Manuel tildeling af visse interrupts - mul~
Fra : Beeblebrox

Dato : 11-12-05 09:44

Hej

Jeg har et meget problematisk lydkort (Audiotrak Prodigy 7.1LT) som
giver problemer med lyden angiveligt pga. af interrupt konflikt
(digitalt støj). Jeg har flyttet kortet rundt mellem alle PCI-slots men
det har ikke løst problemet - det har dog ændret hvornår fejlen opstår.

Jeg kan se at på mit bundkort kan jeg i BIOS vælge et interrupt og en
DMA kanal og 'reservere' dem.

Jeg bruger aldrig parallelporten som vist typisk bruger interrupt 5 så
mit spørgsmål er nu: Kan jeg reservere f.eks. interrupt 5 og f.eks.
DMA-kanal 2 og så et sted i windows _tvinge_ mit lydkort til altid at
anvende disse?

Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre for at løse det?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>

Fra : Beeblebrox

Dato : 12-12-05 19:13

Beeblebrox wrote:
> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre for at løse det?

Jeg tror ikke på at ingen har prøvet det her før - er der nogle der lige
kan give en lyd?

Vh,
Claus

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 12-12-05 19:44

Beeblebrox wrote:

> Jeg tror ikke på at ingen har prøvet det her før - er der nogle der lige
> kan give en lyd?

Først vil jeg lige sige at det jeg kommer med er et gæt...

I BIOS kan man normalt vælge om det er BIOS eller Windows, der skal
assigne interrupts, så første skridt må være at sætte dem i BIOS. Det
første jeg ville prøve hvis jeg var dig, var dog at slå de ting i BIOS
fra, som du ikke bruger (fx parallelporten), og så derefter prøve at
lave en reset på BIOS, så interrupts bliver assigned igen. Så kan det
være at du efter denne øvelse får allokeret tingene rigtigt, så du ikke
længere har et problem. Jeg synes det er værd at prøve først, inden du
begynder at rode med manuelt at sætte interrupts, for så skal man nok
holde tungen lige i munden.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Hans

Dato : 13-12-05 02:17

Beeblebrox wrote:

> Jeg tror ikke på at ingen har prøvet det her før - er der nogle der
> lige kan give en lyd?

Der er noget om mulighederne her:

http://www.audioforums.com/resources/windows-xp-optimization.html

Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-05 21:08

Beeblebrox <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote:

> [...]
>(digitalt støj). Jeg har flyttet kortet rundt mellem alle PCI-slots men
>det har ikke løst problemet - det har dog ændret hvornår fejlen opstår.

Moderne computere kan uden problemer dele interrupts, så konflikter
burde egentlig ikke kunne opstår. Kan du ikke lige prøve at beskrive dit
problem....

>Jeg kan se at på mit bundkort kan jeg i BIOS vælge et interrupt og en
>DMA kanal og 'reservere' dem.

Den funktion er beregnet til ældre udvidelseskort hvor man kan 'jumpe'
kortet til en specifik IRQ - Og så gammelt er dit lydkort næppe

Spørgsmålet er om driveren tillader dig at ændre indstillinger. Kig
under fanebladet 'Ressourcer' i lydkortets Egenskaber. Hvis du kan
fjerne fluebenet i 'Brug Automatiske Indstillinger' kan redigere
indstillingerne - Ellers må du søge alternative løsninger....

- - - -

Jeg vil anbefale du nulstiller CMOS'en - Flyt reset-jumperen
frem-og-tilbage (NB uden strøm på maskinen), eller fjern batteriet
kortvarigt hvis bundkortet er uden reset-jumper. Mange obscure problemer
skyldes at der er gået ged i ACPI opsætningen. Og den nulstilles når du
nulstiller CMOS'en...

Du kan også 'lege' lidt med BIOS-indstillingen 'PNP-os-installed', eller
hvad den nu hedder på dit bundkort. Indstillingen afgør om det ACPI-BIOS
eller operativ-systemet der tildeler IRQ mv. Det er mulig den kan løse
problemet....

Ellers kan prøve at rode med et lowlevel værktøj som Powerstrip - Det er
primært rettet mod grafikkort, men giver også mulighed for pille ved
indstillingerne for PCI-kortene

http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm

<mlr>