Problem med sidelayout - kanter følger ikk~
Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 27-12-05 20:45

Hejsa - og glædelig bagjul... ;)

Jeg har et problem med min hjemmeside. Det er første gang jeg
laver layoutet 100% i CSS, og derfor er jeg ikke heeelt inde i
det endnu.

http://www.noerregaard.frac.dk/index.htm

Her ses min side. (Brug IE, Firefox viser den ikke korrekt).
Hvis i scroller ned, kan i se at de grå kanter ikke følger med,
og det skulle de meget gerne...

Min højde på <div> elementet er sat til 100%, men uanset hvad, så
følger den altså ikke med indholdet... Jeg er lidt blank på
hvordan det kan ændres?

Evt. kunne jeg lave et andet <div> element, hvor hvor i jeg koder
indholdet til siden... Men det ville vel give en grim scrollbar
til venstre for den grå kant?

Håber der er nogen der har forslag til hvordan jeg kan løse
problemet!
Og for nemheds skyld link til mit CSS-dokument:
http://www.noerregaard.frac.dk/normal.css

I øvrigt - Tag' jer ikke af indholdet - jeg er stadig igang med
eksperimenteringen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 27-12-05 21:18

Efter at have kigget mig omkring, så jeg denne post:

http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/defa
ult.asp?messageid=%3CN%25dsf%2E66%24LR4%2E21%40news%2Eget2net%2Edk%3

Det er præcis samme problem jeg har - hvis det hjælper på
forståelsen af mit problem...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-05 23:41

Frederik Wordenskjold wrote:
> Hejsa - og glædelig bagjul... ;)

Tak, i lige måde.

> Jeg har et problem med min hjemmeside. Det er første gang jeg
> laver layoutet 100% i CSS,

Det kan læres. Det er ikke så svært.

> og derfor er jeg ikke heeelt inde i
> det endnu.

Jeg fik de her i overskud: ee

> http://www.noerregaard.frac.dk/index.htm
>
> Her ses min side. (Brug IE,

Det er vel mit valg. Jeg foretrækker FF. ;)

> Firefox viser den ikke korrekt).

Din side er også smæk fyldt med fejl. Ret dem, så måske, FF også kan vise
siden rigtigt:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.noerregaard.frac.dk/index.htm

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 27-12-05 23:57

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er vel mit valg. Jeg foretrækker FF. ;)
Gør jeg faktisk også selv...
> Din side er også smæk fyldt med fejl.
Faktisk er den ikke fyldt med fejl. Da jeg uploadede siden havde jeg smidt et <ul> tag
ind før <p>. Det blev rettet, men den validerede version blev ikke uploadet. Det er den
så nu: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.noerregaard.frac.dk%2Findex.htm
Og CSS dokumentet er skam også valideret. Dog viser Firefox stadig siden forkert...

Ved ikke om det kan få dig til at komme med lidt konstruktive forslag? Jeg er selv helt
blank! :(

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-05 00:22

Frederik Wordenskjold wrote:

> Ved ikke om det kan få dig til at komme med lidt konstruktive
> forslag? Jeg er selv helt blank! :(

Du har opbygget din side ved at smide en masse tomme kasser ind langs
browservinduets kanter.

Derefter indsætter du din menu med absolut position og vil have den til at
placere sig i forhold til en "tilsyneladende eksisterende" hvid kasse, hvis
størrelse afhænger af browservinduets størrelse. Det kan kun gå galt.

Prøv at kigge på disse sider:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx
http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpct
http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fneg
http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fem

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 28-12-05 01:06

> Prøv at kigge på disse sider:

> [...]

Det må jeg sige. Der ramte du plet! Det var præcis hvad jeg skulle bruge. Og
hvor er det dog nemt når alt kommer til alt... Jeg har lige et supplerende
spørgsmål.

Nu har jeg prøvet at sætte #indhold til 100%. (Har brugt dit eksempel fra
første link). I IE vises det korrekt, men Firefox viser ikke en boks der går
helt ned til bunden af browser-vinduet. Hvorfor ikke? Jeg har brugt: "height:
100%;"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-05 18:39

> [...]

> fra første link). I IE vises det korrekt, men Firefox viser ikke en
> boks der går helt ned til bunden af browser-vinduet. Hvorfor ikke?

Det ville været lidt lettere at hjælpe, hvis du lagde dine ændringer online
og kom med et link til det. Ellers bliver det rent gætteri.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 28-12-05 19:26

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det ville været lidt lettere at hjælpe, hvis du lagde dine ændringer online
> og kom med et link til det. Ellers bliver det rent gætteri.
Ja, selvfølgelig... Men det er ligemeget nu - tillod mig at tænkte lidt selv,
og overveje hvad du selv skrev i din forklaring. (Mozilla viser siderne
rigtigt hvis de er lavet rigtigt).
I min CSS fil var height på <html> og <body> ikke defineret, derfor forstod
Firefox selvfølgelig ikke hvad mit element skulle være 100% af...

Tak for hjælpen! Det hjalp virkelig på mit problem. Vil arbejde videre med
hjemmesiden.

Godt nytår... ;)