horisontalt / vertikalt
Fra : HW

Dato : 21-01-06 20:25

Hej

jeg har et objekt som jeg gerne vil have centreret - både vertikalt og
horisontal via CSS hvordan gør jeg dette ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-01-06 20:50

HW skrev:

>jeg har et objekt som jeg gerne vil have centreret - både vertikalt og
>horisontal via CSS hvordan gør jeg dette ?

Er gennerelt en dårlig ide, medmindre det er små objekter.

Det gøres ved at placere det centreret med css og så angive en
negativ margin, se i koden på f.eks.
http://ellentoft.1go.dk/centrer/

Problemet er, at det skrider, hvis browservinduet er under en vis
størrelse (afhænger af størrelsen på det centrerede), prøv at
gøre vinduet mindre i eksemplet.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-01-06 10:23

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> Problemet er, at det skrider, hvis browservinduet er under en vis
> størrelse (afhænger af størrelsen på det centrerede), prøv at
> gøre vinduet mindre i eksemplet.

Det forstår jeg ikke. Dit eksempel skrider da ikke?

I øvrigt synes jeg ikke CSS er særlig smart, når man ønsker at centrere -
eller er det bare mig, der ikke kan se det logiske i at skulle fidle med
negative marginer?

--
Kurt Lund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-01-06 14:34

Kurt Lund skrev:

>Det forstår jeg ikke. Dit eksempel skrider da ikke?

Så er det fordi du ikke har gjort vinduet tilstrækkeligt lille.

Forestil dig så, at indholdet, der centreres, fyldte noget mere
og man tilpasser det så sin opløsning, som måske er 1024*768
eller større, så vil det skride i mindre browservinduer.

>I øvrigt synes jeg ikke CSS er særlig smart, når man ønsker at centrere -
>eller er det bare mig, der ikke kan se det logiske i at skulle fidle med
>negative marginer?

Det kan ikke laves anderledes med valid kode.

Udgangspunktet er at man centrere indholdet med css, men da det
er indholdets øverste venstre hjørne, der så bliver centreret, så
vil al indholdet ligge i højre side.

Derfor må man skubbe det til venstre med negativ margin.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-01-06 16:35

> Så er det fordi du ikke har gjort vinduet tilstrækkeligt lille.

Jo, jeg har. Jeg har haft siden nede under 200px - og det skrider stadig
ikke. Selvfølgelig kan billedet så ikke længere være der, men det fordeler
sig pænt udenfor browservinduet både til venstre og højre.

> Det kan ikke laves anderledes med valid kode.

Nej, det er korrekt. Men det forhindrer jo ikke, at jeg synes der mangler en
smartere måde at gøre det på. Det er meget godt at satse på valid kode, men
det er rigidt ikke at kunne se plads til væsentlige forbedringer i
standarden.
CSS skal være en hjælp - ikke en hæmsko.

--
Kurt Lund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-01-06 17:03

Kurt Lund skrev:

>Jo, jeg har. Jeg har haft siden nede under 200px - og det skrider stadig
>ikke

Det jeg mener, at det ikke længere er centreret og at indhold kan
komme til at overlappe hinanden.

> [...]
>smartere måde at gøre det på. Det er meget godt at satse på valid kode, men
>det er rigidt ikke at kunne se plads til væsentlige forbedringer i

Problemet er jo, at man ikke ved, hvort stort browservinduet er
og der kun har midterpunktet at forholde sig til.

I et vindue med en fast bestemt størrelse, så kan det sagtens
laves meget mere enkelt, men sådan er virkeligheden jo ikke.

Muligvis, kunne man lave noget med javascript, der måler vinduets
størrelse og derfra beregner placeringen, men det vil sikkert
være meget mere indviklet og ville sikkert heller ikke virke
optimalt i alle browsere.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-06 21:07

Kurt Lund wrote:

> Nej, det er korrekt. Men det forhindrer jo ikke, at jeg synes der
> mangler en smartere måde at gøre det på.

Du har som alle andre lov til at mene, hvad du vil. I øjeblikket er der bare
ikke smartere måder og det må vi så allesammen forholde os til.

> Det er meget godt at satse
> på valid kode, men det er rigidt ikke at kunne se plads til
> væsentlige forbedringer i standarden.

Jeg er sikker på, at folkene bag standarden kan se muligheder for
forbedringer. Men da consortiet bag standarden består af en samling af
forskellige browserudviklere, kan man ikke bare som en diktator sige, at i
fremtiden gør man sådan. Der er mange, som skal blive enige. Derfor tager
forbedringer tid - lang tid.

> CSS skal være en hjælp - ikke en hæmsko.

Det mener jeg da også, at css er - en hjælp. Det har da gjort det muligt at
slippe for at skulle beskrive hver enkelt elements udseende i
html-dokumentets kildekode. Har man været med fra før tiden, hvor css blev
introduceret, kan man genkende problemet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/