ValideringsHJÆÆÆLP!!!
Fra : JH

Dato : 04-01-06 16:13

Hejsa

Har lige fået øjnene op for validering af hjemmesider - og ville så i
forbindelse med opdatering af/oprydning på min hjemmeside validere mine
sider....

Jeg nåede kun 1 - så gik jeg i sort.....

Jeg forstår ikke hvad den siger til mig:

http://validator.w3.org/check?uri=www.guld-smeden.dk%2F124.htm

hvad er det jeg har gjort forkert i min html-kodning?

Er siden valideret selv om der er 'warnings' ?

Hvorfor er der 'info'-felter? hvad skal man bruge disse oplysninger til?

/JH

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-06 16:48

JH skrev:

> Jeg nåede kun 1 - så gik jeg i sort.....
>
> Jeg forstår ikke hvad den siger til mig:
>
> http://validator.w3.org/check?uri=www.guld-smeden.dk%2F124.htm

Problemet er tegnet < i javascript indlejret i xhtml. Den lette
måde at løse det på, er ved at bruge en eksternt js-fil.
Alternativt kan man lave en dobbeltescape-løsning som både klarer
html og xhtml (den kan jeg ikke i hovedet, men spørg hvis det er
nødvendigt).

> Er siden valideret selv om der er 'warnings' ?

Validing går i første omgang ud på at fjerne fejl (errors) - så en
side kan godt validere selv om der er advarsler. Men det er som
regel en god ide at fjerne advarslerne også.

> Hvorfor er der 'info'-felter? hvad skal man bruge disse
> oplysninger til?

Ideen er at de kan hjælpe med at løse fejlen. Fx siger fejl nr. 6
"end tag for "img" omitted". Info-beskeden der følger lige efter
(nr. 7) viser her hvor startkoden til det img-element der ikke er
afsluttet ligger. I det aktuelle tilfælde er det nok ikke så svært
at finde startkoden ud fra slutpositionen (det er på samme linje),
men hvis det fx er en tabel eller en lang liste der mangler en
slutkode, kan startkoden ligge mange linjer oppe - og her kan det
være praktisk at se hvilket element der ifølge validatoren mangler
en slutkode (husk også at fx tabeller kan indlejres i andre
tabeller).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 17:12

JH skrev:

>Jeg forstår ikke hvad den siger til mig:

Udover, hvad JGC skriver, så mangler du alt-tekst på dine
billeder.

alt-tekst er beregnet til at blive vistm såfremt man af en eller
anden grund ikke ser billederne, så man har en ide om, hvad
billedet forestiller.

En anden ting, du har sat billederne til at åbne i et nyt vindue
_blank.

Meget irriterende, de fleste foretrækker at se billedet i samme
vindue og så bruge browserens tilbageknap.

Når du bruger _blank, så vil hvert billede åbne i et nyt vindue,
så får man ikke lukket det billede, man lige har set, så har man
lige pludselig en masse browservinduer åbne.

Vil du endelig ha' det i et nye vindue, så anser jeg et
popupvindue, som det bedste, her kan man lade det nye vindue
lukke af sig selv, når man går videre til det næste.

Se f,eks, http://ellentoft.1go.dk/pop/

Vil du ikke bruge et popvindue, men ønsker stadigvæk, at billedet
skal vises i et nyt vindue, så giv det et navn, f.eks. guldsmed
eller hvad du har lyst til., så vil de andre billeder åbne i det
allerede eksisterende andet vindue og man sidder ikke lige
pludselig med måske ti åbne browservinduer,
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : JH

Dato : 04-01-06 17:52

> [...]
> allerede eksisterende andet vindue og man sidder ikke lige
> pludselig med måske ti åbne browservinduer,

Tak for dit svar..... men jeg tror ikke helt jeg forstår?!

/JH

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 18:09

JH skrev:

>Tak for dit svar..... men jeg tror ikke helt jeg forstår?!

Du åbner hvert billede i et nyt vindue med <base
target="_blank">.

Brug i stedet for f.eks.
<base target="etellerandetnavn">, så undgår man at sidde med ti
åbne vinduer.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : JH

Dato : 04-01-06 18:32

> [...]
> target="_blank">.
>
> Brug i stedet for f.eks.
> <base target="etellerandetnavn">, så undgår man at sidde med ti

Ej hvor smart..... Det vidste jeg ikke at man kunne!

Tak for det!

/JH