeg det?

Mark

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-01-06 15:50

Mark Thomas Gazel wrote:
> [...]
> jeg give den div nogle egenskaber mht. current page, der ikke influerer på

og

body.sektion 2 li.page_item a {
background: #00ff00;
color: #f00;}

Med andre ord, giv alle siderf i samme sektion et
classname og selekter dine links efter det.

Du har vel kun brug for !important, hvis du ikke
kan give dine links tilstrækkelig høj specificitet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-06 19:02

> Du har vel kun brug for !important, hvis du ikke
> kan give dine links tilstrækkelig høj specificitet.

Jeg aner faktisk ikke hvad !important gør.

Mark

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-06 22:12

Mark Thomas Gazel wrote:

> Jeg aner faktisk ikke hvad !important gør.

!important (eksempel a {color:black !important;} sørger
for at din a-markører bliver sorte, uanset hvilke regler,
du laver for link-farverne i dit stylesheet.

Kun brugervalg i Windows eller browserens indstillinger
kan ændre på dette.

Men den sædvanlige måde at sikre den høje "vægt" af en
formregel er gøre den specifik:

#menu a {color:black;} - ret lav vægt.
#menu ul.cssmenu a - højere vægt
#menu ul.cssmenu li a - endnu højere vægt
osv

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-06 15:32

Mark Thomas Gazel skrev:

> http://www.kulturvesterbro.dk/?page_id=9
>
> Så forsvinder min active på fanebladet, når man vælger en
> underside. Fordømt.

Det er "by design" - et link er kun påvirket af :active mens man
klikker på det (eller på anden måde aktiverer det) - når du slipper
musen/tastaturet, forsvinder :active-tilstanden igen.

> Jeg ved ikke om css kan løse det problem eller jeg skal lave
> noget php fikserier.

Det sidste.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-06 19:01

> [...]
> klikker på det (eller på anden måde aktiverer det) - når du slipper
> musen/tastaturet, forsvinder :active-tilstanden igen.

Jeg fandt en løsning. Et plug-in, der både folder undersider og
derudover giver genererer følgende:

<li class="page_item current_page_ancestor">

Altså en forfader til det active/current child.

Hvor jeg så kan give current_page_ancestor en class. Ganske smart.

Desværre falder Forside så ud. Den kan jeg ikke give en class på
den måde, men det må være til at løse.

Tak for hjælpen.

Mark