Hvordan opgradere bios når cpu ikke bliver~
Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 11:56

Hej,

Jeg har købt et AsRock 939 Dual2 bundkort og en Athlon64 3200+. Jeg kan se
at bundkortet kører bios 1.2 og min cpu er først understøttet senere, så den
kan ikke genkende cpuen. Men så kan jeg vel heller ikke opdatere bios?

Hvordan løser jeg lige det problem? Hvorfor flasher butikken ikke inden de
sender?

Jeg bor i Holstebro, så hvis der er en der ligger inde med en cpu der er
understøttet, og vil hjælpe ville det være rart.

På forhånd tak.

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-01-06 12:25

rene (rene) skrev i 43bf9e4b$0$1860$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> [...]
> kan se at bundkortet kører bios 1.2 og min cpu er først understøttet
> senere, så den kan ikke genkende cpuen. Men så kan jeg vel heller

Hvis den kan starte op, kan du også flashe. Sørg for at sætte den til den
laveste hastighed som muligt, så du ikke risikerer den går kold under
skrivningen.

> Hvordan løser jeg lige det problem? Hvorfor flasher butikken ikke
> inden de sender?

Ville du ikke brokke dig hvis din kasse til bundkortet havde været pakket
op?

--
Martin Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 12:41

> Hvis den kan starte op, kan du også flashe. Sørg for at sætte den til den
> laveste hastighed som muligt, så du ikke risikerer den går kold under
> skrivningen.

Den viser bare de første informationer om cpu og hd og dvd drev og så
skriver den ukendt cpu i bunden og en fejl 0085, så nej jeg tror ikke den
kan køre videre. Hvorfor skulle jeg kunne flashe når den ikke kan køre med
den cpu. Det er vel cpuen der styrer alt hvad der skal ske for at jeg kan
komme til at flashe?

> Ville du ikke brokke dig hvis din kasse til bundkortet havde været pakket
> op?

Næh, ikke hvis det var nødvendigt for at det virker.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 12:54

Det er 3200+ venice jeg har købt, dvs. at den hedder CG til sidst, så det er
en ny rev. cpu, som bundkortet også informerer om den ikke kan genkende

http://www.asrock.com/support/download.asp?Model=939Dual-SATA2

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 13:41

Svar fra shg.dk:

"Vi laver ikke bios opdateringer på alle de produkter vi får ind. Såfremt du
selv
ønsker at gøre det er du selvfølgelig velkommen til at købe en ny CPU som du
kan
bruge og så fortryde købet på den efterfølgende. Husk blot at den skal
tilbageleveres i samme stand som du modtog den.

Du kan også sende bundkortet ind til os og så flasher vi gerne din bios mod
et
mindre gebyr på 100,- + fragt retur."

Er det lovligt?

og jeg kan vel ikke returnere en cpu, som de foreslår?

Dette er vidst en advarsel til andre om ikke at købe hos shg.dk!

Fra : Hans

Dato : 07-01-06 14:32

rene wrote:
> [...]
>
> og jeg kan vel ikke returnere en cpu, som de foreslår?
>
> Dette er vidst en advarsel til andre om ikke at købe hos shg.dk!

Hvis du selv har valgt en CPU i E4 stepping velvidende, bundkortet kun
understøtter E3 stepping med den leverede biosrevision, så kan du vel næppe
bebrejde andre end dig selv.

Med de priser der er på værkstedstimer er deres tilbud da meget rimeligt, så
jeg kan ærlig talt ikke se problemet, og jeg tvivler stærkt på at det er så
meget anderledes hos andre forhandlere end Shg.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 14:45

> Hvis du selv har valgt en CPU i E4 stepping velvidende, bundkortet kun
> understøtter E3 stepping med den leverede biosrevision, så kan du vel
> næppe bebrejde andre end dig selv.

Hvordan skulle jeg vide hvilken bios den er leveret med. HVis jeg vidste det
var 1.2 havde jeg bedt dem flashe den inden jeg fik den tilsendt, eller
måske fundet et sted hvor de havde min. ver. 1.3 bios.

> Med de priser der er på værkstedstimer er deres tilbud da meget rimeligt,
> så jeg kan ærlig talt ikke se problemet, og jeg tvivler stærkt på at det
> er så meget anderledes hos andre forhandlere end Shg.

Nu er det jo monteret, så skal pille alt fra igen og sende det ind og først
få det retur om nogle dage. Bundkortet koster jo heller ikke kun prisen på
deres hjemmeside når man skal betale for at få den flashet. De har jo ingen
cpuer som kan passe på. Det må da være vildledende.

Fra : Hans

Dato : 07-01-06 15:03

rene wrote:

> Hvordan skulle jeg vide hvilken bios den er leveret med. HVis jeg
> vidste det var 1.2 havde jeg bedt dem flashe den inden jeg fik den
> tilsendt, eller måske fundet et sted hvor de havde min. ver. 1.3 bios.

Der står ikke noget om hvilken biosrev. bundkortet bliver leveret med, men i
infoboksen står der faktisk hvilke CPU'er som understøttes, og herunder
understøttes 3200+ Venice 0.09 mikron kun i E3 stepping, så dokumentationen
fra Shg's side må siges at være i orden.

> [...]
> kun prisen på deres hjemmeside når man skal betale for at få den
> flashet. De har jo ingen cpuer som kan passe på. Det må da være

Ikke som jeg ser det. Alle oplysninger har været tilstede inden du købte
hardwaren, og du kan ikke med rimelighed forlange, at de selv skal holde
logistik over hvad der passer sammen. Det er jo ikke sikkert at varerne skal
bruges i samme maskine.

Jeg kan udmærket forstå din frustration, men jeg kan ærligt talt ikke se
hvordan Shg kunne have gjort det anderledes.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 15:23

> [...]
> hardwaren, og du kan ikke med rimelighed forlange, at de selv skal holde
> logistik over hvad der passer sammen. Det er jo ikke sikkert at varerne

ok, jeg kan godt se de informationer du nævner, men der står den kan tage en
3200+ venice, dog kun rev. E3, hvor min er en E4. Det er dog noget dybt man
skal kigge for at finde ud af det. Men jeg må jo se om jeg kan finde en E3
og så flashe og så returnere. Nogen der ved hvor jeg kan bestille en 3200+
venice E3 eller måske en 3000+ ?

Fra : Hans

Dato : 07-01-06 15:40

rene wrote:

> [...]
> jeg kan finde en E3 og så flashe og så returnere. Nogen der ved hvor
> jeg kan bestille en 3200+ venice E3 eller måske en 3000+ ?

Dybt eller ej, så er Shg faktisk én af de få som har dokumentationen
tilgængelig.

Det vil nok være det bedste at få dem til at flashe bundkortet, og samtidig
er du sikker på at det vil virke, da du ikke selv skal tage ansvaret for en
biosopgradering.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:00

> Det vil nok være det bedste at få dem til at flashe bundkortet, og
> samtidig er du sikker på at det vil virke, da du ikke selv skal tage
> ansvaret for en biosopgradering.

Virker denne http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=50415032

Jeg har flashet så tit selv så hvorfor skulle der ske noget, og jeg skal jo
til at pille det hele fra hinanden hvis jeg skal sende bundkortet. Der er jo
også garanti på hvis der sker noget. De kunne bare have informeret mig om at
den cpu ikke passer inden de sendte og tilbudt mig en opgradering for de 100
kr. så havde jeg såmænd betalt det.

Fra : Hans

Dato : 07-01-06 16:06

rene wrote:

> Virker denne http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=50415032

Nej - Den er i E6 stepping. Samme problem som med 3200+.

> [...]
> bare have informeret mig om at den cpu ikke passer inden de sendte og
> tilbudt mig en opgradering for de 100 kr. så havde jeg såmænd betalt

Det er så din afgørelse. Der er godt nok garanti på hvis der sker noget, men
du bør nok ikke gå ud fra, at en forhandler accepterer et fejlflashet
bundkort som garantisag.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:11

> Nej - Den er i E6 stepping. Samme problem som med 3200+.

ok hvor finder jeg så en E3?

> Det er så din afgørelse. Der er godt nok garanti på hvis der sker noget,
> men du bør nok ikke gå ud fra, at en forhandler accepterer et fejlflashet
> bundkort som garantisag.

ok, men hvis ikke jeg havde smidt noget af det ud som skal bruges til at få
pengene retur, fik de den lige tilbage igen og så kunne jeg da bestille ved
et ordentlig firma.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:15

> Nej - Den er i E6 stepping. Samme problem som med 3200+.

Der står nu ikke noget om at 3000+ E6 ikke skulle virke

http://www.asrock.com/support/download.asp?Model=939Dual-SATA2

Fra : sdsf

Dato : 07-01-06 15:07

rene skrev:

> [...]
> deres hjemmeside når man skal betale for at få den flashet. De har jo ingen
> cpuer som kan passe på. Det må da være vildledende.

Jeg kan godt forstå du synes det er træls, rigtig træls endda.

Men jeg synes ikke det kun er shg´s skyld.

Hvad vil du have at de skal gøre i den foreliggende situation?

De sælger jo bare den hardware videre de har indkøbt,
det er så kundens ansvar købe dele der passer sammen.
Kan man ikke det, skal man købe en færdigbygget maskine.

Men jeg forstår dit problem, og jeg forstår også shg.
De har givet et par gode løsningsforslag, efter min mening.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-01-06 09:31

<rene> wrote:
> Er det lovligt?

Formodentligt.

> og jeg kan vel ikke returnere en cpu, som de foreslår?
> Dette er vidst en advarsel til andre om ikke at købe hos shg.dk!

De er ellers ganske gode

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 08-01-06 13:29

KLIP

> og jeg kan vel ikke returnere en cpu, som de foreslår?
>
> Dette er vidst en advarsel til andre om ikke at købe hos shg.dk!

Nah, har haft fortrydelsesret-sager, RMA osv. Det tager lidt tid, men det
kører sådan set automatisk. Ingen problemer.

De kan da ikke gøre for at du ikke har sørget for at få de rigtige
komponenter. Du har fået det du har bestilt. Principielt har de ikke en
jordisk chance for at vide at komponenterne i en given ordre skal bruges i
sammenhæng.
De yder en fin service og det tilbud de har givet dig for flash for 100,- er
da meget fint.

Køb en CPU boardet understøtter. Flash boardet. Brug din fortrydelsesret
(det må man gerne når det er internetkøb) indenfor 14 dage. Hos SHG
fungerer det sådan at du bare sender hardwaren retur indenfor de 14 dage og
skriver fortrydelsesret på pakken og vedlægger fakturakopi. Du får en email
så snart pakken er registreret og en ny når bogholderiet har noteret det.
Pengene er på din konto indenfor 30 dage. (har brugt det 4 gange i løbet af
i år, og ingen problemer, alle gange hos SHG)

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 13:36

> [...]
> jordisk chance for at vide at komponenterne i en given ordre skal bruges i

ok, men hvis du vælger saml selv pc hos shg.dk kan du fint vælge det
bundkort og den cpu. Det burde jo ikke være muligt når de ikke passer
sammen.

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 08-01-06 14:56

<rene> skrev i en meddelelse

> ok, men hvis du vælger saml selv pc hos shg.dk kan du fint vælge det
> bundkort og den cpu. Det burde jo ikke være muligt når de ikke passer
> sammen.

ok, ja - tror det er svært at også at gardere sig for bios og cpu-versioner
også..
Nå - håber du får løst det.. Selvfølgelig er det irriterende især i en
weekend ;)

Held og lykke med det

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 15:26

> ok, ja - tror det er svært at også at gardere sig for bios og
> cpu-versioner også..
> Nå - håber du får løst det.. Selvfølgelig er det irriterende især i en
> weekend ;)

Det kan man da sagtens lave, hvis man altså har styr på det.

Ja pisse irriterende i en weekend, og når de måske vidste det, så kunne de
ligeså godt skrive det i beskrivelsen ved bundkortet, at den måske skal
opdateres for at fungere med en nyere cpu. Men jeg tror ikke de har helt
styr på det.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-01-06 17:24

<rene> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligeså godt skrive det i beskrivelsen ved bundkortet, at den måske skal
> opdateres for at fungere med en nyere cpu. Men jeg tror ikke de har helt

Jeg har købt mange mb i gennnem årene og jeg har aldrig modtaget et, som var
flashet af forhandleren, så lad dog være med at blive ved med at give shg
skylden.
Hovedreglen for biosflash er jo også, at hvis ikke man har problemer, så
flasher man ikke, og fabrikanterne af mb oplyser normalt også, at man ikke
skal flashe med mindre det er absolut nødvendigt.
De gange hvor jeg har skullet flashe, for at få den til at bruge en cpu, som
ikke oprindeligt var understøttet, har jeg også altid måttet bruge en gl.
cpu, idet (som du også har erfaret) du kommer aldrig forbi bios med en
forkert cpu, og derved kan du ikke komme til at flashe.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 19:32

> [...]
> gl. cpu, idet (som du også har erfaret) du kommer aldrig forbi bios med en
> forkert cpu, og derved kan du ikke komme til at flashe.

Ja, men så er det jo træls når jeg ikke har sådan en gl. cpu, så jeg bliver
nødt til at bestille en tray et sted for at flashe og derefter returnere den
som om jeg havde fortrudt købet. Det var jo smartere hvis der var gjort
opmærksom på det i beskrivelsen til bundkortet, så jeg vidste at den skal
opdateres. Det skal det AsRock bundkort jo til de fleste cpuer som shg selv
har, så jeg synes det er dårligt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 19:38

Desuden passer prisen på edbpriser så ikke. De kan godt hæve den med 100 kr.
til det gebyr for at få den flashet, da langt de fleste køber en cpu som
ikke er understøttet med nuværende bios.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-01-06 20:56

<rene> wrote:
> Desuden passer prisen på edbpriser så ikke. De kan godt hæve den med 100 kr.
> til det gebyr for at få den flashet, da langt de fleste køber en cpu som
> ikke er understøttet med nuværende bios.

Ingen af de andre forhandlere af bundkortet ville yde en anderledes
service.

// Hans

Fra : Jens G

Dato : 07-01-06 15:33

On Sat, 7 Jan 2006 11:56:08 +0100, <rene> wrote:

> [...]
>kan ikke genkende cpuen. Men så kan jeg vel heller ikke opdatere bios?

Har du haft CPU'en sat i og set om du kan boote?
For ofte vil man kunne boote, også selv om CPU'en ikke kendes af BIOS.
Og hvis du kan boote, kan du også flashe.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:08

> Har du haft CPU'en sat i og set om du kan boote?
> For ofte vil man kunne boote, også selv om CPU'en ikke kendes af BIOS.
> Og hvis du kan boote, kan du også flashe.

AsRock bundkortet kommer med en fejl 0085. HAr du læst hele tråden?

Du har vel ikke en 939 cpu og bor tæt på så jeg kan få flashet?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-01-06 16:16

<rene> skrev i en meddelelse

> AsRock bundkortet kommer med en fejl 0085. HAr du læst hele tråden?

Har du læst hele manualen ?

Du kan godt flashe selvom du får den fejl !

Tryk F2 for at komme ind i bios setup, derinde skal du "discard & exit", så
booter den videre. Det skulle give rig lejlighed til at flashe -på eget
ansvar..!

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:25

> Har du læst hele manualen ?

Nej der står sjældent noget, men det vil jeg da prøve. Du er dagens helt
hvis det virker. Så kan det være jeg bliver glad igen.

> [...]
> så booter den videre. Det skulle give rig lejlighed til at flashe -på eget

det er vel ikke farligere end at flashe normalt.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-01-06 16:29

<rene> skrev i en meddelelse

> Nej der står sjældent noget, men det vil jeg da prøve. Du er dagens helt
> hvis det virker. Så kan det være jeg bliver glad igen.

> det er vel ikke farligere end at flashe normalt.

Ikke udover at du ikke rigtig ved hvor stabilt systemet er, om køleren kører
som den skal ,ramfejl osv. Jeg ville stressteste den lidt først, for at se
om temperaturen stiger markant eller den går ned på anden vis ..formoder jeg
siden du lige har samlet systemet..
Du har ikke lyst til at se den gå ned under et flash.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:44

F2 var en mulighed første gang jeg tændte pcen efter den var samlet. Nu har
jeg ikke muligheden mere. Der er kun F11 for en boot menu, og så kommer den
med den rev. fejl.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-01-06 16:50

<rene> skrev i en meddelelse

> F2 var en mulighed første gang jeg tændte pcen efter den var samlet. Nu
> har jeg ikke muligheden mere. Der er kun F11 for en boot menu, og så
> kommer den med den rev. fejl.

Det lyder underligt at den ikke vil det mere, sikker på at du ikke stadigvæk
kan trykke F2 selvom det ikke står der ? Ellers må du vel resette bios via
jumperen (fint forklaret i manualen), så du kan starte forfra.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:56

> [...]
> stadigvæk kan trykke F2 selvom det ikke står der ? Ellers må du vel
> resette bios via jumperen (fint forklaret i manualen), så du kan starte

Ja jeg har prøvet det med F2 selvom det ikke står der. Det kan jeg ikke.
Prøver reset.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 17:54

> Ja jeg har prøvet det med F2 selvom det ikke står der. Det kan jeg ikke.
> Prøver reset.

virker heller ikke. kan ikke gøre noget med F2.prøvede også at tage cpuen ud
igen og sætte den i igen.

Er der ingen i nærheden af Holstebro som kunne have lyst til at hjælpe.
Hellere give en eller anden hjælpende sjæl 100 kr. end shg. De kunne have
tilbudt mig opdatering inden de sendte, og de havde den faktisk en dag
ekstra fordi de heller ikke kan finde ud af at levere dagen efter selvom jeg
bestilte 19.15 dagen før. De betalte dog ekspress så jeg havde det i dag,
men de har altså skrevet med mig om det ekspres, så de kunne have tilbudt
opdaterng af firmware, men de har nok lige fundet ud af det med min ordre,
så de ikke har vidst at den skulle opdateres.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-01-06 18:06

<rene> skrev i en meddelelse

> virker heller ikke. kan ikke gøre noget med F2.prøvede også at tage cpuen
> ud igen og sætte den i igen.

Jeg nægter at tro at du er låst ude fra bios bare fordi du ikke brugte F2
ved første boot. Selvfølgelig kan du komme derind igen på en eller anden
måde, og når du kan det kan du flashe og dine problemer er løst.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 18:47

> Jeg nægter at tro at du er låst ude fra bios bare fordi du ikke brugte F2
> ved første boot. Selvfølgelig kan du komme derind igen på en eller anden
> måde, og når du kan det kan du flashe og dine problemer er løst.

Den skriver godt nok CMOS Checksum BAD efter jeg cleared CMOS første gang.
Det har stået der siden, så det er vel derfor. Men den skriver og date not
set osv. når jeg lige starter efter et CMOS reset. Jeg har bare flyttet den
jumper uden der var strøm på pcen. Er bundkortet så røget ? Det er vidst
nemmere at købe et nyt bundkort med nyeste BIOS og så kan shg få den jeg har
som RMA. Det kan jo ikke passe at man ikke kan reset CMOS.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 19:07

Nå det kan jeg se på et tysk forum at der også står

http://64.233.183.104/search?q=cache:FOm5v3m_MqEJ:forum.au-ja.de/viewtopic.php%3Fp%3D14155+asrock+939dual+sata2+cmos+checksum+bad&hl=da

Habe schwierigkeiten mit 939DUAL SATA2 BORD

Rev.1.04 Bios 1.20
Prozessor: AMD 64 3200+ Venice

Ich komme weder ins Bios noch ins Bootmenue.

Hardware CPU, Ram, Festplatten, CD-Rom wurden erkannt.
Folgende Meldung erscheint.
CMOS CHECKSUM BAD
UNKNOWN PROZESSOR INSTALLED IN YOUR SYSTEM
ARE OF AN UNKNOWN REVISION
PLEASE CONTACT YOUR BIOS VENTOR FOR APPROPRIATE UPDATES

FATAL ERROR
SYSTEM HALTET 0085

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 19:51

Har nu prøvet at pille batteriet ud og tage strømmen fra bundkortet og reset
cmos. Det skulle gøre at jeg kan komme ind i bios, men jeg har ikke
muligheden for at komme ind i bios igen. det fatter jeg heller ikke lige.
vil det mon virke at tage cpuen af og reset cmos som jeg skrev. Jeg skal jo
bare ind i bios og ud igen så kan jeg komme videre.

Kan jeg ikke bare boote fra en cd og så starte det opdatering derfra, når
engang jeg kommer derind. jeg har ikke floppy mere.

Fra : sdsf

Dato : 07-01-06 20:14

rene skrev:
> [...]
>
> Kan jeg ikke bare boote fra en cd og så starte det opdatering derfra, når
> engang jeg kommer derind. jeg har ikke floppy mere.

Det hjælper ikke at tage cpuen ud, det er spild af tid, og der er altid
en risiko for at ødelægge noget.

Du skriver ikke hvordan du forsøger at komme ind i bios?
Jeg tror ikke det er F2 du skal bruge.
Det står i manualen.
du presser bare den rigtige knap igen og igen mens du tænder for
maskinen.

Du kan sikkert boote fra cd hvis du har den rigtige, men generelt
er det dumt ikke at have et floppydrev hvis man er typen der
eksperimenterer og bygger selv.
Du må da have et liggende. Jeg har da selv 25-50 stk. liggende i
reserve.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 20:58

> [...]
> Jeg tror ikke det er F2 du skal bruge.
> Det står i manualen.
> du presser bare den rigtige knap igen og igen mens du tænder for

Det gør jeg da også, og jo det er F2

Tjek side 22 her http://www.asrock.com/Drivers/Manual/939Dual-SATA2.pdf

Ham tyskeren havde jo samme problem, så jeg ved ikke hvordan man får lov at
komme i BIOS igen. Måske ved at sætte en anden cpu i.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 21:19

> [...]
> vil det mon virke at tage cpuen af og reset cmos som jeg skrev. Jeg skal
> jo bare ind i bios og ud igen så kan jeg komme videre.

Prøvede ovennævnte lige efter jeg havde skrevet det og var så væk fra den
til nu her hvor jeg har samlet det igen. Det er stadig det samme, så der er
nok en fejl på bundkotet, når den bare skriver CMOS Checksum Bad og så
fejlen med cpuen. Det var aldrig sket hvis den havde været flashet fra
butikken af.

Bliver nok nødt til at købe et nyt board fra et andet sted mandag og være
sikker på det er mindst bios 1.3 og så sende dette board tilbage, ellers
skal jeg vente på at det bliver flashet mod en merpris.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 11:23

> Jeg nægter at tro at du er låst ude fra bios bare fordi du ikke brugte F2
> ved første boot. Selvfølgelig kan du komme derind igen på en eller anden
> måde, og når du kan det kan du flashe og dine problemer er løst.

Nå, men så tro om igen. Den skulle nok lige tjekke cpuen før jeg blev låst
ude, fordi jeg har fået dette svar fra AsRock support:

"Dear Sir,

The only way you can get around this problem is by inserting a "older" type
of cpu and then do a bios-upgrade.
When this has finished you can install the initial cpu.

Kind regards,

ASRock Support
"

Fra : Jens G

Dato : 09-01-06 20:05

On Mon, 9 Jan 2006 11:23:04 +0100, <rene> wrote:

> [...]
>of cpu and then do a bios-upgrade.
>When this has finished you can install the initial cpu.

Det virker bare underligt at det ikke kan lade sig gøre.

Jeg kender godt nok ikke Asrock, men har fulgt en del med i MSI's
forum, og det er mit indtryk at hvis CPU'en er for ny til den BIOS der
er på bundkortet, så er der bare features der ikke fungerer, så som X2
ses kun som single, eller visse timings i BIOS der ikke kan stilles.

Asrock må jo så være anderledes.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 21:11

> [...]
> er på bundkortet, så er der bare features der ikke fungerer, så som X2
> ses kun som single, eller visse timings i BIOS der ikke kan stilles.

Ja, jeg så også et sted at man kan trykke ctrl + home ved opstart med en ami
bios, så skulle den starte en evt. floppy. Nu har jeg ikke et floppy drev,
så jeg har ikke kunnet teste, men kan man ikke på samme måde få en bootbar
cd til at gå i gang?

Vil det virke med ctrl + home ved floppy, fordi så er det jo næsten
billigere at smutte i bilka eller andet efter et floppy drev?

Fra : Jens G

Dato : 09-01-06 21:22

On Mon, 9 Jan 2006 21:10:31 +0100, <rene> wrote:

> [...]
>
>Vil det virke med ctrl + home ved floppy, fordi så er det jo næsten
>billigere at smutte i bilka eller andet efter et floppy drev?

Jeg må indrømme at jeg ikke aner om det ville virke.

Fra : sdsf

Dato : 09-01-06 22:01

rene skrev:

> [...]
>
> Vil det virke med ctrl + home ved floppy, fordi så er det jo næsten
> billigere at smutte i bilka eller andet efter et floppy drev?

Det er jeg næsten sikker på heller ikke vil virke, du kan jo ikke engang
komme ind i bios opsætning og fortælle maskinen at den har fået floppy.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 23:32

> Det er jeg næsten sikker på heller ikke vil virke, du kan jo ikke engang
> komme ind i bios opsætning og fortælle maskinen at den har fået floppy.

Det finder den vel selv ud af i opstarten. Nu har jeg lavet en bootdisk ved
familien med nyeste bios update, som jeg har omdøbt til AMIBOOT.ROM. Jeg kan
købe et floppy drev her i byen for 60 kr. så det vil jeg prøve i morgen som
sidste udvej inden jeg tager bundkortet ud igen. Det kan jo være at jeg kan
lave en forced update som der står på det tidl. link jeg sendte. Jeg har
ikke så meget at tabe ved at prøve.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 11:11

> [...]
> være at jeg kan lave en forced update som der står på det tidl. link jeg
> sendte. Jeg har ikke så meget at tabe ved at prøve.

Jeg spurgte AsRock support om jeg kan bruge ctrl+home. Her er svaret

"Dear Sir,

No, this is not possible with the ASRock Motherboards bios.

Kind regards,

ASRock Support
"

Så jeg sender den vidst bare til shg.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-01-06 10:05

On Mon, 09 Jan 2006 22:00:31 +0100, sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:
klip

>Det er jeg næsten sikker på heller ikke vil virke, du kan jo ikke engang
>komme ind i bios opsætning og fortælle maskinen at den har fået floppy.

Man kan få USB floppy.
mvh Ebbe

Fra : Brian Lund

Dato : 10-01-06 21:17

> [...]
>
> Vil det virke med ctrl + home ved floppy, fordi så er det jo næsten
> billigere at smutte i bilka eller andet efter et floppy drev?

Hvad sker der hvis du trykker på knappen mens du ikke har noget floppy drev
i?
Hvis den kommer ud i flash menuen, eller skriver missing floppy eller sådan
noget, så tror jeg måske det vil kunne virke! - Men køb et floppy drev, før
eller senere får du brug for det!

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 21:13

http://www.msi.com.tw/html/support/bios/note/boot.htm

Men det er nok kun for floppy så, fordi jeg har prøvet for cd, men der sker
ikke noget.

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 10-01-06 18:29

KLIP

> Asrock må jo så være anderledes.

Det er det helt sikkert. Prisen på Asrock må jo også siges at være i den
nedre ende, så man kan jo ikke forvente alt for meget af sådan et board.
Kvalitet fra starten sparer en for mange bekymringer for ikke at nævne
arbejdstimer.

Fra : sdsf

Dato : 07-01-06 18:12

rene skrev:

> [...]
> opdaterng af firmware, men de har nok lige fundet ud af det med min ordre,
> så de ikke har vidst at den skulle opdateres.

Er det ikke "delete" du skal tryke under opstart?

Fra : Sørøveren

Dato : 07-01-06 16:32

<rene> wrote in message

> Nej der står sjældent noget, men det vil jeg da prøve.

Så tror det da pokker at du ikke kan finde ud af at bestille de rigtige
ting.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 16:46

> Så tror det da pokker at du ikke kan finde ud af at bestille de rigtige
> ting.

Jeg kigger da normalt i manualen for at samle det, men der står altså heller
ikke noget om det. Jeg har nu heller ikke prøvet før at der findes 2 cpuer
som er næsten ens udover et rev. nr. Det er da ikke til at vide at der er en
nyere rev. cpu som åbenbart ikke virker. Hvad er forskellen egentlig på E3
og E4?

Fra : Hans

Dato : 07-01-06 17:06

rene wrote:

> [...]
> til at vide at der er en nyere rev. cpu som åbenbart ikke virker.
> Hvad er forskellen egentlig på E3 og E4?

Forskellen er steppingen:
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/29

Hans

Fra : Martin K. R.

Dato : 07-01-06 18:05

<rene> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan løser jeg lige det problem? Hvorfor flasher butikken ikke inden de

Hej René,

Først vil jeg lige understrege at jeg ikke ved om det er samme problem,
MEN...

Jeg havde et tilsvarende 'deadlock' med et ASUS motherboard og en CPU der
var 'for ny'. Søgte lidt i NGs hvor en del havde samme problem, og fandt
denne løsning:

1. Pil strømmen FRA computeren
2. Reset CMOS'en på motherboardet (det står normalt i manualen hvordan -
typisk er det en jumper der skal sættes på i 5-10 sekunder)
3. Sæt strømmen på igen

Da jeg gjorde ovenstående kunne den boote med den nye CPU og jeg kunne
flashe en nyere BIOS ned, som så også genkendte CPU'en.

Som sagt, jeg ved ikke om det virker hos dig, men det burde vel være et
ufarligt forsøg...

Martin

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 10-01-06 00:21

<rene> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kan ikke genkende cpuen. Men så kan jeg vel heller ikke opdatere bios?

Hvis BIOS ikke kan genkende CPU får du vist ikke nogen opstart over
hovedet ? og får du kan du vel også komme til at boote fra en diskette.