Fedthale - Hankat
Fra : Jackster

Dato : 11-06-01 21:33

Hej Katteelsker

Vi har to hankatte som har fedtet haler. Hvad gør man????

/Pernille

Fra : DK. True Trust

Dato : 11-06-01 21:47

Hej Pernille
Fedthaler kan behandles let.
Du kan købe noget tørshampoo "pudder" som du drysser godt ned i halen, der
skal bruges meget.
Du skal drysse et godt lag helt ned ipå huden af halen massere let og børst
med en blød børste. Gentag behandligen 1-2 gange pr. uge.
Du kan starte med at vaske halen i YES opvaskemiddel ikke opblandet med
vand.
Dette smøres ind i tør hale, masseres godt ind og lad trække ca. 7-10 min.
derefter skyldes godt og eftervaskes med alm. kattechampoo eller blot en
shampoo du selv har stående dog uden balsam. Husk at skylle rigtig godt hels
et par minutter mere efter der ikke kommer skum ud af pelsen.
Tør halen.
Ugen efter vask kan du starte med pudder eller kartoffelmel.
Håber du kan bruge disse tips.
Mange miauuer fra Birgitte samt katte
www.truetrust.dk

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 11-06-01 22:26

> Fedthaler kan behandles let.
> Du kan købe noget tørshampoo "pudder" som du drysser godt ned i halen, der
> skal bruges meget.

Neeeeeeeej Helt forkert - hvis man putter pudder ned i halen, så "siger
halen" - HOV - jeg har ikke mere fedt, lad mig producere noget mere - og
vupti, du kan blive ved og ved og VED med at bruge pudder - nææææ, hvis du
putter olie i halen (jeg har noget der hedder Crystal Oil, produceret af
Jean Peau) så "tror" halen nemlig at - nu har jeg produceret fedt nok, så
nu kan jeg holde en pause i laaaaaang tid. DETTE virker - trust me !! Og
halen bliver bare SÅ pæn af det Man skal selvfølgelig putte olien ned i
bunden af halen, og ikke al for meget, men "dråber" de steder hvor der er
fedtet og så måske lige gnide lidt på det.
Det ser _forfærdeligt_ ud de næste 3-5 dage, men herefter bliver det pænt,
og du kan nu vaske halen i en ikke udtørende shampoo, bruger du sulfo eller
lign. (mange bruger det, men de ved ikke bedre kommer du ind i samme
problem som med puderen !!!!

Held og lykke

- Mette

PS. det skal lige siges at jeg ikke ved om madolie kan gøre det "Crystal
oil" tører ind i huden meget hurtigt, og det er måske derfor halen stopper
med at producerer mere fordi nu kan den mærke at den er "gennemvædet" - hvad
ved jeg , det virker bare !!

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-06-01 22:55

Hej Pernille

For det første - det er hovedsagligt fertile hankatte, der får problemer med
fedthaler - altså, en (eller i dit tilfælde, to) kastration kan afhjælpe
problemet delvist.

Dernæst - der er også kastrater, og hunkatte, der kan lide af fedthaler...
Der findes flere forskellige midler, men som Mette skriver, så vil udtørring
vha. fx tørshampoo eller sulfo resultere i en øget produktion af fedt,
hvilket gør problemet endnu større, altså, put fedt på! Nogle bruger olier,
men jeg har også hørt om mayonnaise som middel (?!).
Jeg har hørt om fedthaler, der har været så slemme, at talgkirtlerne
ligefrem blokeres - så må man en tur til dyrlægen...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Jackster <!nygade33!@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g39m5$he4$1@news.inet.tele.dk...

Fra : DK. True Trust

Dato : 12-06-01 08:35

Jeg kender godt til behandlingen med olie........men jeg synes bare at mine
hankatte slikke olien i sig og det går ud over maven istedet.
Derfor vidregav jeg ikke dette råd.
Miauu fra Birgitte samt katte
www.truetrust.dk

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 12-06-01 09:51

Hmmm, det har jeg nu ikke været ude for - hvis du gør det mens de sover, og
altså nuser dem stille og roligt, burde olien jo nå at trænge rigeligt
ind.....

- Mette