Bygge ny pc'er selv- kan det betale sig?
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 11-12-05 12:00

Hej,

Kan det egentlig betale sig at bygge sin egen pc'er af selvvalgte
komponenter, eller er det lige så godt at købe en færdigvare? Eller er det
noget man mest gør fordi man gerne vil bestemme alle detaljer selv?

Ja, jeg spørger i denne gruppe fordi bundkortet vel er noget af det første
man skal beslutte sig for.

Hilsen Henrik

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-12-05 13:38

Henrik G. Jacobsen wrote:
> Kan det egentlig betale sig at bygge sin egen pc'er af selvvalgte
> komponenter, eller er det lige så godt at købe en færdigvare? Eller er det
> noget man mest gør fordi man gerne vil bestemme alle detaljer selv?

Jeg tror de fleste bygger selv, fordi de så selv kan vælge præcis hvilke
komponenter der skal puttes i maskinen. Det kan være lige så godt at
købe en færdig maskinen - ja, nogle gange måske bedre. Du skal være
opmærksom på at det kræver en del tid først at undersøge markedet og
finde ud af hvilke komponenter der passer sammen og yder godt og dernæst
bestille og samle stumperne. Det er noget nemmere at gå til en
forhandler, men så kræver det selvfølgelig at du stoler på hans
ekspertise

> Ja, jeg spørger i denne gruppe fordi bundkortet vel er noget af det første
> man skal beslutte sig for.

Ja, det er et godt sted at starte, men det første valg du står overfor
er jo nok CPU-type, som kommer til at afgøre hvilket bundkort der passer
til.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 11-12-05 13:55

In article <439c05e8$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
nospam@brakmark.dk says...

> Ja, jeg spørger i denne gruppe fordi bundkortet vel er noget af det første
> man skal beslutte sig for.

Hvis man ikke har meget specifikke krav er de pc'er fra aldi der dukker
op engang imellem virkelig noget hvor man får meget for pengene
ihvertfald når man taler stationær pc.

De kan dog være lidt dyre fordi der er fyldt alt i dem men iforhold til
hvad man får er de ret billige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-12-05 23:00

On Sun, 11 Dec 2005 12:00:17 +0100, Henrik G. Jacobsen
<nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> noget man mest gør fordi man gerne vil bestemme alle detaljer selv?
>
> Ja, jeg spørger i denne gruppe fordi bundkortet vel er noget af det

Hej Henrik
Det kommer jo an på hvad du mener med "betale sig" hvs du mener i kroner
og øre så kan det sjældent betale sig. Men hvis du mener ift. yddelse så
er der klart noget at hente. men det kræver at du bruger tid på at fastslå
de præcise behov og så skræddersy en maskine som passer til det. Desuden
kræver det at du undersøger hvilke dele som spiller godt sammen. Du kan
f.eks. spørge her eller læse på diverse internationale forumer. Du skal
også være indstillet på at bruge noget tid på at optimere og opsætte
delene for at høste fordelene ved at bygge selv. Og du skal også være
indstillet på at du måske skal fejlsøge hvis en del ikke virker efter
hensigten. Enten fordi den er fejlbehæftet eller hvis den ikke spiller
sammen med en anden del i maskinen, Det er dog blevet væsentlig lettere at
samle selv end for år tilbage. Alle dele er plug and play og næsten alle
dele er umiddelbart understøttet i windowsXP, og det er heldigvis sjældent
at dele ikke passer sammen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"