Ændre baggrundsfarve i form-felt?
Fra : JH

Dato : 04-01-06 13:49

Kan man ændre baggrundsfarve i et form-felt?

Jeg mener i stedet for den hvide (og kedelige) baggrund kunne jeg godt tænke
mig at den blev sort eller mørkegrå.... txtfarven kan jeg godt rette...

/JH

Fra : David Trasbo

Dato : 04-01-06 14:19

JH skrev:

> [...]
>
> Jeg mener i stedet for den hvide (og kedelige) baggrund kunne jeg godt
> tænke mig at den blev sort eller mørkegrå.... txtfarven kan jeg godt

Mener nok at kunne huske at det gøres som man er vant til:

input{
background-color:#[XXXXXX];
}

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 04-01-06 15:09

David Trasbo wrote:

> input{
> background-color:#[XXXXXX];
> }

Generelt er det en dårlig ide at ændre på form felter.

Brugeren er vant til sådan som de ser ud i deres browser. Laver du om på
dem skal brugeren tænke.

Og det er sjældent at man kan gøre det bedere en browserens standard
styling, tag f.eks. IE6 på WinXP. Dens form felter såsom check- og
radio-bokse har antialiase, en svag fadende grå baggrundsfarve, samt en
fadeover effekt, og dens knapper har runde hjørner. Alt dette mister du,
hvis du prøver at lave om på stylingen.

Prøv at se her hvad en baggrundsfarve desværre gør ved en knap
http://www.456bereastreet.com/lab/form_controls/buttons/

Der udover er der meget stor forskel på hvad og hvordan det ser ud i de
forskellige browsere.

Prøv f.eks. at se hvordan forskellige CSS regler på checkbokse bliver
vist i de forskellige browsere.
http://www.456bereastreet.com/lab/form_controls/checkboxes/
Nogle giver baggrundsfarven inden i checkboksen, andre udenom, og nogle
tredje giver den slet ingen farve.

Du kan se flere eksempler her
http://www.456bereastreet.com/archive/200410/styling_even_more_form_controls/

Alt i alt fratager du brugeren, deres velkendte visuelle form felter.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : JH

Dato : 04-01-06 15:09

> Mener nok at kunne huske at det gøres som man er vant til:

> [...]

Det virkede.... Tak for det!

;0)

/JH