Problem med >137GB harddisk
Fra : Bjarne Duelund

Dato : 29-12-05 12:56

Hej

Jeg har lige forsøgt at udskifte en harddisk til en større, men er åbenbart løbet ind i 137GB problemet.

Jeg troede at jeg var dækket ind:
MB er ASUS P4PE med nyeste Bios (1007), som skulle understøtte 48bit LBA. Der benyttes onbard IDE controller.
OS er Windows XP Pro SP2.

Derfor investerede jeg i en Seagate Barracuda 7200.8 ATA på 250GB, som jeg gerne vil vil have som ét stort data drev (ikke til
boot).
Disken sidder som slave på primær IDE, master er en anden Seagate harddisk, med 80 leder kabel forbundet som anbefalet.
Bios genkender den fulde harddisk størrelse, Windows genkender den fulde harddiskstørrelse.

Ved formatering i Windows DiskManager, slutter den med medelelsen "Disken kunne ikke formateres".
PartitionMagic kan godt formaterer disken, men i Windows er disken efterfølgende ustabil.
Chkdsk kommer med fejlmeddelelsen
"Kan ikke skrive til anden NTFS start-sektor" ("The second ntfs boot sector is unwriteable").

SeaTools finder ingen fejl (udover at der er fejl i NTFS -> check OS) - en fuld scan finder ingen fejl på harddisken.

Jeg har søgt på nettet og det indikerer et problem med 137GB grænsen, som de fleste har fået løst med ny driver eller lign., men jeg
mente at jeg var dækket ind.

Nogen der har nogle hints eller andet jeg kan prøve ?

--
Mvh Bjarne Duelund