Er Memtest86 pålideligt?
Fra : Morten Snedker

Dato : 06-12-05 10:04

Hej folkens,

Jeg har benyttet Memtest86 version 3.2 fra http://www.memtest86.com/
til at teste RAM.

Er det et anerkendt produkt til formålet?

Efter køb af RAM hos shg.dk begyndte mine programmer jævnligt at gå
ned. Dagligt.

Jeg har kørt nogle dage uden RAM-modulet, og så fejler mine programmer
ikke.

Jeg downloadede derfor Memtest86 for at teste mine RAM. Der blev
udelukkende fundet fejl på det nye RAM-modul (der blev testet sammen
med to andre).

Derfor sendte jeg varen retur som en reklamation.

Nu har de sendt det tilbage igen. De har ikke fundet nogen fejl, og
fakturer os for et kvarter.

Memtest86 påstår der er fejl...what to do? Afvise varen? Er der andre
programmer jeg skulle have brugt til formålet?

mvh /Snedker
---

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-12-05 16:14

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
>
> Memtest86 påstår der er fejl...what to do? Afvise varen? Er der andre
> programmer jeg skulle have brugt til formålet?

Måske virker kombinationen af motherboard og ram ikke. Tester man så rammen
på et andet kort virker det ok, måske derfor shg siger den er ok.

Fejlen kan også nemt skyldes samspil med det andet ram, igen så kan rammen
virke hver for sig, men fejle sammen. I det fleste setups vil rammen bare
falde til bage på laveste fællesnævner angående hastighed og latency, men
der findes mange kombinationer hvor det ikke spiller optimalt.

Jeg tror godt du kan regne med at når memtest86 viser fejl, så er der noget
der ikke virker. Men blot husk på det kan være meget andet end selve rammen
der ikke virker optimalt.

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-12-05 18:22

Sune Storgaard (nospam@strueradsl.dk) skrev i
4395aaa0$0$15791$14726298@news.sunsite.dk:
> [...]
>
> Måske virker kombinationen af motherboard og ram ikke. Tester man så
> rammen på et andet kort virker det ok, måske derfor shg siger den er

Lige nøjagtig dette problem havde jeg med et bundkort og ram købt hos SHG...
Jeg sendte rammen ind, men den røg tilbage med samme besked og regning som
Mortens.. Jeg undersøgte så lidt på nettet, og fandt at det var et kendt
problem med netop min hardwaresammensætning. SHG fik så en mail, med mit
fund, hvorefter de sendte mig en mail og bad mig om at sende det ind igen.
Alle mine udgifter blev refunderet og rammene byttet til et andet mærke.
Service. :)

Generelt skal man ikke tage SHG's første svar for gode varer ang. RMA. Jeg
har to andre eksempler der viser at det betaler sig at klage.

--
Martin Petersen

Fra : E Henrichsen

Dato : 06-12-05 16:55

Hej,

Jeg har personligt oplevet at memtest meldt masser fejl på 2x256 PC 1066
RamBus, men efter en BIOS opdatering af MB "forsvandt" fejlene. Et eller
andet var galt, men ikke nødvendigvis med RAM´ene

mvh.
Erik