frames - hvorfor ikke?
Fra : JH

Dato : 01-01-06 17:16

Nu har jeg hørt stolpe op og stolpe ned om at man ikke må bruge
frames/iframes/rammer - men hvorfor ikke?

Hvorfor er det en dårlig idé at bruge disse?

Jeg har da set frames i masser af hjemmesider hvor det virker fint (både i
firefox, IE og Opera)?!

Hvorfor frarådes de?

og en anden ting:

Hvorfor er det så vigtigt at validere? Når sitet virker fint i alle
browsere hvorfor så rette sig efter disse valideringsnormer?

/JH

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-01-06 17:28

http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#rammer

http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#validering

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 01-01-06 18:20

Hej NG!
JH wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
Skrev
> [...]
>
> Hvorfor er det så vigtigt at validere? Når sitet virker fint i alle
> browsere hvorfor så rette sig efter disse valideringsnormer?

Hvis dit site skal ses af andre - end en "lukket gruppe"!
Kort og godt!
(Der er så MEGET om dette emne - på alle sprog - så det burde være
overføldigt -med flere link!)

Godt Nytår
m.v.h.
Ole hartig
http://www.anett-h.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 01-01-06 20:29

JH wrote:
> [...]
>
> Hvorfor er det så vigtigt at validere? Når sitet virker fint i alle
> browsere hvorfor så rette sig efter disse valideringsnormer?

Kim har fat i rigtigt mange af problemerne, men rigtigt anvendt så kan
rammer være ganske funktionelle.

Det er med rammer som med tabeller og div de kan misbruges på det groveste
og blive totalt værdiløse. Det kan godt være at de ser ud til at virke. Det
er ikke det samme som at de gør det. Af hensyn til søgemaskiner skal der
være brugt et korrekt link der peger til index i headdelen, således at sitet
kan indekseres korrekt af søgemaskiner, af hensyn til brugeren skal der være
scripts der sikrer at sider ikke loades ude af sammenhæng. Ligeledes skal
der af hensyn til brugerne ikke være brugt rammer der blot formaterer siden.

Et par simple test man kan udføre er at forsøge at åbne en side fra et
rammesæt direkte, kan man det så virker rammesættet ikke. Hvis siden ikke
kan skalere til alle skærmopløsninger så virker det heller ikke.

Det er sådan at ca 98 %af alle rammebaserede websites rent faktisk ikke
fungerer efter hensigten og det er som regel misbrug og manglende forståelse
for problemstillingerne omkring frames der er årsagen. Men det kræver god
viden at skille dem ad og demonstrere det for ejeren.

Grafikere har en tendens til at bruge frames og de er meget godt
repræsenteret når det gælder webdesign, men som hovedregel så fungere disse
sites ikke når man skiller dem ad, men det er normalt spild af tid at
fortælle en grafiker at det ikke virker ordentltigt, for det virker i FF, OP
og IE

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-01-06 01:29

JH skrev:

> Nu har jeg hørt stolpe op og stolpe ned om at man
> ikke må bruge frames/iframes/rammer - men hvorfor
> ikke?

Der mange årsager, men de vigtigste er nok at de ikke
kan indekseres ordentligt i søgemaskinerne, medmindre
designeren scripter sig ud af problemet - og det fungerer
ikke altid efter hensigten i alle browsere, og hvis brugeren
har slået scriptfunktionen fra i browseren.

Jeg finder ved søgninger på Google meget ofte sider helt
uden navigation eller nogen som helst oplysning om
hvordan man kommer videre - og det viser sig altid at det
er en underside i et framset.

Når man endelig finder sammenhængen og det frameset
det ligger i, kommer flere vanskeligheder til - man kan
ikke udskrive den enkelte side ved at klikke på browserens
ikon for samme, der kommer scrollbarer på kryds og
tværs når man formindsker vinduet og mange andre ting,
og man kan ikke umiddelbart gå tilbage til sine søgeresultater
med browserens normale tilbageknap.

Andre underlige ulemper er når jeg vil sende et link til en
ven, så er linket ikke repræsenteret i adresselinjen. Finder
man endelige det rigtige link inde i koden, så ligger der et
script der linker tilbage til forsiden - og så er man ligevidt.

> Hvorfor er det en dårlig idé at bruge disse?

Der står også noget om det i

Hvorfor frames stinker! http://vertikal.dk/a13
og
Derfor er frames en dårlig ide http://html-faq.dk/2009.asp

> Jeg har da set frames i masser af hjemmesider hvor det
> virker fint (både i firefox, IE og Opera)?!

Går man dem efter i sømmene, fremkomme det ting jeg
her har beskrevet. Kom gerne med eksempler på gode
frames.

> Hvorfor frarådes de?

Man kan opnå samme effekt på mange andre måder, hvis
det er den effekt man vil have frem. Med hensyn til samme
menu på en masse sider, findes ssi[1]

> Hvorfor er det så vigtigt at validere?

Fordi kode kan opføre sig vidt forskelligt i mange forskellige
sammenhænge. Derfor er der udviklet ensartede retnings-
linjer som skulle få browsere til at opføre sig ensartet hvis
de får den samme kode.

Der har været en mangeårigt forløb hvor forskellige broesere
opfattede standardkode forskelligt, og sådan er det også i
dag. Det bliver dog bedre og bedre. Før i tiden skulle man
tage hensyn til dem der brugte Netscape 4, og andre der
brugte Internet Explorer 4. I dag skal man blot overholde det
der står i standarden, så skulle det fleste moderne browsere
kunne vise det ensartet. Der er dog fortsat undtagelser med
hensyn til Internet Explorer, der endnu ikke forstår det hele,
men det arbejder de vist på til næste version.

> Når sitet virker fint i alle browsere hvorfor så rette sig efter
> disse valideringsnormer?

Med en betydelig ekstra kodeindsats, gammeldags tabel-
design og ekstra ting for at få det til at se ensartet ud, kan
det godt lade sig gøre, men som designer er man også
nødt til at tænke på fremtidens krav - hvorfor skal jeg lave
1000 sider om, når jeg kan nøjes med at rette i én fil - css-
filen. Der er også økonomiske interesser at tage hensyn til.

[1] Server Side Include

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jeffers

Dato : 02-01-06 20:46

On Mon, 2 Jan 2006 01:28:57 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> Der mange årsager, men de vigtigste er nok at de ikke
> kan indekseres ordentligt i søgemaskinerne,

Det er nu en gammel skrøne, der desværre bliver fortalt igen og igen !

Fra : Jeffers

Dato : 02-01-06 21:09

> [...]

> uden navigation eller nogen som helst oplysning om
> hvordan man kommer videre - og det viser sig altid at det

Men det er jo "designerens" problem ikke rammernes.
På sider, som der er god grund til ikke at indexere,
sætter man et <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX">,
på sider i frames der ikke har nogen navigation sætter man ALTID
MINIMUM et HOME link.

Det er som med alt andet,
man skal bare tænke sig om, og så gøre det rigtigt !
Rammer/frames er et fedt navigationssystem,
mange kan li' det, se bare alle dem der lige er begyndt på webdesign,
og som endnu ikke er blevet skræmt bort af sortseere !

Og så er der lige til dem, der af og til sletter eller flytter sider
på deres site:

Inden du flytter en side sætter du i <HEAD>:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX,FOLLOW">
I BODY laver du et link, til den side som du vil ha' den besøgende
skal gå til i stedet for, og ber ham om at opdatere sit evt. bookmark
Resten af indholdet på siden kan du slette.

Inden du sletter en side sætter du:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX">

Og så laver du et link til forsiden af dit site, o.s.v.

Når du ved en søgning kan se at søgemaskinen har rettet/slettet linket
til siden, kan du slette siden på dit site IKKE FØR, og der kan gå
måneder afhængig af hvor tit du har besøg af fx Google.

På den måde frustrer du ikke dine besøgende med 404 fejl !

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-01-06 21:34

Jeffers skrev:

> Men det er jo "designerens" problem ikke rammernes.

Derfor finder jeg dem alligevel Det gør alle andre brugere
også, og så bliver det pludselig brugerens problem.

> se bare alle dem der lige er begyndt på webdesign

De har fundet et IDG-hæfte fra 1997 og er startet med
side 1.

> den side som du vil ha' den besøgende skal gå til i
> stedet for, og ber ham om at opdatere sit evt. bookmark

Jamen, så kom med nogle eksempler på frames der ikke
lider at de skavanker der er skitseret!

> Det er nu en gammel skrøne, der desværre bliver fortalt
> igen og igen!

Kan du komme med beviser på den påstand?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-01-06 22:32

Jeffers wrote:

> [...]
> måneder afhængig af hvor tit du har besøg af fx Google.
>
> På den måde frustrer du ikke dine besøgende med 404 fejl !

Lige ved og næsten slår ingen mand af hesten

Men du er tæt på at have ret. Men du har ret i at rigtigt brugt så kan
frames fungere. Desværre er forskellen mellem rigtigt brugt og praksis stor
og derfor er Alan Vebel imod, hvilket man ikke kan bebrejde ham ud fra hans
synsvinkel, han nemlig ret ;-(

Ligesom med div, tabeller er der specielle hensyn der skal tages, hvis ikke
disse ting tilgodeses, så er et websted i praksis ubrugeligt. Den absolut
største ulempe ved frames er at man ikke kan linke til en specifik side
ellere rettere lave et bogmærke til den. For hvis siden er lavet med omtanke
og lidt JS så kan man faktik godt lave et link til den. Den dårlige nyhed er
at jeg ikke kan huske et eneste websted hvor det ville fungere ;-(

Det eneste sted hvor frames virkelig har en styrke er i forhold til blinde /
svagtseende.fordi skærmlæsere har en udvidet funktionalitet der letter
navigationen. Men det retfærdigør ikke nødvendigvi brugen. Frames kan bruges
hvis man er opmærksom på, hvorfor man bruger det og i øvrigt sikrer sig at
det virker under alle forhold. Og det er forbandet svært. Søgemaskiner er
nemme at omgå, man fortæller dem blot at den forige side er forsiden, det
kan enhver idiot finde ud af.

Meget af problemet er generelle holdninger ikke fakta.. Jeg researcher
tilgængelighed og jeg havde et lille site der fortalte om mine resultater
indtil for nylig. Og en ting der virkelig pissedé folk af var, at jeg
advokerede for at installere en skærmlæser og navigere ens egne sider via
keyboard alene med bind for øjnene. Jeg fik en strid strøm af emails der
fortalte mig at jeg gjorde nar af af handicappede. I går fandt jeg en
aritikel hos Microsoft fra en af dere chefeudvilklere der sagde installer en
skrærmlæser, afmonter musen og sluk for skærmen og find dine fejl. Faktisk
er mit forslag bedre tag bind for øjnene og gør det samme. Men ideen med at
fjerne musen oven i er god, det gør opgaven mere realistisk.

Det største problemer er designeren og vedkommendes holdninger og fordomme.
Sandheden er at de fleste følger flertallet, men de behøver ikke
nødvendigvis at have ret.

Hverken fejedyret Myer eller Jacob Nilsen udgjorde et fleretal da de
offentliggjorde deres tanker, men de formåede at skabe en lind støm af
mennesker der antog deres tro til at være den eneste sande, Men ingen af dem
kan præstere et site der er fuldt tilgængligt ;-(

Det vigtigste spørgsmål man kan stille sig som webdesigner er, hvad kan gå
galt?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-01-06 23:45

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Det vigtigste spørgsmål man kan stille sig som webdesigner er, hvad kan gå
> galt?

Du har så meget ret! Det bedste slagord man kan lægge sig på sinde
har jeg hugget fra en bog om emnet, i al sin gribende enkelthed
websidekonstruktørens obligatoriske mantra:

   YOU ARE NOT THE USER!

BTW vil jeg understrege det, som jeg finder mest irriterende og mest
uoprettelige ved dårligt implementerede frames-løsninger (og det
er jo de fleste): De smadrer min historik.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 03-01-06 09:41

In <43b9accb$0$8799$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> =?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Farum_Jensen?= <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> [...]

>uoprettelige ved dårligt implementerede frames-løsninger (og det
>er jo de fleste): De smadrer min historik.

Jeg har lyst til at tage fløjlshandskerne af. Frames er ikke til
at implementere ordentlig. Teoretisk set kan man godt lave en
scriptløsning, så delframes, der forsøges loadet isoleret, skynder
sig at iklæde sig det frameset, der var tænkt. I praksis bliver det
til et vedligeholdelsesmareridt. Det er meget let at finde
argumenterne for at frames stinker ved at søge lidt på google.

<soapbox>
Folk der stiller spørgsmålet i nyhedsgruppen her har mere end
en lille snert af troll over sig.
</soapbox>

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 03-01-06 17:37

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Du har så meget ret! Det bedste slagord man kan lægge sig på sinde
> har jeg hugget fra en bog om emnet, i al sin gribende enkelthed
> websidekonstruktørens obligatoriske mantra:
>
> YOU ARE NOT THE USER!

Den slags kunne jeg aldrig finde på at sige

> BTW vil jeg understrege det, som jeg finder mest irriterende og mest
> uoprettelige ved dårligt implementerede frames-løsninger (og det
> er jo de fleste): De smadrer min historik.

Igen dårlig konstruktion det er ikke metoden men anvendelsen der er gal.
Men lige netop historikken bliver ofte ramt hvis man laver en halv script
løsning.

Når frames er så forhadte, så er det fordi de dels misbruges og som
hovedregel er dårligt implemteret. Men frames benyttes meget af grafikere
der tager sig dyrt betalt for at modificere en eksisterende skabelon og de
har brugt tid på at konstruere og "teste" disse skabeloner og har ikke tænkt
sig at skippe dem. Derfor er det efter min mening bedre, at fortælle hvordan
man gør det rigtigt, således brugeren generes mindst muligt og færrest
mulige uhensigtsmaæssigheder opstår.

I bunden af webdesign området og den del er stor, ligger de små firmasider
der ligger på en hel almindelig standard hjemmeside hos kundens egen udbyder
og der er SSI normalt ikke en option og kunderne er ikke specielt motiveret
for at skifte til et vebhotel med flere muligheder. Men rammesæt er nemme
for kunden at vedligeholde og udbygge. Så derfor lever de i bedste velgående
og de vil gøre det længe endnu ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-06 22:32

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Når frames er så forhadte, så er det fordi de dels
> misbruges og som hovedregel er dårligt implemteret.

Har du eksempler på det modsatte?

> bedre, at fortælle hvordan man gør det rigtigt

Hvordan gør man det så rigtigt?

> således brugeren generes mindst muligt og færrest
> mulige uhensigtsmæssigheder opstår.

Du erkender dog at der er uhensigtsmæssigheder, det
er da et skridt

Vi skal jo også passe på at det mest hensigtsmæssige
frameset med scripts ikke bliver et sandt
vedligeholdelseshelvede.

> de små firmasider der ligger på en hel almindelig
> standardhjemmeside hos kundens egen udbyder og der
> er SSI normalt ikke en option og kunderne

Jo, det har en stor del af dem, ellers kan det tilkøbes.

> er ikke specielt motiveret for at skifte til et webhotel med
> flere muligheder.

Det er bestemt ikke mit indtryk. Uden serversidemulighed
er det stort set umuligt at lave noget de selv skal opdatere,
uden at de selv skal pille i koden - og her har jeg oplevet at
meget kan gå galt. Jeg har da bedt en hel del om at skifte
eller opgradere deres webhotel, og det gør de gerne når
man fortæller hvorfor det er nødvendigt.

> Men rammesæt er nemme for kunden at vedligeholde og
> udbygge.

Ja, Word kan også gemme i web-format, men det er jo ikke
det der er meningen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-01-06 12:19

Allan Vebel wrote:

> Har du eksempler på det modsatte?

Redegjorde jeg for ovenstående

> Hvordan gør man det så rigtigt?

Ren statisk HTML ved at bruge <base> og <link> til det de er tiltænkt.
http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html#edef-LINK

Det hjælper med til at får indekseret siderne rigtigt Det er iøvrigt
meget sjældent at se link blive brugt overhovedet.

Hvis man derudover tildeler hver sektion af et websted sit eget rammesæt
istedet for blot at skifte indholdet i et enkelt rammesæt så sikrer man at
skiftende menuer i forskellige sektioner også er korrekte

Hvis alle sider forsynes med et synligt link til det egentligt dokument kan
dette kopieres og bruges til at lave et bogmærke eller et link direkte ind i
det rigtige rammesæt..

Indtil nu er det hele rent statisk, og der er taget hånd om søgemaskiner og
at siderne ender i den rigtige sammenhæng. og mulighede3n for at bogmærke
eller videresende en side er til stede. Uden brug af scripts

> Du erkender dog at der er uhensigtsmæssigheder, det
> er da et skridt
>
> Vi skal jo også passe på at det mest hensigtsmæssige
> frameset med scripts ikke bliver et sandt
> vedligeholdelseshelvede.

Der behver ikke være sværere at vedligeholde end at sidernes head del skal
ændres ved omlægninger og selvfølgelig tilpasses ved oprettelsen. Man kan
stort set undgå at bruge scripts, Selv om en bookmark funktion vil være
henstsigt mæssig

> [...]
> eller opgradere deres webhotel, og det gør de gerne når
> man fortæller hvorfor det er nødvendigt.

Så har jeg nok været uheldig .-( for da jeg kontaktede omkring 150 maler og
tømrerfirmaer mens jeg lavede min hovedopgave for at få svar på hvorfor
deres hjemme side så sådan ud, hvorfor den lå på en privatkunde konto og
hvorfor de ikke havde købt et domæne og flere andre spørgsmål var de typiske
svar, det var billgt at få den lavet / vi har lavet den selv, den ligger der
fordi det er gratis og vi har ikke brug for mere, man kan sagtens finde os
uden et domæne Jeg oplevede faktisk en ret markant modstand mod rent teknisk
bedre løsninger.

> Ja, Word kan også gemme i web-format, men det er jo ikke
> det der er meningen.

Jamen det er meget bedre at uploade selve Word dokumentet, så bliver
udskriften nemlig bedre 8-o

Rent teknisk er det muligt at lave ramemsæt der er både funktionelt og
tilgængeligt. Men det er stort set aldrig hvad vi ser. Vi ser rammesæt lavet
af grafikere der på basis af et meget detaljeret udkast lavet i PhotoShop,
konstuerer et rammesæt, hvor oplægget er blevet klippet ud i små stykker og
hvor et hav af overflødige rammer bruges til at bygge siden op rent grafisk.
Hvert element er udført i absolutte pixelstørrelser, scrollbars er slået
fra. Siderne er designet til en bestemt skærmopløsning, De enkelte rammer er
fyldt med et hav af overfldige scripts generet af DW. Endeløse rækker af
tabeller inde i tabeller, Der med indlejrede divs i 30 lag ender med at gøre
siden værdi løs for andre end designeren. Det er ikke rammesættets skyld at
det bliver misbrugt og at de relle muligheder for at gøre det funktionelt og
tilgængeligt ikke udnyttes overhovedet, det falder altså tilbage på
designeren ikke på rammesættet

Som du selv har påpeget flere gange, er den eneste løsning som oftest, at
kopiere teksteren ud og begynde helt forfra, fordi det er umuligt at gøre
det bare funktionelt på grund af konstruktionen

Og div inde i div inde i div... med femhundrede CSS definitioner er altså
ikke et hak bedre

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-06 02:04

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Men frames benyttes meget af
> grafikere der tager sig dyrt betalt for at modificere en eksisterende
> skabelon

Ja, det er dybt beklageligt, at grafikere er begyndt at ville lave
hjemmesider. Det har de åbenbart ikke meget begreb om, de har bare købt et
IDG-hæfte fra 97 og så kører det ellers derudaf.

Det er desværre stadig også almindeligt, at dyrt købte hjemmesider mangler
både DTD og tegnsæt-erklæring, ligesom både validering og cross-browser-test
for grafikere er en by i Rusland

Grafikere er uddannet til at lave grafik. Det skulle de så holde sig til og
overlade webdesign til folk, der ved, hvad de gør og hvorfor de gør det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-01-06 02:25

Erik Ginnerskov submitted this idea :
> Grafikere er uddannet til at lave grafik. Det skulle de så holde sig til og
> overlade webdesign til folk, der ved, hvad de gør og hvorfor de gør det.

Designerne må for min skyld gerne designe brugerflade, bare de lader
nogen med forstand på det implementere det :)

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-01-06 22:51

Jeffers wrote:

> Men det er jo "designerens" problem ikke rammernes.

Problemet opstår netop på grund af brugen af frames. Google følger links i
sitets menu og indekserer siderne. Når brugerne så finder siderne via
Google, kommer de til en side uden navigation. Er sitet opbygget med en
menufil, der er inkluderet på alle sider via ssi - og uden brug af frames -
vil der altid være fuld navigation og sidens administrator vil stadig kun
have en menufil at skulle vedligeholde.

> Det er som med alt andet,
> man skal bare tænke sig om, og så gøre det rigtigt !
> Rammer/frames er et fedt navigationssystem,

Nej, det er hamrende upraktisk, for man kan ikke bogmærke en side, der er
indlejret i et frameset og man kan heller ikke sende url til en anden, som
man ved/formoder er interesseret i siden.

> se bare alle dem der lige er begyndt på webdesign,
> og som endnu ikke er blevet skræmt bort af sortseere

De gør det ikke fordi de endnu ikke er blevet skræmt bort, men fordi de ikke
ved bedre, de stakler. Det er netop derfor http://vertikal.dk/a13 og
http://html-faq.dk/2009.asp er blevet skrevet.

> [...]
> I BODY laver du et link, til den side som du vil ha' den besøgende
> skal gå til i stedet for, og ber ham om at opdatere sit evt. bookmark

Hvad har det med frames at gøre. Det samme problem vil da kunne opstå - og
løses på samme måde - ved en helt flad html-side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jeffers

Dato : 03-01-06 00:15

> Hvad har det med frames at gøre. Det samme problem vil da kunne opstå - og
> løses på samme måde - ved en helt flad html-side.

Det er et råd der gælder alle sider,
bare en PS når jeg nu skrev

Fra : Martin

Dato : 02-01-06 12:11

Du kan også sagtens bruge rammer uden problemer.
Men en søgemaskine kan ikke indeksere din side ordentligt, og du vil
have masser af brugere der kommer skævt ind på din side gennem et
link. Herved vil de opleve en side der mangler f.eks. hele din menu
eller måske har masser af javascript fejl hvis du bruger det på tværs
af dine frames.
Samtidigt vil nogle garanteret bruge indholdssiderne uden menu og
måske endda logo til at placere direkte i deres eget frameset på en
anden webside, så det ser ud som om det er deres egen side.
Det giver også tit en masse rod når man skal klikke frem og tilbage i
de sider man har besøgt på sådan en side. Så er det pludselig menuen
der skifter tilbage istedet for den egentlige indholdsside osv.
Så derfor bruger jeg aldrig frames.
Tilgengæld bruger jeg noget der hedder "includes" i asp.
kan du have seperate filer ligesom du har nu, men de bliver inkluderet
i hinanden og giver 1 samlet side tilsidst der bliver vist til
brugeren.
Sendt via http://IT.annoncerne.dk