Sort skærm med Asus A8N-VM CSM
Fra : Michael

Dato : 23-12-05 02:08

Hjælp. Har lige brugt ufattelig mange timer på at installere et nyt Asus
A8N-VM CSM, men får absolut intet ud på skærmen når jeg tænder.

Lige i øjeblikket sidder der kun en Athlon 3000+ på bundkortet, og når jeg
tænder, så begynder det hele at køre. Sætter jeg cd-rom drev på, så lyser
det, og skuffen virker. Men skærmen er bare sort. For at slukke igen, skal
jeg holde powerknappen inde 4-5 sekunder.

Det sidder i et nyt kabinet som har en 300W strømforsyning, som kun har et
4pins og et 20pins atx-strømstik. Der er plads til et 24pins stik på
bundkortet. Men jeg har prøvet med to andre PSU'er, hvoraf den ene er på
430W og har 24pins stik, uden det hjalp.

Jeg har indtil videre 4 teorier:

1. Bundkortet har problemer
2. CPU'en har problemer
3. Bundkortet genkender ikke CPU'en (Venice E3)
4. Den forsøger at vise billedet på PCI eller PCI-E slottet (som er tomme)

Eftersom bundkortet ser ud til at starte fint og er rimeligt nyt, så tror
jeg ikke så meget på 1. og 3.

Håber på det er 4'eren, men det giver bare ikke mening, for så ville rigtig
mange vel have disse problemer.

Er det sandsynligt det er CPU'en, eller er der noget jeg har overset.
Bortset fra, jeg muligvis kan skaffe et gammelt PCI-grafikkort i morgen, så
har jeg ikke rigtig nogle muligheder for at prøve med andet bundkort eller
cpu.

Jeg har samlet mange computere, men dette problem kan jeg ikke helt
overskue. Så HJÆLP....

Mvh.

Michael

Fra : Hans

Dato : 23-12-05 02:39

"Michael" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, og skuffen virker. Men skærmen er bare sort. For at slukke igen, skal
> jeg holde powerknappen inde 4-5 sekunder.

Det er helt normalt med de 4-5 sekunder for at afbryde på powerknappen.

> [...]
>
> Eftersom bundkortet ser ud til at starte fint og er rimeligt nyt, så tror

Venice E3 er ikke ny længere så det tror jeg ikke på, og da slet ikke på et
så nyt bundkort.

> [...]
> Bortset fra, jeg muligvis kan skaffe et gammelt PCI-grafikkort i morgen,
> så har jeg ikke rigtig nogle muligheder for at prøve med andet bundkort

Er problemet både på VGA- og DVI-ugangen?

Hans

Fra : Michael

Dato : 23-12-05 09:30

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> "Michael" <@> skrev i en meddelelse

> Det er helt normalt med de 4-5 sekunder for at afbryde på powerknappen.

> Venice E3 er ikke ny længere så det tror jeg ikke på, og da slet ikke på
> et så nyt bundkort.

Næh, jeg tror heller ikke på den.

> Er problemet både på VGA- og DVI-ugangen?
>
> Hans

Ja, det gælder begge udgange. Har prøvet med en skærm som har DVI-kabel og
en anden som bruger VGA, begge fladskærme.

Fra : JK

Dato : 23-12-05 08:53

On Fri, 23 Dec 2005 02:08:14 +0100, "Michael" <@> wrote:

> [...]
>cpu.
>
>Jeg har samlet mange computere, men dette problem kan jeg ikke helt

Du har vel prøvet at resette Cmos/bios.

Bundkortet er jo med integreret grafik. Jeg går ud fra, at det er det,
du ikke har signal på ?

http://www.asus.com/products3.aspx?l1=3&l2=15&l3=210&slname=NVIDIA%20GeForce%206150%20+%20nForce%20430

og derudover pci-express (som du ikke bruger) og 2 pci porte, som du
ikke har grafikkort til.

Jeg kan godt tilslutte mig den ide, at prøve med et gammelt pci
grafikkort. Hvis det ikke virker, så .....

Hvad med din ram ? det kunne godt se ud som, at bundkort ikke kan lide
rammen. Prøv med noget andet pc3200. Noget som garanteret kan køre med
200 MHz, DDR400.

På nogle bundkort skal man holde Insert knappen nede. Helt fra før man
tænder til der kommer prompt på skærmen.

Kan det være din skærm, der ikke kan DVI-D ? (er analog i DVI)

mvh

John

Fra : Michael

Dato : 23-12-05 09:34

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> [...]
> tænder til der kommer prompt på skærmen.
>
> Kan det være din skærm, der ikke kan DVI-D ? (er analog i DVI)

Jeg har prøvet at pille batteriet ud, flytte jumperen i et par minutter,
flyttet jumperen tilbage, og isat batteriet. Det hjalp ikke.

Ja, det er det integreret grafikkort jeg ikke får noget output på. Jeg må
prøve at skaffe et gammelt grafikkort og se hvad der sker.

Det kan selvfølgelig være rammen, men jeg har også prøvet uden ram. Jeg går
ud fra, at maskinen burde være i stand til at give skærmsignal, selv uden
ram ?

Har aldrig hørt om den med insert knappen, men prøve vil jeg da.

Mener bestemt min skærm kan DVI-D, men jeg har også prøvet med en
VGA-tilslutning på en anden skærm uden det hjalp.

Mvh.

Michael

Fra : Hans

Dato : 23-12-05 10:43

Michael wrote:

> [...]
>
> Det kan selvfølgelig være rammen, men jeg har også prøvet uden ram.
> Jeg går ud fra, at maskinen burde være i stand til at give

Nej - Ingen eller defekt ram, intet billede. Bundkortet anvender jo shared
ram.

Hans

Fra : Michael

Dato : 23-12-05 11:14

> Nej - Ingen eller defekt ram, intet billede. Bundkortet anvender jo shared
> ram.
>
> Hans

Doh, selvfølgelig. Er vant til at bruge selvstændige grafikkort, så det
tænkte jeg slet ikke over. Må hellere få prøvet med en stang jeg ved der
virker.

Mvh.

Michael

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 23-12-05 10:20

On Fri, 23 Dec 2005 02:08:14 +0100, in dk.edb.hardware.bundkort you wrote:

> [...]
>bundkortet. Men jeg har prøvet med to andre PSU'er, hvoraf den ene er på
>430W og har 24pins stik, uden det hjalp.

Jeg tror ikke den går med en 20pins strømforsyning, når bundkortet har 24pins
stik. Med mindre du bruger en adapter.

Har du strøm på det 4pins stik til venstre for cpuen?

http://www.hardware-test.dk/images/litteratur/4750-3_smaller.jpg

--
Henrik

Fra : Michael

Dato : 23-12-05 10:37

"Henrik Villadsen" <inkasso@mail.dk> wrote in message

> [...]
> 24pins
> stik. Med mindre du bruger en adapter.
>
> Har du strøm på det 4pins stik til venstre for cpuen?

Der er strøm på 4pins stikket.

Jeg har selv været meget i tvivl angående 20pins og 24pins problematikken,
men så vidt jeg forstår af manualen burde det kunne lade sig gøre. Jeg har
dog prøvet med et 24pins stik fra 430w PSU, selvom det var ***** besværligt,
da PSU'en sidder tilsluttet i et andet kabinet.

Men jeg overvejer at købe en adapter bare for fuldstænding at udelukke det
problem.

Mvh.

Michael

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 23-12-05 11:02

On Fri, 23 Dec 2005 10:37:22 +0100, "Michael" <@> wrote:

> [...]
>da PSU'en sidder tilsluttet i et andet kabinet.
>
>Men jeg overvejer at købe en adapter bare for fuldstænding at udelukke det

Kan der sidde en jumper, til at disable krafikkortet?

Kan Clear Cmos jumperen sidde forkert?

Det kan jo også være du er ejer nr. to, og at den tidligere ejer har ødelagt
det?

Viste emballagen tegn på at have været åbnet før?

--
Henrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 23-12-05 11:29

"Michael" <@> wrote in message
[...]
> [...]
> var ***** besværligt, da PSU'en sidder tilsluttet i et andet kabinet.
>
> Men jeg overvejer at købe en adapter bare for fuldstænding at udelukke

Det behøves du ikke, jeg har mit kort i et antec aria kabinet med psu med
20pin stik og så 4pin stikket ved siden af cpu'en.
Virker fint.

/Jens Ulrik

Fra : Esben

Dato : 23-12-05 17:48

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Det behøves du ikke, jeg har mit kort i et antec aria kabinet med psu med
> 20pin stik og så 4pin stikket ved siden af cpu'en.
> Virker fint.

Det virker ikke nødvendigvis med et 20 pin stik og en strømforsyning der
leverer tilstrækkelig med A.

--
Esben

Fra : JK

Dato : 23-12-05 10:38

On Fri, 23 Dec 2005 02:08:14 +0100, "Michael" <@> wrote:

>Hjælp. Har lige brugt ufattelig mange timer på at installere et nyt Asus
>A8N-VM CSM, men får absolut intet ud på skærmen når jeg tænder.

Måske RMA på bundkortet er en god ide. Hvis du har nærkontakt med
butikken kan det vel nås i dag, - ellers ikke.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 23-12-05 13:04

On Fri, 23 Dec 2005 02:08:14 +0100, "Michael" <@> wrote:

Der er en lignende tråd i alt.comp.periphs.mainboard.asus

Det er bios, der er lidt mangelfuld. Den defaulter med 'pci express'
og skal tvinges til IGP, før end man kan boote med IGP.

Om den så kan boote med alm. pci, ved jeg ikke rigtigt.

mvh

John

Klippet derfra:

Well. it turned out it was the bios settings after all. I find it
strange that it first tries to boot from a PCI device, but when not
present it doesn't switch to onboard vga automatically.

I changed the setting to IGP first and that did the trick. My 300 Watt
PSU delivers 15amps at 12V which afterall turns out to be sufficient.

Thanks everyone!

Fra : Michael

Dato : 23-12-05 14:53

"Michael" <@> wrote in message
> Hjælp. Har lige brugt ufattelig mange timer på at installere et nyt Asus
> A8N-VM CSM, men får absolut intet ud på skærmen når jeg tænder.

Jeg har købt en ny ramblok, og endelig kommer der noget frem på skærmen. Så
nu skal jeg til at samle den igen-igen, og forhåbentlig kommer der ikke
flere problemer.

Det er første gang jeg prøver et bundkort med integreret grafikkort, så der
var lige et par fejlmuligheder jeg ikke tænkte over.

Vil godt sige tak for alle de gode forslag der er kommet. Dejligt at kunne
få hjælp så hurtigt, så jeg kan få den færdig inden jul.

Mvh.

Michael