Ser fint ud i IE, men bad i FF ...
Fra : Cifly

Dato : 01-01-06 22:40

G'aften.

Mine venstrestillede links har en voldsom venstre margen i FF, men bliver
vist fint i IE. Ændrer jeg på margen for <ul> i CSS der er sat til 1.5em,
flytter bullets helt ud af billede i IE, mens de rykker sig en anelse i FF.

Er lidt lost, kan ikke se hvor problemet er.

--
Venlig hilsen www.flygenrings.dk
"Sometimes, when you lose, you win." - What Dreams May Come

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-01-06 22:54

Cifly wrote:
> [...]
> flytter bullets helt ud af billede i IE, mens de rykker sig en anelse i FF.
>
> Er lidt lost, kan ikke se hvor problemet er.

Browserens DTD (det indbyggede stylesheet) sætter venstre margin forskelligt i
IE og FF: Den ene browser bruger padding, den anden margin.

Det er derfor god latin at sætte

html, body, ul, ol {margin:0;padding:0;}

under generelle, globale styles,
og dernæst sætte enten

padding:1.5em /eller/
margin:1.5em

eller hvad der nu passer på de enkelte lister.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Cifly

Dato : 01-01-06 22:58

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> padding:1.5em /eller/
> margin:1.5em
>
> eller hvad der nu passer på de enkelte lister.

Jeg tror ikke jeg er helt med på hvad du mener. Mit CSS på de områder ser
således ud:

ul.navigate {
margin: 1em 0em 0.5em 1.5em;
padding:0em;
line-height:1.2em;
font-size: 0.7em;
list-style-image: url("/img/bullet.png");
}

/*Arbejdsområde*/
html, body {
font-size: 0.95em;
margin:0;
padding:0;
font-family:verdana,arial,sans-serif;
background-color: #99ccff;
color: inherit;
padding: 0;
}

Som jeg umidelbart ser det, er det identisk med det du siger, hvis jeg ikke
misforstår.

Fra : Tidemann

Dato : 02-01-06 00:54

"Cifly"

> [...]
> line-height:1.2em;
> font-size: 0.7em;
> list-style-image: url("/img/bullet.png");

Du har ikke padding: 0; !!

ul.navigate {
margin: 1em 0em 0.5em 1.5em;
line-height:1.2em;
font-size: 0.7em;
list-style-image: url("/img/bullet.png");

prøv lige igen..............

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Cifly

Dato : 02-01-06 08:43

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
>
> padding:1.5em /eller/
> margin:1.5em
>
> eller hvad der nu passer på de enkelte lister.

Ændrede margin til 0 men satte lidt padding i stedet på <ul>. Det løste
problemet så det nu ser fint ud i alle tre browsere. De læser tilsyneladende
alle nogenlunde det samme ved padding.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-01-06 15:39

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
>
> padding:1.5em /eller/
> margin:1.5em
>
> eller hvad der nu passer på de enkelte lister.

En enkelt kommentar din løsning med at sætte margin og padding til nul på
specifikke elementer er klart bedre end:

*
{
margin: 0;
padding: 0;
}

Som regelmæssigt er blevet anbefalet på det seneste. Når man bruger stjerne
versionen så tvinges man til at definere margin og padding på samtlige
elementer og klasser hvilket gør arbejdet langt sværere og mere omstændigt.
Og det hjælper ikke til at få siderne til at se ens ud i FF, OP og IE. De
fortolker stadigt tingene forskelligt selv ved pixeltyrrani

Med mindre der er tale om massive afvigelser i visningen, så bør man
acceptere, at der er forskelle, hvis brugeren foretrækker en browser frem
for en anden så har brugeren også valgt dennes måde, at vise en side på.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-01-06 18:07

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> [...]
> Og det hjælper ikke til at få siderne til at se ens ud i FF, OP og IE. De
> fortolker stadigt tingene forskelligt selv ved pixeltyrrani

Jeg er enig, omend jeg ikke har iagttaget denne forskel ved brug af
pixelstørrelser margin og padding.

> Med mindre der er tale om massive afvigelser i visningen, så bør man
> acceptere, at der er forskelle, hvis brugeren foretrækker en browser frem
> for en anden så har brugeren også valgt dennes måde, at vise en side på.

Også det er jeg enig i, men brugeren vælger altså ikke browser
efter hvor meget indrykning der er på lister. (Blot de dog ville /vælge/ ...!)

Her har vi et af de tilfælde, hvor vi /ved/ at der er en objektiv
forskel på hvorledes gecko og ie dtd'erne tolker luften til
venstre for et listepunkts tekst. Det bør vi i høj grad tage
hensyn til, hvis vi for alvor skal rådgive folk om at formatere
deres menuer som lister...

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk