A8V-E Deluxe - Larm fra chipsetkøler
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-01-06 19:21

Hej!

Min lillebror har ovennævnte bundkort, og den lille køler der sidder på,
hvad jeg vil tro er, northbridge chippen larmer ganske afskyeligt.
Efter at computeren har kørt en time eller lidt mere bliver lyden
svagere, men er der stadig. Jeg har prøvet at stoppe blæseren med min
finger, og kan konstatere at det er den der larmer.

Er det et kendt problem der kan fixes uden at købe nye dele?
Hvis ikke, hvordan finder jeg så ud af hvilken blæser der passer til?
Der står ikke noget på den.

Hvis jeg ikke har formuletet det præcist nok er der her et billede af
blæseren der tales om:
http://bruhn.tk/mobo.jpg

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-01-06 21:39

Hej Stefan,

> Er det et kendt problem der kan fixes uden at købe nye dele?

Jeg har samme bundkort og har haft samme problem.

Skiftede køleren ud med denne passive fra Zalman - dyr er den ikke :)

Link:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104955

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-01-06 22:06

On Sun, 8 Jan 2006 21:38:53 +0100, "Glenn Rasmussen"
<tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104955
>
>/Glenn
>(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Hej Glenn!

Mange tak, det ser fornemt ud! Jeg skal viderebringe informationen og se
at få det fixet når han får købt en!

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-01-06 10:11

On Sun, 8 Jan 2006 21:38:53 +0100, "Glenn Rasmussen"
<tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:
klip

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104955
>
>/Glenn
>(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Skal man så ikke have en kabinetblæser i stedet, så er, man jo
lige vidt. Jeg har også problemet p.g.a. en ørelidelse. Jeg har
reduceret spændingen på blæseren fra 12 volt til 7,5 v , og ingen
probl. med temp., men jeg ville da gerne være helt fri for blæser
mvh Ebbe

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 09-01-06 10:15

On Mon, 09 Jan 2006 10:11:20 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>reduceret spændingen på blæseren fra 12 volt til 7,5 v , og ingen
>probl. med temp., men jeg ville da gerne være helt fri for blæser

Hans kabinet har i forvejen flere blæsere, det er ikke selve blæserlyden
der generer (altså den almindelig blæserlyd). Den har en meget underlig
og irriterende lyd. Kunne lyde lidt som om der sad noget i klemme, men
efter maskinen har kørt et par timer kan lyden godt finde på at
forsvinde.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-01-06 21:13

Hej Ebbe,

> Skal man så ikke have en kabinetblæser i stedet, så er, man jo
> lige vidt.

Et vist airflow er at anbefale, men mit airflow er ikke videre godt og efter
3-4 mdr. har jeg endnu ikke oplevet problemer.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-01-06 14:32

> [...]

>http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104955
>
>/Glenn
>(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Har modtaget den i dag, og så optræder næste problem. Hvordan fjerner
man den gamle køler? Den er ikke skruet fast men sidder med nogen
såkaldte pushpins.

Fra : sdsf

Dato : 10-01-06 16:32

Stefan Bruhn skrev:

> Hej!
>
> Har modtaget den i dag, og så optræder næste problem. Hvordan fjerner
> man den gamle køler? Den er ikke skruet fast men sidder med nogen
> såkaldte pushpins.

Jeg tror du er nødsaget til at tage bundkortet ud af kabinettet.
Derefter presse disse pins ud, samtidig med at du klemmer dem
sammen med en tang.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 10-01-06 20:09

Hej,

> Jeg tror du er nødsaget til at tage bundkortet ud af kabinettet.
> Derefter presse disse pins ud, samtidig med at du klemmer dem
> sammen med en tang.

Det er fuldstændig rigtigt - det var i hvert fald sådan, at jeg fik min af!

Den kan være lidt tricky at få sat Zalman-køleren helt korrekt på, men med
tålmodighed lykkes det.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-01-06 00:13

On Tue, 10 Jan 2006 20:09:01 +0100, "Glenn Rasmussen"
<tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Den kan være lidt tricky at få sat Zalman-køleren helt korrekt på, men med
>tålmodighed lykkes det.

Det lykkedes uden de store problemer, men nu vil computeren ikke tænde.
Jeg er næsten sikker på jeg ikke har gjort noget forkert, men et eller
andet må være gået galt. Det er noget rigtigt lort.
Nogen forslag, inden der skal indkøbes nyt motherboard...

Fra : sdsf

Dato : 11-01-06 01:07

Stefan Bruhn skrev:

> [...]
> andet må være gået galt. Det er noget rigtigt lort.
> Nogen forslag, inden der skal indkøbes nyt motherboard...

Først og fremmest ingen panik

Du har selvfølgelig været forsigtig under hele operationen og ikke
skrabt komponenter og baner af motherboardet.

Har du husket alle stik?
Ikke mindst dem der går fra tænd-knappen og ned på mb.
altså ned på de der stifter. Dem kan man let komme til
at bytte rundt på.

Strømforsyningen SKAL tænde, ellers er de ikke sat på de rigtige steder.

Lad os høre hvordan det går.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-01-06 10:00

On Wed, 11 Jan 2006 01:07:24 +0100, sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

>Først og fremmest ingen panik
>
>Du har selvfølgelig været forsigtig under hele operationen og ikke
>skrabt komponenter og baner af motherboardet.

Ja, det er jeg sikker på. Jeg satte køleren ned på Northbridgen efter at
have smurt kølepasta på og satte den så fast med først den ene og så den
anden modhage.

> [...]
>at bytte rundt på.
>
>Strømforsyningen SKAL tænde, ellers er de ikke sat på de rigtige steder.

Nu har jeg dobbeltchecket ledningerne og vil mene alt er som før. Nu
tænder computeren dog også, men der kommer ikke billede til skærmen og
computeren siger 'System Failed CPU Test'.
Har desværre svært ved at forestille mig det kan være andet end hardware
fejl.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-01-06 17:42

Hej Stefan,

> [...]
> computeren siger 'System Failed CPU Test'.
> Har desværre svært ved at forestille mig det kan være andet end

Det er meget mystik, men tvivler meget på at det skyldes zalman-køleren -
det ser jeg ingen grund til!

Mit startede op perfekt og uden problemer.

Det er nemt at sætte blot et enkelt kabel forkert på, og så vil den ikke
starte op, men du skriver jo at du er ret sikker på, at alt sidder som før
og så er det underligt.

Hvordan "siger" computeren din fejlmeddelse - via tekst, lyd?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-01-06 19:38

On Wed, 11 Jan 2006 17:42:15 +0100, "Glenn Rasmussen"
> [...]

>starte op, men du skriver jo at du er ret sikker på, at alt sidder som før

Ja, det synes jeg også.

>Hvordan "siger" computeren din fejlmeddelse - via tekst, lyd?

Den siger det med lyd.

Fra : Hans

Dato : 11-01-06 19:05

Stefan Bruhn wrote:

> Ja, det er jeg sikker på. Jeg satte køleren ned på Northbridgen efter
> at have smurt kølepasta på og satte den så fast med først den ene og
> så den anden modhage.

Er du helt sikker på at den ikke sidder lidt skævt, så den eventuelt
kortslutter nogle af de små SMD komponenter der sidder rundt om kernen.

Hans

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-01-06 19:15

"Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> computeren siger 'System Failed CPU Test'.
> Har desværre svært ved at forestille mig det kan være andet end hardware

Hvis du er 100% sikker på at alt ledninger, kabler og indstikskort sidder
som de skal, så prøv med en 'Clear CMOS'
Det kan nogle gange være løsningen, og spørg mig ikke hvorfor.. Men jeg har
selv oplevet en 'CPU Failed Test' på en maskine hvor jeg skulle skifte noget
ud (jeg skulle ikke engang i nærheden af CPU'en), og en omgang 'Clear CMOS'
gjorde tricket..

Mvh
Benjamin

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-01-06 20:16

On Wed, 11 Jan 2006 19:15:27 +0100, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSgmail.com> wrote:

> [...]
>ud (jeg skulle ikke engang i nærheden af CPU'en), og en omgang 'Clear CMOS'

Jeg forstår ikke hvorfor det virkede, men det virkede!
Tusind tak skal i alle sammen have for at have giddet hjælpe!

I har lige sparet os for 500-1000 kroner for et nyt mobo.

Min bror hilser og siger han er evigt taknemmelig :)