Baggrund deko!
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 11-06-01 20:29

Dav Dav!

Jeg har lige været kreativ i et par dage og har fået snittet et stykke
flamingo som ligner den her
http://www.on-the-rocks.se/images/a200x60b_800.html ihvertfald lidt

Men jeg skal jo have noget farve på!. jeg har givet 2 af 4 lag alfix (hvid)
og jeg har læst på denne fremragende side
http://www.lassechristiansen.subnet.dk/ at man bruge Borup farvepulver (han
skriver at det fåes i rød, brun, gul og sort). Hvad koster det? og er der
noget man ellers kan bruge for jeg synes at det kunne være godt med lidt
mere udvalg i farvene.

Ps. under min søgning fandt jeg en polsk side som solgte back to nature
baggrunde for 800 - 1200 zt.

Mogens
--
Svend-bent Index http://www.svend-bent.dk/
Software Shopping 255.000 varenr. http://www.svend-bent.dk/shop/

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-06-01 21:41

Mogens Dyhre Hansen <mogens@remove.www.svend-bent.dk> skrev i en

> Ps. under min søgning fandt jeg en polsk side som solgte back to nature
> baggrunde for 800 - 1200 zt.

Det er ikke så billigt som man skulle tro.
Jeg gik i den med den overbevisning at de polske penge var lige så lidt
værd,
som da jerntæppet var trukket ned.
En polsk Zloty koster over 2 kr, så så billigt er det heller ikke,
desværre!

Carsten

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 11-06-01 22:14

Men jeg skal jo have noget farve på!. jeg har givet 2 af 4 lag alfix (hvid)
> og jeg har læst på denne fremragende side
TAK
> http://www.lassechristiansen.subnet.dk/ at man bruge Borup farvepulver
(han
> skriver at det fåes i rød, brun, gul og sort).
Hvad koster det? >
Jeg mener en pose koster mellem 50 og 100 kr... Jeg har kun set det i de
fire farver, men man kan jo blande dem lidt. Evt først give en gul og så
lave lidt
farvespil oveni med en anden farve... Der er mange muligheder og det er bare
at prøve sig frem.

MV Lasse
www.lassechristiansen.subnet.dk

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 12-06-01 05:52

"Lasse Christiansen" <lasse.christiansen@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave lidt
> farvespil oveni med en anden farve... Der er mange muligheder og det er
Ja det må blive sådan noget, lidt på slump Jeg tænker bare på at man nok
ikke skal gøre baggrunden alt for mørk, det vil jo tage en masse lys.

Mogens

Fra : Katjastrofen

Dato : 11-06-01 23:47

> flamingo som ligner den her
> http://www.on-the-rocks.se/images/a200x60b_800.html ihvertfald lidt

Hold da fast et projekt.. vil enormt gerne se dit færdige produkt :)

> [...]
> noget man ellers kan bruge for jeg synes at det kunne være godt med lidt

I min lokale Silvan - koster disse 4 farver fra 69 - 100 kroner... - jeg
blev dog smidt i sadolin da ekspedienten mente.. jeg kunne få målt mængder
op der.. [ved ikke helt, hvad jeg skal bruge et kilo til nemlig] - så
tøffede jeg i sadolin, som btw var meget dyrere.. samme pris..blot for 500
gram - og de kunne underligt nok ikke skaffe mig de der alm 4 jordfarver.. -
men havde varme farver som rigtig rød, blålige og deslige ubrugelige for mit
vedkommende.. - jeg har derfor overvejet at bruge akrylmaling og istedet
give det et lag lak :) - har hørt det skulle fungere.. - ender dog med jeg
sikkert køber 4 kilo jordfarver - har lidt svært ved at beslutte mig hehe

katja

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 12-06-01 06:07

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da fast et projekt.. vil enormt gerne se dit færdige produkt :)

Okay. Det kan du da godt få lov til.

> [...]
> sikkert køber 4 kilo jordfarver - har lidt svært ved at beslutte mig hehe

Ja 4 kilo farve det var jo godt nok en stor portion farve, det var da lige
før vi skulle splejse om det og så dele det ud i mindre portioner. - Jeg
tage i byggemarkedet i dag og ser om jeg kan købe disse Jordfarver, jeg får
15% rabbat der hvor jeg handler og de plejer at kunne skaffe det de ikke
har, så kan jeg jo annocere i markeds gruppen når jeg har små portioner til
salg

> katja

Mogens

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 12-06-01 10:25

"> > Hold da fast et projekt.. vil enormt gerne se dit færdige produkt :)

> Okay. Det kan du da godt få lov til.

Du kan evt sende billederne til mig, så smider jeg dem på min hjemmeside
sammen
med mine egne..

> [...]
> 15% rabbat der hvor jeg handler og de plejer at kunne skaffe det de ikke
> har, så kan jeg jo annocere i markeds gruppen når jeg har små portioner

Jeg har da noget af den rød/brune liggende et sted tror jeg ...

mv Lasse
www.lassechristiansen.subnet.dk

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 12-06-01 14:27

> Du kan evt sende billederne til mig, så smider jeg dem på min hjemmeside
> sammen
> med mine egne..

Jeg har lige foreviget den inden farvelægningen
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/
Jeg har også været i byggemarkedet og købe farver, jeg fik 4 forskellige
farve og prisen var mellem 31 og 40 kroner + moms og minus 15 % rabat så det
var jo ikke så slemt.

Ps. alle mine billeder under http://www.svend-bent.dk/akvafisk/ er til fri
afbenyttelse

Mogens

Fra : Katjastrofen

Dato : 12-06-01 23:20

> [...]
> Jeg har også været i byggemarkedet og købe farver, jeg fik 4 forskellige
> farve og prisen var mellem 31 og 40 kroner + moms og minus 15 % rabat så

Skideflot resultat du har fået der :) - er dybt imponeret.. må selv se at
komme igang med at lave min :)

og darn det var billigt.. hvilke byggemarked var det i, for det var næppe
silvan

katja

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 13-06-01 05:48

> Skideflot resultat du har fået der :) - er dybt imponeret.. må selv se at
> komme igang med at lave min :)
Tak. Ja det er bare at klø på, det er ikke så svært. Det eneste man skal
være klar over er det svineri med flamigo over alt.
> og darn det var billigt.. hvilke byggemarked var det i, for det var næppe
> silvan
Nej. det var i Bygma i Agerbæk. Jeg tror jeg har farve nok til at lave et
sted mellem 200 - 500 baggrunde 1-2 tsk.fulde farvepulver i en dl alfix
er nok til at give en stærk farve.

Mogens

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 13-06-01 21:13

> [...]
> Du kan evt sende billederne til mig, så smider jeg dem på min hjemmeside
Okay Lasse nu er du selv ude om det men jeg har altså lavet et billede af
min baggrund om det er et billed du kan bruge ved jeg ikke, men jeg synes at
resultat er ok selv om den nu er lidt lyser rundt om roden end jeg lige
ville have haft den. Men jeg regner med at når den har været i baljen et
stykke tid så blive den nok lidt mørkere
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/bgf3.jpg

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 13-06-01 22:06

> [...]
> ville have haft den. Men jeg regner med at når den har været i baljen et
> stykke tid så blive den nok lidt mørkere

Den er nu sket......Den er røget på min hjemmeside.. Man kan jo ligeså godt
samle ideerne et sted...

Vh Lasse

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-06-01 17:10

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> wrote in message

> [...]
> sikkert køber 4 kilo jordfarver - har lidt svært ved at beslutte mig hehe

Hvis baggrunden skal bruges til regnskovsakvarium tror jeg helt og aldeles
jeg ville droppe alfix'en, som dog når alt kommer til alt er et
cement/mørtel-produkt og derfor kunne tænkes at påvirke pH i uheldig
retning.
Man kan med akrylfarver male direkte på skumprodukterne - lak er ikke
nødvendigt, men gør overfladen lidt stærkere, hvis man går hårdt til
baggrunden.

mvh
Jan

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 12-06-01 22:17

"> jeg ville droppe alfix'en, som dog når alt kommer til alt er et
> cement/mørtel-produkt og derfor kunne tænkes at påvirke pH i uheldig
> retning.

Blot til info, så lå min Ph på ca 8,5 med alfix baggrunden i...

VH Lasse
www.lassechristiansen.subnet.dk

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 13-06-01 05:55

> "> jeg ville droppe alfix'en, som dog når alt kommer til alt er et
> >
> Blot til info, så lå min Ph på ca 8,5 med alfix baggrunden i...

Jeg tror heller ikke det vil få ret stor betydning for vandets ph, det er jo
ikke noget på størrelse med en øresundstunel som skal nednænkes i baljen,
men det er jo bare en tynd skal af alfix. Mit akvarie er dog ikke noget
artsakvarie men ganske alm. selskabs så jeg tror nok mine gubbier og maller
overlever.

Mogens

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-06-01 08:07

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@remove.www.svend-bent.dk> wrote in message

> Jeg tror heller ikke det vil få ret stor betydning for vandets ph, det er
jo
> ikke noget på størrelse med en øresundstunel som skal nednænkes i baljen,

Det er formentlig tindrende ligegyldigt om du smider et tunnelelement eller
en splint i. Størrelsen har kun en smule betydning for hastigheden hvormed
en eventuel pHstigning foregår - ikke for den værdi, hvor pH stabiliseres.

> men det er jo bare en tynd skal af alfix. Mit akvarie er dog ikke noget
> artsakvarie men ganske alm. selskabs så jeg tror nok mine gubbier og
maller
> overlever.

Nu handler det ikke om hvorvidt det er et arts- eller et selskabsakvarium,
men nærmere om det er et blødtvandsakvarium eller ej. Hvis man vil lave et
regnskovsakvarium og vil have en pH på under 7, tror jeg ikke at
cementbaserede produkter er hensigtsmæssige med mindre de er vandet meget
grundigt ud over mange måneder - gerne i en syre.
Jeg skal dog tilføje at jeg ikke kender sammensætningen af Alfiks - jeg
kunne blot forestille mig at de vil give de samme efekter som størknet
mørtel= CaCO3 eller på dansk kridt.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 13-06-01 17:20

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9g73dq$1442$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
>en eventuel pHstigning foregår - ikke for den værdi, hvor pH stabiliseres.

Lige præcis - forudsat at alfix indeholder (bi)karbonater. Og egentlig burde
du have forklaret hvorfor det forholder sig sådan.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-06-01 17:47

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Lige præcis - forudsat at alfix indeholder (bi)karbonater. Og egentlig
burde
> du have forklaret hvorfor det forholder sig sådan.

....og den forklaring havde nok indeholdt et eller andet om dynamiske
ligevægte - og både du og jeg har oplevet at lange og præcise forklaringer
ikke altid fører til oplysning

vh
Jan