Blæser på ASUS-mobo?
Fra : Sven

Dato : 26-12-05 12:57

Hej.
Er gået fra et Gigabyte GA-K8NF Nforce 4 mobo til ASUS A8N-SLI med Nforce 4
SLI, og nu er der kommet en blæser på chipsættet. Men den fiser af sted med
6000 omdr hele tiden. Kan den ikke temperaturstyres? Kan man evt. køle dette
ASUS-mobo passivt som Gigabyte-mobo'et er standard? Også ved OC? Jeg kunne
godt OC Gigabyte selvom det er passivt kølet, men der kører CPU-chipsæt jo
også kun 800Mhz hvor ASUS kører 1000Mhz.
Det er dog fa.... til larm denne lille chipsæt-blæser laver

Sven

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 26-12-05 17:53

Hej Sven,

> Kan man evt. køle dette ASUS-mobo passivt som
> Gigabyte-mobo'et er standard?

Jeg har samme bundkort som dig og har sat denne passive køler på mit...

Link:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104955

Har du købt dit bundkort for nyligt burde du nok have købt dette i stedet.

Link:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=167996

Samme bundkort, men med passiv køling fra starten af.

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Sven

Dato : 26-12-05 20:54

> Jeg har samme bundkort som dig og har sat denne passive køler på mit...
>
> Link:
> http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104955

Hej.
Tak for svaret. Kan du godt overclocke med den passive køler? den er jo
billig nok, så jeg er stærkt interesseret, men folk klager over, at den
bliver ret varm. jeg synes dog der er god plads på dette ASUS-board, så det
er måske ikke et problem? Du kender ikke til en metode til at temp.styre den
lille blæser på chipsættet så?

> Har du købt dit bundkort for nyligt burde du nok have købt dette i stedet.
>
> Link:
> http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=167996
>
> Samme bundkort, men med passiv køling fra starten af.

Ja, det har du ret i. jeg købte mit i Juli, men det brændte ret hurtigt af,
og jeg fik så fat i et billigt Gigabyte istedet til brug mens det andet var
RMA'et. Jobbet ville så, at jeg først her i juleferien har haft tid til at
installere det nye tilbagekomne ASUS-kort (som er magen til det der brændte
af pånær en nyere BIOS). Skulle jeg købe i dag, så blev det helt sikkert et
ASUS eller Abit passivt kølet.

Sven

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-05 10:47

Sven wrote:
> [...]
> bliver ret varm. jeg synes dog der er god plads på dette ASUS-board, så det

Den lille blæser kan ikke styres, der er kun styring på casefan1 og
cpufan. Overclock burde ikke være noget problem selv om du køler
passivt, chipsettet på A8N-SLI Premium med passiv køling bliver
_varmt_ og det virker fint alligevel.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 11:05

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> cpufan. Overclock burde ikke være noget problem selv om du køler
> passivt, chipsettet på A8N-SLI Premium med passiv køling bliver

Mit er 28 grader, det synes jeg ikke er videre varmt, hvor meget ligger
dit premium på?

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-05 11:13

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Mit er 28 grader, det synes jeg ikke er videre varmt, hvor meget ligger
> dit premium på?

Har du prøvet at lægge en finger på heatsinket? ;) er det 28c ?

mit ligger vel typisk på en 30-35 stykker i følge måleren, men den
sidder helt sikkert ikke lige op af northbridge-chippen.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 22:00

Hans Joergensen wrote:

> Har du prøvet at lægge en finger på heatsinket? ;) er det 28c ?

jeg prøver med datterens thermometer en af de nærmeste dage...

men ved kort berøring tror jeg ikke der er grund til at speedfan måler
(meget) forkert, den føles lun, ikke meget mere.

> mit ligger vel typisk på en 30-35 stykker i følge måleren, men den
> sidder helt sikkert ikke lige op af northbridge-chippen.

kunne det ikke tænkes at måleren er en diode inde i chipsettet nu om dage?

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-12-05 11:27

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> men ved kort berøring tror jeg ikke der er grund til at speedfan måler
> (meget) forkert, den føles lun, ikke meget mere.

Min føles mest som om den er mindst 60c, og speedfan kommer aldrig
over 40.

> kunne det ikke tænkes at måleren er en diode inde i chipsettet nu om dage?

Det kan da godt være, men hvis heatsinket er fx. 60c så er chipsettet
ihvertfald ikke 40 :)

Min bliver i øvrigt nok også lidt varmere fordi chipsettet får 0,05v
ekstra at leve af.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 28-12-05 00:51

Hej Sven,

> [...]
> at den bliver ret varm. jeg synes dog der er god plads på dette
> ASUS-board, så det er måske ikke et problem? Du kender ikke til en

Jeg ved ikke om man kan OC med den passive køler - har jeg ikke prøvet.

Den bliver lun, men så varm er den nu heller ikke efter min mening...

Den nyeste BIOS-version skulle nedsætte hastigheden på den lille blæser, men
det er absolut ikke noget, som efter min mening kan bemærkes - den larmer
stadig for vildt.