CPU køling
Fra : Henrik

Dato : 29-12-05 21:06

Hej
Hvilket bundkort og cpu skal man købe hvis kravet er at kun 1 blæser
skal være aktiv i kabinettet, nemlig den som sidder i psu'en? Hvis
cpu'en skal køles med en 0 db blæser, hvad kan så anbefales?
Det kan vel godt fornemmes at systemet skal være så godt som lydløst.
Kan dette overhovedet lade sig gøre? Forslag modtages med kyshånd..

mvh Henrik

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 21:28

Henrik wrote:
> [...]
> Det kan vel godt fornemmes at systemet skal være så godt som lydløst.
> Kan dette overhovedet lade sig gøre? Forslag modtages med kyshånd..

Prøv i gruppen news:dk.edb.hardware.stoej

Der finder du alle de skrappe til den slags.

Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-05 22:07

Henrik wrote:
> [...]
> Det kan vel godt fornemmes at systemet skal være så godt som lydløst.
> Kan dette overhovedet lade sig gøre? Forslag modtages med kyshånd..

0db og blæser hænger vel ikke sammen ?

Men der findes 0db CPU-kølere uden blæser - de har så i stedet en megastor
køleprofil.

Jeg har ikke prøvet dem endnu, så jeg ved ikke hvor gode de er.

Derimod ar jeg prøvet (og bruger) 0db strømforsyninger i et par AMD 3000+
computere og det kører OK - der stikker en køleramme ud ad kabinettet i
stedet for blæser - og det fungerer OK - ihvertfald på nuværende tidspunkt,
hvor PC'er står frit, så der kan komme luft til køleprofilerne. .

Men jeg er lidt nervøs for at skifte CPU-køleren også, da der så slet ikke
er nogle blæsere i kabinettet - men en dag så prøver jeg nok i den ene PC
først - det kan jo ikke gå værre end galt

Jan

Fra : Henrik

Dato : 30-12-05 08:45

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> er nogle blæsere i kabinettet - men en dag så prøver jeg nok i den ene PC
> først - det kan jo ikke gå værre end galt

Tak for svarene. Har lige lidt mere.
Hvad tror i giver mindst lyd, givet at jeg køber god kvalitet? At køre
med 0db strømforsyning og aktiv cpu køler eller aktiv strømforsyning og
0 db cpu køler?

Fra : sdsf

Dato : 30-12-05 10:15

Henrik skrev:

> Tak for svarene. Har lige lidt mere.
> Hvad tror i giver mindst lyd, givet at jeg køber god kvalitet? At køre
> med 0db strømforsyning og aktiv cpu køler eller aktiv strømforsyning og
> 0 db cpu køler?

Hvorfor ikke bruge en af de der miniITX med VIA processor uden blæser.
De bruger så lidt strøm at PSU heller ikke behøver blæser.
De fås vist fra 500-1200 MHz

Fra : Brian Lund

Dato : 30-12-05 17:31

> [...]
> Hvad tror i giver mindst lyd, givet at jeg køber god kvalitet? At køre
> med 0db strømforsyning og aktiv cpu køler eller aktiv strømforsyning og

PSU blæseren sidder "yderst" på kabinettet, CPU køleren sidder inde midt i
kabinettet afskærmet af alle kabinetsiderne! - Jeg har en støjsvag CPU køler
som ikke engang kan høres selvom man sætter øret næsten helt ned til den, og
det er udenfor kabinettet!

Men husk at de fleste nye harddiske faktisk også kræver aktiv køling, selvom
en 12 dB pabst monteret direkte på den sikkert er nok til at køle den
tilstrækkeligt!

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 30-12-05 00:53

> [...]
> Det kan vel godt fornemmes at systemet skal være så godt som lydløst.
> Kan dette overhovedet lade sig gøre? Forslag modtages med kyshånd..

Hvis du vil have noget power i den lydløse maskine skal du nok se på en
mobile CPU af en slags!
Ellers har VIA lavet nogen low-power/noise løsninger...

Evt. kan du skifte til vandkøling!

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-12-05 01:17

Brian Lund wrote:
> Hvis du vil have noget power i den lydløse maskine skal du nok se på en
> mobile CPU af en slags!
> Ellers har VIA lavet nogen low-power/noise løsninger...
> Evt. kan du skifte til vandkøling!

Eller købe fx. en Athlon 64 og underclocke/undervolte den...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : sdsf

Dato : 30-12-05 10:13

Hans Joergensen skrev:

> Eller købe fx. en Athlon 64 og underclocke/undervolte den...
>
> // Hans
Er det noget du har prøvet?

Fra : Brian Lund

Dato : 30-12-05 17:33

> Er det noget du har prøvet?

Jeg har prøvet at underclocke min XP-M, og den kører koldere af det, derfor
bla. mit forslag om mobiles, du kan også få mobile 64'ere, og de må jo så om
noget, køre endnu koldere end en elm. Athlon 64!

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-12-05 11:07

sdsf wrote:
> Er det noget du har prøvet?

Well ja, jeg bruger CrystalCPUID til at speedsteppe en X2 3800+,
desværre kan mit bundkort ikke gå under 1.2v i vcore.

Temperaturen med 700rpm på cpukøleren er derefter ca. 32c, samme som
bundkort/chipset-sensorene fanger. Jeg vil gå stærkt ud fra at man
snildt kan passivt køle sådan en cpu hvis man fx. clocker den ned
til 1.4GHz med fx. 1.1v vcore.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Søren Nielsen

Dato : 02-01-06 09:59

Brian Lund wrote:

> Evt. kan du skifte til vandkøling!
>

> Brian

Jeg har en AMD64 2800+ på et Asus K8U-X. Hvilken løsning med vandkøling vil
være god at kigge efter, hvis man gerne vil have noget pålideligt, nemt at
sætte til og gerne til maks. 1000,- (hvis det er realistisk).
Jeg har i forvejen et GF6200 med passiv køling, så jeg går ud fra, at det
primært skal dreje sig om køling af CPU'en.

Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-12-05 11:20

Henrik <xxxxx@xxx.com> crashed Echelon writing

> [...]
> Det kan vel godt fornemmes at systemet skal være så godt som lydløst.
> Kan dette overhovedet lade sig gøre? Forslag modtages med kyshånd..

Du glemmer helt at fortælle hvad du vil brugen maskinen til.

Som skrevet af Brian, en mobil processor, måske ligefrem en AMD64 med
venice core, som ikke bruger særlig megen strøm og heller ikke producerer
meget varme. Dog direkte passiv køling af disse er lige problemet.

On top of my head, mener jeg kun at have set Zalman Noise-Free kabinet som
direkte siger de kan klare sådanne processorer og endda større krævende
desktop CPUer. Alternativet er jo så evt passivt kølet vandkøling anlæg,
men her har du så brummen fra en pumpe.

Alternativt VIA ITX boards med Eden processor som er passivt kølet. Dog er
disse CPUer ikke særlig stærke, sammenlignet med fx mobil CPU fra Intel
eller AMD. Dog virker de fint til PVR maskiner eller bare som simpel
internet/kontormaskine.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-12-05 13:09

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> disse CPUer ikke særlig stærke, sammenlignet med fx mobil CPU fra Intel
> eller AMD. Dog virker de fint til PVR maskiner eller bare som simpel

Faktisk, hvis det ikke må larme (ud over harddiskstøjen som man ikke
kan slippe 100% for) kan man betale sig fra det ved at købe en hush.

http://www.hushtechnologies.net/

Der benyttes heatpipes og eksterne køleplader til at fjerne varmen
fra cpu, harddisk(e), grafikkort og strømforsyning..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Henrik

Dato : 01-01-06 13:44

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Der benyttes heatpipes og eksterne køleplader til at fjerne varmen
> fra cpu, harddisk(e), grafikkort og strømforsyning..

Hvis jeg vælger en AMD cpu og vil have 0 db når jeg påtænker en
kontormaskine til videoredigering, surf men ikke krævende spil, går det
så ikke bare at smække sådan en fætter som den her eller noget lignende på:

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=152223 ,

og så en psu som f.eks. Antec Phantom
500 eller Seasonic S12-60 samt et passivtkølet grafikkort?

Vil det kunne give nok luft i kabinettet?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-01-06 14:42

> [...]
> kontormaskine til videoredigering, surf men ikke krævende spil, går
> det så ikke bare at smække sådan en fætter som den her eller noget

iflg producentens egen hjemmeside:

"CPU Clock Speed Limit:

This product is not recommended to use with a high CPU frequency under the
fanless mode. If you plan to use this item under fanless mode, your CPU
load should be limited to low-middle loading. For high-end usage, we
recommend to use an optional 120mm fan. Please use this product at your own
risk."

--
Bjarke Andersen