CSS: Alle links åbner i nyt vindue?
Fra : Cifly

Dato : 25-12-05 14:07

Er det muligt i CSS at kode således at alle links (a:) åbner i et nyt
browser vindue?

Det ville spare en masse kode.

--
www.flygenrings.dk
"Sometimes, when you lose, you win." - What Dreams May Come

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 25-12-05 15:04

Cifly wrote:

> Er det muligt i CSS at kode således at alle links (a:)
> åbner i et nyt browser vindue?
>
> Det ville spare en masse kode.

Jeg ved ikke med CSS, men i HTML head-sektionen
kan du anvende:

<base target="_blank">

/ Preben

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-12-05 15:25

On Sun, 25 Dec 2005 15:03:35 +0100, Preben Kittelmann
<kixitwb@mail.invalid> wrote:

>Jeg ved ikke med CSS, men i HTML head-sektionen
>kan du anvende:
>
><base target="_blank">

Må jeg tillade mig at tilføje, at det *generelt* er en dårlig idé.
Lad brugerne selv bestemme, om de vil åbne i et nyt vindue eller ej.

Der kan være enkelte situationer, hvor det kan give mening (evt. til
en lukket brugergruppe, som skal foretage bestemte administrative
opgaver), men til en hel side/et helt site så er det afgjort en dårlig
idé.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 27-12-05 20:08

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> en lukket brugergruppe, som skal foretage bestemte administrative
> opgaver), men til en hel side/et helt site så er det afgjort en dårlig

Ud over det, så et det en god ide på en sitemap det letter navigationen for
blinde, svagtseende, ordblinde og hjerneskadede, samt på links sider der går
til fremmede sites, det sidste er faktisk tit en stor hjælp også for
almindlige brugere.

Ellers er jeg enig, links på de enkelte sider der går til interne sider, bør
åbne direkte, med en undtagelse hjælpsider feks til formularer. De bør også
åbne i et selvstændigt vindue. Specielt hvis der er knyttet JS til
formularen, det kan gøre en hjælpside værdiløs (Siden vil ofte miste
indtastet indhold ved reload og ødelægge ideen med en hjælpside)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-12-05 01:31

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> med en undtagelse hjælpsider feks til formularer. De
> bør også åbne i et selvstændigt vindue.

Hvorfor det - hvorfor skal brugeren absolut tvinges til at
åbne en side i et nyt vindue? Det kan brugeren sagtens
selv finde ud af.

> Specielt hvis der er knyttet JS til formularen, det kan
> gøre en hjælpside værdiløs (Siden vil ofte miste
> indtastet indhold ved reload og ødelægge ideen med
> en hjælpside)

Jeg er ofte ude for at en side åbner et popupvindue - og
så skal jeg lige klikke på et link i en mail - og så åbner
siden i popupvinduet, og tilbageknappen er fjernet - det
er temmelig irriterende. Det eneste man kan gøre er at
lukke vinduet og starte forfra med at finde det indhold der
lå i vinduet.

Det er derfor jeg er meget påpasselig med popupvinduer
til formularer og hjælpevinduer. Man kan lige så godt lave
formularen eller hjælpeteksten på selve siden - der er
masser af muligheder for at lave noget der er tilgængeligt,
praktisk og pænt - og ikke laver unødige gener af den
slags.

En anden ulempe ved indhold i popupvinduer er at brugeren
ikke kan gemme linket til den information til senere brug.

En side som

http://netplayer.swdc.dk/content.asp?station=19

ligger normalt i et popupvindue på

http://dr.dk/netradio/,

men jeg har møjsommeligt været inde i deres kode for at
stykke et link sammen til noget brugbart, så jeg kan have et
link direkte til de enkelte kanaler.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 28-12-05 10:28

Allan Vebel wrote:

> Hvorfor det - hvorfor skal brugeren absolut tvinges til at
> åbne en side i et nyt vindue? Det kan brugeren sagtens
> selv finde ud af.

Det er en forudsætning der ikke nødvendigvis er sand, at det er nemt når man
ved hvordan, er ikke det samme som at det er en selvfølge, at man ved
hvordan.

Det er lidt ligesom når man forventer at sytemadminstratorer kan opstille en
brevskabelon i Word og udføre en fletning fra en adresse samling i Access.
jeg kender flere sytemadministratorer der med sikkerhed ikke kan, men de
besidder andre ekpertiser, som man må misunde dem.

> [...]
> er temmelig irriterende. Det eneste man kan gøre er at
> lukke vinduet og starte forfra med at finde det indhold der

At åbne et vindue har ikke noget med history objektet at gøre og det bør man
slet ikke pille i. At sende en bruger tilbage efter en serie formularer
ændrer intet ved tilbageknappens funktion, hvis det gøres rigtigt.

> [...]
> masser af muligheder for at lave noget der er tilgængeligt,
> praktisk og pænt - og ikke laver unødige gener af den

Man kan sagten lægge hjælpetekster både synligt og skjult f.eks. via title
på en formular, emne det er min oplevelse at de fleste designere syntes det
skæmmer, men brugeren har tit brug hjælpen for at komme videre.

Prøv at gennemføre en registrering her så skal du bare se hvad der sker når
den kretive designer laver en formular der stort set ikke kan udfyldes.
fordi en række felter er bundet til et bestemt format der ikke angives.
Feltet til fornavn tillader ikke at der er et blanktegn Så jeg kunne ikke
skrive mit fornavn korrekt (Johnny Winther) ikke logisk og det er meget
svært at gennemskue hvorledes man kommer ud over det.

> En anden ulempe ved indhold i popupvinduer er at brugeren
> ikke kan gemme linket til den information til senere brug.

Jeg taler ikke om popup, jeg taler om et regulært vindue og der har du den
samme funktionalitet som i forældrevinduet.

> [...]
>
> men jeg har møjsommeligt været inde i deres kode for at
> stykke et link sammen til noget brugbart, så jeg kan have et

Lyder bekendt, for det har jeg også gjort

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-12-05 17:39

> Det er en forudsætning der ikke nødvendigvis er sand,
> at det er nemt når man ved hvordan, er ikke det samme
> som at det er en selvfølge, at man ved hvordan.

Anvender man internettet jævnligt, ved man også hvordan
man bruger en browser og en mus. Ved man ikke hvad der
sker ved at trykke på højre musetast, så kan man da prøve,
man kan hverken ødelægge computeren eller internettet
ved det.

Vil designeren gerne give brugeren den mulighed at kunne
højreklikke for at se et link i et nyt vindue, så kan designeren
skrive det i klar tekst på siden - hvor svært kan det være?

> jeg kender flere sytemadministratorer der med sikkerhed
> ikke kan, men de besidder andre ekpertiser, som man må
> misunde dem.

Jeg kender også computerbrugere der hellere vil have en
vejledning på skærmen, fremfor at skulle gætte sig frem til
det designeren har valgt. Det kommer naturligvis an på den
målgruppe siden er tiltænkt.

> At åbne et vindue har ikke noget med history objektet at
> gøre og det bør man slet ikke pille i.

Åbner man et vindue, og kan klikke rundt på forskellige
oplysninger i dette vindue, har vinduet også en history - men
hvis tilbageknappen er fjernet, kan man ikke bruge denne
history til noget, medmindre der er lavet en tilbageknap i
selve vinduet.

> Prøv at gennemføre en registrering her så skal du bare
> se hvad der sker når den kretive designer laver en formular
> der stort set ikke kan udfyldes.

En registrering! Hvor?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 29-12-05 10:10

Allan Vebel wrote:

> [...]
> sker ved at trykke på højre musetast, så kan man da prøve,
> man kan hverken ødelægge computeren eller internettet

Jeg har flere gange stået med erfarne brugere der mente at "internettet var
gået i stykker" Årssag der var scriptfejl på en side de brugte dagligt eller
sjovere endnu, hvor en side var fjernet eller flyttet. Og vi taler om
brugere det brugte internettet dagligt i deres arbejde.

Jeg har prøvet at forklare brugere at der ikke var noget galt med
intranettet og at de ikke kunne logge på systemet for at se en side som
chefen havde sendt i en email fordi siden lå på eet område der krævede at de
tilhørte chefgruppen og bagefter måttet skulle fortælle chefen at det ikke
nyttede at sende links til sekretæren på chefernes lukkede og fortrolige del
af intranettet

Her

http://www.disabledfriends.com/Standard/user/interface/controlPanel.asp

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-12-05 02:55

> [...]

> at "internettet var gået i stykker" Årssag der var scriptfejl på
> en side de brugte dagligt eller sjovere endnu, hvor en side var

Sådan har vi alle vores små sjove ting. Jeg blev ringet op lige
før jul:

Øh, vi fik en mail, sagde manden, og i den var der en julemand
man kunne klikke på, og så gik det hele i sort, og efter den
tid er der ikke nogen i firmaet der kan komme på nettet.

Genstart server, router, firewall og alle maskiner - kør en virus-
scan på det hele, og fjern alt hvad den finder. Ring igen hvis
der er problemer, svarede jeg. De ringede ikke igen - det koster
jo en bondegård at få mig til at bruge tid på sådan noget.

> Og vi taler om brugere det brugte internettet dagligt i
> deres arbejde.

Det er ikke alle der er lige kvikke - det er der mange der
lever af

> Her
>
> http://www.disabledfriends.com/Standard/user/interface/controlPanel.asp

http://www.disabledfriends.com/Standard/user/interface/userReg_OnePage.asp

er da en mønstereksempel på en fin forklaring direkte på
siden:

Ensure you enter forward slashes
Eg. 1 Feb 1983 is entered as 01/02/1983 Ensure
you enter forward slashes Eg. 1 Feb 1983 is entered
as 01/02/1983

og

Username and Password may be letters and numbers,
but must not contain a space. Username must be more
than 2 characters. Password must be more than 6
characters

Her er ingen mystiske popupvinduer med hjælpetekst - er det
ikke sådan de fleste vil have det?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 30-12-05 11:09

Allan Vebel wrote:
> [...]

> than 2 characters. Password must be more than 6
> characters
>
> Her er ingen mystiske popupvinduer med hjælpetekst - er det

Det ser sådan ud men i felterne til for og efternavn er mellemrum ikke
tilladt. Og det er meget svært gennemskue hvad der går galt.

I postnr feltet er en bindstreg ulovlig så DK-4340 fejler

I felterne til telefon nummer er det ikke muligt, at skrive +45 59 18 63 00
fordi plustegent er ulovligt.

Så det er nærmere et skole eksempel på en formular hvor hjælpen mangler
akut.

Og det går helt galt på side to man *skal* angive, land, region og by.
Danmark er der og vestsjælland er der Tølløse er der ikke, så nu bor jeg i
Holbæk Roskilde og Københavns amt brillierer ved at mangle. Og ingen
forklaring igen.

Formularsiderne tager ingen hensyn til skærmlæser brugere, de er faktisk
svære at manøvrere og side to er rigtig slem. Webstedet blev sjovt nok
anbefalet i en gruppe for blinde. Hvor et tilbagevende emne ellers er, at de
ikke kan registre sig på Yahoo groups, fordi man der bruger tekst indlejret
i grafik under registreringen

Webstedet er ejet af en af Englands førende fortalere for handicappedes
rettigheder, der har puttet 60.000£ af egen lomme i det. Men hele webstedet
er lavet så dårligt at det grundlæggende er utilgængeligt, hvilket rigtigt
mange sider om og for handicappede og tilgængelighed faktisk tit er ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-12-05 15:17

Cifly skrev:

> Er det muligt i CSS at kode således at alle links (a:)
> åbner i et nyt browservindue?

Nej, ikke med css. Spørgsmålet er også hvorfor? Se også:

http://html-faq.dk/1017.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Cifly

Dato : 25-12-05 18:12

Allan Vebel skrev:

> Nej, ikke med css. Spørgsmålet er også hvorfor? Se også:
>
> http://html-faq.dk/1017.asp

I fremkommer med gode argumenter der. Det kan jeg godt se og kender det jo
ved nærmere eftertanke selv. Men i situationer hvor indholdet på en linket
side blot er et supplement til en videre tekst på egen side, kan det jo være
en god ide.

Takker for feedback.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-12-05 19:19

Cifly skrev:

>Men i situationer hvor indholdet på en linket
>side blot er et supplement til en videre tekst på egen side, kan det jo være
>en god ide.

Er du bange for at folk ikke kan finde tilbage til din side?

Der er en tilbageknap i alle browsere og er dit indhold
interessant nok, så skal de nok vende tilbage.

Husk, at folk altid selv kan bestemme om de vil se siden i nyt
vindue, hvis de ønsker det, men ikke hvis det er definret på
siden.

Og iøvrigt på den side, som du linker til, er så også links, som
har bestemt sig til at åbne i et nye vindue og sådan kan man
blive ved til man har mange åbne vinduer.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : TL

Dato : 25-12-05 23:26

> [...]
> side blot er et supplement til en videre tekst på egen side, kan det jo

Som skrevet tidl. er det en dårlig idé - excuse my french:
pisseirriterende - medmindre
der er en helt bestemt grund til det. Og din forklaring lukkes igen med
browsere med fane-blade,
bl.a. Firefox og snart også IE7. Lad folk bestemme selv.

TL
- - -
www.lindkold.dk

Fra : Christoffer

Dato : 25-12-05 23:45

"TL" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> browsere med fane-blade,
> bl.a. Firefox og snart også IE7. Lad folk bestemme selv.
Men det er jo langtfra alle der har det.. Synes ikke at begrundelse er
særlig god.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-05 00:05

Cifly skrev:

> i situationer hvor indholdet på en linket side blot er et
> supplement til en videre tekst på egen side, kan det jo
> være en god ide.

Så er det måske i virkeligheden et lille popupvindue du
skal have fat i, eller en helt anden måde at give dette
supplement.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Cifly

Dato : 26-12-05 00:09

Allan Vebel skrev:

Cifly skrev:

> Så er det måske i virkeligheden et lille popupvindue du
> skal have fat i, eller en helt anden måde at give dette
> supplement.

God ide - den vil jeg tænke nærmere over.