Dynamiske URL's eller ej ?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-01-06 18:29

Er der reelt noget at vinde eller er det noget "pop" ?

Jeg kan selvfølgelig godt se fordelen i at en URL bliver nem at huske
domæne.tld?artikel=blah <=> domæne.tld/artikel/blah

Men er der så mere i det end det ?
Google indexerer faktisk også dynamisk indhold, og bruger det selv .
At bruge mod_rewrite eller tilsvarende til at ændre på requests er
"trivielt", men man skal jo også ændre på alle de ting som generer links..
Er det arbejdet værd ?

Hvad mener i ?

Link til emnet..man kan så diskutere hvor nemt det er at huske....
http://www.devarticles.com/c/a/Web-Services/Make-Dynamic-URLs-Search-Engine-Friendly/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 22:55

Sune Storgaard wrote:
> Er der reelt noget at vinde eller er det noget "pop" ?

Hvis man dermed kan reducere et 10 sider langt dokument til 10 deldokumenter
hver 1 side langt, vil jeg da mene, at dokumentet bliver mere brugervenlig.
Man tvinger ikke brugeren til at hente mere end det, brugeren er
interesseret i at læse. Og man befrier brugeren for en masse trættende
scroll-arbejde.

Lad bare andre kalde det pop, jeg synes, det er brugbart.

Men yderligere diskusion hører vist hjemme i en af serverside-grupperne:

> Jeg kan selvfølgelig godt se fordelen i at en URL bliver nem at huske
> domæne.tld?artikel=blah

Næ, det er faktisk ikke formålet. Jeg kan heller ikke få øje på, at det
skulle være lettere at huske 10 forskellige indholds-id'er til et dokument
end at skulle huske 10 forskellige dokumentadresser, hvis man lavede en
fuldstændig opdeling i separate dokumenter.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Neuhafen

Dato : 06-01-06 12:54

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der reelt noget at vinde eller er det noget "pop" ?
>
> Jeg kan selvfølgelig godt se fordelen i at en URL bliver nem at huske
> domæne.tld?artikel=blah <=> domæne.tld/artikel/blah
>
> Men er der så mere i det end det ?

Om der er mere i det en det...?
Tjaaa... jeg benytter det meget... For ikke at sige altid !

Jeg laver en hoved side, og alt efter ID'en, så inkluderer jeg sidens
indhold.

Det er, for mig, meget lettere at finde rundt i, og det er lettere at holde
en ren linie i sidens design !
(Specielt hvis det er kombineret med CSS)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-06 13:49

Neuhafen skrev:

> Om der er mere i det en det...?
> Tjaaa... jeg benytter det meget... For ikke at sige altid !
>
> Jeg laver en hoved side, og alt efter ID'en, så inkluderer jeg
> sidens indhold.

Jeg synes begreberne bliver rodet en del sammen i tråden. For mig
at se er der to ting at tage stilling til:

A: Dynamiske (servergenererede) sider eller ej

B: Pæn URL eller ej

Mht. A tror jeg alle der har prøvet at skrive serverbaseret kode
(asp, php, asp.net etc.) vil foretrække at bruge det til at sikre
genbrug og inkludering af fælles kode.

Det interessante er så hvordan det gøres. Den simple løsning er
bare at putte et id-nummer eller lignende i querystring
(default.asp?side=234). Mere avancerede løsninger kan ændre url-
adressen, så ovennævnte side fx vises som /artikler/2005/tabeller/.
Det er her spørgsmål B kommer ind.

Fordelen ved at bruge en "pæn" adresse er at man kan huske adressen
meget lettere end hvis der bare er et id-nummer hæftet på. Det er
dels aktuelt hvis man skal skrive adressen direkte, og dels aktuelt
hvis man skal finde tilbage til en bestemt side fra adressefeltet
(autofuldførelsen i browserens adresselinje er ikke meget værd når
det eneste der skiller to adresser er et id-nummer).

Der er selvfølgelig stadig tilfælde hvor det kan være lige meget
med en "pæn" adresse. Har man fx en detailside der viser
enkeltopslag fra en stor databasetabel (fx varer eller personer),
er det ikke nødvendigt med et "pænt" direkte link til samtlige
opslag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-06 15:09

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> (default.asp?side=234). Mere avancerede løsninger kan ændre url-
> adressen, så ovennævnte side fx vises som /artikler/2005/tabeller/.

På fiduso har adressserne formen:

   http://fiduso.dk/?page=fordrejninger

Bortset fra sammenstødet mellem engelsk og dansk [1], så er den
da nogenlunde pæn nok og til at huske. Det største problem er nok
at huske spørgsmålstegnet.

Men jeg ser ikke det store problem. Det er ufatteligt sjældent
jeg skal huske adresser eller skrive dem i hånden.

[1] Sådan kan det gå når programmeringssproget er bygget på
engelsk.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 06-01-06 15:20

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Men jeg ser ikke det store problem. Det er ufatteligt sjældent
>jeg skal huske adresser eller skrive dem i hånden.

Nej, du skal ikke, men hvad med dine brugere?
- en der vil give et link videre til en anden i en samtale - du ved
det sker faktisk stadigt at der er nogen der taler med hinanden ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 06-01-06 15:22

> Nej, du skal ikke, men hvad med dine brugere?
> - en der vil give et link videre til en anden i en samtale - du ved
> det sker faktisk stadigt at der er nogen der taler med hinanden ...
Det er sjældent at man videregiver specificerede urls. Oftest er noget i
stil ni.dk og så en videreforklaring. Er det længere adresser bruger langt
de fleste (alle som jeg kender og omgås) emails.

Fra : Leonard

Dato : 06-01-06 15:33

"Christoffer" <hjeir@motherdk.dk> wrote:

>Det er sjældent at man videregiver specificerede urls. Oftest er noget i
>stil ni.dk og så en videreforklaring. Er det længere adresser bruger langt
>de fleste (alle som jeg kender og omgås) emails.

Er det?

Jeg videregiver ofte url til fx ryk.dk/tbase o.lign. det synes jeg er
nemmere end den lange forklaring med ind på hovedsiden og så klikke på
det ikon nederst i den sorte firkant ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-06 16:27

Leonard skrev:

> Nej, du skal ikke, men hvad med dine brugere?

Tror du at fidusos sider er de eneste jeg kikker på overhovedet?

De adresser jeg benytter, har jeg fra mails, fra et indlæg i en
debatgruppe eller fra et link på en hjemmeside.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 06-01-06 17:31

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>De adresser jeg benytter, har jeg fra mails, fra et indlæg i en
>debatgruppe eller fra et link på en hjemmeside.

Og vi er allesammen forskellige, jeg snakker med mange mennesker og
udveksler også links ved hjælp af tale, og jeg synes det er lettere at
sige:
fiduso dk fordrejninger
end:
fiduso dk page spørgsmålstegn ligmed fordrejninger

og de fleste jeg snakker med ved godt at der skal punktummer imellem
før dk og skråstreger efter, så dem slipper vi for at sige

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-06 17:47

Leonard skrev:

> og jeg synes det er lettere at sige:
> fiduso dk fordrejninger
> end:
> fiduso dk page spørgsmålstegn ligmed fordrejninger

Ja, det kan jeg godt se.

> og de fleste jeg snakker med ved godt at der skal punktummer imellem
> før dk og skråstreger efter, så dem slipper vi for at sige

Helt enig. Det irriterer mig faktisk lidt når speakere tager dem
med.

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 06-01-06 20:52

Bertel Lund Hansen wrote:
> Helt enig. Det irriterer mig faktisk lidt når speakere tager dem
> med.

Så vent til du sidder som supporter og skal sikre at folk kommer igennem, så
skal hver eneste tegn staves og man skal huske om skråstregen skal være
vende til højre eller til venstre og mellemrum skal udtales. Om det er en
webadresse eller en kommandoline er ligegyldigt. Hvis brugeren ikke rammer
den første gang, så stav. Man kan altid grine når man har lagt røret og lad
mig bare sige, det sker ret tit

Hvis der er noget der er irriterende, så er det brugen af dot som er
programmør slang. Men der er stadig brugere der tror at www.danmark.dk skal
skrives wwwdotdanmarkdotdk. AAARGH

Man behøver blot sige, jeg havde en dot igen og så griner folk helt
automatisk. Så tal venligst dansk, det sparer supporternes tid.

Tænk dig om du er en gammel webrotte, faktisk så gammel at du burde været
gået på webrotte pension. Det du hører, er ikke hvad almindelige mennesker
hører.

Jeg har mødt brugere der ikke vidste at man kunne placere et link på
skrivebordet. forklar dem lige hvordan de opretter et nyt. ;-( Det er
hurtigere at gå gennem hele virksomheden og gøre det selv, end at forklare
dem det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-01-06 17:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> http://fiduso.dk/?page=fordrejninger
>
> Bortset fra sammenstødet mellem engelsk og dansk [1]
>
> [1] Sådan kan det gå når programmeringssproget er bygget
> på engelsk.

Du kunne lige så godt have kaldt den
http://fiduso.dk/?side=fordrejninger

> så er den da nogenlunde pæn nok og til at huske. Det største
> problem er nok at huske spørgsmålstegnet.

Skal man både huske et ord og et spørgsmålstegn går det da
helt galt Her ville et søgefelt på siden gøre underværker - den
er efterhånden ret omfattende.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-06 18:56

Allan Vebel skrev:

> Du kunne lige så godt have kaldt den
> http://fiduso.dk/?side=fordrejninger

Ja, men det var derfor jeg skrev at PHP er bygget over engelsk.
Det ser ikke godt ud med en skønsom blanding af danske og
engelske variabelnavne i koden, og det var først langt senere jeg
kom i tanker om at netop denne variabel var 'offentlig'. Men
måske skulle jeg en dag pudse en søg og erstat på den?

> Skal man både huske et ord og et spørgsmålstegn går det da
> helt galt Her ville et søgefelt på siden gøre underværker - den
> er efterhånden ret omfattende.

Jeg har jo en søgeboks på forsiden.

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 06-01-06 20:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> kom i tanker om at netop denne variabel var 'offentlig'. Men
> måske skulle jeg en dag pudse en søg og erstat på den?

Hvorfor skal man tilbage til forsiden for at lave en søgning? Det lyder ikke
brugervenligt

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-01-06 22:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det ser ikke godt ud med en skønsom blanding af
> danske og engelske variabelnavne i koden

Jeg har bare kaldt den ?id=fordrejninger, det er så
kortfattet og forståeligt både på dansk og engelsk.

> Jeg har jo en søgeboks på forsiden.

Den kan man jo ikke se når man kommer ind på en af
undersiderne, og der er ikke engang et link hvor der står
"Søg".

Sådan en søgeboks kunne nemt inkluderes på alle sider.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-06 13:15

Allan Vebel skrev:

> Sådan en søgeboks kunne nemt inkluderes på alle sider.

På Fidusos forside er der en (Google)søgeboks der kan søge på
alle Fidusos sider. Allan Vebel har et par gange opfordret mig
til at sørge for at der er en tilsvarende boks på hver eneste
side.Jeg synes det er overflødigt fordi man med ét klik kan komme
til forsiden og så søge derfra.

Hvad synes I om det?

Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.webdesign.html>,<news:dk.edb.internet.webdesign>
Fut til: <news:dk.edb.internet.webdesign>
Svar herpå sendes dertil hvis man ikke ændrer det.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-06 16:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> På fiduso har adressserne formen:
>
> http://fiduso.dk/?page=fordrejninger

Det er heller ikke noget særligt problem (omend nogen måske vil
stejle over spørgsmålstegnet).

Hvis siderne i stedet hed:

http://fiduso.dk/?page=42

- o.l. var det noget helt andet. Hovedsagen er at man har noget
andet end et tal at koble siden op på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-06 17:48

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvis siderne i stedet hed:

> http://fiduso.dk/?page=42

> - o.l. var det noget helt andet.

Ja. Jeg fatter faktisk ikke at der er nogen der gider arbejde på
den måde. Det er da noget juks at holde styr på og vedligeholde.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 06-01-06 17:56

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Ja. Jeg fatter faktisk ikke at der er nogen der gider arbejde på
>den måde. Det er da noget juks at holde styr på og vedligeholde.

Det er langt det nemmeste ved en hjemmeside, hvor indholdet ligger i
en database, som de fleste cms bruger. Ved at bruge et tal, som
generes af scriptet eller databasen sikrer man sig mod at
administratoren kommer til at bruge det samme ord til to sider eller
en streng med forbudte tegn i.
Men det er også det mest brugeruvenlige, synes jeg.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-06 18:53

Leonard skrev:

> Det er langt det nemmeste ved en hjemmeside, hvor indholdet ligger i
> en database

I PHP kan man få attributnavnene ind som variabelnavne. Hvor
meget nemmere kan det være? Der er jo ikke to attributter der må
hedde det samme.

Og hvis en programmør ikke kan undgå konflikter mellem variable,
skulle han måske se sig om efter et andet job?

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 06-01-06 18:59

>Og hvis en programmør ikke kan undgå konflikter mellem variable,
>skulle han måske se sig om efter et andet job?

Jow, jow, men det er ikke det nemmeste at skulle tjekke på og forklare
brugeren om hvilke navne der må bruges til url.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-01-06 17:46

> Det er heller ikke noget særligt problem (omend nogen måske vil
> stejle over spørgsmålstegnet).

Spørgsmålet er om at fiduso.dk/page/fordrejninger er "bedre" end
ovenstående.

http://www.devarticles.com/c/a/Web-Services/Make-Dynamic-URLs-Search-Engine-Friendly/
Mener at det er det, pga. det er nemmere at huske (jeg undrer mig dog
stadigvæk over hvor nemt artikel url'en er at huske..), samtidigt mener han
at det er nemmere at få indekseret sider med sådan en url.

Hvis det rent faktisk passer med søgemaskinerne ser jeg en åbenlys fordel
ved det, men jeg er i tvivl hvorvidt det faktisk forholder sig sådan.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-06 19:00

Sune Storgaard skrev:

>>> http://fiduso.dk/?page=fordrejninger

> Spørgsmålet er om at fiduso.dk/page/fordrejninger er "bedre" end
> ovenstående.

Der er næppe tvivl om at fiduso.dk/fordrejninger er bedre, og
"page" er blot en intern variabel som godt kunne få tildelt sin
værdi fra URL'en.

Det kræver dog en *del* omkodning fordi strukturen lige nu jo er
flad, og 25 mapper hver med én fil i er ikke specielt nemme at
holde rede på - rent bortset fra at mit FTP-script osgå skulle
skrives helt om.

Programming is like having sex: One mistake and you have to
support it for the rest of your life ...

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 06-01-06 19:05

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Programming is like having sex: One mistake and you have to
>support it for the rest of your life ...

Næsten, forskellen er at med programmering har du muligheden for at
begynde helt forfra og rette fejlen ... begynder du forfra på det
andet risikerer du bare endnu en, der skal plejes resten af dit liv
.... men den erfaring har du jo

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-06 13:06

Leonard skrev:

> Næsten, forskellen er at med programmering har du muligheden for at
> begynde helt forfra og rette fejlen ...

De links folk har gemt nu, indeholder "page". Hvis jeg bruger søg
er erstat, bliver disse links uvirksomme. Hvor mange besøgende
mister jeg på den konto? Hvor mange nye strømmer mon til blot
fordi der ikke længere står "page" men det danske "side"?

Jeg betragter grundlæggende en URL's udseende som ligegyldigt,
også selv om der åbenbart er nogle der oplyser dem i telefonen.
De må så sige: "Gå ind på Fidusos forside og vælge menupunktet
fordrejninger".

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 07-01-06 20:12

> [...]

>mister jeg på den konto? Hvor mange nye strømmer mon til blot
>fordi der ikke længere står "page" men det danske "side"?

Hvis du skal lave det om, kan du ligeså godt lave det helt om så der
bare står fiduso.dk/fordrejninger. Og du kan bare beholde den del af
koden der bruger page, evt redirecte med en 302.

Jeg betragter URLs som noget der helst ikke skal ændres på og hvis der
ændres, så skal der være en fornuftig og brugervenlig viderestilling,
der bedst muligt informerer og vejleder den besøgende om at der er
sket en ændring og hvor det søgte kan findes nu.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/