Fontstørrelse forskellig i IE og Firefox
Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-01-06 13:51

Jeg var ved at give den lokale fodboldklubs hjemmeside en større overhaling,
og rendte ind i dette lidt besynderlige fænomen.

http://hjem.get2net.dk/speg/trebuchet.html
Kræver man har både firefox (1.5)og IE (6) for at se forskellen..Begge
browsere sat til standard størrelse. Jeg oplever det ihvertfald med de
nævnte versioner.

Bruger jeg andre størrelses parametre end "font-size:small", så er
størrelsen ens i begge browsere. Det virker for mig umiddelbart underligt at
de 2 browsere håndterer det så forskelligt..eller også har jeg kaget i
det -kan godt lide at lade den mulighed stå åben:)

Nogen som kan give en forklaring på det ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-06 14:30

Sune Storgaard skrev:

> http://hjem.get2net.dk/speg/trebuchet.html

Siden validerer ikke. Måske spiller det en rolle. Opera 8.5 er i
øvrigt nogenlunde enig med IE.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-01-06 15:20

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Siden validerer ikke. Måske spiller det en rolle.

Der manglede en doctype og <head>, har sat det ind så den validerer nu, men
det ændrer ikke på det.

> Opera 8.5 er i øvrigt nogenlunde enig med IE.

Jeg ville umiddelbart sige at det er IE der er galt på den, og ikke
efterlever det "small" , men nu er det jo godt nok 2-1 mod at det er
firefox som ikke er rigtigt på den.

Jeg er godt klar over man ikke 100% kan forvente at et font ser ud som man
ønsker, da det er bestemt af brugeren i den sidste ende, men det undrer mig
stadigvæk at de er så forskellige.

Fra : Kurt Lund

Dato : 04-01-06 15:29

"Sune Storgaard" skrev:

> [...]
> at de 2 browsere håndterer det så forskelligt..eller også har jeg kaget i
> det -kan godt lide at lade den mulighed stå åben:)

Du har nu sat en doctype på, men browserne går stadig i quirksmode. Sæt
koden i standard med

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Så vises skriftstørrelserne mere korrekt i IE.

--
Kurt Lund

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-01-06 17:33

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Så vises skriftstørrelserne mere korrekt i IE.

Det har du jo fuldstændig ret i.. Jeg kunne dog ikke forestille mig at sådan
en font attribut skulle være anderledes i quirks mode, men der blev jeg
åbenbart klogere..igen..

Tak for oplysningen.

Fra : Jeffers

Dato : 07-01-06 11:12

On Wed, 4 Jan 2006 17:32:35 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.dk> wrote:

> "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

Jaeh ... men så forsvinder hover effekten ... !

Fra : Jeffers

Dato : 06-01-06 17:07

Jaeh .... men så forsvinder fuktionen: focus:hover
da også ...... !