Hvad gør man når der ikke er en
Fra : sdsf

Dato : 27-12-05 21:05

Jeg har fundet et motherboard uden bios chip.

Er der en måde at få sådan en på?

jeg har en del andre motherboards, kan man flytte en
chip over fra en af dem?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-05 21:46

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

>Jeg har fundet et motherboard uden bios chip.
>Er der en måde at få sådan en på?
>
>jeg har en del andre motherboards, kan man flytte en
>chip over fra en af dem?

Teknisk er det muligt...

Men du skal nok opdatere eprom'en med den rigtige BIOS inden du flytter
den over. For du skal nok ikke forvente at kunne starte op med en
tilfældig BIOS...

<mlr>

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-12-05 22:17

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fundet et motherboard uden bios chip.
>
> Er der en måde at få sådan en på?
>
> jeg har en del andre motherboards, kan man flytte en
> chip over fra en af dem?

Joda, find et bundkort der har den passende chip, tjek lige en ekstra gang
på producenternes hjemmesider, der findes både 2 og 4 MBit chips og hvis
kortet uden benytter sig af af f.eks 4 MBit er det ikke smart at benytte en
2 MBit, omvendt kan sagtens lade sig gøre (4 MBit kredse bruges ofte i
bundkort der har backup mulighed af BIOS i tilfælde af fejl-flash).
Flash chippen med den BIOS der hører til det bundkort der skal have chippen,
(det er ikke sikkert at flashprogrammet vil være med, men så forcer du bare
et flash).
Lukker og slukker, flytter chippen over i det andet kort, sætter alting til,
krydser fingre og tænder.
Hvis alt er gået godt skulle det gerne virke

Mvh
Benjamin

Fra : sdsf

Dato : 27-12-05 23:48

Laziter [9440] skrev:
> [...]
> krydser fingre og tænder.
> Hvis alt er gået godt skulle det gerne virke

Det lyder jo interessant at prøve det.
De chips må vel så have benforbindelser på alle bundkort? (forhåbentlig)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-12-05 00:18

> De chips må vel så have benforbindelser på alle bundkort? (forhåbentlig)

Som regel jo, jeg kan ikke komme i tanke om nogen der skulle have
forskellige forbindelser.
Hvilken type kreds taler vi iøvrigt om her?
Er det DIP (2 rækker ben, en række på hver side) eller PLCC (en sød lille
firkant med forbindelser hele vejen rundt)?
Ikke fordi det har den store betydning (andet end at de ikke passer sammen),
det er bare meget rart at vide hvad vi har med at gøre

Mvh
Benjamin

Fra : sdsf

Dato : 28-12-05 00:34

Laziter [9440] skrev:
> [...]
> Er det DIP (2 rækker ben, en række på hver side) eller PLCC (en sød lille
> firkant med forbindelser hele vejen rundt)?
Det er så DIP, der er 2 rækker ben af 16 stk, så alt i alt 32 ben.

Jeg fandt for et stykke tid side en kasse med bundkort, og det gik op
for mig at bios chip'ene var pillet ud.

Med undtagelse af en hvor det var en PLCC.

Bundkortene er selvfølgelig ikke noget værd andet end til at lege med.

Der er en Xcel2000 som har en slot1 og socket 370, det er da lidt sjovt
synes jeg.

Disse bios chips (blanke) må vel også kunne købes nogenlunde billigt?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-12-05 00:51

> Det er så DIP, der er 2 rækker ben af 16 stk, så alt i alt 32 ben.

Godt så er det da på plads

> Bundkortene er selvfølgelig ikke noget værd andet end til at lege med.

Det er jo også det sjove ved gammelt hardware, jeg elsker selv at rode med
den slags

> Der er en Xcel2000 som har en slot1 og socket 370, det er da lidt sjovt
> synes jeg.

Jo det er da ret sjovt, det skal nok blive interessant at lege med.

> Disse bios chips (blanke) må vel også kunne købes nogenlunde billigt?

Det kan vist ikke rigtigt betale sig at købe blanke chips, de er ikke helt
så billige.
Så hellere lede lidt på genbrugspladser efter nogle gamle bundkort.

Mvh
Benjamin

Fra : sdsf

Dato : 28-12-05 01:04

Laziter [9440] skrev:
> [...]
> den slags

> Jo det er da ret sjovt, det skal nok blive interessant at lege med.
Jeg hentede lige bios på fabrikantens hjemmeside og pakkede den ud.
Den fyldte ikke mere end 256kb

> Det kan vist ikke rigtigt betale sig at købe blanke chips, de er ikke helt
> så billige.
> Så hellere lede lidt på genbrugspladser efter nogle gamle bundkort.
Det har du helt ret i.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-12-05 01:19

> Jeg hentede lige bios på fabrikantens hjemmeside og pakkede den ud.
> Den fyldte ikke mere end 256kb

Oki så er det en 1 MBit kreds du skal finde.
Det passer også godt nok med at det er en DIP kreds, de var (er) på 1 MBit.

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-12-05 11:42

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote:

>Oki så er det en 1 MBit kreds du skal finde.
>Det passer også godt nok med at det er en DIP kreds, de var (er) på 1 MBit.

En tekniker der kan brænde EPROM'en er nok også en god ide - Jeg tvivler
på at bundkortet starter op på en helt tilfældig BIOS

<mlr>

Fra : sdsf

Dato : 29-12-05 14:54

Michael Rasmussen skrev:

> En tekniker der kan brænde EPROM'en er nok også en god ide - Jeg tvivler
> på at bundkortet starter op på en helt tilfældig BIOS
Jeg prøvede at flytte bios over bare for at se hvad der skete,
men det var ikke meget, kun sort skærm.

Jeg har ikke tid til at rode med det i disse dage,
men ellers er min plan at "hotswap" bioschippene.

Altså boote dos fra en floppy hvorpå den fremmede bios ligger.

Dernæst, med tændt maskine udskifte bios-chip og så skrive den
fremmede bios på den nye bios-chip.

Så kan maskinen få sin gamle bios-chip med bios igen.

Dette skulle vel give mig en bios til det motherboard som mangler.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-12-05 14:59

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> [...]
>
>Så kan maskinen få sin gamle bios-chip med bios igen.
>
>Dette skulle vel give mig en bios til det motherboard som mangler.

Det er absolut en mulighed...

Bemærk dog at der er en vis risiko for at 'brænde noget af', når man
roder med et system med strøm på.

<mlr>

Fra : sdsf

Dato : 29-12-05 18:29

Michael Rasmussen skrev:

> Det er absolut en mulighed...
>
> Bemærk dog at der er en vis risiko for at 'brænde noget af', når man
> roder med et system med strøm på.

Den risiko tar jeg gerne, legetøjet har jo kostet mig 0kr og 0øre.

Men jeg vil nok alligevel ærge mig lidt.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-05 15:25

> [...]
>
> Så kan maskinen få sin gamle bios-chip med bios igen.
>
> Dette skulle vel give mig en bios til det motherboard som mangler.

Det kan du også gøre.
Hvis du så vil gøre det lidt lettere for dig selv, så løsn BIOS kredsen i
det bundkort du vil hot-swappe fra.
Sørg for at kredsen kun lige har forbindelse i soklen, den skal ikke trykkes
i bund.
Start så op og boot fra diskette.
Fjern kredsen og isæt den du vil flashe, igen kun lige så den har
forbindelse.
Flash og sluk computeren.
Flyt kredsen over i det andet bundkort, kryds fingre og start op.

Mvh
Benjamin

Fra : sdsf

Dato : 29-12-05 18:34

Laziter [9440] skrev:
> "sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan du også gøre.
Også skriver du, er der da andre muligheder når man ikke har
special-udstyr?

> [...]
> det bundkort du vil hot-swappe fra.
> Sørg for at kredsen kun lige har forbindelse i soklen, den skal ikke trykkes
Ja de bios-chip er svære at få op uden at bøje ben.

> [...]
> forbindelse.
> Flash og sluk computeren.
> Flyt kredsen over i det andet bundkort, kryds fingre og start op.
Ved du om det er ligemeget om bios-chippen har indeholdt en

AMI bios, AWARD bios eller PHOENIX bios ?

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-05 18:52

> Ved du om det er ligemeget om bios-chippen har indeholdt en
>
> AMI bios, AWARD bios eller PHOENIX bios ?

Teoretisk er det hamrende ligegyldigt, hvis bare chippene er ens, der er dog
nogen bundkort der har en kontrol indbygget når du flasher BIOS, som checker
om det er en kompatibel BIOS, så der er ingen garanti for at du bare kan
flashe på et helt fremmed bundkort!

Brian

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-05 19:30

> Også skriver du, er der da andre muligheder når man ikke har
> special-udstyr?

Ja, i mange tilfælde ligger selve boot-delen til floppy på samme adresse i
BIOS.
Så teoretisk (og nogle gange i praksis) kan det lade sig gøre at boote op på
floppy med en fremmed BIOS.
Det er så ikke altid at teknikken virker, men jeg har prøvet med et par
stykker hvor udfaldet var positivt, dog var det fra samme bundkort fabrikant
men ikke samme model.

> Ja de bios-chip er svære at få op uden at bøje ben.

Det er ganske sikkert, men hvis du lister en skruetrækker ind på hver side
af kredsen og lirker ligeså stille (giv dig god tid) så lader det sig
faktisk ret let gøre alligevel.

> Ved du om det er ligemeget om bios-chippen har indeholdt en
>
> AMI bios, AWARD bios eller PHOENIX bios ?

Det burde være ligemeget, det er kun meget sjældendt at de ikke er
kompatible.

Mvh
Benjamin