Mærkelig opførsel - element hopper ud af d~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-06 22:50

Hej alle

Jeg rodede med søgeboksen på Fidusos side i dag. Min plan var at
den skulle ligge i venstre side af den mørkerøde bjælke under
logoet. Det gør den sådan set også, men den hopper ned på en ny
linje, så bjælken bliver dobbelt så bred.

Nu har jeg lige lagt en testside her:

http://fiduso.dk/test/
http://fiduso.dk/test/fiduso00.css

På den kan man se at den røde bjælke er blevet tre gange så stor.
Der ligger en div der sørger for den røde farve. Det er
..titellinje. Inden i den ligger der tre div'er, cent, search og
cent.

Hvorfor ligger de ikke på én linje?

Hvis jeg lægger dem i samme div, ligger de også på linje, men så
står "Forside" til venstre.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-06 23:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]

> Der ligger en div der sørger for den røde farve. Det er
> .titellinje. Inden i den ligger der tre div'er, cent, search og

Nej - ikke set herfra.

Du har følgende struktur:

       <form>
       </form>

Det er helt logisk at din "cent"-div hopper ned på en linje for sig
selv - den er placeret sammen med inline-indhold (input), og for at
få hele bredden for sig selv, indsættes der automatisk et
linjeskift.

Hvis du vil have søgeboksen og titelteksten på samme linje kan du
fx benytte float.

Følgende er lyntestet i Firefox:

..search input{ float: left; margin: 7px; }
..cent { padding-bottom: 7px; }

(tilføjes efter de nuværende definitioner)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-01-06 23:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> den skulle ligge i venstre side af den mørkerøde
> bjælke under logoet.

En måde at gøre det på kunne være:

<form name='google' .... >
<input... >
</form>

og positionere det absolut, da det står samme sted altid.

#googlefelt{
position:absolute;
top:XXpx;
left:YYpx;
}

Jeg ville nok bytte om på feltet og knappen, så det er det
samme som skriveretningen - det andet virker lidt bagvendt.

Jeg ser også at du har alt='Søg på Fiduso' på søgefeltet,
det vil ikke fungere - brug title i stedet.

Din overskrift burde ligge i en <h1>, den kan du også give
en style.

Du kan også eksperimentere med float, hvis du absolut
vil have den til at ligge i den div, men så bliver det vanskeligere
med overskriften.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk