Asus P4S8X-X - Helt død ????
Fra : gc

Dato : 09-01-06 11:26

Naboens PC med et Asus P4S8X-X bundkort er gået død.
Den lyder ligesom en gammel ambulance når man tænder den.
Desværre mangler bios error koderne i manualen.

Der er lys i mb'et men cpu køleren snurre ikke.
Jeg har afprøvet køleren og den virker fint.
Jeg har prøvet med en anden strømforsyning uden held.

Nogen ideer til hvor man skal sætte ind ????

På forhånd tak

/Gert

Fra : JK

Dato : 09-01-06 14:27

On Mon, 9 Jan 2006 11:26:03 +0100, "gc" <gertc@msn.com> wrote:

> [...]
>Jeg har afprøvet køleren og den virker fint.
>Jeg har prøvet med en anden strømforsyning uden held.
>
>Nogen ideer til hvor man skal sætte ind ????

Du stripper den for alle indstikskort undtagen grafikkort. Kobler alle
drev undtagen diskette-drev fra (harddiske og optiske drev fra).
Fjern 220 volt kablet først.

Dernæst pres ned på alle ram klodser og grafikkort. Prøv at starte.

Hvis det ikke hjælper:

- fjern 220 volt tilførslen og tag ram klodser ud een efter een

Hvis der er spænding på bundkortet, medens du piller ved ram, så
futter bundkort og måske cpu og ram af !

Prøv med et andet grafikkort.

mvh

John

Fra : gc

Dato : 10-01-06 10:38

> [...]
>
> Hvis der er spænding på bundkortet, medens du piller ved ram, så
> futter bundkort og måske cpu og ram af !

Hej John

Tak for det !
Desværre er der ikke noget der hjælper.
Blæseren på strømforsyningen snurre lige en halv omgang når jeg tænder
på power knappen, derefter er alt stille.
Der er dog en grøn diodelampe der lyser på mb'et.

Hvad gør vi ????

/Gert

Fra : JK

Dato : 10-01-06 11:12

On Tue, 10 Jan 2006 10:37:36 +0100, "gc" <gertc@msn.com> wrote:

> [...]
>på power knappen, derefter er alt stille.
>Der er dog en grøn diodelampe der lyser på mb'et.

Tja, jeg prøvede at udnytte, at PC'en er modulært opbygget.

Men det er måske selve grundelementet (cpu og bundkort), at det er
galt med.

Du har prøvet med en anden strømforsyning !

Er du sikker på, at power-switch ledningen sidder som den skal ? (den
man tænder PC med) kan det være en transport skade eller hvordan var
omstændighederne ?
Er grafikkort helt i bund. Prøvet med et andet ?

Ellers må du/I vel til at tænke på redning af data. Harddisk udtages,
og kobles som slave på en anden fungerende PC. Redning af data kan
begynde.

mvh

John

Fra : gc

Dato : 10-01-06 11:45

> Du har prøvet med en anden strømforsyning !

Jep !

> Er du sikker på, at power-switch ledningen sidder som den skal ? (den
> man tænder PC med) kan det være en transport skade eller hvordan var
> omstændighederne ?

Iflg. naboen sad han og brugte maskinen normalt, så ringede telefonen !
og da han kom tilbage var PC'en gået i sort og kunne intet.
Ved genstart kom bios alarmen, (høj-lav, høj-lav, høj-lav osv.)

> Er grafikkort helt i bund. Prøvet med et andet ?
Ja !
Jeg har prøvet med et PCI kort som jeg havde liggende, uden held.

> Ellers må du/I vel til at tænke på redning af data. Harddisk udtages,
> og kobles som slave på en anden fungerende PC. Redning af data kan
> begynde.

Tjaa, Redning af data er nok ikke noget problem.
Men vi skulle jo gerne have fixet PC'en også.
Kan bios alarmen ikke give et vink om hvad der er galt.
Det er jo ikke så smart at købe et nyt bundkort hvis det er cpu'en.
Jeg har desværre ikke noget DDR ram liggende

Fra : gc

Dato : 10-01-06 11:54

Jeg har lige forsøgt at sætte AGP grafikkortet i igen.
Så starter blæseren på strømforsyningen op som normalt.
men ikke cpu blæseren, efter 10-15 sek. kommer alarmen.
Der er intet på skærmen.

/gert

Fra : JK

Dato : 10-01-06 12:42

On Tue, 10 Jan 2006 11:54:00 +0100, "gc" <gertc@msn.com> wrote:

>Jeg har lige forsøgt at sætte AGP grafikkortet i igen.
>Så starter blæseren på strømforsyningen op som normalt.
>men ikke cpu blæseren, efter 10-15 sek. kommer alarmen.
>Der er intet på skærmen.

Der SKAL komme en alarm, når cpu blæseren ikke kører. Mærkeligt at den
ikke gør det !
Enten er det en alarm på detektion at cpu blæseren ikke kører, eller
det kan være en termisk alarm for cpu.

Jeg kan ikke komme det nærmere. Lugtesansen ? er der udbulede
kondensatorer omkring CPU'en, så er bundkortet ved at uddateret.

mvh

John

Fra : gc

Dato : 10-01-06 13:14

> Jeg kan ikke komme det nærmere. Lugtesansen ? er der udbulede
> kondensatorer omkring CPU'en, så er bundkortet ved at uddateret.

Ok, jeg prøver at "snuse" mig frem

Tak for hjælpen !

/Gert

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-01-06 19:00

"gc" <gertc@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ok, jeg prøver at "snuse" mig frem
>
> Tak for hjælpen !
>
> /Gert

I følge denne side, så betyder disse bios lyde, at cpu er defekt - måske
overophedet.
http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
Normalt vil en cpu ikke kunne tåle at køre i 10-15 sekunder uden køler,
hvorved den vil brænde af.
Mange Asus bundkort har dog den feature, at der i bios er lavet en
beskyttelse, så computeren lukker ned, hvis cpu bliver for varm.
De gange hvor jeg har oplevet det, har den dog lukket helt ned, og som jeg
forstår det, lukker den ikke helt ned hos Jer?
Prøv evt. at tage cpu ud og se, om den ser branket ud.
Men det afklarer jo så ikke, hvorfor køleren ikke kører.
Jeg er ikke klar over, om der skal være en fungerende cpu, før den kan køre,
men det er ihvertfald problematisk at stå og se computeren være tændt, uden
at køleren kører.
Køleren får vel strøm fra det rigtige stik? Hvis man får tilsluttet den til
et af de andre fan stik, er der stor chance for, at den heller ikke starter
op.

Kurt

Fra : gc

Dato : 12-01-06 09:37

> [...]
> Køleren får vel strøm fra det rigtige stik? Hvis man får tilsluttet den
> til et af de andre fan stik, er der stor chance for, at den heller ikke

Jeg har også selv set de beepkoder og er også lidt forvirret over hvorfor
køleren
ikke køre, den virker med strøm fra en anden pc (ledningen kunne lige nå
over til
en anden pc stillet lige ved siden af.).

Det er bare ærgeligt at købe en ny cpu hvis det er bundkortet eller omvendt.

PC'en lukker helt ned forstået på den måde at der kun er lys i en diode på
mb.
blæseren på strømfors. køre nogle gange og nogle gange ikke. ???

/gert
/gert

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-01-06 19:57

> [...]
> mb.
> blæseren på strømfors. køre nogle gange og nogle gange ikke. ???

Ja, jeg kan desværre ikke sige mere fornuftigt, da både psu, cpu og bundkort
kan give de symptomer, som du angiver.

Kurt

Fra : gc

Dato : 13-01-06 12:38

> Ja, jeg kan desværre ikke sige mere fornuftigt, da både psu, cpu og
> bundkort kan give de symptomer, som du angiver.
>
> Kurt

Buu-huuu....snøft...
Jeg købte en ny cpu..... DET VAR IKKE DEN. !!!
Så meget for beepalarmen.