bullet ved siden af links
Fra : Cifly

Dato : 29-12-05 09:22

Hej NG.

Hvordan koder jeg ovenstående, altså en bullet (gif,jpg,png) udfor links af
typen a#mainlinks?
--
www.flygenrings.dk
"Sometimes, when you lose, you win." - What Dreams May Come

Fra : Cifly

Dato : 29-12-05 09:24

Glemte lige at oplyse, at koden gerne (hvis muligt) skulle være i CSS. Blot
til info hvis ikke det fremgik tydeligt nok af a#mainlinks

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 29-12-05 17:39

Det specificerer du for dit <li> ikke for <a>.

Fra : Cifly

Dato : 29-12-05 17:51

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] skrev:

> Det specificerer du for dit <li> ikke for <a>.

Min navigationsmenu er skabt uden brug af <li> dvs. således:

Jeg kan næsten forstå på dit svar, at den gængse måde at opstille links, er
via <li>?

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-12-05 21:48

Cifly skrev:

> Jeg kan næsten forstå på dit svar, at den gængse
> måde at opstille links, er via <li>?

Ja, så får du også din prik foran linket helt automatisk.
Så kan du lege lidt med

list-style-image
list-style-type
og
list-style-position

Du kan nu definere dit eget billede i stedet for standard-
prikken med

list-style-image:url(billeder/pil.gif);

Du skal i øvrigt lige se dine links på
http://www.flygenrings.dk/henvisning.php i Firefox - det ser
noget gnidret ud med den prikkede streg - og så laver den
noget meget underligt: Lander den øverste del af musens
pil lige på stregen, blinker dit link helt vildt.

Retter jeg

border-bottom: 0.1em dotted black;
til
border-bottom: 1px dotted black;

bliver stregen noget pænere, og problemet med blinkeriet
er knap så udtalt, men det er der endnu.

Når du ser siden i FF, opdater du også at du skal fjerne
height:590px; i #wrapper{ for at det hvide område kan
følge med ned.

Ellers en stor ros til dit farvevalg - det er blevet meget bedre
end første gang jeg så det.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 30-12-05 09:15

"Allan Vebel" skrev

> Når du ser siden i FF, opdater du også at du skal fjerne
> height:590px; i #wrapper{ for at det hvide område kan
> følge med ned.

Hvis du sætter #copyrightnote til relative, kommer den også ned under sidste
link :0)

#copyrightnote {
position:relative;

Når jeg henter siden første gang i FF ser menuen sådan ud!!
Det forsvinder først når jeg peger på et link i højre side.......

http://www.mariannes.frac.dk/flygenrigs.dk.gif

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-12-05 15:11

Tidemann skrev:

> Hvis du sætter #copyrightnote til relative, kommer den
> også ned under sidste link :0)

Ja, og fjerner jeg

position:relative;
bottom:0;
left: 0;
width: 753px;

ligger den også hvor den skal ligge.

> Du kan i stedet for indsætte:
>
> height: 590px;
> min-height: 590px;

Fjerner jeg det helt, fungerer det også fint.

> head+body #wrapper { /* læses ikke af IE */
> height:auto;

Jeg kan ikke se forskel når jeg sletter det helt.

Testet i Firefox 1.5

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tidemann

Dato : 30-12-05 16:01

"Allan Vebel" skrev

> Ja, og fjerner jeg
>
> position:relative;
> bottom:0;
> left: 0;
> width: 753px;
>
> ligger den også hvor den skal ligge.

Ja, det testede jeg først bagefter! Havde ikke læst det hele :0)

> Fjerner jeg det helt, fungerer det også fint.

> Jeg kan ikke se forskel når jeg sletter det helt.
>
> Testet i Firefox 1.5

Ja, men det er fordi jeg mindes at Cifly gerne ville have en fast højde på,
hvis indholdet ikke fyldte det hele.
Kan ikke lige huske hvilken tråd det var i??

Fra : Tidemann

Dato : 30-12-05 09:37

"Allan Vebel" skrev

> Når du ser siden i FF, opdater du også at du skal fjerne
> height:590px; i #wrapper{ for at det hvide område kan
> følge med ned.

Du kan i stedet for indsætte:

height: 590px;
min-height: 590px;

i wrapper og så indsætte dette under

}
head+body #wrapper { /* læses ikke af IE */
height:auto;
}

så burde det virke :0))

Fra : Cifly

Dato : 01-01-06 21:07

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> i wrapper og så indsætte dette under
>
> }
> head+body #wrapper { /* læses ikke af IE */

Ja - det virker. Det er så et smagsspørgsmål hvad der er bedst; fast højde
eller fleksibel højde. Tak

--
Venlig hilsen www.flygenrings.dk
"Sometimes, when you lose, you win." - What Dreams May Come

Fra : Tidemann

Dato : 30-12-05 10:11

"Allan Vebel"

> Når du ser siden i FF, opdater du også at du skal fjerne
> height:590px; i #wrapper{ for at det hvide område kan
> følge med ned.

Og siden ville loade lidt hurtigere hvis du puttede bannerbilledet ind i
#topbanner {
display: block;
background-image: url(header_03.png);
background-repeat:no-repeat;
background-position:left top;
height: 115px;
width:755px;
padding: 0em;
margin: 0;
}

http://www.mariannes.frac.dk/flygenrings.dk%20-%20en%20familieside.htm

bare et lille forslag

Fra : Cifly

Dato : 01-01-06 21:34

Tidemann skrev:

> Og siden ville loade lidt hurtigere hvis du puttede bannerbilledet ind i
> [...]

Har forsøgt dit forslag, men der er ikke noget billede. (tilføjede img/)
foran urlen.

Fra : Tidemann

Dato : 02-01-06 01:30

"Cifly" skrev

> Har forsøgt dit forslag, men der er ikke noget billede. (tilføjede img/)
> foran urlen.

Nåeh! Det er fordi jeg ikke laver en speciel mappe til billederne når jeg
tester.
Men du har da fået det til at virke ser jeg

Jeg ved godt at "webdesign.html" ikke er til ris og ros, men jeg kunne tænke
mig lidt luft under al din tekst i "rightmain". Man tror at der måske er noget
længere nede når din "copyrightnote" ligger klods op ad teksten! Måske bare
en lille padding på 10px. <

Fra : Cifly

Dato : 02-01-06 08:50

Tidemann skrev:

> Nåeh! Det er fordi jeg ikke laver en speciel mappe til billederne når jeg
> tester.
> Men du har da fået det til at virke ser jeg

Ja, solen stod op lige pludselig

> [...]
> noget
> længere nede når din "copyrightnote" ligger klods op ad teksten! Måske

Vi kan jo kalde din tilbagemelding for "forslag" og ikke "ris". Så er det
vel ok - og takker for den konstruktive kritik.

Fra : Tidemann

Dato : 02-01-06 10:59

"Cifly" skrev

> Vi kan jo kalde din tilbagemelding for "forslag" og ikke "ris". Så er det
> vel ok - og takker for den konstruktive kritik.

Selv tak. <

Fra : Cifly

Dato : 01-01-06 20:59

Allan Vebel skrev:

> Ja, så får du også din prik foran linket helt automatisk.

kanon - det virker nu!

> [...]
> border-bottom: 1px dotted black;
>
> bliver stregen noget pænere, og problemet med blinkeriet
> er knap så udtalt, men det er der endnu.

Er det bedre nu?

> Når du ser siden i FF, opdater du også at du skal fjerne
> height:590px; i #wrapper{ for at det hvide område kan
> følge med ned.

Når jeg fjerner height, flytter wrapper ud i venstre side?

> Ellers en stor ros til dit farvevalg - det er blevet meget bedre
> end første gang jeg så det.

Takker. Man tager vel ved lære

Fra : Cifly

Dato : 01-01-06 20:14

> [...]
> --
> www.flygenrings.dk
> "Sometimes, when you lose, you win." - What Dreams May Come

Der er fremkommet lidt forskelligt under dette punkt - det er jeg glad
for. Tester hen ad vejen.

Lige nu har jeg problemer med <ul class"img"> og <li> som gerne skulle
indsætte et billede som bullet. Det sker også, lige indtil cursoren bevæges
hen over et link hvorefter bullets forsvinder.

Meget mystisk. Kan i gennemskue hvorfor det sker?

http://flygenrings.dk/testmappe/

(for at få bullets frem igen, skal fokus væk fra siden og tilbage)

Fra : Cifly

Dato : 01-01-06 20:26

Cifly skrev:

> Lige nu har jeg problemer med <ul class"img"> og <li> som gerne skulle
> indsætte et billede som bullet. Det sker også, lige indtil cursoren
> bevæges hen over et link hvorefter bullets forsvinder.

Fandt selv fejlen. Rettede <ul> left margin hvorefter det virkede.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-01-06 09:06

On Thu, 29 Dec 2005 09:22:23 +0100, "Cifly"
<flygenring@SLETpostkasse.net> wrote:

>Hvordan koder jeg ovenstående, altså en bullet (gif,jpg,png) udfor links af
>typen a#mainlinks?

Nu ser jeg godt nok du har fået løst dit problem, men denne har ikke
været fremme:

a#mainlinks:before { content:url(/sti/til/billede.gif)" "; }

burde kunne bruges - uden at det hele skal pakkes ind i en liste.

Nåja, det virker så formentlig bare ikke i IE kunne jeg forestille mig

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-06 10:34

Mads Lie Jensen skrev:

> a#mainlinks:before { content:url(/sti/til/billede.gif)" "; }

> Nåja, det virker så formentlig bare ikke i IE

Netop - og dermed er metoden ikke voldsomt brugbar i praksis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen