Hjælp til hjemmeside
Fra : PNR

Dato : 19-01-06 15:41

Jeg har nogle problemer på en side jeg er ved at lave, siden kan
ses her http://net.ibil.dk/

Mit problem er at den i ikke fylder skærmen ud i højden. Det
område omkring felterne "Område1, Område2 osv," der skulle de
baggrundsbilleder (det blå gitter) gerne være lige over adresse
oplysningerne. De skal fylde området ud mellem flash og
bundlinien.

Nogen der kan hjælpe mig?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Damgaard Ped~

Dato : 19-01-06 16:00

Hej

Dit problem er at afstanden mellem det blå gitter og
adresseoplysningerne er i procent af skræmens opløsning.
Enten fordi du har opstillet det i en tabel eller i css med
procent, prøv at formindske din skærm opløsning så vil du få et
mindre problem.
Det du i stedet skal gøre er at bruge padding i css eller rykke
rundt i dine tabeller hvis det er skrevet i html. Jeg håber du
bruger det første da det er det letteste.

Håber det hjalp, ellers kan du skrive noget af din kode og så vil
jeg da glædeligt hjælpe mere..

Andreas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-06 23:40

Andreas Damgaard Pedersen wrote:

> Dit problem er at afstanden mellem det blå gitter og
> adresseoplysningerne er i procent af skræmens opløsning.

Skulle vi ikke lige prøve at få udryddet den misforståelse:

Skærmens opløsning er hamrende uinteressant i forbindelse med webdesign.

Derimod er det et problem, når en webside er designet til meget store
browservinduer. Dele af siden kan måske ikke tilgås eller der kommer vandret
scroll, hvis brugerens browservindue er mindre end sidens forfatter havde
forestillet sig.

En webside bør laves, så bredden kan tilpasse sig den bredde browservindue,
brugeren har valgt. Eller den bør som minimum kunne ses i et browservindue
på max 800 px i bredden (fratrækker man scrollbar og vinduets kanter, er der
ca. 770 px tilbage til at boltre sig på.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-01-06 22:13

PNR wrote:
> [...]
> baggrundsbilleder (det blå gitter) gerne være lige over adresse
> oplysningerne. De skal fylde området ud mellem flash og

Hos mig kan det hele ikke være på skærmen (800x600)

Der ud over så har du tabeller inde i tabeller og det er både rent teknisk
en dårlig løsning og næsten umuligt at fejlrette.

For at gøre det ekstra svært at fejlrette har du lagt style informationer
direkte på en række elementer og det gør det håbløst at fejlrette, for man
kan ikke holde styr på hvad der gør hvad og hvorfor.

Du har i øvrigt ingen grund til at lægge tabeller inde i tabeller, du kan
udmærket klare det hele med en eneste tabel og CSS.

Udover at indlejrede tabller er svære at håndtere, så gør du også siden
ubrugelig for brugere der benytter en skærmlæser. Og nej det er ikke kun
blinde men også ordblinde, hjerneskadede og ældre der bruger en skærmlæser.
Brugere der bruger en tekstbaseret browser kan heller ikke bruge din side
til meget.

Så skil al style information ud og placer dem i head ,indtil du har det
overordnede design på plads, derefter placerer du dem i et selvstændigt
stylesheet. Og få fjernet alle de tabeller, som du har ikke har brug for.

Og inden du siger "jamen så virker mit layout ikke" så lad mig fortælle dig,
at der findes ikke et layout, der ikke kan løses med en tabel og kun en
alene. Det kræver lidt CSS men det funker.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : PNR

Dato : 25-01-06 15:16

Mange tak for jeres kommetare, jeg går lidt i tænke boks og
vender måske tilbage hvis jeg får brug for hjælp til at skrive
siden om.