Underlig menuplacering
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 17:45

Hej NG

Jeg sidder og eksperimenterer med et nyt design på min private hjemmeside. I
den forbindelse ville jeg implementere en af Martin Hintzmanns menuer:

http://hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

Men på min side placerer første undermenu sig helt håbløst og jeg kan ikke
få øje på hvorfor.

http://ginnerskov.dk/nytdesign/

Hvordan undermenuerne i næste niveau vil blive placeret, kan jeg pt. slet
ikke danne mig indtryk af.

Jeg har også det mindre problem, at på en af siderne står menuens tekster
ikke med fed skrift som på de andre sider. Heller ikke det problem har jeg
kunnet spotte årsagen til.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 18:25

Erik Ginnerskov skrev:

> http://hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html
>
> Men på min side placerer første undermenu sig helt håbløst og
> jeg kan ikke få øje på hvorfor.
>
> http://ginnerskov.dk/nytdesign/

Det første der springer i øjnene er at du sætter IE i quirksmode -
det gør Hintzmanns eksempelmenu ikke.

Jeg gætter på at det er grunden til forskellen (men jeg har kun
lige smugkigget på siden).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 21:41

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det første der springer i øjnene er at du sætter IE i quirksmode -
> det gør Hintzmanns eksempelmenu ikke.

Det burde ikke være årsagen til de meget forskellige, men lige forkerte
placeringer i FF og Opera. I øvrigt placerer IE undermenuen samme sted som
FF, trods quirks.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 22:28

Erik Ginnerskov skrev:

> Det burde ikke være årsagen til de meget forskellige, men lige
> forkerte placeringer i FF og Opera. I øvrigt placerer IE
> undermenuen samme sted som FF, trods quirks.

Det har du ret i.

Jeg har leget lidt med din side, og fundet frem til at det er css-
erklæringen på div.menu der driller. Hvis du sætter left og top til
0, kommer undermenuerne på plads - men så står hovedmenuen desværre
ikke placeret korrekt.

Jeg har ikke noget umiddelbart bud på hvordan du kan flytte
hovedmenuen uden at undermenuerne rykker dobbelt. I Firefox har jeg
eksperimenteret med følgende:

..menu li ul{
top: 112px !important;
}

..menu li ul li ul{
top: 0px !important;
}

- men det er ikke en færdig løsning (den virker nogenlunde for
første niveaus undermenu, men det er formentlig fordi der kun er én
undermenu på niveau 1.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-01-06 19:38

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> tekster ikke med fed skrift som på de andre sider. Heller ikke det
> problem har jeg kunnet spotte årsagen til.

Først hvis du vil være så venlig at validere din side.

Dernæst vil det være en gevaldig hjælp hvis du fulgte de glimrende tutorials
på hjemmesideskolen.dk og html.faq.dk.

Måske det her er en del af forklaringen.

<ul class="ListMenu vertical" id="menu2">

..ListMenu.vertical, .ListMenu.vertical li {
width: 150px;/* Width for vertical menu first level */
}

Jeg kan få øje på et punktum der mangler i class

Burde der ikke også være en id på underpunkter eller klarer scriptet det?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 21:57

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Først hvis du vil være så venlig at validere din side.

Der er ingen valideringsfejl når jeg validerer siden (der er dog
nogle css-warnings vedr. farver).

> [...]
> width: 150px;/* Width for vertical menu first level */
> }

> Jeg kan få øje på et punktum der mangler i class

Nej - der mangler ikke noget punktum i class.

I html-koden kan man tilknytte flere klasser til samme element ved
at adskille dem med mellemrum.

I css-selektoren skal der punktum mellem klassenavne hvis de indgår
i samme led - som det er tilfældet her.

Selectoren .foo.bar matcher derfor et element der både har klassen
foo og klassen bar (ikke nødvendigvis i nævnte rækkefølge).

Se evt. <http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#class-html>.

> Burde der ikke også være en id på underpunkter eller klarer
> scriptet det?

Det tror jeg scriptet klarer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-01-06 22:23

> Nej - der mangler ikke noget punktum i class.

Der er ikke to klasser i CSS der er en, der er skrevet som
..ListMenu.vertical. Du kiggede ikke i koden det gjorde jeg Det var fra
koden jeg udtrak det. Rent semantisk burde det være det samme, men ud fra
hvad jeg kan vurdere så er det ikke.

> Det tror jeg scriptet klarer.

Måske.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 22:12

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Først hvis du vil være så venlig at validere din side.

Hvad antyder du her? Der er (selvfølgelig) ikke nogen valideringsfejl i
hverken markup eller css.

> Dernæst vil det være en gevaldig hjælp hvis du fulgte de glimrende
> tutorials på hjemmesideskolen.dk og html.faq.dk.

De sider indeholder desværre ikke noget om implementering af Martins ellers
udmærkede menu. Jeg har ledt både højt og lavt.

> Måske det her er en del af forklaringen.
>
> <ul class="ListMenu vertical" id="menu2">
>
> .ListMenu.vertical, .ListMenu.vertical li {
> width: 150px;/* Width for vertical menu first level */
> }

Jeg har indsat præcis de definitioner i listens starttag, som Martin har på
sin eksempelside

> Jeg kan få øje på et punktum der mangler i class

Forkert. Når man erklærer classes i css, skal der punktum foran
class-navnet. Men når man kalder classes i html, skal der ikke punktum
foran. Det fungerer jo også perfekt på Martins eksempelside.

> Burde der ikke også være en id på underpunkter eller klarer scriptet
> det?

Der er ikke nogen definitioner i Martins eksempel. Jeg må derfor konkludere,
at det klarer scriptet.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-01-06 22:46

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvad antyder du her? Der er (selvfølgelig) ikke nogen valideringsfejl
> i hverken markup eller css.

Driller.

> De sider indeholder desværre ikke noget om implementering af Martins
> ellers udmærkede menu. Jeg har ledt både højt og lavt.

Jamen det burde der være

> Jeg har indsat præcis de definitioner i listens starttag, som Martin
> har på sin eksempelside

Tvivler jeg ikke på, du er næsten lige så stor en pedant som mig

> Forkert. Når man erklærer classes i css, skal der punktum foran
> class-navnet. Men når man kalder classes i html, skal der ikke punktum
> foran. Det fungerer jo også perfekt på Martins eksempelside.

Her er jeg i tvivl for normalt indikerer punktummet en klasse men når man
definerer to klasser i en sammenhæng uden mellemrum, har man så defineret en
klasse og en under klasse eller har man defineret to klasser. Det kunne jeg
godt nok ikke finde i standarden men jeg kiggede nok det forskerte sted

> Der er ikke nogen definitioner i Martins eksempel. Jeg må derfor
> konkludere, at det klarer scriptet.
>
> http://hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

Tjah det er problemet med at "hugge" kode fra andre der følger ikke så tit
kommentarer med

Jeg har faktisk afprøvet flere af Hintzmanns menuer og de har faktisk
fungeret perfekt.

Måske spørgsmålet er. hvad har du ændret? Og hvorfor?

Med venligh hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 23:04

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Tjah det er problemet med at "hugge" kode fra andre der følger ikke
> så tit kommentarer med

Eller at Martin ikke lige havde forudset, at nogen ville få den tossede ide
at indsætte menuen med fixeret position.

> Måske spørgsmålet er. hvad har du ændret?

I første omgang havde jeg kun ændret indholdet i menuens listepunkter.

Men nu har jeg truffet den beslutning, at fixeret topbar og menu var noget,
der hørte det hidtidige (snart kasserede) design til. Når jeg laver hele
siden fuldt scrollende og indsætter koden for menuen før sideindholdet og
med float, kommer undermenuerne på plads i IE og FF. Placeringe er dog
stadig tosset i Opera.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-01-06 23:44

Hej Erik!
> Eller at Martin ikke lige havde forudset, at nogen ville få den tossede
> ide
> at indsætte menuen med fixeret position.

Gnæk-gnæk! Ikke for at være bagklog (har først læst dit indlæg nu), men det
kunne jeg godt have fortalt dig, at det ville være en skidt idé - jeg har
nemlig selvsamme menu på http://www.skovaa-munding.dk/ - dog noget
modificeret - og jeg havde også brugt position:absolute, men så ville
"skidtet" ikke virke...
Så jeg kontaktede Martin, og han fortalte mig, at man desværre ikke kunne
positionere hans menu absolut....

> [...]
> siden fuldt scrollende og indsætter koden for menuen før sideindholdet og
> med float, kommer undermenuerne på plads i IE og FF. Placeringe er dog

Jeg kan ikke huske, hvad jeg gjorde for at løse det problem - men min menu
virker også i Opera8.5 og FF1.5....
Hvis du vil have det, kan jeg godt poste koden på pastebin.dk...?

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-06 00:23

Dennis Munding wrote:

> Gnæk-gnæk! Ikke for at være bagklog (har først læst dit indlæg nu),
> men det kunne jeg godt have fortalt dig, at det ville være en skidt
> idé

Nu har jeg som nævnt fået løst problemet vedrørende FF og IE ved at ændre
lidt i sidens design. Det holdt hårdt at få lokaliseret årsagen. Havde jeg
ikke i forvejen været hvidhåret, så ...

> Jeg kan ikke huske, hvad jeg gjorde for at løse det problem - men min
> menu virker også i Opera8.5 og FF1.5....
> Hvis du vil have det, kan jeg godt poste koden på pastebin.dk...?

Det må du meget gerne. Send link til rettelsen her i gruppen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 06-01-06 10:19

Hej Erik!
> Nu har jeg som nævnt fået løst problemet vedrørende FF og IE ved at ændre
> lidt i sidens design. Det holdt hårdt at få lokaliseret årsagen. Havde jeg
> ikke i forvejen været hvidhåret, så ...

Læste jeg godt - skulle bare drille lidt...

> Det må du meget gerne. Send link til rettelsen her i gruppen.

Det kommer her:
http://www.pastebin.dk/index.php?show=1359

Du ændrer selvfølgelig selv farver og bredde på menuen...
Som du kan se, så fylder det ikke så meget, som originalen - jeg har skåret
alt overflødigt væk, da det forvirrede mere, end det gavnede....

God fornøjelse!

PS: Glemte lige en lille detalje:

Egenskaberne for min menu ser således ud:

#menu {
float:left;
top:0px;
left:0px;
width:10%;
padding-left:5px;
padding-top:5px;
}

Ved ikke, om du kan bruge det til noget....?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-06 23:41

Dennis Munding wrote:

> Det kommer her:
> http://www.pastebin.dk/index.php?show=1359
>
> Du ændrer selvfølgelig selv farver og bredde på menuen...

Det har jeg så gjort. Men jeg kan nu ikke se, at det flytter noget i Opera.
Prøv at sammenlign http://ginnerskov.dk/nytdesign/index.php (mit css) med
http://ginnerskov.dk/nytdesign/kontakt.asp (dit css).

> Som du kan se, så fylder det ikke så meget, som originalen - jeg har
> skåret alt overflødigt væk, da det forvirrede mere, end det
> gavnede....

Der var lige et par selectorer og et par definitioner, som drejede som om
..ListTree. Det var ikke voldsomt

> Egenskaberne for min menu ser således ud:
>
> [snip kode]
>
> Ved ikke, om du kan bruge det til noget....?

Næ, jeg havde da fået min menu placeret det rigtige sted på siden. Det er
kun første niveau undermenu, som driller i Opera.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 07-01-06 01:46

"Erik Ginnerskov" skrev i

> Det er kun første niveau undermenu, som driller i Opera.

Du har det her i din egen mha.js:

ml.showMenu = function () {
var oLI=this;
oLI.className += " active";
var iOffsetWidth = oLI.offsetWidth;
var iOffsetHeight = oLI.offsetHeight;
if (oLI.isTop){
var iOffsetLeft = getOffsetLeft(oLI,true);
var iOffsetTop = getOffsetTop(oLI,true);
if (ml.hasClass(oLI.parentNode,'horizontal')) {
oLI.sub.style.left = iOffsetLeft + "px";
oLI.sub.style.top = iOffsetTop + iOffsetHeight + "px";
} else {
oLI.sub.style.left = iOffsetLeft + iOffsetWidth + "px";
oLI.sub.style.top = iOffsetTop + "px";
}
} else {
oLI.sub.style.left=oLI.offsetWidth + "px";
oLI.sub.style.top=oLI.offsetTop + "px";
}
oLI.sub.style.visibility = "visible";
}
ml.hideMenu = function () {
var oLI=this;
oLI.sub.style.visibility = "hidden";
ml.removeClass(oLI, "active");
}

Og her:

// offsetTop and offsetLeft corrections
// note: IE5 Mac will not include page margins in calculations.
function getOffsetTop(element, deep) {
return getOffsetProperty(element, 'Top', deep);
}

Hvis du ændrer alle Top til middel & Middel, her:

ml.showMenu = function () {
var oLI=this;
oLI.className += " active";
var iOffsetWidth = oLI.offsetWidth;
var iOffsetHeight = oLI.offsetHeight;
if (oLI.isMiddel){
var iOffsetLeft = getOffsetLeft(oLI,true);
var iOffsetMiddel = getOffsetMiddel(oLI,true);
if (ml.hasClass(oLI.parentNode,'horizontal')) {
oLI.sub.style.left = iOffsetLeft + "px";
oLI.sub.style.middel = iOffsetMiddel + iOffsetHeight + "px";
} else {
oLI.sub.style.left = iOffsetLeft + iOffsetWidth + "px";
oLI.sub.style.middel = iOffsetMiddel + "px";
}
} else {
oLI.sub.style.left=oLI.offsetWidth + "px";
oLI.sub.style.middel=oLI.offsetMiddel + "px";
}
[...]

// offsetMiddel and offsetLeft corrections
// note: IE5 Mac will not include page margins in calculations.
function getOffsetTop(element, deep) {
return getOffsetProperty(element, 'Middel', deep);
}

flytter du første niveau i Opera.

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Tidemann

Dato : 07-01-06 16:28

"Tidemann" skrev

> flytter du første niveau i Opera.

Her er en test: (min frac.dk side virker ikke)

http://www.royalmontana.dk/mariannes/ginnerskov.htm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-06 22:38

Tidemann wrote:

> Her er en test:
>
> http://www.royalmontana.dk/mariannes/ginnerskov.htm

Hej Marianne. Det ser meget fint ud og det virker i alle mine tre browsere,
når jeg ser på dit eksempel. Men af en eller anden grund fungerer det bare
ikke korrekt, når jeg kopierer dine koder direkte. Nu hænger alle niveauer
undermenuer for lavt i alle tre browsere:

http://ginnerskov.dk/nytdesign/

Men ved at tilføje en definition mere i mha.css fik jeg det helt på plads i
alle tre browsere:

..ListMenu .hasSubs ul {
border: 1px solid #008000;
background-color: #fff;
color: #000;
position: absolute;
z-index: 4;
visibility: hidden;
margin-top:-20px /* tilføjet */
}

Det er så bare ikke lagt ud endnu, da du lige skal have mulighed for at se
resultatet af dit arbejde - ikke at det skal forklejnes, for det fik da
browserne til at vise det ens, hvorved jeg så kunne styre det på plads med
css.

Tak for hjælpen. Nu må vi så se, hvad Martin finder ud af, når han kommer
hjem fra ferie.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-01-06 00:19

Hej igen Erik!

Det bliver mere mystisk: http://www.skovaa-munding.dk/test.php

Jeg bruger samme stylesheets, som til min egen menu...
Bemærk, at i IE er der stor padding mellem punkterne i undermenuerne, men
det er der ikke i hverken FF eller Opera, hvor menuen ser ud, som den
skal....?!?

A fatter aller en ski'!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-06 01:08

Dennis Munding wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger samme stylesheets, som til min egen menu...
> Bemærk, at i IE er der stor padding mellem punkterne i undermenuerne,

Kan det tænkes at skyldes, at du kører min menu med din css? Mine
menupunkter er noget længere end din css tillader.

> men det er der ikke i hverken FF eller Opera, hvor menuen ser ud, som
> den skal....?!?

.... med de begrænsninger, din css lægger op til. ;)

> A fatter aller en ski'!

Det bliver mystiskere og mystiskere, det giver jeg dig ret i. Heldigvis er
det ikke en hastesag.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-01-06 13:03

Hej Erik!
> Kan det tænkes at skyldes, at du kører min menu med din css? Mine
> menupunkter er noget længere end din css tillader.

Bredden kneb det jo af gode grunde med - det var nu også det mellemrum, som
opstod mellem menu-punkterne, som jeg tænkte på....
Men nu har jeg fået det ordnet - undermenuen er gjort bredere og det
visuelle mellemrum er gjort "usynligt" med en baggrunds-farve....

Din menu har nu fået sit eget stylesheet på min side -
testSM.css(mhalist.css)....

> ... med de begrænsninger, din css lægger op til. ;)

Hvis du tænker på bredden af undermenuen, så se ovenfor ellers uddyb lidt
mere...

Fra : Tidemann

Dato : 08-01-06 02:48

"Dennis Munding" skrev

> A fatter aller en ski'!

Nå men jeg har testet lidt videre og din menu virker "kun" fordi du har

html, body {
margin:0;padding:0;
font-size:100%;
font-family:'Times New Roman', serif;
font-weight:normal;
}

i mhalist.css. Menuen virker fint i Opera og FF uden, men så kokser den i IE!
Når man sætter ovenstående ind i mhalist.css virker den også i IE.

Se her uden: http://www.royalmontana.dk/mariannes/munding-files.html
og med: http://www.royalmontana.dk/mariannes/munding-files-2.html

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-01-06 13:09

Hej Mariane!
"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]
> IE!
> Når man sætter ovenstående ind i mhalist.css virker den også i IE.

Sætter hvad ind??
Skal jeg sætte noget ind, som allerede står der i forvejen?!?

Nu er jeg da helt forvirret!??

> Se her uden: http://www.royalmontana.dk/mariannes/munding-files.html
> og med: http://www.royalmontana.dk/mariannes/munding-files-2.html

Kan godt se forskel, men ikke jeg tror ikke, at det er specifikationerne for
html og body alene, som gør det - har en mistanke om, at det også er menuens
positionering (float:left;), som muligvis har en effekt - har ikke set,
hvordan Erik placerer sin menu....

Fra : Tidemann

Dato : 08-01-06 16:09

"Dennis Munding" skrev:

> Sætter hvad ind??
> Skal jeg sætte noget ind, som allerede står der i forvejen?!?

Nej, du har det jo i forvejen. <

> [...]
> positionering (float:left;), som muligvis har en effekt - har ikke set,

Hvis du kigger i kildekoderne på de test jeg har lavet, kan du se at begge
har:

..menu {
float: left;
width: 160px;
}

og kun din har

[...]

men det er nok rigtigt, at det har noget med resten af sidens opsætning at
gøre.
For hvis man tager http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html vises
den jo ikke korrekt i Opera.
Jeg har ikke tjekket hans css, men det må ha´ noget med det at gøre.

Fra : Tidemann

Dato : 08-01-06 00:46

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
> ikke korrekt, når jeg kopierer dine koder direkte. Nu hænger alle niveauer
> undermenuer for lavt i alle tre browsere:

Jamen du mangler jo

<ul style="left: 156px; top: 140px; visibility: hidden;">
<ul style="left: 156px; top: 2px; visibility: hidden;">
<ul style="left: 156px; top: 25px; visibility: hidden;">
<ul style="left: 156px; top: 45px; visibility: hidden;">
<ul style="left: 156px; top: 65px; visibility: hidden;">

og hasSubs og noSubs, så du har ikke kopieret det hele

Jeg havde da hentet din side med FF og gemt på min pc, der har du også
definitioner som noSub og hasSub, hvor er de blevet af?
Ændrede du også din mha.js??

> [...]
> css.
>
> Tak for hjælpen. Nu må vi så se, hvad Martin finder ud af, når han kommer

Men at du fik det løst på anden vis er jo bare godt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-06 01:46

Tidemann wrote:

> [...]
> <ul style="left: 156px; top: 45px; visibility: hidden;">
> <ul style="left: 156px; top: 65px; visibility: hidden;">

Det har du da ikke nævnt noget om nogen steder.

> og hasSubs og noSubs, så du har ikke kopieret det hele

Jeg hentede med browser din js-fil og css-fil og overskrev mine filer med
dine. Det burde kunne gøre det, uden at noget bliver væk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 08-01-06 02:30

"Erik Ginnerskov" skrev

> Det har du da ikke nævnt noget om nogen steder.

Åh! Du har ikke læst din private mail så? Eller har du ikke fået den, for der
skrev jeg om det!

> Jeg hentede med browser din js-fil og css-fil og overskrev mine filer med
> dine. Det burde kunne gøre det, uden at noget bliver væk.

Hvis du kigger i min kildekode kan du se det..............

Jeg er vist ved at blive gammel, jeg har da sendt den mail ikke, via
http://ginnerskov.dk

Nå men jeg har testet lidt videre og Munding´s menu virker "kun" fordi han har

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-06 03:04

Tidemann wrote:

> Åh! Du har ikke læst din private mail så?

Jo, den har jeg læst.

> Eller har du ikke fået den,
> for der skrev jeg om det!

Det havde du måske i sinde, men du gjorde det ikke

> Hvis du kigger i min kildekode kan du se det..............

Det må jeg så prøve. Jeg var bare så enfoldig at gå ud fra, at du ikke havde
rettet i markup.

> Jeg er vist ved at blive gammel, jeg har da sendt den mail ikke, via
> http://ginnerskov.dk

Jamen, det er da også mig. ;)
Jeg kan bare ikke umiddelbart se på mailen, om den er sendt via
hjemmesideskolen.dk eller ginnerskov.dk - det er samme web-hotel og samme
asp-kode.

> [...]
>
> i mhalist.css. Menuen virker fint i Opera og FF uden, men så kokser
> den i IE! Når man sætter ovenstående ind i mhalist.css virker den

Det er en rigtig drillemenu. De tilpasninger, der fik den til at virke på
min private side, dur slet ikke til hjemmesideskolen. Her måtte der andre
metoder til. Det er endnu kun på forsøgsstadiet lokalt, så I kan ikke se det
endnu - men har jeg heller problemer med det lige nu.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 08-01-06 16:17

"Erik Ginnerskov" skrev:

> Det har du da ikke nævnt noget om nogen steder.

"snip fra mail"

<

> [...]
> metoder til. Det er endnu kun på forsøgsstadiet lokalt, så I kan ikke se det
> endnu - men har jeg heller problemer med det lige nu.

Som jeg skrev til Dennis Munding, må det ha´ noget med selve layoutet at gøre
også??
Tror jeg

Fra : Tidemann

Dato : 09-01-06 10:22

"Tidemann" skrev:

> Som jeg skrev til Dennis Munding, må det ha´ noget med selve layoutet at
gøre
> også??
> Tror jeg

Ved jeg!

http://www.royalmontana.dk/mariannes/ny-ginnerskov.html

http://www.royalmontana.dk/mariannes/ny-skovaa-munding.html

Og det bliver værre og værre!

http://www.royalmontana.dk/mariannes/gammel-jumbo.html

http://www.royalmontana.dk/mariannes/2-spalter-lige-hoeje.html

Jeg vil tro den bedste løsning vil være at sætte <ul style="left: ??px; top:
??px; visibility: hidden;"> på menuen, for at den virker ordentligt.

< ja, ja! Jeg er stædig!

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-01-06 22:31

Hej Marianne!
"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> "Tidemann" skrev:

[SNIP]

> < ja, ja! Jeg er stædig!

Jow, deeeet....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-01-06 01:37

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er en rigtig drillemenu. De tilpasninger, der fik den til at
> virke på min private side, dur slet ikke til hjemmesideskolen. Her
> måtte der andre metoder til.

Tilsyneladende kan den menu slet ikke bruges på hjemmesideskolen, for det
lader til at IE ikke kan lide kombinationen af Hintzmans mha.js og mine
dynamiske asp-includes.

Det kører bare i olie i både FF og Opera, men min IE nægter at åbne
undermenuerne. IE's script-fejlmelding bliver jeg ikke klogere af. Prøv selv
at se mit forsøg på http://hjemmesideskolen.dk/test/index1.asp

Måske man skulle se på Jørgen Farum Jensens menu i stedet?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 11-01-06 02:15

On Wed, 11 Jan 2006 01:36:56 +0100, Erik Ginnerskov
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Tilsyneladende kan den menu slet ikke bruges på hjemmesideskolen, for det
> lader til at IE ikke kan lide kombinationen af Hintzmans mha.js og mine
> dynamiske asp-includes.

asp-includes burde ikke have noget at gøre med det.
Kan ikke helt gennemskue, hvad isMiddle og offsetMiddle gør godt for, det
burde være noget med placeringen af underpunkterne, men linie 156 i mha.js
fejler i IE. Hvis du udkommenterer den, så virker menuen tilsyneladende i
IE. Og så vidt jeg kan se, så fjerner den ikke nogen funktionalitet eller
ændre placeringerne.

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-01-06 03:17

Ryan Kristensen wrote:

> Kan ikke helt gennemskue, hvad isMiddle og offsetMiddle gør godt for,
> det burde være noget med placeringen af underpunkterne,

Ja, netop. Det var noget, Marianne Tidemann kom med, for at få
underpunkterne til at stå bare nogenlunde fornuftigt i Opera. At hun så
havde stavet det på dansk og jeg har rettet det til det engelske, som
browserne formodes at forstå bedre, er bare en detalje.

> men linie 156 i mha.js fejler i IE.

Nå, det var den, der lavede numre. Scriptfejlfinderen i min IE pegede på en
linje i menukoden:

<li class="noSubs"><a href="txtformt.asp?id=tfm1">

.... og det fattede jeg ikke noget af.

> Hvis du udkommenterer den, så virker menuen
> tilsyneladende i IE.

Så lidt skulle der til, så virker det - også i den gamle skodbrowser. Tak
for opklaringen.

> Og så vidt jeg kan se, så fjerner den ikke nogen
> funktionalitet eller ændre placeringerne.

Nej, underpunkterne står cirka, hvor de skal - både i IE, FF og Opera (der
er minimale afvigelser i IE).

Det undrer mig bare, at menuen gør de knuder i IE, når menuen bruges på
hjemmesideskolen.dk, når den fungerer helt uden brokkerier på
ginnerskov.dk - det er da det samme javascript.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 11-01-06 18:54

"Erik Ginnerskov" skrev
> [...]
> havde stavet det på dansk og jeg har rettet det til det engelske, som
> browserne formodes at forstå bedre, er bare en detalje.

Hvad gør den linie?
Jeg har ikke så meget forstand på js.

> Det undrer mig bare, at menuen gør de knuder i IE, når menuen bruges på
> hjemmesideskolen.dk, når den fungerer helt uden brokkerier på
> ginnerskov.dk - det er da det samme javascript.

Jeg har testet lidt videre og er kommet til følgende.....
Jeg tror den nemmeste løsning vil være at
sætte: html, body {margin:0;padding:0;} i mha.css (som Hintzmann og Munding
har)
og middle i mha.js (som du har gjort) så kan du undvære at sætte inline
style på dine ul´er. Og så virker det vist nok uanset layoutet.

Jeg har ikke prøvet med hjemmesideskolen.dk, men med forskellige sider jeg
selv har. Du må selv afprøve det hvis du orker! )

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-01-06 02:02

Tidemann wrote:

> [...]
> og middle i mha.js (som du har gjort) så kan du undvære at sætte
> inline style på dine ul´er. Og så virker det vist nok uanset layoutet.

Jeg er nu mere til at sætte position:relative på alle de menupunkter, som
har en undermenu og en id på hver af de forskellige undermenuer. Så tror
jeg, det kan styres helt præcist i css.

Det forudsætter så, at alle tiltag til placering af undermenuer skal fjernes
fra mha.js. Imho skal den fil alene styre åbning og lukning af de enkelte
undermenuer.

Det vil jeg eksperimentere med de nærmeste dage.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 13-01-06 07:44

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
> undermenuer.
>
> Det vil jeg eksperimentere med de nærmeste dage.

Hmm, ville det så ikke være nemmere at bruge en menu fra webdesign101.dk??
Måske denne: < http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

Så slipper du for den mha.js, men skal så ha´ denne istedet:

<!--[if IE]>
body {behavior: url(csshover.htc);}
<![endif]-->

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-01-06 22:33

Tidemann wrote:

> Hmm, ville det så ikke være nemmere at bruge en menu fra
> webdesign101.dk?? Måske denne: <
> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

Den har da også været under overvejelse og jeg skal også eksperimentere med
den, inden jeg træffer den endlige beslutning om, hvilken løsning, jeg
vælger.

> Så slipper du for den mha.js, men skal så ha´ denne istedet:
>
> <!--[if IE]>
> body {behavior: url(csshover.htc);}
> <![endif]-->

Tjah, det ene javascript eller det andet, ...

Nu får vi se.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-01-06 13:23

Hej Erik!
> Det har jeg så gjort. Men jeg kan nu ikke se, at det flytter noget i
> [...]

Nej, det kan jeg godt se...
Men som nævnt tidligere, så kan jeg ikke huske specifikt, hvilken ændring
der gjorde udfaldet....
Måske det havde noget med placering af mine div's og deres egenskaber at
gøre...??

Vil lige prøve at kigge på det senere....

> Der var lige et par selectorer og et par definitioner, som drejede som om
> .ListTree. Det var ikke voldsomt

Måske ikke for en "gammel og garvet" som dig, men det hjalp mig meget...

> Næ, jeg havde da fået min menu placeret det rigtige sted på siden. Det er
> kun første niveau undermenu, som driller i Opera.

Ja, og det var også tilfældet hos mig....

Kan lige komme med en sidebemærkning:

M.h.t. Mariannes (Tidemann) forslag, så var det ikke den ændring, jeg lavede
for at få det til at virke - det var rent css - men det er måske et forsøg
værd....

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 23:33

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Der er ikke to klasser i CSS der er en, der er skrevet som
> .ListMenu.vertical.

Ovenstående er én selektor men den dækker to klasser.

> Du kiggede ikke i koden det gjorde jeg

Er der nogen forskel på de linjer du skrev i forrige indlæg (med
selektoren og html-koden) og så koden på websiden?

> Det var fra koden jeg udtrak det. Rent semantisk burde det
> være det samme, men ud fra hvad jeg kan vurdere så er det
> ikke.

Punktummet har afgørende betydning i selektoren.

Prøv følgende:

       .ListMenu .Vertical /* mellemrum plus punktum */ {
    color: green;
   }

   .ListMenu.Vertical /* punktum uden mellemrum */ {
    color: red;
   }

rækkefølgen ændres</div>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 06-01-06 12:03

Erik Ginnerskov wrote:
> Jeg sidder og eksperimenterer med et nyt design på min private hjemmeside. I
> den forbindelse ville jeg implementere en af Martin Hintzmanns menuer:
>
> http://hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

Hej Erik

Der er problemer med placeringen af mhalist i Opera.
Og det er en af de ting der er fikset i hMenu.

Men jeg har aldrig fået fingeren ud og fået lavet den færdig. Har kæmpet
med problemer af tastatur navigering i menuen.

Jeg skal på ski-ferie her i uge 2, og der vil jeg se om jeg om aften kan
få tid til at lave hMenu færdig.

Så forhåbentlig kan jeg release hMenu i uge 3.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-06 23:57

Martin Hintzmann wrote:

> Der er problemer med placeringen af mhalist i Opera.
> Og det er en af de ting der er fikset i hMenu.

Er det den, der først åbner ved klik og skubber resten af menuen ned?

Jeg vil faktisk hellere have en menu, der åbner ved hover og som ikke
skubber resten af menuen ned men åbner subs ude til højre for det åbnende
punkt. Det var derfor, jeg valgte netop den menu.

> Men jeg har aldrig fået fingeren ud og fået lavet den færdig. Har
> kæmpet med problemer af tastatur navigering i menuen.

Det vil selvfølgelig vare fint, hvis den feature også er på plads

> Jeg skal på ski-ferie her i uge 2, og der vil jeg se om jeg om aften
> kan få tid til at lave hMenu færdig.
>
> Så forhåbentlig kan jeg release hMenu i uge 3.

Så bliver jeg nødt til at væbne mig med tålmodighed. Det er også 'kun' en
kosmetisk opdatering.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 16-01-06 13:33

Erik Ginnerskov wrote:

> Er det den, der først åbner ved klik og skubber resten af menuen ned?

Nej, det er hTree som er en foldud-menu, mens hMenu er en faldned-menu.

> Så bliver jeg nødt til at væbne mig med tålmodighed. Det er også 'kun' en
> kosmetisk opdatering.

Jeg har lovet mere end jeg kan holde, men tilgengæld har jeg fundet ud
af hvordan man fikser det i Opera med mhaList.
Det skyldes at det øverste element har en margin-top, hvis den
nulstilles placeres menu'en ens i de 3 browsere.

Ved mit eksempel her
http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

skal siden altså have tilføjet følgende CSS. (Har ikke opdateret siden
endnu)
h1 {
margin-top:0;
}

selvom html og body har margin og padding nulstillet, fejl aflæser Opera
offsettet i javascriptet... jeg ved ikke hvordan jeg skal ordne det i
ren javascript. Hvis h1 var absolute positioneret ville det have været
h2's margin-top der skal nulstilles. Så jeg kan ikke blindt gå udfra at
det er det første element.

Den bedste løsning for Opera er at sørge for at margin-top er nulstillet
på det første element som ikke er revet ud af sidens normale flow.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-06 01:03

Martin Hintzmann wrote:

> [...]
> Det skyldes at det øverste element har en margin-top, hvis den
> nulstilles placeres menu'en ens i de 3 browsere.

Det vil jeg så afprøve.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : David Trasbo

Dato : 06-01-06 13:43

Erik Ginnerskov skrev:

> http://ginnerskov.dk/nytdesign/
>
> Hvordan undermenuerne i næste niveau vil blive placeret, kan jeg pt. slet
> ikke danne mig indtryk af.

Du har altså en fejl i stylesheetet:

Line: 44 Context : .menu
Property _margin-top doesn't exist : 85px

(http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://ginnerskov.dk/nytdesign/)

Prøv at rette og tjekke igen.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-06 22:37

David Trasbo wrote:

> Du har altså en fejl i stylesheetet:
>
> Line: 44 Context : .menu
> Property _margin-top doesn't exist : 85px

Jeg vidste det godt. Det er en IE-tilpasning. Den bliver flyttet over i en
contditional comment.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/