Mere sjov med mbalist
Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 22:12

Hej

Jeg har for læreprocessens skyld gang i en lille hjemmeside. Indholdet er
måske ikke ligefrem nyt for gruppen Men et lille problem har jeg nu
alligevel.

http://csnet:dk/html har jeg forsøgt mig med mbalist menuen. Problemet
havde jeg nok ikke haft hvis jeg ikke havde valgt det tåbelige design, men
sådan er det jo.

Når siden vises i et smalt vindue kan menuen naturligvis ikke være der i
bredden og rykker ned på næste linje. Jeg vil så have den div den ligger i
til at udvide sig, så den får den sorte baggrund. Lige nu er højden på
class="menuramme" angivet til 30px, da diven klapper sammen hvis jeg fjerner
højden. Fjerner jeg float:left på .ListMenu.horinzontal.li udvider diven sig
som den skal, men menuen placerer sig ikke på en række.

Problemet optræder tilsyneladende kun i Firefox

Nogen der har en løsning eller skal helt opgive det?

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 22:39

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse
> Hej
> På http://csnet:dk/html har jeg forsøgt mig med mbalist menuen. Problemet

Og så ville det jo hjælpe hvis jeg kunne finde ud af at skrive et link
korrekt: Prøver lige igen

http://csnet.dk/html

Fra : Benny Nissen

Dato : 11-01-06 22:43

CS wrote:

> Og så ville det jo hjælpe hvis jeg kunne finde ud af at skrive et link
> korrekt: Prøver lige igen
>
> http://csnet.dk/html

Det gør ingenting. Os med Firefox oplever ingen problemer med det første
link. Firefox 'gætter' sig bare frem til det rigtige

--
Benny Nissen

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-01-06 23:40

Benny Nissen skrev:

> Det gør ingenting. Os med Firefox oplever ingen problemer
> med det første link. Firefox 'gætter' sig bare frem til det
> rigtige

Ikke altid, min Forefox skulle lige tænke nogle sekunder, så
skiftede den over på http://www.csnet.nl/ - det er da også en
nydelig side, men sikkert ikke den Carsten ville vise

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-01-06 01:37

Allan Vebel wrote:

> Ikke altid, min Forefox skulle lige tænke nogle sekunder, så
> skiftede den over på http://www.csnet.nl/ - det er da også en
> nydelig side, men sikkert ikke den Carsten ville vise

Nej, det kan du ha' ret i. Jeg har jo forresten også sat min op til at
tiljøje .dk, hvis ikke andet findes, så det er nok derfor den prøver den
først.

--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 16:29

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør ingenting. Os med Firefox oplever ingen problemer med det første
> link. Firefox 'gætter' sig bare frem til det rigtige

Kommer vist an på ens newsreader. Bruger OE og Firefox som standardbrowser.
Alligevel starter IE, og siger der en syntax fejl

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-01-06 17:10

CS wrote:

> Kommer vist an på ens newsreader. Bruger OE og Firefox som standardbrowser.
> Alligevel starter IE, og siger der en syntax fejl

Ja, sikkert. Jeg bruger Thunderbird som newsreader, og Firefox som browser.

--
Benny Nissen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-06 13:26

Allan Vebel skrev:

>>> http://csnet:dk/html

> Ikke altid, min Forefox skulle lige tænke nogle sekunder, så
> skiftede den over på http://www.csnet.nl/

Min skifter slet ikke - den forsøger at vise <http://csnet/html>
(da :da vel sagtens bare opfattes som en ugyldig portbetegnelse),
og fortæller så at der ikke er nogen server der hedder csnet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-01-06 23:18

CS wrote:
> [...]
> placerer sig ikke på en række.
> Problemet optræder tilsyneladende kun i Firefox
>
> Nogen der har en løsning eller skal helt opgive det?

Måske du skulle have holdt fast i tråden med underlige menuplacereinger?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://80.62.61.212/webaccessibility/lettheuserchoice.asp

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 16:10

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43c58421$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Måske du skulle have holdt fast i tråden med underlige menuplacereinger?

Tjah problematikken er jo lidt en anden.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-06 00:29

CS skrev:

> Jeg vil så have den div den ligger i til at udvide sig,
> så den får den sorte baggrund. Lige nu er højden på
> class="menuramme" angivet til 30px, da diven klapper
> sammen hvis jeg fjerner højden.

Ja. det giver problemer med den højde, så kan den slet
ikke udvide sig.

> Fjerner jeg float:left på .ListMenu.horinzontal.li udvider
> diven sig som den skal, men menuen placerer sig ikke
> på en række.

Du har både float og position:absolute; i menuen, og det
går helt galt. position:absolute; lægger sig som et lag oven
på det hele, og kan derfor ikke udvide den boks der gerne
skulle udvides.

Udkommenterer jeg hele din ListTree, udvider boksen sig
som den skal, så det er menuens opbygning der laver
fejlen.

> Problemet optræder tilsyneladende kun i Firefox

Ja, i IE kan man godt give en boks en højde, så udvider
den sig når der komme mere indhold i den, med FF opfører
sig lidt anderledes.

> Nogen der har en løsning eller skal helt opgive det?

Jeg ville nok finde en anden menu, der er så mange at
vælge imellem. Jørgen har beskrevet en stor del af dem
http://webdesign101.dk/navigation/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 16:19

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Ja. det giver problemer med den højde, så kan den slet
> ikke udvide sig.

Nej.

> Du har både float og position:absolute; i menuen, og det
> går helt galt. position:absolute; lægger sig som et lag oven
> på det hele, og kan derfor ikke udvide den boks der gerne
> skulle udvides.

Det jo sådan set logisk nok

> Udkommenterer jeg hele din ListTree, udvider boksen sig
> som den skal, så det er menuens opbygning der laver
> fejlen.

hvordan gør du lige det?
..
> Jeg ville nok finde en anden menu, der er så mange at
> vælge imellem. Jørgen har beskrevet en stor del af dem
> på http://webdesign101.dk/navigation/

Ja det overvjer jeg også. Nogen der kender en konkret menu med samme
funktíon? Det er must den også kan fungere uden javascript.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-06 19:06

CS skrev:

> hvordan gør du lige det?

Jeg har i Firefox installeret Web Developer Extensions
fra http://chrispederick.com/work/webdeveloper/

Her komme en ny menulinje: CSS => Edit CSS, som du
kan se på billedet - her kan jeg redigere i din css-fil og få
resultatet vist på skærmen med det samme - og det hele
foregår kun på min maskine.

Det er et genialt påfund, som jeg kun kan opfordre dig til
at installere - og så er den gratis.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 21:05

> Jeg har i Firefox installeret Web Developer Extensions
> fra http://chrispederick.com/work/webdeveloper/

> Det er et genialt påfund, som jeg kun kan opfordre dig til
> at installere - og så er den gratis.

Nå okay. Den bruger jeg i forvejen - og ja et genialt påfund. Har desværre
ikke kunnet finde en toolbar til IE samme gode funktionalitet. Var ordet
"udkommenteret" jeg undrede mig over

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-01-06 01:46

CS skrev:

> ordet "udkommenteret" jeg undrede mig over

Her mener jeg bare

/*
..ListTree{
det hele...
}
*/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 18:15

> Her mener jeg bare
>
> /*
> .ListTree{
> det hele...
> }
> */

Ja det kunne jeg jo have sagt mig selv

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-06 23:50

CS skrev:

> Nå okay. Den bruger jeg i forvejen - og ja et genialt påfund.
> Har desværre ikke kunnet finde en toolbar til IE samme gode
> funktionalitet.

Prøv at kigge her:
<http://www.google.dk/search?q=ie+developer+toolbar&btnI=Jeg+føler+mig+heldig>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 18:17

> Prøv at kigge her:
> <http://www.google.dk/search?q=ie+developer+toolbar&btnI=Jeg+føler+mig+heldig>

konklusionen må vist blive jeg ikke kan finde ud af at bruge css-delen i
ovenstående

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-01-06 11:36

Hej Carsten!
> [...]
> fjerner højden. Fjerner jeg float:left på .ListMenu.horinzontal.li udvider
> diven sig som den skal, men menuen placerer sig ikke på en række.

Jeg har prøvet at fjerne height fra div.menuramme og indsat
padding-bottom:7%; - umiddelbart ser det ud til at virke i FF, men jeg ved
ikke hvilken effekt det har på andre browsere, da det er testet med FF's Web
Developer Toolbar...

En lille sidebemærkning:
Måske du skulle gennemgå siden for skrive- og slåfejl - der er nogle
stykker....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 16:22

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> ikke hvilken effekt det har på andre browsere, da det er testet med FF's

Ja det løser jo det problem, men skaber et nyt. Var ikke meningen at
menuboksen skulle være højere. Har ændret det i stylesheetet og ser ud til
at virke ok i alle browsere. Ja web developer er god i den forbindelse.
Savner noget lignende til IE

> En lille sidebemærkning:
> Måske du skulle gennemgå siden for skrive- og slåfejl - der er nogle
> stykker....

Ja jeg er godt klar over det - men tak alligevel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 12-01-06 18:26

CS wrote:
> [...]
> ud til at virke ok i alle browsere. Ja web developer er god i den
> forbindelse. Savner noget lignende til IE

Der findes selvfølgelig ikke blot en developer toolbar til IE men hele to.

Du kan hente dem her.

http://80.62.61.212/test/WAT_DK.exe
http://80.62.61.212/test/iedevtoolbar.msi

Med venlig hilsen
JohnnyWinther Ronnenberg

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 18:50

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43c69142$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Der findes selvfølgelig ikke blot en developer toolbar til IE men hele to.
>
> Du kan hente dem her.
>
> http://80.62.61.212/test/WAT_DK.exe
> http://80.62.61.212/test/iedevtoolbar.msi

Sidst nævnte havde jeg så. Bruger tit Webdeveloper i firefox til at redigere
CSS. Enten kan jeg ikke finde ud af at bruge de værktøjslinjer til IE eller
så er det rimeligt besværligt i dem.