Nyt bundkort til P4 socket 775
Fra : Jackie

Dato : 07-12-05 21:44

Hej

Jeg står og skal købe ny maskine, og har egentlig styr på resten af
maskinen, men er kommet i tvivl om hvilket bundkort man skal vælge til
følgende P4 processer:
Intel Pentium 4 650 3.4Ghz BOXED / XD / 64bit sup

Jeg har haft kig på et Asus P5WD2 Premium, som koster omkring 1500-1600 kr.,
da det understøtter DDR-II ram og har fået rigtig gode anmeldelser på nettet
i tests. Er der et andet godt alternativ til P4-CPU'en med socket 775? (skal
understøtte DDR-II og have PCIx16)
Har også kigget på Abits Fatality bundkort til ca. 1300 kr, som også har
fået virkelig gode anmeldelser, men er jo efterhånden et ældre bundkort...

På forhånd tak
Jackie

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 07-12-05 21:55

Jackie wrote:
> [...]
> følgende P4 processer:
> Intel Pentium 4 650 3.4Ghz BOXED / XD / 64bit sup

Er der nogen speciel grund til det skal være Intel?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-12-05 23:59

Hej!

Jeppe Høiby wrote:

> Er der nogen speciel grund til det skal være Intel?

Ellers passer bundkortet vel ikke til cpu'en.... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-12-05 00:30

Kim Voss Schrader wrote:
> Ellers passer bundkortet vel ikke til cpu'en.... :)

Haha OK, jeg kunne ikke gennemskue om CPU rent faktisk var købt...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-12-05 01:28

Hej!

Jeppe Høiby wrote:

> Haha OK, jeg kunne ikke gennemskue om CPU rent faktisk var købt...

Det kan jeg skam heller ikke :) Men du kan jo foreslå en anden løsning og
forklare hvorfor... Så kan han selv bedømme.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-12-05 17:01

Kim Voss Schrader wrote:
> Det kan jeg skam heller ikke :) Men du kan jo foreslå en anden løsning
> og forklare hvorfor... Så kan han selv bedømme.

Det er da altid noget jeg ikke er blind Jeg ville skam også gerne
foreslå en anden løsning (det er nok svært at gætte hvilken...), men det
orkede jeg ikke, hvis der nu var en bestemt grund til at køre Intel...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jackie

Dato : 08-12-05 21:01

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse

> Det er da altid noget jeg ikke er blind Jeg ville skam også gerne
> foreslå en anden løsning (det er nok svært at gætte hvilken...), men det
> orkede jeg ikke, hvis der nu var en bestemt grund til at køre Intel...

Det er nu ikke bestemt hvilken processer der endeligt skal køres med, men
synes jeg hører flere der er tilfredse med stabiliteten hos Intel end hos
AMD, men det er vist et spørgsmål om religion

Hvis der er nogen andre gode bud, så må du meget gerne smide et forslag til
et bundkort og processer op her, som kan leve op til P4 systemet.

Har selv kigget lidt videre og har fundet et lidt billigere bundkort fra
Asus, som også skulle være godt: ASUS P5GD2-X (Intel 915)

Hygge
Jackie

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-12-05 21:41

Jackie wrote:
> Det er nu ikke bestemt hvilken processer der endeligt skal køres med, men
> synes jeg hører flere der er tilfredse med stabiliteten hos Intel end hos
> AMD, men det er vist et spørgsmål om religion

Okay, der var jo ingen grund til at skrive stolpe op og ned om andre
muligheder, hvis du allerede havde sat dig for at det skulle være Intel

Mht. stabilitet, så er det en gammel sejlivet skrøne at Intel er mere
stabil end Intel. Det er muligt det engang har været sådan, men det er
det absolut ikke længere.

> Hvis der er nogen andre gode bud, så må du meget gerne smide et forslag til
> et bundkort og processer op her, som kan leve op til P4 systemet.

Hvis du *kun* skal spille, så er der ingen tvivl om at du skal tage en
AMD. Der er heller ingen tvivl om at det skal være en single core, da
spillene ikke udnytter 2 kerner. Hvis det prismæssigt skal svare til en
P4 650 3.4, så kunne du fx "nøjes" med en Athlon 64 3500+ eller flotte
dig med en Athlon 64 3800+ (begge socket 939).

Hvis du bruger din computer til andet end spil, vil jeg foreslå en
Athlon 64 X2 3800+ (socket 939). Det er en dual core CPU (altså to
kerner), hvilket vil give dig en mere "flydende" oplevelse når du bruger
diverse programmer. Specielt hvis du multitasker, og særligt hvis du
bruger programmer der kan udnytte mere end 1 kerne (fx Photoshop).

Hvis du skal overclocke, så er der ingen tvivl om at Opteron (socket
939) er vejen frem. Der er nogle nye dual core CPU'er på vej, så skulle
kunne overclockes en hel del.

Hvis du undrer dig over hvorfor jeg anbefaler AMD, så er det af den
simple grund, at de bruger væsentligt mindre strøm end Intel. Det
betyder at CPU'en udvikler mindre varme, som igen kan give dig en mere
støjsvag maskine (fordi den er nemmere at køle). Og så sparer du lidt på
elregningen

> Har selv kigget lidt videre og har fundet et lidt billigere bundkort fra
> Asus, som også skulle være godt: ASUS P5GD2-X (Intel 915)

Der er mange muligheder. Hvis du skal overclocke så er DFI Lanparty et
rigtig godt valg, da der er utallige muligheder for at tweake i BIOS.
Ellers mener jeg Asus A8N32-SLI eller Asus A8R-MVP er to rigtig gode valg.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-05 02:53

Hej Jackie. Gi mig nu bare den CPU ;.)

Nej jeg har selv lige købt nyt system til mig selv og brugt
meget langt tid på at finde ud af hvad jeg skulle købe til min
P4 640 3.2@ 4.2 MHz efter at have bygget 50-60 pc system her
de sidste 2 år er jeg kommet frem til at Asus er blevet et helt
ok kort igen. Jeg købte en ASUS AiLife Series P5WD2 og det
ville jeg helt klar også gøre hvis jeg var dig. For den cpu har
helt klart lyst at at lave noget og det kan det motherboard helt
klart får den til. ( og det kort er super nemt at OC på)

Så ASUS AiLife Series P5WD2 er et super kort til den cpu..