Style en scrollbar !
Fra : Neuhafen

Dato : 02-01-06 12:38

Hej NG,

Er det muligt at style en scrollbar så den ikke bare vises med en farve, men
derimod med et billede.

Eksempel: "Skyderen" som køres op og ned er formet som en grøn fodbold...

Neuhafen

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-01-06 13:35

Neuhafen wrote:

> Er det muligt at style en scrollbar så den ikke bare vises med en farve, men
> derimod med et billede.
>
> Eksempel: "Skyderen" som køres op og ned er formet som en grøn fodbold...

Ikke umiddelbart, men du kan lave din egen scrollbar i grafik, og styre
den med f.eks. javascript, eller lave en lille flash-film, der styrer den.
--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 14:38

"Neuhafen" <neuhafen@neuhafen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>

> Er det muligt at style en scrollbar så den ikke bare vises med en farve,
> men derimod med et billede.

Forhåbenlig ikke!!!

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Christoffer

Dato : 02-01-06 19:43

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> [...]
Som tidligere nævnt i tråden, så brug javascript eller flash.

> Forhåbenlig ikke!!!
Hvorfor den bemærkning?
Hellere kom med en hjælpende hånd istedet for at komme med sådan en
bemærkning. Og hvis den skal komme, så giv samtidig en begrundelse for den.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 21:08

"Christoffer" <hjeir@motherdk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor den bemærkning?
> Hellere kom med en hjælpende hånd istedet for at komme med sådan en
> bemærkning. Og hvis den skal komme, så giv samtidig en begrundelse for
> den.

Fordi browserens udseende efter min mening skal overlades til brugeren.

Derfor bør man også efter mening udngå ting som:
- Farvede scrollbars
- Rullende titel tekster
- underlige musemarkører
- blokering af højreklik som ikke virker, men kun irriterer
- og andre underlige effekter og grafik

Jeg er taknemmelig for min standardbrowser ikke hopper på størstedelen af
det skrammel. Derudover opfatter jeg sider, som benytter sig af ovenstående
som useriøse, og det er i øvrigt sjældent pænt.

Fra : Christoffer

Dato : 02-01-06 21:16

> [...]
> det skrammel. Derudover opfatter jeg sider, som benytter sig af
> ovenstående som useriøse, og det er i øvrigt sjældent pænt.
Og den holdning bør man netop også fremføre i sit indlæg. Hvem ved om
neuhafen har tænkt i samme baner?
Desuden er jeg fuldstændig enig med dig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-01-06 22:16

CS wrote:
> "Christoffer" <hjeir@motherdk.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi browserens udseende efter min mening skal overlades til
> brugeren.

Netop! Scrollbaren er brugerens værktøj, ikke en del af en tilfældig
hjemmeside. Så vær rar ikke at pille ved den.

Min browser tillader - som CS's - heldigvis ikke den slags, men jeg mindes
stadig en gang, hvor jeg med en IE kom ind på en side, hvor scrollbaren var
blevet indfarvet, så den nærmest faldt i et med sidens baggrundsfarve.
Desuden var den blevet flyttet væk fra sin naturlige placering helt til
højre, så man skulle lede længe efter den, hvis man da ikke valgte at
fordufte i stedet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-01-06 22:39

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> naturlige placering helt til højre, så man skulle lede længe efter
> den, hvis man da ikke valgte at fordufte i stedet.

Jamen du kan da bare fordufte, Det er mig der bestemmer hvorledes
scrollbaren skal se ud Så bare FUT til dk.admin.troll med dig.

Men næsten venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-01-06 23:03

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Jamen du kan da bare fordufte, Det er mig der bestemmer hvorledes
> scrollbaren skal se ud Så bare FUT til dk.admin.troll med dig.

Nej, det gør du ikke i min browser ihvertfald. I din egen kan du gøre
som du vil, men ikke min.

--
Benny Nissen

Fra : Dennis Munding

Dato : 02-01-06 23:35

Hej Erik!
> [...]
> Desuden var den blevet flyttet væk fra sin naturlige placering helt til
> højre, så man skulle lede længe efter den, hvis man da ikke valgte at

Hmmm.... Det er vel ikke en af mine sider, du hentyder til....??

Lyder desværre bekendt - men er heldigvis blevet klogere siden jeg
startede....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-06 00:15

Dennis Munding wrote:

> Hmmm.... Det er vel ikke en af mine sider, du hentyder til....??
>
> Lyder desværre bekendt - men er heldigvis blevet klogere siden jeg
> startede....

Nej, det var længe før jeg hørte om dig første gang. Men jeg er da glad,
hvis du også er blevet lidt mere brugervenlig. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-01-06 11:39

> Netop! Scrollbaren er brugerens værktøj, ikke en del af en tilfældig
> hjemmeside. Så vær rar ikke at pille ved den.

Jeg ved godt det er et skråplan at komme ud på (næste gang skal toolbaren
vel styles), men så længe det er gjort pænt er det ikke en katastrofe for
mig. Reglerne om brugervenlighed, læsbarhed osv gælder også her, så det er
ikke værre end når folk finder en uheldig kombination af forgrund og
baggrund eller indsætter midi og blinkende gif'er..

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-06 22:39

Sune Storgaard skrev:

> men så længe det er gjort pænt er det ikke en
> katastrofe for mig.

Det er sikkert http://cooljmj.webbyen.dk du tænker
på?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-06 23:06

Allan Vebel skrev:

>Det er sikkert http://cooljmj.webbyen.dk du tænker
>på?

Sikken en herlig side, sådan en må jeg også ha'!

Herlig kode på siderne, rigtig fornuftig brug af css på
menusiden.

http://cooljmj.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=670319&side=&webside=4554487&vismenu=ok

Fornuftig formatering ved brug af &nbsp;
Mellemrum har angivelse af font
(<FONT face="Courier New" size=4>&nbsp;&nbsp;&nbsp;</FONT>)
eller de har farveangivelse.
(<FONT color=#ffff00>&nbsp;</FONT>)

http://cooljmj.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&side=&id=670319

Et herligt javascript, der får ens cpuforbrug til at gå høj op.

Og så får man lov til at høre Voice Radio.

Der er meget vi kan lære fra den side, så vi bliver dygtigere.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-01-06 02:26

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Herlig kode på siderne, rigtig fornuftig brug af css på
> menusiden.

Det bedste er da:

<SCRIPT language=javascript>
function click()
{
if (event.button==2)
{
alert("DU SKA SKU IKKE STJÆLE")
}
}
document.onmousedown=click
</SCRIPT>

Kopier endelig! Menuen alene fylder 148k, så der er kode
nok at tage af.

> Mellemrum har angivelse af font

Jamen, så kan man jo selv bestemme bredden på sine
mellemrum - det er en smart løsning.

> Et herligt javascript, der får ens cpuforbrug til at gå høj op.

Ja, den suger til sig. Jeg har et par stykker liggende af den
slags i mit ugle-katalog. En anden der er knap så omfattende
er http://home8.inet.tele.dk/jorgen/

> Og så får man lov til at høre Voice Radio.

Du mener vel Radio Noise?

> Der er meget vi kan lære fra den side, så vi bliver dygtigere.

Så skal http://anett-h.dk bestemt også fremhæves i den
forbindelse - det er virkelig guf for nørderne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-01-06 02:33

Allan Vebel wrote:

> if (event.button==2)
> {
> alert("DU SKA SKU IKKE STJÆLE")
> }

Eller hvad med: "Du skal ikke bruge denne side mere overhovedet".

Eller " Du skal ikke printe denne side".

Eller: "Du skal ikke sende denne side til andre".

Nej, sådan noget pis virker heldigvis ikke i Firefox 1.5.

--
Benny Nissen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-06 01:40

Sune Storgaard wrote:

> Reglerne om brugervenlighed, læsbarhed osv
> gælder også her,

Det har ikke noget med læsbarhed at gøre. Det drejer sig om en uvane med at
ville skjule brugerens værktøj til at scrolle op og ned på siden.
Scrollbaren er *ikke* en del af siden, det er brugerens private værktøj.

> så det er ikke værre end når folk finder en uheldig
> kombination af forgrund og baggrund eller indsætter midi og blinkende
> gif'er..

Det er en helt anden diskusion, det er selve sidens indhold.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Neuhafen

Dato : 03-01-06 07:55

> [...]
> det skrammel. Derudover opfatter jeg sider, som benytter sig af
> ovenstående som useriøse, og det er i øvrigt sjældent pænt.

Mit spørgsmål udspringer af en nysgerrig lyst til at lære mere omkring
hjemmeside programmering.

Jeg er sikker på at du også har eksperimenteret med forskellige ting, for
efterfølgende at erfare at det ikke er det bedste du nogensinde har
præsteret...

Jeg skal vel også have lov til at lave mine erfaringer...!

Desuden var det i forbindelse med et tema på en hjemmeside, som jeg ville
forsøge at lave så gennemført som muligt.

Det var ikke meningen at scroll-baren skulle være rød med grøn ramme og gul
"skyder"...

Din mening er selvfølgelig altid velkommen i et forum som dette, men kan du
ikke tænke dig lidt om inden du poster dine bemærkninger...???!!!

Mange Venlige Hilsner

Neuhafen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 17:37

> Mit spørgsmål udspringer af en nysgerrig lyst til at lære mere omkring
> hjemmeside programmering.

Det jo en god ting

> Jeg er sikker på at du også har eksperimenteret med forskellige ting, for
> efterfølgende at erfare at det ikke er det bedste du nogensinde har
> præsteret...

Har da også lavet sider i frontpage som jeg ikke er så stold af nu, men kan
ikke huske jeg har benyttet mig af de effekter denne tråd er kommet til at
omhandle

> Jeg skal vel også have lov til at lave mine erfaringer...!

Helt bestemt - vi andre har bare ikke brug for flere erfaringer på det
område

> Det var ikke meningen at scroll-baren skulle være rød med grøn ramme og
> gul "skyder"...

For mit vedkommende er det ikke afgørende hvordan den ser ud - bare
designeren vil holde fingrene væk

> Din mening er selvfølgelig altid velkommen i et forum som dette, men kan
> du ikke tænke dig lidt om inden du poster dine bemærkninger...???!!!

Måske var mit første svar kontant nok - indrømmet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-06 01:53

Neuhafen wrote:

> Mit spørgsmål udspringer af en nysgerrig lyst til at lære mere omkring
> hjemmeside programmering.

Det er helt fint at ville læer mere - om at lave hjemmesider.

> Jeg er sikker på at du også har eksperimenteret med forskellige ting,
> for efterfølgende at erfare at det ikke er det bedste du nogensinde
> har præsteret...

Jeg har skam også eksperimenteret med både animerede giffer i stor stil,
blinkende tekst og marque. Alt sammen noget, der siden er blevet forkastet.

> Jeg skal vel også have lov til at lave mine erfaringer...!

Absolut. Egne erfaringer husker man længst.

> Desuden var det i forbindelse med et tema på en hjemmeside, som jeg
> ville forsøge at lave så gennemført som muligt.

Som jeg tidligere har anført: Hjemmeside og scrollbar er to forskellige
ting. Du kan lege lige så meget du vil med din hjemmeside, men rør ikke ved
brugerens browser-

> Det var ikke meningen at scroll-baren skulle være rød med grøn ramme
> og gul "skyder"...

Jeg forventer, at uanset hvilken side jeg kommer ind på - det er ikke altid,
jeg er hjemme og kan vælge browser - har scrollbaren samme udseende.
Scrollbaren er mit værktøj, når jeg browser.

> Det var netop denne "lidt mere neutrale" slider jeg skulle bruge...
> Den skal nemlig ikke være i browserens kandt, men midt på siden...!

Så er du netop helt der ude på det skråplan, jeg tidligere i tråden har
omtalt: Scrollbaren er både flyttet væk fra den placering, brugeren
forventer og den er ændret i udseende.

La' dog være med det pjat. Der er så meget andet - på selve siden - du kan
lege med. Du kan finde tonsvis af 'sjove' effekter rundt omkring - til
indsættelse på selve siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 03-01-06 08:17

CS wrote:

> Fordi browserens udseende efter min mening skal overlades til brugeren.

Nemlig det er brugerens værktøj og ikke designerens legetøj.

> [...]
> - Rullende titel tekster
> - underlige musemarkører
> - blokering af højreklik som ikke virker, men kun irriterer

- lave om på knapper og form elementer.
- ændre udseendet på tooltip.
- lave popup vinduer

Men her er et link til webfx, som har lavet deres egen slider.
http://webfx.eae.net/dhtml/slider/slider.html

Det skader ikke at undersøge hvordan de har lavet den.
Men jeg vil ikke anbefale at man bruger den.
F.eks. virker mellemrum og shift-mellemrum som hopper op og ned af en
hjemmeside ikke. Scroll hjulet på musen virker heller ikke.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Neuhafen

Dato : 03-01-06 08:39

> [...]
> - ændre udseendet på tooltip.
> - lave popup vinduer
>

> Men her er et link til webfx, som har lavet deres egen slider.

Martin,

Det var netop denne "lidt mere neutrale" slider jeg skulle bruge...
Den skal nemlig ikke være i browserens kandt, men midt på siden...!

Nu skal jeg så lige gennemskue hvordan jeg får den til at rulle med teksten
!

Neuhafen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 17:30

"Martin Hintzmann" <no@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> - lave om på knapper og form elementer.
> - ændre udseendet på tooltip.
> - lave popup vinduer

Ja bestemt også dem

> Men her er et link til webfx, som har lavet deres egen slider.
> http://webfx.eae.net/dhtml/slider/slider.html

Håber jeg da virkelig ikke nogen har til hensigt at efterprøve på egne
sider!

> Det skader ikke at undersøge hvordan de har lavet den.
> Men jeg vil ikke anbefale at man bruger den.

Vil jeg godt nok heller ikke..

> F.eks. virker mellemrum og shift-mellemrum som hopper op og ned af en
> hjemmeside ikke. Scroll hjulet på musen virker heller ikke.

Hmm... den genvej kendte jeg ikke til

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-06 13:44

Rolig nu allesammen!

I behøver ikke bombe Neuhafen med dårlige ting omkring en scrollbar.

Som jeg kunne forstå vil han lave den inde i hjemmesiden, og ikke lave om på den
indbyggede scrollbar der er i højre side på en browser!

Jeg er enig med mange af jer, men lad dog Neuhafen selv prøve. Han har vist
forstået det ikke er velset at lave om på browserens slider

Held og lykke med projektet Neuhafen!

Mvh Jesper Poulsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-06 23:44

Jesper Poulsen wrote:

> Som jeg kunne forstå vil han lave den inde i hjemmesiden, og ikke
> lave om på den indbyggede scrollbar der er i højre side på en browser!

Uanset om han lader browseren have scrollbaren i højre kant synlig eller om
han undertrykker den og opretter en ny et stykke inde på siden, er
scrollbaren stadig brugerens værktøj til at scrolle op og ned i sidens
indhold.

Og hvis der ikke er en god funktionel grund til at fjerne scrollbaren fra
den normale position, så lad være med at flytte den. Under alle
omstændigheder lad være med at ændre dens udseende.

> Jeg er enig med mange af jer, men lad dog Neuhafen selv prøve. Han
> har vist forstået det ikke er velset at lave om på browserens
> slider

Netop hans ide med både at flytte og farve scrollbaren er dobbelt
irriterende for brugerne. Man skal lede efter sit værktøj, som nogen har
skjult.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/