Kan man nøjes med kun at loade en del af e~
Fra : Jesper Kjær

Dato : 28-12-05 23:04

Hej

Jeg er ved at lave en hjemmeside og jeg er træt af at hele siden
skal loades hver gang et tekstafsnit skal skiftes.

Jeg vil gerne lave den sådan at kun tekstfeltet loades hver gang
teksten skal skiftes.

Er der nogen der ved (om man kan) hvodan man gør det?

Se udkastet på: www.jkaps.dk/5P1 (jeg vil gerne jøjes med at
loade de grå felter)

Med venlig hilsen
Jesper Kjær

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-05 23:22

Jesper Kjær wrote:

> Jeg er ved at lave en hjemmeside og jeg er træt af at hele siden
> skal loades hver gang et tekstafsnit skal skiftes.
>
> Jeg vil gerne lave den sådan at kun tekstfeltet loades hver gang
> teksten skal skiftes.

Det kan gøres med dynamisk include, men det er en serversidedisciplin, så
yderligere spørgsmål skal stilles i
news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp eller
news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php>, men indtil videre kan du
kigge på disse to sider:

http://hjemmesideskolen.dk/html/dynasp.asp?id=dynasp1
http://hjemmesideskolen.dk/html/dynphp.php?page=s1

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-12-05 04:49

On Wed, 28 Dec 2005 23:21:59 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det kan gøres med dynamisk include, men det er en serversidedisciplin,

Men det ændrer vel ikke ved, at der skal laves et nyt request af
siden?
Selvfølgelig bliver billeder og den slags så bare hentet fra cachen,
men det er vel for så vidt uafhængigt af, om man bruger SSI eller ej.

Set fra brugerens side er det vel fløjtende ligegyldigt, om der bruges
SSI eller ej. Det har kun interesse for web-skriveren - som til
gengæld kan spare en del besvær.

De to eneste måder, som jeg lige umiddelbart kan se, hvor man kan
undgå at loade hele siden igen er:
a) ved at bruge frames/iframes. Det har så til gengæld så mange andre
ulemper at det næppe er en god løsning.
b) loade alle muligheder første gang og så skifte visning med
clientside scripting (JavaScript). Om det så er en tilfredsstillende
løsning vil jeg overlade til andre.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-05 21:08

Jørn Andersen wrote:

> b) loade alle muligheder første gang og så skifte visning med
> clientside scripting (JavaScript). Om det så er en tilfredsstillende
> løsning vil jeg overlade til andre.

Det vil ganske vist gøre den viste side kortere. Men du tvinger stadig
brugeren til at hente det hele, selv om det måske kun er en mindre del af
siden, som er interessant for brugeren. Og hvis brugeren har slået
javascript fra, virker det heller ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-12-05 04:12

On Thu, 29 Dec 2005 21:08:25 +0100, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>brugeren til at hente det hele, selv om det måske kun er en mindre del af
>siden, som er interessant for brugeren. Og hvis brugeren har slået

I know - men i modsætning til de andre forslag, der har været nævnt,
så slipper man altså for at loade siden igen. Det gør man ikke med
include etc.
Personligt vil jeg nok som regel foretrække at hente siden igen frem
for alle disse omveje.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-05 18:37

Jørn Andersen wrote:

> så slipper man altså for at loade siden igen. Det gør man ikke med
> include etc.

Det er så et spørgsmål om, hvad der er hurtigst, at hente det man har brug
for ved et genload af siden eller at hente hele dynen på en gang.

> Personligt vil jeg nok som regel foretrække at hente siden igen frem
> for alle disse omveje.

Det er også min anbefaling, med mindre der er tale om meget små mængder
data, som skal udskiftes på en ellers stor side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-12-05 06:09

It happens that Jesper Kjær formulated :
> Jeg er ved at lave en hjemmeside og jeg er træt af at hele siden
> skal loades hver gang et tekstafsnit skal skiftes.

> Jeg vil gerne lave den sådan at kun tekstfeltet loades hver gang
> teksten skal skiftes.

Du kan bruge AJAX, men det kræver at du har mod på både at kode
serverside og clientside.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-05 21:03

Henrik Stidsen wrote:

> AJAX,

?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-12-05 22:02

Erik Ginnerskov skrev:

> ?

Ja, den på spray til vinduer er også god til Windows, så
kan du også læse hvad der står på skærmen

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-12-05 01:31

Erik Ginnerskov formulated the question :

> ?

http://en.wikipedia.org/wiki/AJAX

Kort fortalt, en javascript funktion kalder serveren via XMLHttpRequest
og manipulerer derefter den allerede indlæste side. Altså kommunikation
med serveren uden at man behøver reloade hele siden - og det var da
vist det spørgeren gerne ville ?

Google gør meget brug af den, deres suggest funktion er lavet på den
måde ligesom masser af features i GMail er. Flickr.com bruger det svjv
også. Microsoft er igang med deres egen implementation til ASP.NET, den
hedder ATLAS.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-05 19:01

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> Altså kommunikation med serveren uden at man behøver reloade hele
> siden - og det var da vist det spørgeren gerne ville ?

Det ser interessant ud. Det må studeres nærmere:

http://developer.mozilla.org/en/docs/AJAX:Getting_Started#Step_1_.E2.80.93_say_.22Please.21.22_or_How_to_Make_an_HTTP_Request

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel