MSI - RS482M4-ILD
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 15-12-05 21:59

Hejsa,
Jeg lavede i august en computer med ovennævnte bundkort. Den kører stadig
bare derudaf
En person herinde (Hans) hjalp mig igennem de problemer der opstod - tak til
ham (er du her?).

Nu se det ud til at jeg skal lave 8 stk. computere som skal bygges op
omkring dette bundkort - og spørgsmålet er så - er det stadig et godt mobo
eller bør jeg overveje andre mærker?

Prismæssig skal det ligge på ca. 5.000 kr. (incl. XPpro)

Mvh. Bo

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 22:57

Hej,

mit kørte i første hug.. og er klippestabilt.. jeg kører Windows XP MCE

- jørgen

Fra : Hans

Dato : 16-12-05 05:26

Bo Jørgensen wrote:
> [...]
> stadig bare derudaf
> En person herinde (Hans) hjalp mig igennem de problemer der opstod -

Jeg er skam lige her.

> Nu se det ud til at jeg skal lave 8 stk. computere som skal bygges op
> omkring dette bundkort - og spørgsmålet er så - er det stadig et godt
> mobo eller bør jeg overveje andre mærker?

Hvis du er tilfreds med faciliterne og ydeevnen er der ingen grund til at
lede efter noget andet, og jeg tvivler på du kan finde en billigere samlet
løsning.

> Prismæssig skal det ligge på ca. 5.000 kr. (incl. XPpro)

Det burde heller ikke være noget problem.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 17-12-05 23:30

> Jeg er skam lige her.

Jeg ved ikke om du (Hans) har tid til at hjælp mig? Jeg vil helst købe alle
stumperne hos www.shg.dk, men jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal
købe - udover RS482M4-ILD mobo.

Hvilke stumper skal jeg købe (hos www.shg.dk) ?

Mvh. Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 18-12-05 10:48

> Hvilke stumper skal jeg købe (hos www.shg.dk) ?

Jeg har selvfølgelig selv prøvet at en ordre seddel - den kan ses her
http://bo.yaboo.dk/indkoebsliste.htm

Er RAM`en ok?
Blæser/Køler
Diverse kabler?
Larmer CD drevet?

andet....

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 18-12-05 11:12

Bo Jørgensen wrote:

> Jeg har selvfølgelig selv prøvet at en ordre seddel - den kan ses her
> http://bo.yaboo.dk/indkoebsliste.htm

Det ser ganske fornuftigt ud bortset fra tre ting.

Hvis kabinettet er sort, så bør floppydrevet også være det:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=410014

Køb hellere en Seagate harddisk, Ikke DiamondMax 10:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420326

Det vil være synd kun at sætte et CD-drev i maskinerne:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=740579

> Er RAM`en ok?

Med 1 modul køres der ikke dual-channel, men den kan jo selvfølgelig udvides
senere.

> Blæser/Køler

Det er fint nok. Både kabinet og cpu blæseren bliver jo styret fra
bundkortets bios.

> Diverse kabler?

Der medfølger de kabler du får brug for.

> Larmer CD drevet?

Asus' drev er ret stille, men det kommer mere an på hvordan selve mediet er
afbalanceret. Selv det bedste drev kan ikke dæmpe brummelyden fra et skævt
medie.

Hvad med tastatur/mus? Har de det i forvejen?

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 18-12-05 17:00

> Jeg har selvfølgelig selv prøvet at en ordre seddel - den kan ses her
> [...]

Hans (mail?) - har du nogle kommentare/tilføjelser til nævnte system?

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 18-12-05 17:13

Bo Jørgensen wrote:

> Hans (mail?) - har du nogle kommentare/tilføjelser til nævnte system?

Så du ikke mine kommentarer i indlægget tidligere fra i dag?

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 18-12-05 17:26

> Så du ikke mine kommentarer i indlægget tidligere fra i dag?

Nej - dit sidste indlæg er fra d. 16/12 - mystisk!!
/Bo

http://bo.yaboo.dk/nyhedsgrp.jpg

Fra : N/A

Dato : 18-12-05 17:36

Fra : Hans

Dato : 18-12-05 17:36

Hans wrote:

> Har du prøvet og trykke på knappen "Brevhoveder"?
>
> Ellers er indlægget her:

Det var forkert msg.id.

Her er den rigtige:

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 18-12-05 22:40

> Her er den rigtige:

Hejsa,

Tak - du har ret og jeg har ændret lidt i spec.
http://bo.yaboo.dk/indkoebsliste2.htm

Er jeg på rette spor

Hilsen Bo

Fra : Hans

Dato : 19-12-05 03:17

Bo Jørgensen wrote:

> Hejsa,
>
> Tak - du har ret og jeg har ændret lidt i spec.
> http://bo.yaboo.dk/indkoebsliste2.htm
>
> Er jeg på rette spor

Det ser fint ud, men mangler der ikke en mus?

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 07-01-06 13:02

Det ser ud til at jeg har lidt problemer med bios`en - den understøtter
åbentbart ikke Athlon64 3500+ - kræver en bios opdatering. Derfor har jeg
købt en 3200+ og kan så med denne opdatere mobo. Jeg har dog aldrig prøvet
at opdatere et bundkort - nogen fif?

Er det den rigtige bios
http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=693&kind=1
??

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 07-01-06 14:01

Bo Jørgensen wrote:

> [...]
> opdatering. Derfor har jeg købt en 3200+ og kan så med denne opdatere
> mobo. Jeg har dog aldrig prøvet at opdatere et bundkort - nogen fif?

Den er god nok.

Det sikreste er at starte maskinen fra en floppy i minimal boot tilstand, og
have den nye bios og flashprogram liggende i en mappe på C: drevet, endelig
ikke på floppy'en.

Du kan hente en bootbar floppy fra Windows Me her:
http://www.torontotechcenter.com/support_files/bootme.exe

Ellers er der ikke så meget at sige, andet end du skal følge anvisningerne i
den medfølgende tekstfil fra MSI, men såvidt jeg kan se er det bare og
skrive "Adsfi719 A7191ams.120" (uden "") på dosprompten i den mappe hvor
filerne ligger på C: drevet. Du har selvfølgelig lov til at omdøbe filerne,
så du ikke skal sidde og indtaste de kryptiske filnavne.

Når først flashprogrammet er startet er der ikke så meget at være i tvivl
om, og det er bare at gå igang og håbe på at lillemor ikke hiver stikket ud,
fordi hun skal bruge stikkontakten til støvsugeren, for ellers er der dømt
dødt bundkort.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 07-01-06 14:39

> [...]
> ud, fordi hun skal bruge stikkontakten til støvsugeren, for ellers er der

Ok, det lyder nemt nok - tror du jeg kan bruge en usb harddisk? Jeg har 8
mobo som skal opdateres og det er vel lidt nemmere med sådan en!!

Mvh. Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 09-01-06 14:16

> Det sikreste er at starte maskinen fra en floppy i minimal boot tilstand,
> og have den nye bios og flashprogram liggende i en mappe på C: drevet,
> endelig ikke på floppy'en.

Hvorfor egentlig ikke floppy?
Kan CD-ROM bruges eller er det kun hdisk?

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 09-01-06 15:22

Bo Jørgensen wrote:

> Hvorfor egentlig ikke floppy?
> Kan CD-ROM bruges eller er det kun hdisk?

Hvis flashprosessen går ned på grund af en dårlig sektor eller andre fejl
undervejs fra et eksternt drev, så står man med et ubrugeligt bundkort. Det
sikreste er helt klart fra en lokal harddisk, hvor der bootes på en floppy.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 09-01-06 22:09

> [...]
> undervejs fra et eksternt drev, så står man med et ubrugeligt bundkort.
> Det sikreste er helt klart fra en lokal harddisk, hvor der bootes på en

Nu har jeg sat en 3200+ i og den kan genkende cpu`en men nu er der noget
andet der driller!! "NTLDR IS MISSING" siger den når jeg booter på disketten
som fulgte med mobo (for at få gang i sata hdisken). Jeg har prøvet med en
anden disk men med samme resultat.

Hvad er der galt????

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 09-01-06 22:15

Bo Jørgensen wrote:

> [...]
> på disketten som fulgte med mobo (for at få gang i sata hdisken). Jeg
> har prøvet med en anden disk men med samme resultat.

Du skal bare boote fra XP Cd'en og køre installationen. Der er slet ikke
behov for drivere sålænge du ikke bruger RAID.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 09-01-06 23:57

> Du skal bare boote fra XP Cd'en og køre installationen. Der er slet ikke
> behov for drivere sålænge du ikke bruger RAID.

Tak Hans, det prøver jeg i morgen. Sidst jeg lavede en MSI - RS482M4-ILD
computer skulle jeg boot fra den disk der fulgte med mobo.

/Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 10-01-06 19:27

> Du skal bare boote fra XP Cd'en og køre installationen. Der er slet ikke
> behov for drivere sålænge du ikke bruger RAID.

Så køre det - jeg skulle bare boote fra WinXP Cd`en - så var der gang i
harddisken, men da jeg skulle boote fra bootme disketten kunne jeg ikke
finde harddisken og kunne derfor ikke flashe bios`en derfra, så jeg valgte
at flashe fra en CD-skive - det kørte perfekt.

Senere da jeg ville installere 19-in-1 Card Reader (NorthQ) fra Shg (425141)
på mobo meldte XP error, også selv om jeg vendte stikket (USB på fronten
fungerer fint) - hvorfor nu det?

/Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 12-01-06 16:33

> Du skal bare boote fra XP Cd'en og køre installationen. Der er slet ikke
> behov for drivere sålænge du ikke bruger RAID.

Når jeg booter fra en CD eller fra en diskette, findes harddisken ikke -
hvorfor ik?
Systemet køre ellers fint vedr. alm. hd-boot.

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 12-01-06 17:23

Bo Jørgensen wrote:

> Når jeg booter fra en CD eller fra en diskette, findes harddisken
> ikke - hvorfor ik?
> Systemet køre ellers fint vedr. alm. hd-boot.

Hvis harddisken er formateret i NTFS kan den ikke ses fra DOS.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 12-01-06 19:54

> Hvis harddisken er formateret i NTFS kan den ikke ses fra DOS.

Bruger du FAT32 eller NTFS?

Mit problem er at jeg nu ikke kan bruge Acronis mere (eller kan jeg), så
måske skal jeg fomatere igen - denne gang som FAT32!!

Mvh. Bo

Fra : Hans

Dato : 12-01-06 20:06

Bo Jørgensen wrote:

> Bruger du FAT32 eller NTFS?
>
> Mit problem er at jeg nu ikke kan bruge Acronis mere (eller kan jeg),
> så måske skal jeg fomatere igen - denne gang som FAT32!!

Jeg bruger NTFS.

Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være et problem med NTFS. Årsagen
er nok at du skal oprette nye disketter med support for den hardware og
filsystemet du bruger nu. Der mangler sikkert drivere til at læse NTFS på
dine nuværende disketter oprettet med Acronis.

Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 13-01-06 20:08

> [...]
> hardware og filsystemet du bruger nu. Der mangler sikkert drivere til at
> læse NTFS på dine nuværende disketter oprettet med Acronis.

Ok - tak for din hjælp.

Mvh. Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 09-02-06 07:59

Hej Hans m.fl.

Jeg har nu samlet x antal systemer med nævnte hardware. Alt fungerer
tilsyneladende fint - der er dog et par enkelte ting der undre mig:

1. Når jeg sætter en usb harddisk i usb stikket resetter maskinen -
hvergang. Hvis jeg sætter usb disken i inden jeg starter op og derefter
tænder computere er der ingen problemer?

2. Hvilket lydstik fra kabinettet skal jeg bruge - der er 2 muligheder?

Mvh. Bo

Fra : JK

Dato : 16-12-05 09:10

On Thu, 15 Dec 2005 21:58:33 +0100, "Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk>
wrote:

> [...]
>eller bør jeg overveje andre mærker?
>
>Prismæssig skal det ligge på ca. 5.000 kr. (incl. XPpro)

Jeg har selv det MSI bundkort. Det kører fint, og det har været
hovedhjørnestenen i mange HTPC'er.

Chipset er radeon (faktisk ULI i virkeligheden). Som bekendt har
Nvidia lige købt Uli.

Bundkortet du nævner er stort set uden OC muligheder, og kan man leve
med det, - er det udmærket. Uli chipset kører jo så stærkt som
Nforce4. Der findes en ClockGen til bundkortet, men da chipset ikke
kan låse agp og pci, kommer man ikke ret langt.

Der var en god anmeldelse af bundkortet, MSI RS482M4, på:
http://www.ocworkbench.com/2004/msi/ms-7093/g1.htm

de skrev også at bundkortet var en first-timer !

Men jeg ville overveje et Nforce 6150 baseret bundkort. F.eks. dette:

http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-K8N51PVMT-9.htm

begejstret anmeldelse:

http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=214&page=1

Asus har også lavet et, men det får beherskede anmeldelser.

mvh

John