Asus A8N32 elle MSI K8N Diamond?
Fra : SvendJ

Dato : 11-12-05 12:15

Hej!

Jeg behøver lidt hjælp, for jeg er ved at samle komponenter til en ny
gaming-PC til min søn.

Jeg har besluttet mig for følgende CPU:

Athlon 64 X2 3800+

Men jeg vakler mellem to forskellige bundkort, nemlig:

ASUS A8N32-SLI Deluxe

eller

MSI K8N Diamond

Jeg er bange for, at jeg ikke får fuld udnyttelse af X2-processoren med
MSI-bundkortet, da jeg ikke kan se, at den kan understøtte X2. Er det
korrekt?

Samtidig er der dog en masse andre features, som f.eks. Bluetooth og W-lan
på MSI-kortet, så jeg ved næsten ikke, om jeg i stedet burde vælge en
billigere processor, som ikke kører X2.

Der er også problemet med varme og støj, idet Asus-kortet er passivt kølet,
mens MSI-kortet skulle have ikke mindre end 2 blæsere, som ganske vist ikke
skulle støje så meget. Er der nogen, som har erfaringer?

Jeg ønsker meget gerne nogle af de sædvanlige gode input fra gruppen til
ovenstående problemstillinger.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Svend

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-12-05 13:56

SvendJ wrote:
> Hej!
>
> Jeg behøver lidt hjælp, for jeg er ved at samle komponenter til en ny
> gaming-PC til min søn.
>
> Jeg har besluttet mig for følgende CPU:
>
> Athlon 64 X2 3800+

Hvis det primært er en gaming PC, så er der ingen grund til at vælge en
dual core CPU, da der pt. stort set ingen spil findes der kan udnytte
dette, og jeg tror der kommer til at gå et pænt stykke tid før vi ser
spil der kan udnytte dette ordentligt.

> [...]
>
> Jeg er bange for, at jeg ikke får fuld udnyttelse af X2-processoren med
> MSI-bundkortet, da jeg ikke kan se, at den kan understøtte X2. Er det

I følge:
<http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=638&kind=1>
ser det ud til at kortet understøtter X2 fra BIOS v1.3, men det er
åbenbart ikke alle typer den understøtter (endnu):
<http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_cpu_support_detail.php?UID=638&kind=1>

> Samtidig er der dog en masse andre features, som f.eks. Bluetooth og W-lan
> på MSI-kortet, så jeg ved næsten ikke, om jeg i stedet burde vælge en
> billigere processor, som ikke kører X2.

Hvis du gerne vil spare nogle penge, så kan fx vælge Athlon 64 3500+
(single core):
<http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=35&Sort=Wanted&Soegeord=3500%2B>

> Der er også problemet med varme og støj, idet Asus-kortet er passivt kølet,
> mens MSI-kortet skulle have ikke mindre end 2 blæsere, som ganske vist ikke
> skulle støje så meget. Er der nogen, som har erfaringer?

Blæsere=støj. Små blæsere=endnu mere støj.

Du vil helt klart få den mest støjsvage maskine ved at vælge et passivt
kølet bundkort, og så sørge for at få et kabinet med 1-2 120mm blæsere i.

> Jeg ønsker meget gerne nogle af de sædvanlige gode input fra gruppen til
> ovenstående problemstillinger.

Jeg har ikke erfaring med MSI-kortet, så jeg ved reelt ikke hvor meget
chipsetkøleren støjer, men jeg har et Gigabyte med en 40mm chipsetkøler,
og den kan godt høres.

Det er dog svært at tale om støj uden at have nogle referencepunkter, da
det er meget forskellige hvad folk opfatter som larm/lydløst.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : SvendJ

Dato : 11-12-05 14:19

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser det ud til at kortet understøtter X2 fra BIOS v1.3, men det er
> åbenbart ikke alle typer den understøtter (endnu):

klip .....>
> --
> Med venlig hilsen
> Jeppe Høiby
> Web-udvikler
> <http://awake.dk/>

Hej Jeppe!

Tak for dine altid gode og seriøse indlæg.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål til dig:

Ved du, om det at MSI-kortet også understøtter en X2-processor betyder, at
processoren blot kan "køre" på kortet, eller den også reelt kan udnytte
"dual-processing"?

Mange tak for svaret!

M.v.h.
Svend J.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-12-05 14:34

SvendJ wrote:
> Hej Jeppe!

Hej igen Svend

> Tak for dine altid gode og seriøse indlæg.

Godt det kan bruges, ellers håber jeg andre vil supplere.

> [...]
> processoren blot kan "køre" på kortet, eller den også reelt kan udnytte

Det er "enten eller", så hvis der står den kan køre X2 og du gerne vil
have en X2, så vil kortet helt sikkert både kunne "køre" med X2 og også
udnytte "dual-processing". Dét, som kan sætte begrænsningen, er
software, som ikke er kodet til at udnytte mere end 1 CPU. Men... selv
om du ikke har nogen programmer, som kan udnytte mere end 1 CPU, så får
du stadig en mere "flydende" oplevelse med en X2 når du arbejder i
Windows/Linux osv.

> Mange tak for svaret!

Det var så lidt.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : SvendJ

Dato : 11-12-05 14:46

> [...]
> mere "flydende" oplevelse med en X2 når du arbejder i Windows/Linux osv.

Hej igen Jeppe!

OK - så tror jeg nok, at jeg har bestemt mig for MSI-kortet og
X2-processoren.
Har godt nok altid sværget til Asus-bundkort, men nogle mener åbenbart, at
der er for mange problemer med A8N32. Derfor er jeg blevet lidt betænkelig
ved det kort.

Fortsat god dag!

M.v.h.
SvendJ

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-12-05 15:05

SvendJ wrote:
> Hej igen Jeppe!
>
> OK - så tror jeg nok, at jeg har bestemt mig for MSI-kortet og
> X2-processoren.

Hvis du skulle blive træt af støjen fra chipsetblæseren, så har du
sikkert også mulighed for udskifte den til en passiv køler (fx fra Zalman).

> Har godt nok altid sværget til Asus-bundkort, men nogle mener åbenbart, at
> der er for mange problemer med A8N32. Derfor er jeg blevet lidt betænkelig
> ved det kort.

A8N32-SLI er også et nyt kort, og det er vel efterhånden mere reglen end
undtagelsen at der følger børnesygdomme med med nye kort. Jeg håber på
at Asus snart får lavet en BIOS-opdatering, som kan løse problemerne.
Der er i hvert fald allerede lavet nogle stykker (seneste BIOS er fra 9.
november).

> Fortsat god dag!

I lige måde

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 11-12-05 19:52

> [...]
> Asus snart får lavet en BIOS-opdatering, som kan løse problemerne. Der er
> i hvert fald allerede lavet nogle stykker (seneste BIOS er fra 9.

Så er det altså heller ikke værre med de børnesygdomme. Mit kort kører
glimrende. Med mindre altså det er kortets skyld, at min helt nye PSU
Seasonic s12-600 er stået af. Hvis det er kortets skyld, er det en meget
alvorlig bug. Hvis ikke, kan man roligt købe kortet og leve med et par
detaljer, der sikkert bliver rettet i næste bios update.

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-12-05 20:52

michael bs wrote:
> [...]
> alvorlig bug. Hvis ikke, kan man roligt købe kortet og leve med et par
> detaljer, der sikkert bliver rettet i næste bios update.

Ærgeligt med din Seasonic, ved du hvad der er galt med den?

Selv om det nogle gange kan være irriterende at hardware kommer
seneretil DK, så har det den fordel at producenterne har nået at udgive
op til flere rettelser, så du har ret i at det ikke er slemmere.

Hvad kan du ellers fortælle om A8N32? Har du haft problemer? Hvad er
godt og hvad er skidt?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 11-12-05 21:26

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse

> Ærgeligt med din Seasonic, ved du hvad der er galt med den?

Nej, sikringen er hvid og det er vist en indikation af at den er sprunget.
Hvis jeg selv skifter den, skal psu'en åbnes og så ryger garantien. Så jeg
må bare sende den tilbage (købt ved en dansk netbutik).

Jeg har sat min oprindelige psu i og det kører glimrende.

> Selv om det nogle gange kan være irriterende at hardware kommer seneretil
> DK, så har det den fordel at producenterne har nået at udgive op til flere
> rettelser, så du har ret i at det ikke er slemmere.

Ja, mit kort er nu købt i Tyskland. Det er jo umuligt at opdrive i DK..og nu
faktisk også i resten af EU...selv i USA er det blæst væk. Stor succes.

> Hvad kan du ellers fortælle om A8N32? Har du haft problemer? Hvad er godt
> og hvad er skidt?

Der var initiale varmeproblemer, men de er helt væk nu. Mobo ligger på
omkring 32 grader og cpu 35 grader ved almindelig brug. Ved at køre
primetest torture i 5 timer kom temperaturen op på 36 for mobo og 45 for
processor amd x2 4400, så det er vist meget fint.

Bios læser ikke mine harddiske som sataII med udma-6, men det er vist kun
kosmetik, fordi enhedshåndtering i xp læser den rigtigt som sataII (3 gb)

Ellers ikke noget negativt.

Subjektivt (jeg har ikke foretaget målinger) virker maskinen generelt
hurtigere. Hurtigere til opstart, nedlukning og kørsel af applikationer i
forhold til mit "gamle" mobo asus a8n sli premium, som jeg ødelagde.
Overclock/tweak mulighederne er meget større. Bios meget mere udbygget.

Jeg er generelt meget tilfreds efter mine indledende problemer. se tråd
længere nede.

Vel og mærke hvis det ikke er bundkortet, der er skyld i Psu'ens gåen i
sort. Hvis det sidste er tilfældet er selvsagt rasende utilfreds med kortet.
Men tilsyneladende kører det klippestabilt med min no name skod psu til
under 200kr. Kortet skulle ellers stille skærpede krav til psu. Det er en
mærkelig verden....

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-12-05 21:58

michael bs wrote:
[klip]

Hej Michael

Takker for info! Jeg glæder mig til at få fingre i kortet, så jeg håber
snart der kommer flere til DK.

Vil du ikke lige skrive enopdatering, når du finder ud af, hvad der er
galt med Seasonic?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 11-12-05 23:04

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse

> Vil du ikke lige skrive enopdatering, når du finder ud af, hvad der er
> galt med Seasonic?

jo da. Du har måske også sådan en?

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-12-05 23:14

michael bs wrote:
> jo da. Du har måske også sådan en?

Ikke endnu, men jeg har helt sikkert en i kikkerten! Jeg har sat mig for
at få et mere eller mindre lydløst system med P180+A8N32 og så havde jeg
egentlig regnet med at købe Antec Neo HE PSU, men Antec har jokket
gevaldigt i spinaten med den model, så jeg køber en Seasonic i stedet
(og det tror jeg kun jeg kan blive tilfreds med). Lige nu går jeg og
venter på at A8N32 skal komme på lager i DK igen, og så håber jeg stadig
(naivt?) at dual core Opteron kommer til DK. Ellers bliver det X2.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 16-12-05 19:03

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse

> Vil du ikke lige skrive enopdatering, når du finder ud af, hvad der er
> galt med Seasonic?
>
> --
Lige en update:
Jeg fandt aldrig ud af hvad Seasonicen fejlede, for de sendte mig bare en
ny.
Jeg er ret imponeret over www.expressdelivery.dk
Jeg sendte den retur onsdag, dvs de modtog den torsdag og nu, fredag er der
kommet et nyt eksemplar med posten. Det er sq da en ekspedition der vil
noget!

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 16-12-05 19:17

michael bs wrote:
> [...]
> kommet et nyt eksemplar med posten. Det er sq da en ekspedition der vil

Hej Michael

Ja, det lyder som en god oplevelse!

Jeg har selv fået mit P180+Seasonic i går, men jeg mangler stadig
mobo/CPU/RAM/GFX, så der går nok nogle uger (A8N32 er ikke til at få
pt.) inden jeg får det samlet. Men det ser dælme ud til at være både et
lækkert kabinet og en lækker strømforsyning!

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 20-12-05 15:50

> Hej Michael
>
> Ja, det lyder som en god oplevelse!

Lige en follow up:
Nu har Asus godtaget at det Asus a8n sli premium, jeg ødelagde med en
skruetrækker er defekt, så butikken sender mig i dag et nyt kort.
Utroligt!!!... Så nu har jeg et helt nyt uudpakket asus a8n sli premium til
salg...

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 20-12-05 18:41

michael bs wrote:
> [...]
> skruetrækker er defekt, så butikken sender mig i dag et nyt kort.
> Utroligt!!!... Så nu har jeg et helt nyt uudpakket asus a8n sli premium til

Aaargh... Ja, det er jo nærmest et luksusproblem :-/ Kunne de ikke bare
se at få A8N32 på lager i DK istedet... Nå, det ser ud til først at
blive i det nye år... øv...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Hans

Dato : 12-12-05 02:58

michael bs wrote:

> [...]
> name skod psu til under 200kr. Kortet skulle ellers stille skærpede
> krav til psu. Det er en mærkelig verden....

Hvordan stod PSU'en egentlig af? Var det under hård belastning eller ved
koldstart af maskinen?

Hans

Fra : michael bs

Dato : 12-12-05 09:13

> Hvordan stod PSU'en egentlig af? Var det under hård belastning eller ved
> koldstart af maskinen?

Koldstart. Den var ved at læse XP ind og slukkede pludselig.
Ikke engang lys i bundkortets grønne lysdiode.

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 12-12-05 12:23

michael bs wrote:

> Koldstart. Den var ved at læse XP ind og slukkede pludselig.
> Ikke engang lys i bundkortets grønne lysdiode.

Det er godt nok en skummel nedtur. Håber du hurtigt får den ombyttet.

Hans

Fra : Hans

Dato : 11-12-05 15:24

SvendJ wrote:

> [...]
> Har godt nok altid sværget til Asus-bundkort, men nogle mener
> åbenbart, at der er for mange problemer med A8N32. Derfor er jeg

Hvorfor har du ikke overvejet et Asus A8N-SLI Premium?

Det koster det samme som MSI's og er passivt kølet. Jeg villle helt klart
vælge det fremfor MSI.

Hans

Fra : SvendJ

Dato : 11-12-05 15:52

> Hvorfor har du ikke overvejet et Asus A8N-SLI Premium?
>
> Det koster det samme som MSI's og er passivt kølet. Jeg villle helt klart
> vælge det fremfor MSI.
>
> Hans

Hej Hans!

Tak for din kommentar.

Jeg har også kigget meget på A8N-SLI Premium, men jeg synes bare, at jeg får
en hel del features for de ca. 100 kr. der er i prisforskel mellem de to
kort. F.eks. Bluetooth, W-lan, bedre lydchip m.v.

Har du noget bud på, at performance m.v. skulle være meget forskelligt på
det to kort fra Asus og MSI?

M.v.h.
SvendJ

Fra : Hans

Dato : 11-12-05 16:29

SvendJ wrote:

> Jeg har også kigget meget på A8N-SLI Premium, men jeg synes bare, at
> jeg får en hel del features for de ca. 100 kr. der er i prisforskel
> mellem de to kort. F.eks. Bluetooth, W-lan, bedre lydchip m.v.

Creative er ikke altid synonymt med god lyd, så det bør ikke være netop det
kriterie som afgør dit valg. Jeg Har haft 24-bit Soundblaster i min
tidligere maskine, men savner det ikke med den lyd som chippen har på
Premium kortet, som slet ikke er så tosset endda.

Noget helt andet er WLan og Bluetooth. Der er intet i manualen som indikerer
at det specille add-on kort følger med. Det er tværtimod beskrevet som
tilbehør i teksten herunder:

"Simply connect via the Dual-Net card on your K8N Diamond.Installed with MSI
Dual-Net card, user can save from the cost of physical access point and IP
sharing device. Your PC system can be upgraded to a home server or digital
entertainment media for the family. The Communication Slot is an optimized
and extended version of the basic PCI specification to provide the ultimate
interface for PCI network cards. MSI develops proprietary Dual-Net card
exclusively for communication slot(s) which combines 802.11g wireless
networking with Bluetooth technology. This add-on card with antenna offers
convenient connection to most wireless devices."

Her er en beskrivelse af selve kortet:
http://www.msi.com.tw/program/products/communication/cmu/pro_cmu_detail.php?UID=608

Der er intet det tyder på at dette add-on kort følger med.

> Har du noget bud på, at performance m.v. skulle være meget
> forskelligt på det to kort fra Asus og MSI?

Det som er afgørende for mig er hyppigheden af defekter og nedbrud, og her
fører Asus stort med 0% i min fejlstatistik, hvilket jeg ikke kan sige om
MSI. Så derfor.

Hans

Fra : SvendJ

Dato : 11-12-05 16:54

> [...]
> fører Asus stort med 0% i min fejlstatistik, hvilket jeg ikke kan sige om

Hej Hans!

Tak for dine gode input.

Der er nu flere forhandlere, som bundler med W-lan og Bluetooth.

Se f.eks. her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137887

Nu må jeg ikke her i gruppen reklamere for en bestemt forhandler, men der er
da i hvert fald en enkelt, som bundler, but anyway - sådan et kort må vel
også kunne købes til et par hundrede og sættes i et hvilket som helst
bundkort.

Det er svært at vælge - måske bliver det alligevel Asus for nu har jeg lige
fundet ud af, at MSI K8N åbenbart har problemer med 7800GTX - grafikkort
p.g.a. størrelsen. Jeg har valgt et 7800GT, men jeg mener faktisk, at det
har samme størrelse.

Er der nogen, som har en mening om det?

Fra : Hans

Dato : 11-12-05 17:29

SvendJ wrote:

> [...]
> der er da i hvert fald en enkelt, som bundler, but anyway - sådan et
> kort må vel også kunne købes til et par hundrede og sættes i et

Der er såmænd ingen som gør hvis du linker direkte til en forhandler.
Hardwaregrupperne er heldigvis fri for tendenser til "forhandlerlobbyisme",
som florerer meget i f.eks. foto og webhotel grupperne, hvor det mange gange
er tydeligt at der fiskes efter kunder.

Jeg var nok lige en tand for hurtig, da flere reviews bekræfter at kortet
følger med, hvilket får prisen til at hænge sammen igen. Det er blot lidt
sært at manualen ikke nævner kortet med én eneste stavelse, men der kan jo
selvfølgelig følge en anden manual med også.

> [...]
> - grafikkort p.g.a. størrelsen. Jeg har valgt et 7800GT, men jeg
> mener faktisk, at det har samme størrelse.

Chipsætkøleren sidder i vejen for grafikkort 2 hvis du har planer om at
udskifte blæseren til en passiv køleprofil, så det er helt rigtigt. Dette
problem gælder selvfølgelig kun hvis du vil køre SLI, eller skal bruge et
andet PCI-e kort i dette slot.

Hans