Rullebjælke i vindue
Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 21:55

Hvis jeg gerne vil lave et "vindue i vinduet" med scrollbars
kan ses her : http://www.colum-bus.dk/kontakt.html hvad skal jeg så gøre ?

Hvad laves det i og er det valid eller kan laves valid ?

Mvh. Allan

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-01-06 22:09

Allan Møller wrote:
> Hvis jeg gerne vil lave et "vindue i vinduet" med scrollbars
> kan ses her : http://www.colum-bus.dk/kontakt.html hvad skal jeg så gøre ?
>
> Hvad laves det i og er det valid eller kan laves valid ?

Iframe.

Se: http://www.webtip.dk/html/allekoder/html_iframe.php

--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 22:22

> Iframe.
>
> Se: http://www.webtip.dk/html/allekoder/html_iframe.php

Er det godt eller skidt at bruge iframes og kan de laves valid ?

Mvh. Allan

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-01-06 22:25

Allan Møller wrote:

> Er det godt eller skidt at bruge iframes og kan de laves valid ?

Det kan godt valideres, men der er mange problemer forbundet med det.
Du kan ofte bruge en <div> i stedet for.

--
Benny Nissen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-06 22:39

Den 04-01-06 22.22 skrev Allan Møller følgende:

> Er det godt eller skidt at bruge iframes og kan de laves valid ?

Generelt er det skidt med interne rullebjælker, fordi det kan forvirre
brugeren. Det kan vist også give problemer med rullehjul i nogle browsere.

Hvis det laves som i det eksempel, du henviste til, så er det /meget/
skidt. Jeg bruger en høj skærmopløsning, så den pågældende side er
centreret i midten med masser af luft omkring indholdet. Og i stedet for
at kunne bruge hele browseren til at se siden, skal jeg sidde og rulle i
et lille vindue for at se indholdet i iframen.

Du kan få et indtryk af hvor upraktisk det er her:
http://80.62.45.5/columbus.jpg
At der så også er fejl i boksen til højre, og der kommer vandret
rullebjælke, fordi jeg bruger en stor skriftstørrelse (på grund af den
høje opløsning), gør det selvfølgelig ikke bedre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 22:33

Benny Nissen skrev:

>Se: http://www.webtip.dk/html/allekoder/html_iframe.php

<suk>
At tægke sig, at et en professionelt webdesigner tilbyder deres
kunder sådan noget, når der nu om dage findes langt bedre
løsninger.

Men selvfølgelig, som man kan forvente:

http://validator.w3.org/check?uri=http://www.grafreaks.dk/
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 22:35

> <suk>
> At tægke sig, at et en professionelt webdesigner tilbyder deres
> kunder sådan noget, når der nu om dage findes langt bedre
> løsninger.

Hvad anbefaler du så ?

Mvh. Allan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 12:26

Knud Gert Ellentoft skrev:

> At tægke sig, at et en professionelt webdesigner tilbyder deres
> kunder sådan noget, når der nu om dage findes langt bedre
> løsninger.

Jeg forstår ikke helt - er det webtip.dk-siden du taler om? Det er
vel bare en informationsside om hvordan man bruger iframe - ikke en
anbefaling. At det så er noget vrøvl når siden hævder at "<iframe>
understøttes ikke af ret mange browsere" er en anden sag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-01-06 16:29

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Jeg forstår ikke helt - er det webtip.dk-siden du taler om?

Sorry - forkert citeret og forkerte person, jeg fik svaret.

Det var http://www.colum-bus.dk/kontakt.html jeg havde i
tankerne, fra indlægget, der startede tråden
(news:43bc361b$0$15787$14726298@news.sunsite.dk)
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-01-06 20:50

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Sorry - forkert citeret og forkerte person, jeg fik svaret.
>
> Det var http://www.colum-bus.dk/kontakt.html jeg havde i
> tankerne, fra indlægget, der startede tråden
> (news:43bc361b$0$15787$14726298@news.sunsite.dk)

Jeg forstår godt Gyldenkærnes undren, for jeg sad også i går og spurgte mig
selv hvor sammenhængen var og prøvede at kigge i koden uden at finde den.

Men der er måske en sammenhæng, eller har du fået blandet to tråde sammen?
Det sker vist for os alle en gang imellem

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-01-06 21:08

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

>Men der er måske en sammenhæng, eller har du fået blandet to tråde sammen?
>Det sker vist for os alle en gang imellem

Nej, jeg blander ikke to tråde sammen, det var kun forkert
indlæg, jeg fik svaret på.

Allan spurgte:

»Hvis jeg gerne vil lave et "vindue i vinduet" med scrollbars
kan ses her : http://www.colum-bus.dk/kontakt.html hvad skal jeg
så gøre ?«

Og den side er lavet af et professionelt firma.

Fra sidens header:

<META NAME="Author" CONTENT="www.grafreaks.dk">

Og her er det, at jeg synes, at det er dybt godnat, at
professionel webdesigner nu om dage tilbyde sine kunder, der er
opbygget med <iframe>, når det nu om dage kan laves på bedre
måder.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-01-06 21:48

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> professionel webdesigner nu om dage tilbyde sine kunder, der er
> opbygget med <iframe>, når det nu om dage kan laves på bedre

Okay den overså jeg, så forstår jeg bedre

Jeg er enig ud fra hvad jeg så på det site, jeg kunne bare ikke se
sammenhængen.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 22:27

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg gerne vil lave et "vindue i vinduet" med scrollbars
> kan ses her : http://www.colum-bus.dk/kontakt.html hvad skal jeg så gøre ?
>
> Hvad laves det i og er det valid eller kan laves valid ?

Ville foretrække en div-boks med overflow

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 22:29

> Ville foretrække en div-boks med overflow

Jeg aner ikke hvad der er bedst at bruge men vil gerne bruge
det som er nemmest og kan ses i flest browsere.

Hvorfor Iframe eller hvorfor <div> med overflow ?

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 22:35

Nå men så kiggede jeg lidt på en boks med overflow og det er jo
supernemt at lave så det bliver nok sådan jeg bruger.

Tak for råd !

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-06 22:41

> Nå men så kiggede jeg lidt på en boks med overflow og det er jo
> supernemt at lave så det bliver nok sådan jeg bruger.

Det ville jeg også have gjort

Lidt om hvorfor frames er en dårlig ide:
http://html-faq.dk/2009.asp

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 04-01-06 22:50

"CS" <askmeforanaddress> wrote:

> Lidt om hvorfor frames er en dårlig ide:
> http://html-faq.dk/2009.asp

Du skal lige være opmærksom på, at frames og iframes er
to forskellige ting.

/ Preben

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 23:07

Preben Kittelmann skrev:

>Du skal lige være opmærksom på, at frames og iframes er
>to forskellige ting.

Den største ulempe er den samme, hvis man tænker i
søøgemaskineoptimering.

De finder undersiderne, så man ser siden ude af sammenhæng, når
man klikker på linket på Google f.eks.

Vil man absolut bruge <iframe>, så bør man tænke omvendt, hvis
designet tillader det.

Dvs. lader menuen være i en <iframe> og så lade indholdet være
den nye side.

Så vil man altid få siden at se med navigationsmuligheder
(medmindre man er så uheldig at finde menusiden på søgemaskinen).
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 04-01-06 23:20

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Vil man absolut bruge <iframe>, så bør man tænke omvendt,
> hvis designet tillader det.
>
> Dvs. lader menuen være i en <iframe> og så lade indholdet
> være den nye side.

Ja, det er netop denne metode, jeg har benyttet på
http://kittelmann.dk
- der ligger på en TDC-home adresse.

> Så vil man altid få siden at se med navigationsmuligheder
> (medmindre man er så uheldig at finde menusiden på
> søgemaskinen).

Selv hvis man kun finder menusiden, vil man komme til den
rigtige side med navigation og indhold.

/ Preben

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 23:32

Preben Kittelmann skrev:

>Selv hvis man kun finder menusiden, vil man komme til den
>rigtige side med navigation og indhold.

Ja, selvf. kan man så navigere ud fra den, blot vises den uden
det indhold, som menusiden er tænkt at blive vist sammen med.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-06 11:05

"Preben Kittelmann" <kixitwb@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal lige være opmærksom på, at frames og iframes er
> to forskellige ting.

Problematikken er jo stort set den samme

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 22:37

CS skrev:

>Ville foretrække en div-boks med overflow

Det væsentlige er at i en <iframe> kan vise en anden htmlside i
en anden, det kan man ikke med en <div>.

Det korrekte er at inkludere indhold med serveside, når det er
muligt på den server, hvor hjemmesiden ligger.

F.ks. med ssi (eller php/asp).
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-01-06 01:05

Allan Møller skrev:

> Hvis jeg gerne vil lave et "vindue i vinduet" med scrollbars
> kan ses her : http://www.colum-bus.dk/kontakt.html hvad
> skal jeg så gøre?

Til debatten hører også at du lige skal prøve at udskrive
den side, eller i det mindste Vis udskrift.

Du får ikke det hele med - du får kun de første 6
medarbejdere med på udskriften.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-06 10:58

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Til debatten hører også at du lige skal prøve at udskrive
> den side, eller i det mindste Vis udskrift.
>
> Du får ikke det hele med - du får kun de første 6
> medarbejdere med på udskriften.

Den kan vel løses med et stilark beregnet til udskrift, hvor man lader siden
have sin fulde længde. Men det mest rigtige er nok at lade være med at lave
en ekstra scrollbar som Kim Ludvigsen også skriver