Baggrunden virker ikke
Fra : David Trasbo

Dato : 18-01-06 15:30

Jeg er igang med at lave et nyt design til min side. Det har drillet mig før
og det driller mig igen.

Det der er galt er at baggrunden som skal fungere som ramme om menuen slet
ikke bliver vist. Jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Kan i?

Side: http://indexpage.dk/ny

Stylesheet: http://indexpage.d/ny/style/screen.css

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : David Trasbo

Dato : 18-01-06 15:31

David Trasbo skrev:

> Stylesheet: http://indexpage.d/ny/style/screen.css

Forkert. Det er selvfølgelig placeret her:
http://indexpage.dk/ny/style/screen.css

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-06 16:07

David Trasbo skrev:

> Det der er galt er at baggrunden som skal fungere som ramme om
> menuen slet ikke bliver vist. Jeg kan ikke gennemskue hvorfor.
> Kan i?

Ja - du har to problemer.

Dels henviser du til grafikfilen et forkert sted (ret
.../grafik/menuramme.gif til grafik/menuramme.gif) og dels overrider
du background på body med background på *.

Nøjes med at sætte background-color til white på body, og lad den
være inherit på *. Sæt så background-image til den rigtige sti.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 18-01-06 16:57

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> Dels henviser du til grafikfilen et forkert sted (ret
> ../grafik/menuramme.gif til grafik/menuramme.gif) og dels overrider
> du background på body med background på *.

Stylesheetet ligger jo i mappen "style". Der for bliver jeg jo nødt til at
springe en mappe tilbage for at fange mappen "grafik". Men det skal prøves.

Fra : David Trasbo

Dato : 18-01-06 17:01

> Stylesheetet ligger jo i mappen "style". Der for bliver jeg jo nødt til at
> springe en mappe tilbage for at fange mappen "grafik". Men det skal
> prøves.

Er prøvet. Men med stadig samme resultat.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-06 17:11

David Trasbo skrev:

> Er prøvet. Men med stadig samme resultat.

Har du fjernet eller ændret background-definitionen på *?`

Pt sætter du jo baggrunden til hvid på samtlige elementer - derfor
hjælper det ikke så meget at body har en baggrund.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 18-01-06 17:56

> Har du fjernet eller ændret background-definitionen på *?`
>
> Pt sætter du jo baggrunden til hvid på samtlige elementer - derfor
> hjælper det ikke så meget at body har en baggrund.

Har nu eksperimenteret lidt frem og tilbage, og nu virker det. Tak for
hjælpen!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-06 20:13

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> og dels overrider du background på body med background på *.

Hvis man har reglerne
body { background: red; }
* { background: blue; }
så er "body" faktisk en mere specifik selektor end "*" og baggrunden
på body bliver rød.
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#specificity>

> Nøjes med at sætte background-color til white på body, og lad den
> være inherit på *.

Eller lad være med at sætte den, så bliver background-color sin
default (transparent) og man kan se den hvide baggrund på body bagved.

(Jeg kan ikke se nogen background-erklæring på *-reglen nu. Hvis man
spørger om noget på en side og linker til den, så er det en god ide
at lave en kopi først. Så undgår man at man retter fejlen, og folk
der kommer til tråden senere forstår ikke hvorfor det der er skrevet
ikke passer med det der er linket til :)

Overvej dog at sætte background på html-elementet også. Ovenstående
eksempel giver blå baggrund på html-elementet og rødt på body, hvilket
kan ses hvis body ikke fylde hele vinduet ud (i hvert fald i Opera).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-06 22:07

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Hvis man har reglerne
> body { background: red; }
> * { background: blue; }
> så er "body" faktisk en mere specifik selektor end "*" og
> baggrunden på body bliver rød.

Jep - men hvis der er html-elementer inde i body (hvad der oftest
er), vil de få baggrundsfarven blå. Og hvis elementet udfylder hele
body, vil den røde farve slet ikke blive vist.

> [...]
> retter fejlen, og folk der kommer til tråden senere forstår
> ikke hvorfor det der er skrevet ikke passer med det der er

Det er måske en meget god service at gøre sådan, men jeg kan nu
ikke se det store problem i at henvise til originalen - så længe
man husker at skrive i gruppen hvis der er væsentlige ændringer. I
den aktuelle tråd blev det allerede i går foreslået at ændre eller
fjerne background - og David svarede at han havde fået det til at
virke (uden dog at fortælle hvordan).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 20-01-06 07:08

> [...]

> den aktuelle tråd blev det allerede i går foreslået at ændre eller
> fjerne background - og David svarede at han havde fået det til at

Fordi jeg ikke ved hvordan! Men en af de ting jeg gjorde var at flytte
menuramme.gif til den samme mappe som screen.css.