Vertikal CSS menu med underpunkter UDEN br~
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-01-06 10:55

Hej NG

Jeg har 'googlet' en del for at finde en vertikal menu lavet i
CSS, hvor jeg skal kunne 'folde' et par undermenu'er ud når der
klikkes på linket i menu'en.

Menu'en skal bruges på http://www.kastrup-broforening.dk hvor jeg
indtil videre har en 'flad' menu (lagt i en iFrame). Men det jeg
ønsker er at få overskrifterne i menu'en lavet til links der
folder under-link's ud når der klikkes på overskfrift-linket.

Jeg kan finde masser af menu'er der kan dette, men de benytter
alle JavaScript. Og målgruppen af hjemmesiden, er brugere der
ikke alle lige ved hvordan man aktiverer/tillader JavaScript i
browseren. Der har nemlig været flere klager over at de ikke
kunne se den tidligere menu som var lavet med JavaScript og
derved heller ikke kunne navigerer rundt!

Er der nogen der har et bud på en mulig løsning? Jeg har leget
lidt med tanken om at benytte innerHTML til at vise/skjule
undermenu'erne men uden held!

Mvh.
Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-06 11:15

"Claus Rasmussen" <REMOVE_THISrasmussen.claus@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:43bcecdf$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> Er der nogen der har et bud på en mulig løsning? Jeg har leget
> lidt med tanken om at benytte innerHTML til at vise/skjule
> undermenu'erne men uden held!

Noget i stil med:
http://html-faq.dk/2013.asp

I øvrigt vil ja da opfordre dig til at inkludere menuen frem for at benytte
dig af en iframe.

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 12:19

Claus Rasmussen skrev:

> Jeg har 'googlet' en del for at finde en vertikal menu lavet i
> CSS, hvor jeg skal kunne 'folde' et par undermenu'er ud når der
> klikkes på linket i menu'en.

Skal den først foldes ud når du klikker?

I så fald kan det gøres som en flad html-menu (der så kræver et
fuldt sideload ved hver menuændring) - eller en javascriptmenu.

Hvis der må foldes ud ved mouseover, kan man lave en ren css-menu -
se fx <http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/testMenu.html>.

> [...]
> alle JavaScript. Og målgruppen af hjemmesiden, er brugere der
> ikke alle lige ved hvordan man aktiverer/tillader JavaScript i

En ordentlig menu kan sagtens være lavet i javascript - den skal
bare nedgradere pænt, således at den også virker uden javascript.
Når det er sagt, skal man også være klar over at de færreste
almindelige brugere har javascript slået fra - så hvis blot
javascriptet er lavet så det fungerer i de browsere der benyttes på
siden (eller nedgraderer pænt) er der intet problem i at anvende en
javascriptmenu.

Prøv at kigge på menuen her:
<http://hintzmann.dk/articles/mhalist/> (tjek mulighederne i de
forskellige eksempler).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-01-06 13:21

> Skal den først foldes ud når du klikker?

Jeps!

> I så fald kan det gøres som en flad html-menu (der så kræver et
> fuldt sideload ved hver menuændring) - eller en javascriptmenu.

Jeg er klar over at det bliver med et sideload ved hver menuændring -
Derfor ligger den i en iFrame, så det kun er den iframe der bliver
opdateret.

> Hvis der må foldes ud ved mouseover, kan man lave en ren css-menu -
> se fx <http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/testMenu.html>.

Denne har jeg prøvet lidt med, men to ting: 1) Der _er_ javascript med
i denne og 2) Jeg kunne slet ikke få den til at fungere - ej heller
selvom jeg kopierede indholdet direkte til min side! Så den gik jeg væk
fra igen.

> Prøv at kigge på menuen her:
> <http://hintzmann.dk/articles/mhalist/> (tjek mulighederne i de
> forskellige eksempler).

Det vil jeg gøre, men jeg tror jeg vil kigge lidt nærmere på Carsten
Sørensens bud på en klap-sammen menu i ren HTML.

Men tak for dit svar

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 13:57

Claus Rasmussen skrev:

> Jeg er klar over at det bliver med et sideload ved hver
> menuændring - Derfor ligger den i en iFrame, så det kun er den
> iframe der bliver opdateret.

I mine øjne er der langt flere ulemper ved en iframe (og generelt
ved en menuløsning der kræver reload ved hver ændring), end der er
ved at bruge javascript fornuftigt.

> Denne har jeg prøvet lidt med, men to ting: 1) Der _er_
> javascript med i denne

Det er for at få IE med på vognen. Menuen virker fint i Firefox og
Opera uden javascript.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-01-06 16:36

Claus Rasmussen wrote:

> Er der nogen der har et bud på en mulig løsning? Jeg har leget
> lidt med tanken om at benytte innerHTML til at vise/skjule
> [...]

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

især

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks07.html

kan måske være fingerpeg. Obs dog at foldeud-effekten kun
virker i standardkompatible browsere, og alstå ikke i IE.
For at opnå virkningen i IE er du nødt til at indsætte et
særlig JScript, som kun læses af IE. I førstnævnte artikel
er forklaret hvordan.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-01-06 09:20

> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php
>
> især
>
> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks07.html

Kigger man nærmere på filen csshover.htc, så er det JavaScript
der ligger i denn og derved ikke et ønsket objekt!

> [...]
> For at opnå virkningen i IE er du nødt til at indsætte et
> særlig JScript, som kun læses af IE. I førstnævnte artikel

Problemet er jo netop at det skal være helt _uden_ JavaScript
(det er ikke mit eget valg, så ....!).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-01-06 16:36

Claus Rasmussen skrev:

> [...]
>alle JavaScript. Og målgruppen af hjemmesiden, er brugere der
>ikke alle lige ved hvordan man aktiverer/tillader JavaScript i

Hmm - er der nogen browsere, der ikke forstår javascript?

Ved default installering kan alle browsere da klare det, det er
da lige netop at undgå at kunne bruge javascript i browseren, der
kræver en aktiv handling.

Havde det været Java, så kunne jeg forstå argumentet.

Men, at det er god ide at man kan bruge en menu for de få nørder,
der har slået javascriptunderstøttelse fra er en hel anden ting.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 17:28

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Men, at det er god ide at man kan bruge en menu for de få nørder,
> der har slået javascriptunderstøttelse fra er en hel anden ting.

Nørder slår ikke javascript helt fra. Kun wannabes kan finde på det. Nørder
nøjes med at spærre for de funktioner, som griber ind i browserens normale
funktioner:

1. Ændre browservinduets størrelse og placering.
2. Ændring eller blokering af højreklik-menuen.
3. Ændring af statuslinjens funktioner.
4. Ændre status på givne browservinduer (focus eller blur).
5. Åbne popups, brugeren ikke har bedt om.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-01-06 17:41

Erik Ginnerskov skrev:

>Nørder slår ikke javascript helt fra. Kun wannabes kan finde på det. Nørder
>nøjes med at spærre for de funktioner, som griber ind i browserens normale
>funktioner:

Vil du dermed påstå, at hr. og fru Jensen slår javascript fra i
deres browsere? og at det ikke noget vrøvl at skrive, at ens
brugere ikke ved, hvordan man aktiverer javascript i sin browser?

Hvis de kan finde ud af at slå det fra, så kan de også finde ud
af at slå det til, hvis det tjener et foremål.

Iøvrigt er man nørd, så lader man mindst en af sine browsere
tillade så mange unoder som muligt, så man kan se, hvilke
fjollede ting en hjemmesidesnedker kan finde på uden at skulle
gennemlæse kildekoden.

Heldigvis tillader IE det meste og ved popupvinduer får man at
vide at der er det på siden.

Min standardbrowser tillader ikke nogle af tingene, man har dog
sat den til at tillade nogle af unoderne, såsom farvede
scrollbars og afspilning af baggrundslyd.

Lige netop fordi jeg vil vide om der bruges det på siden eller
ej.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 17:58

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Vil du dermed påstå, at hr. og fru Jensen slår javascript fra i
> deres browsere?

Hvis hr. eller fru Jensen spærrer helt for javascript, gør de det fordi de
engang har hørt et eller andet om, at java vist er noget farligt noget -
uden at de har gjort sig den overvejelse, at der er himmelvid forskel på
java og javascript..

> og at det ikke noget vrøvl at skrive, at ens
> brugere ikke ved, hvordan man aktiverer javascript i sin browser?

Det har jeg ikke hævdet. Kan man finde ud af at slå det fra, burde man også
kunne hitte ud at at aktivere det igen.

> Iøvrigt er man nørd, så lader man mindst en af sine browsere
> tillade så mange unoder som muligt, så man kan se, hvilke
> fjollede ting en hjemmesidesnedker kan finde på uden at skulle
> gennemlæse kildekoden.

Ja, min IE kan det hele. Men jeg bruger den kun til at tjekke den slags med.

> Heldigvis tillader IE det meste og ved popupvinduer får man at
> vide at der er det på siden.

Det er vist kun i XP, at man får at vide, hvis IE har blokeret for et popup.
I W2K og tidligere versioner kan man ikke blokere for noget.

> Min standardbrowser tillader ikke nogle af tingene, man har dog
> sat den til at tillade nogle af unoderne, såsom farvede
> scrollbars og afspilning af baggrundslyd.

Så er det et bevidst valg fra din side. Du ved, hvad du gør. Du er demed en
rigtig nørd. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-01-06 18:08

Erik Ginnerskov skrev:

>Det har jeg ikke hævdet. Kan man finde ud af at slå det fra, burde man også
>kunne hitte ud at at aktivere det igen.

Og det var lige netop dette fra Claus indlæg, jeg ville/vil hævde
er noget vrøvl:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-06 23:35

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> er noget vrøvl:
>
> »Og målgruppen af hjemmesiden, er brugere der
> ikke alle lige ved hvordan man aktiverer/tillader JavaScript i

OK, så lyder det som om vi er enige. For kan man ikke finde ud af at slå det
til, har man nok heller ikke slået det fra.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-01-06 09:40

> OK, så lyder det som om vi er enige. For kan man ikke finde ud af at slå det
> til, har man nok heller ikke slået det fra.

Hæ hæ - Jeres indlæg bliver sjovere og sjovere

Jeg kan se at jeg måske (igen) har fået formuleret mig lidt uklart! Det er
sikkert WinXP SP2 der blokerer for JavaScript hos brugerne og muligvis ikke IE
selv (tør ikke helt sige, da det blot er 'gisninger'). Jeg ved at de brugere
der har 'klaget' benytter WinXP SP2 og er så tæt på anti-nørd som man
overhovedet kan komme
Men under alle omstændigheder, så er JavaScript ikke ønsket - desværre! Men jeg
har fået brygget en anden menu sammen og lagt den i en iFrame, hvilket brugerne
har det helt fint med. Jeg fik lidt response på det i går aftes og de er ganske
positive for løsningen (husk på de er anti-nørder). Anden løsning skal
selvfølgelig findes, så jeg slipper for at reloade siden hver gang, men som
midlertidig løsning er den holbar! Det holder heller ikke at menu'en består af
flere HTML-dokumenter, hvilket gør det til et helvede (undskyld!) at holde den
ved lige.
Så hvis i falder over en løsning hvor man kan lave en menu med 'udklappelige'
undermenu'er uden brug af JavaScript - heller ikke pakket ind i en htc-fil (ej
heller Java eller plugin-påkrævede 'dimser' som Flash), så hører jeg meget
gerne fra jer

Mvh. og tak for jeres input indtil videre!

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-01-06 17:36

Claus Rasmussen skrev:

> Det holder heller ikke at menu'en består af flere
> HTML-dokumenter

Skal det være uden javascript, kunne klappe ud og
samtidig fungere i IE, kan du ikke gøre det på anden
vis uden flere filer.

> hvilket gør det til et helvede (undskyld!) at holde den
> ved lige.

Så slemt er det da heller ikke. Jeg kan jo se at du har
lavet http://www.kastrup-broforening.dk/menuA.html og
så videre - det kører da fint.

Du kan også bruge det sammen med en smule ssi, så
du slipper for din iframe.

Vi venter bare på Microsoft

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-01-06 20:00

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hmm - er der nogen browsere, der ikke forstår javascript?

Ja lynx

Spøg til side XP SP2 + opdateringer fjerner brugen af JS lokalt på
computeren i IE, hvis man flytter den samme fil til en lokal webserver så
virker det. Det kan meget vel være problemet her.

De må sgu bare slå det til igen

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-01-06 21:03

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

>Spøg til side XP SP2 + opdateringer fjerner brugen af JS lokalt på
>computeren i IE, hvis man flytter den samme fil til en lokal webserver så
>virker det. Det kan meget vel være problemet her.

Man slår da javascript til at virke lokalt også i sin IE.

Iøvrigt er det ikke alle former for javascript, der bliver
afviklet lokalt fra disken, der bliver blokeret.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-06 11:22

Claus Rasmussen skrev:

> Jeg kan se at jeg måske (igen) har fået formuleret mig lidt
> uklart! Det er sikkert WinXP SP2 der blokerer for JavaScript
> hos brugerne og muligvis ikke IE selv

Skal siden ses lokalt? (altså via brugerens eget filsystem i stedet
for via en webserver)

SP2 blokerer for javascript på sider der køres uden om en
webserver, men på ingen måde for javascript generelt.

> Men under alle omstændigheder, så er JavaScript ikke ønsket -
> desværre!

Jeg tror uviljen mod javascript skyldes en misforståelse. Der er
tonsvis af websites der benytter javascriptbaserede menuer i dag.
Der er tonsvis af internetbrugere der anvender XP SP2/IE6. Hvis der
var et generelt problem med XP og javascript, ville det for længst
være løst - enten (formentlig) ved at MS ændrede håndteringen af
javascript i SP2 eller også ved at seriøse sites gik væk fra at
bruge javascript.

> Så hvis i falder over en løsning hvor man kan lave en menu med
> 'udklappelige' undermenu'er uden brug af JavaScript

Pure css-metoden - minus htc-patchet til IE - er i mine øjne eneste
mulighed. Det betyder så at IE-brugerne ikke får nogen gevinst i
forhold til en statisk html-menu, mens brugere af andre browsere
kan benytte menuen som en normal fold ind/fold ud-menu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-01-06 16:55

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>SP2 blokerer for javascript på sider der køres uden om en
>webserver, men på ingen måde for javascript generelt.

Og man kan meget nemt få lov lov til at se alle former for
javascript lokalt uden server ved en enkelt eller to
indstillinger i Internetindstillinger => Avanceret.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 06-01-06 18:14

On Fri, 06 Jan 2006 16:55:24 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Og man kan meget nemt få lov lov til at se alle former for
> javascript lokalt uden server ved en enkelt eller to
> indstillinger i Internetindstillinger => Avanceret.

Man kan også indsætte følgende linie blandt de første 2048 tegn[1]:
<!-- saved from url=(0014)about:internet -->
Hvis det f.eks. skal bruges på en cd-rom, hvor man ikke ved hvordan
brugerens computer er indstillet.

[1]
<url:http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/overview/motw.asp>

--