Sempron i stedet for Celeron - men hvilket~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 01:40

Hej alle

I forbindelse med køb af en forældre-pc, hvor kriterier er pris,
strømforbrug og varme/støj blev jeg anbefalet at skifte fra mit
udgangspunkt med en Intel Celeron 2.8GhZ + Asus P5P800-MX til en
Sempron-processor fra AMD. Det virker som et fornuftigt alternativ, men
problemet er nu, at jeg er temmelig blank hvad angår valg af bundkort!

Bundkortet skal være micro-atx og desuden have integreret alt med
netværk, grafik, lyd osv - der skal ikke være behov for at tilslutte
yderligere kort!

Håber I kan give et par bud, da jeg er lidt blank og ikke synes udvalget
er synderlig stort...

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Esben

Dato : 15-12-05 02:16

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kort!
>
> Håber I kan give et par bud, da jeg er lidt blank og ikke synes udvalget

Jeg ved ikke hvornår de nye Semprons kommer på markedet, men et bud kunne
være en socket 939 Sempron og et Asus AN8-VM bundkort med alt onboard.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron-3000.html
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2626

--
Esben

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 02:46

Esben wrote:
> Jeg ved ikke hvornår de nye Semprons kommer på markedet, men et bud kunne
> være en socket 939 Sempron og et Asus AN8-VM bundkort med alt onboard.

> [...]

Så vidt jeg kan se, er A8N-VM et socket 939 MB, mens Sempron udelukkende
laves til Socket 754 - er det ikke et problem eller tager jeg fejl?

Mvh Tommy

Fra : Esben

Dato : 15-12-05 04:12

> Så vidt jeg kan se, er A8N-VM et socket 939 MB, mens Sempron udelukkende
> laves til Socket 754 - er det ikke et problem eller tager jeg fejl?

Jo - men der er socket 939 Semprons på vej. Jeg ved bare ikke hvornår de
dukker op.

--
Esben

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 10:56

Esben wrote:

> Jo - men der er socket 939 Semprons på vej. Jeg ved bare ikke hvornår de
> dukker op.

OK - kan se, at det ville være fedt, hvis jeg kunne vente, men det kan
jeg bare ikke

Andre alternativer?

Mvh Tommy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-12-05 11:00

Tommy Ipsen wrote:
> OK - kan se, at det ville være fedt, hvis jeg kunne vente, men det kan
> jeg bare ikke
> Andre alternativer?

Man kunne vel ofre en sjat mere og købe en Athlon 64 3000+ eller en
Opteron 144.. de går for ca. 1000kr som boxed udgaver.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 11:18

Hans Joergensen wrote:

> Man kunne vel ofre en sjat mere og købe en Athlon 64 3000+ eller en
> Opteron 144.. de går for ca. 1000kr som boxed udgaver.

Det er dyrere end Celeron-alternativet og desuden unødvendigt - findes
der ikke micro-atx bundkort til Sempron?

Mvh Tommy

Fra : Ulrik Løye

Dato : 15-12-05 11:58

On 15 Dec 2005 11:18:04 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

>Det er dyrere end Celeron-alternativet og desuden unødvendigt - findes
>der ikke micro-atx bundkort til Sempron?

nForce 410 med sck 754 er hvad du er ude efter. Jeg har vist nævnt
dette for dig før.

Jeg forstår bare ikke hvorfor du hellere selv vil sammenstykke og
samle dine forældres maskine, nu hvor du efter en uge og utallige
spørgsmål ang. hardwaren eftertrykkeligt har illustreret at du ikke
følger med i udviklingen eller har en kinamands ide om produkterne på
markedet endsige gider at undersøge sagerne selv.

Hvis jeg skal give dig et godt råd så køb en færdig samlet maskine; så
slipper du for at bruge flere timer på at undersøge sagerne. Det er
alligevel ikke en feinschmecker pc de har behov for; blot noget som
virker til kontorbrug.

/u

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 13:22

Ulrik Løye wrote:

> nForce 410 med sck 754 er hvad du er ude efter. Jeg har vist nævnt
> dette for dig før.

Det er korrekt - og det var et nyt alternativ, hvorfor jeg foretrak
flertallets mening for at finde ud af om der var nogle problemer med
sådan en løsning! Det bliver sandsynligvis også i den boldgade, at den
endelige løsning havner!

> [...]
> følger med i udviklingen eller har en kinamands ide om produkterne på
> markedet endsige gider at undersøge sagerne selv.

Fordi jeg har en interesse i det - men jeg er også klog nok til at vide,
at der er andre der ved mere end mig selv - hvad enten du tror det eller
ej bruger jeg rent faktisk tid på at undersøge tingene og nøjes ikke kun
med input fra grupperne! Men der er en god mulighed for at der er noget
man har glemt, ikke har taget højde for eller ikke er klar over - næsten
ligegyldigt hvor meget tid man bruger på det! Derfor mener jeg at input
fra de folk der færdes her i nyhedsgrupperne er værdifuldt og der er
behov for det uanset om man selv undersøger tingene eller ej! Derudover
skal jeg sandsynligvis have bygget en HTPC i det nye år og nogle af
erfaringerne herfra kan også bruges i den sammenhæng!

> [...]
> slipper du for at bruge flere timer på at undersøge sagerne. Det er
> alligevel ikke en feinschmecker pc de har behov for; blot noget som

Den mulighed er ude af billedet af årsager som jeg tidligere har nævnt.

Mvh Tommy

Fra : Johnny Andersen

Dato : 15-12-05 17:51

> [...]
> at der er andre der ved mere end mig selv - hvad enten du tror det eller
> ej bruger jeg rent faktisk tid på at undersøge tingene og nøjes ikke kun

Denne søgning tog 20 sek....

http://shurl.org/ihSXw

/Johnny

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 22:25

Johnny Andersen wrote:

> Denne søgning tog 20 sek....
>
> http://shurl.org/ihSXw

- og hvor lang tid tager det dig så at finde det bedste alternativ til
formålet blandt de søgeresultater? Det er sådan set dét der var mit mål!

Det trælse er jo så når man finder ud af at forhandlerne (=Getmore)
svindler med lagerstatus og at 3 af 8 varer som alle kan leveres i løbet
af 1-2 dage tidligst er på deres lager på lørdag - de må dælme være
hurtige (=0 dage) til at køre deres varer ud til kunderne... (ja, surt
opstød over bondefangeri... - bare lidt træls)

Mvh Tommy

Fra : Johnny Andersen

Dato : 17-12-05 00:00

> - og hvor lang tid tager det dig så at finde det bedste alternativ til
> formålet blandt de søgeresultater? Det er sådan set dét der var mit mål!

Giver Ulrik ret.

Måske du bare skulle købe et færdig system - det lyder ikke som om, at du
ved en helt masse om, hvordan man udvælger dele til et system - sagt på en
pæn måde....

> [...]
> hurtige (=0 dage) til at køre deres varer ud til kunderne... (ja, surt
> opstød over bondefangeri... - bare lidt træls)

Hvad har Getmore med dit spørgsmål at gøre..??

/Johnny

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 17-12-05 19:12

Johnny Andersen wrote:

> [...]
> ved en helt masse om, hvordan man udvælger dele til et system - sagt på en

Hvis jeg havde vist en hel masse om lige præcis det lavpris-segment,
havde der jo ikke været en grund til at spørge Jeg har heldigvis en
god succesrate mht. færdige systemer, så jeg tror bare jeg fortsætter i
den boldgade - ellers tak for forslaget med færdige systemer.

> Hvad har Getmore med dit spørgsmål at gøre..??

= den bondefangerbutik, hvor jeg bestilte stumperne... (som skrevet surt
opstød)

Mvh Tommy

Fra : JK

Dato : 15-12-05 10:59

On 15 Dec 2005 01:39:50 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

> [...]
>yderligere kort!
>
>Håber I kan give et par bud, da jeg er lidt blank og ikke synes udvalget

Som jeg har skrevet tidligere til dig, vil jeg foreslå et Nforce4
bundkort for socket 754. Det er Nvidia, der står for Nforce.

Man bør vælge bundkort udfra chipset, nemlig.

Så brug avanceret søgning under bundkort på edbpriser.dk :

s754, micro-atx, søgeord: nforce

så se, hvor lidt der kommer.

Asrock er sådan set Asus (ifølge ejerskabet).

Dette er asus.

De er begge med Nforce410 chipset. Der er ikke andre med det chipset,
som micro-atx.

mvh

John

Fra : Svend

Dato : 15-12-05 12:30

Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> yderligere kort!
>
> Håber I kan give et par bud, da jeg er lidt blank og ikke synes udvalget

<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310868>
<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320992>

Svend

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 13:13

Svend wrote:

> <http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310868>
> <http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320992>

Det bliver for dyrt i forhold til behovet - ca. 60% dyrere end nødvendigt.

Mvh Tommy

Fra : Svend

Dato : 15-12-05 14:07

Tommy Ipsen wrote:

> Det bliver for dyrt i forhold til behovet - ca. 60% dyrere end nødvendigt.
>
> Mvh Tommy

Så må du jo vente på at sempron kommer til socket 939...
Det er vel ikke bundkortet du mener er for dyrt ift. specs ?

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 15:30

Svend wrote:

> Så må du jo vente på at sempron kommer til socket 939...
> Det er vel ikke bundkortet du mener er for dyrt ift. specs ?

Har desværre ikke tid til at vente - men kunne godt overveje den kombi
til min egen htpc - ser fornuftigt ud og en sempron til socket 939 er
slet ikke tosset!

Mvh Tommy

Fra : René Lønstrup

Dato : 15-12-05 14:48

Tommy Ipsen wrote:
> Bundkortet skal være micro-atx og desuden have integreret alt med
> netværk, grafik, lyd osv - der skal ikke være behov for at tilslutte
> yderligere kort!

Et MSI RS482M-IL som jeg lige har købt til en htpc burde kunne opfylde dine
krav (har dog ingen erfaringer med det endnu, da mit kabinet er i restordre
hvilket desværre også forsinker køleren og PSU'en :( ):

Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet
email: se om du kan regne den ud..

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-12-05 15:37

René Lønstrup wrote:

> Et MSI RS482M-IL som jeg lige har købt til en htpc burde kunne opfylde dine
> krav (har dog ingen erfaringer med det endnu, da mit kabinet er i restordre
> hvilket desværre også forsinker køleren og PSU'en :( ):

Det lyder som et ganske lækkert kort - som jeg vil overveje til min egen
htpc, men til den gamle er jeg nået frem til et ASRock K8NF4G-SATA2 der
kun koster ca 450kr.

Mvh Tommy