Nyt Asus A8n-sli - sort skærm.
Fra : Cks

Dato : 25-12-05 11:06

Hej i gruppen.

Jeg fik for et par dage siden samlet et opgraderingssæt bestående af:

Bundkort: Asus A8N-SLI Premium

Grafikkort: Winfast PX6600GT pci-e x16

CPU: Athlon 64 3200+ (in a box)

Alle dele er spritnye. Hardware blev monteret problemfrit. Ville så starte
systemet med en stang 512 mb. Corsair PC3200 ram. Masser af liv i bundkortet
men sort skærm. Prøvede at flytte rundt på rammen, skifte til 512 mb.
Kingston PC3200 og flytte rundt med dem, ja endda prøve med begge stænger,
uden resultat. Rammen virker fint i en anden maskine (Abit NF7 S2G). Prøvede
så at genmontere grafikkortet et par gange (i blå pci-e slot som
foreskrevet), men stadig død.

Nu husker jeg tilbage da jeg samlede en Thunderbird 700 på et Asus A7V. Der
havde jeg samme problem. Troede det var cpu'en, men jeg fik maskinen startet
med den 3. stang ram jeg prøvede. tror det var en Apacer stang og da jeg
havde været i bios og ændre SDRAM indstillingerne under Chip Konfigurationen
til 3T åd den derefter alle de ram jeg havde. Har Asus stadig de samme dumme
opstarts problemer?

Nu er det mit første pci-e system, så mine muligheder for at få tetstet
skidtet er begrænset. Kommer vel til at ofre en værkstedstime denne gang.
Skulle der være hardwarefejl er det om at få den lokaliseret og få sendt den
retur. Ville blot høre andres erfaring om opstart af nyt Asus A8N bundkort
først. alle forslag og erfaringer er velkommen.

Mvh

Cks

Fra : Hans

Dato : 25-12-05 11:36

Cks wrote:

> [...]
> lokaliseret og få sendt den retur. Ville blot høre andres erfaring om
> opstart af nyt Asus A8N bundkort først. alle forslag og erfaringer er

Det kan være du har været uheldig med at placere de ramstænger du har prøvet
med, da de kun kan sidde ét sted alt efter hvor mange du bruger.

1 rammodul: Sokkel 2 (Set fra cpu'en)
2 rammoduler: Sokkel 1 og 3 eller 2 og 4

Ingen andre kombinationer duer.

Hans

Fra : Cks

Dato : 25-12-05 12:20

> [...]
> med, da de kun kan sidde ét sted alt efter hvor mange du bruger.
>
> 1 rammodul: Sokkel 2 (Set fra cpu'en)
> 2 rammoduler: Sokkel 1 og 3 eller 2 og 4

Takker for det gode råd Hans. Det skal jeg huske.
Har nu prøvet alle tænkelige kombinationer med de 2 ram stænger, men stadig
sort skærm og intet BIP. Hælder efterhånden mere til den teori at der er
noget galt med MB eller cpu. Grafikkort ser ud til at køre fint, men kan som
sagt ikke teste det af i et andet system... må hellere få nogen med
reservedelslageret i orden til at kigge på den.

Cks

Fra : Hans

Dato : 25-12-05 12:30

Cks wrote:

> [...]
> fint, men kan som sagt ikke teste det af i et andet system... må
> hellere få nogen med reservedelslageret i orden til at kigge på den.

Hvad med din PSU?

Har den et 24-pins ATX-stik og kan den levere strøm nok?

Hans

Fra : Cks

Dato : 25-12-05 13:07

> Hvad med din PSU?
>
> Har den et 24-pins ATX-stik og kan den levere strøm nok?

PSU er Seasonic S12 500w. Skulle være np der, men tak for tanken :)

Cks

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 25-12-05 20:29

On Sun, 25 Dec 2005 13:07:08 +0100, "Cks" <ckjels@hotmail.com> wrote:

>PSU er Seasonic S12 500w. Skulle være np der, men tak for tanken :)
>
>Cks

Har du strøm på det 4pins stik ved cpu'en?

Har du sat kabinethøjtaleren til? For min A8n bibber lystig ved f.eks ram fejl.

Siger den noget hvis du starter uden ram?

Spinder harddisken op i omdrejninger?

Prøv også at slukke på "væggen" og vent nogle minutter før du starter igen. Jeg
har oplevet flere pc'er som går i baglås og ikke start helt op. (blæser kører,
men harddisk spinder ikke op og skærmen tænder ikke)

Der er en lignende tråd her:

"Sort skærm med Asus A8N-VM CSM"

--
Henrik