Asus a8n32 sli deluxe og varmeproblemer.
Fra : michael bs

Dato : 03-12-05 10:43

Skiftede fra A8n sli premium til a8n32 sli deluxe (kom til at ødelægge
premium med en skruetrækker).

Alt andet hardware er identisk.
Mit Premium kort lå omkring 34 grader og Cpu (amdx2 4400) lå på 35 i
idle og 38-44 i full load.

Mit nye a8n32 sli deluxe ligger på 48-52 grader og cpu'en på ca 50
grader i idle (load har jeg ikke prøvet endnu).

Temperaturerne er uden overclock.

En af fordelene ved dette nye kort skulle iflg Asus være evnen til at
holde temperaturen lav. Lader til det modsatte er tilfældet.

Er der andre der har tilsvarende erfaringer?
Er der noget man kan gøre ved det?

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 03-12-05 11:23

michael bs wrote:
> [...]
> til at holde temperaturen lav. Lader til det modsatte er tilfældet.
>

> Er der andre der har tilsvarende erfaringer?

Du har åbenbart ikke læst grundig nok på de problemer som er fundet på dette
bundkort. Et af dem er for høj visning af MB temperatur og et andet er at
CPU'en får højere spænding end bios er sat til:

"The # 1 most important bug
At least with X2 and FX CPUs this motherboard with BIOS 703 overvolts by
default!!! This has been verified with many utilities including ASUS's own
PC Probe II as well as voltmeter measurements. As a matter of fact you have
to go through some extra contortions to get the CPU running at the proper
voltage. The overvolt seems to be a consistent 0.06 (rounded.) In order to
get my X2-4400 running at it's default of 1.35V I had to manualy set the CPU
voltage to 1.28xx (by setting FID/VID to manual) This may very well be
causing some of the heat and/or other problems reported by many with CPUs
that are particularly sensitive. As of this moment I do not know if other
voltages (chipset, etc.) are also overvolted as they are more difficult to
measure. Please note that to achieve 1.35 or less any setting other than
1.28xx seems to give you 1.39V and Auto will give you 1.4 or more...1.45 for
some. 1.45 is the maximum safe recomended (by AMD) voltage for X2
processors...BE VERY CAREFUL WITH THIS AND DON'T COMPOUND THE PROBLEM BY
ADDING MORE VOLTAGE UNTIL THIS IS FIXED...YOU COULD FRY YOUR CPU."

Du bør også kontrollere at Cool'n'Quiet er aktiveret i bios, at du har
indlæst driverne og sat Strømstyring til "Minimal Strømstyring", for ellers
virker Cool'n'Quiet ikke, hvilket kunne forklare den høje idle temperatur.
En anden mulighed er for meget kølepasta mellem cpu og køler.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 03-12-05 15:04

> [...]
> voltage for X2 processors...BE VERY CAREFUL WITH THIS AND DON'T COMPOUND
> THE PROBLEM BY ADDING MORE VOLTAGE UNTIL THIS IS FIXED...YOU COULD FRY

Ups. Det må jeg se til at gøre noget ved. Ufattelig alvorlig bug,
egentlig...
Jeg tror ikke blot det er en fejllæsning. Når jeg sætter hånden ind i
kabinettet føles det temmeligt varmt.
Jeg har jo netop X2 og bios 703. Det er den seneste, bortset fra to beta
biosser, der er kommet. Har du erfaringer med betabios? Skal man holde
nallerne væk fra dem?
Tak for info.

> [...]
> ellers virker Cool'n'Quiet ikke, hvilket kunne forklare den høje idle
> temperatur. En anden mulighed er for meget kølepasta mellem cpu og køler.

cool'n'quiet er aktiveret og virker fint.
Jeg bruger aldrig mere kølepasta end ca. et knappenålshovede.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 03-12-05 17:11

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse

Cool'n'quiet virker åbenbart rigtigt godt på dette kort. Nu ligger idle
temperatur på cpu:39 og MB 35grader.

Computeren er i øvrigt meget hurtigere til at boote op og lukke ned med
dette kort. Hvordan det yder er for tidligt at sige. Har ikke testet det.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 03-12-05 23:26

Andre pudsigheder ved dette kort (eller min uvidenhed):
jeg har 2 harddiske, begge sata II.
Det er kun systemdisken, der detekteres i bios. Den anden kan jeg ikke se
nogen steder i bios, men xp finder den uden problemer og den virker.
Systemdisken identificeres så som IDE master. trykker jeg enter på den får
jeg at vide at det er UDMA-6 (tror jeg nok). Er det ikke besynderligt, når
jeg køre med SATA stik og disken er en SATA II disk. Det kan jeg heller ikke
finde oplysninger om i bios.

Kommentarer?

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 04-12-05 01:12

michael bs wrote:
> [...]
> ikke besynderligt, når jeg køre med SATA stik og disken er en SATA II
> disk. Det kan jeg heller ikke finde oplysninger om i bios.

Har du kørt en repair af din XP efter du har skiftet bundkort?

Har du installeret nVidia's IDE-SW drivere?

Hans

Fra : michael bs

Dato : 04-12-05 10:45

> Har du kørt en repair af din XP efter du har skiftet bundkort?

Nej, alting virker tilsyneladende.

> Har du installeret nVidia's IDE-SW drivere?

Nej, det er jeg blevet advaret imod. Skulle jeg det?

Micahael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 04-12-05 12:59

michael bs wrote:
> Nej, det er jeg blevet advaret imod. Skulle jeg det?

Jeg har installeret dem, men jeg har godt nok heller ikke et Asus-board
(endnu). Hvad er det for nogle advarsler? Er det specielt for nForce
IDE-SW og Asus-boards?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : michael bs

Dato : 04-12-05 13:37

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har installeret dem, men jeg har godt nok heller ikke et Asus-board
> (endnu). Hvad er det for nogle advarsler? Er det specielt for nForce
> IDE-SW og Asus-boards?

Ja, det tror jeg.
Det var Hans Jørgensen der advarede mod ide-sw i min tråd fra 24/10 kl
15:29.

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-12-05 23:46

michael bs wrote:
> Ja, det tror jeg.
> Det var Hans Jørgensen der advarede mod ide-sw i min tråd fra 24/10 kl
> 15:29.

Yeb, og det gjorde jeg på baggrund af rapporter i blandt andet
anandtech's forum.. jeg har selv testet dem tidligere og fundet at
der ikke var nogen forøgelse af hastigheden, og jeg bruger dem
heller ikke selv.

// Hans, med en eksploderet Western Digital Raptor 74gig :o/
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans

Dato : 04-12-05 14:42

michael bs wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, alting virker tilsyneladende.

Det gør det jo tilsyneladende ikke alligevel da dine diske ikke bliver
registreret rigtigt, hvilket kan skyldes de manglende IDE-SW drivere.

> Nej, det er jeg blevet advaret imod. Skulle jeg det?

Der har været noget koks omkring v. 6.65 og v. 6.66 af nVidias software
sammen med ældre biosversioner på nForce4-SLI, men ellers er der såmænd
ingen problemer med IDE-SW driverne.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 17:11

Hans wrote:

> Det gør det jo tilsyneladende ikke alligevel da dine diske ikke bliver
> registreret rigtigt, hvilket kan skyldes de manglende IDE-SW drivere.

Læs op på AHCI, tror problemer ligge der.

> Der har været noget koks omkring v. 6.65 og v. 6.66 af nVidias software
> sammen med ældre biosversioner på nForce4-SLI, men ellers er der såmænd
> ingen problemer med IDE-SW driverne.

Men de var godt nok også elendige! 6.69 virker fint.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : michael bs

Dato : 04-12-05 17:16

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Men de var godt nok også elendige! 6.69 virker fint.

Hvad gør disse sw-ide drivere egentlig? Hvornår har man brug for dem?
Jeg har ikke installeret dem. Kan det være derfor jeg ikke ser mine
harddiske som sataII i bios..ja, bios vedkender kun at der er een harddisk,
selv om der er to, og de virker fint i XP..??

mvhMichael

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 17:36

michael bs wrote:

> [...]
> harddiske som sataII i bios..ja, bios vedkender kun at der er een harddisk,
> selv om der er to, og de virker fint i XP..??

Windows kan finde hardware uden om BIOS'en, så det er måske muligt at du
ikke har fået 'slået' den port til som din disk sidder på, noget hen i
den stil...

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : michael bs

Dato : 05-12-05 18:04

> Windows kan finde hardware uden om BIOS'en, så det er måske muligt at du
> ikke har fået 'slået' den port til som din disk sidder på, noget hen i den
> stil...

Men SATA stikkene er jo helt specielle på bundkortet. Hvordan er det muligt
at bios detekterer en disk som udma-6, når den er isat det specielle sata
stik på mobo? Og den anden disk detekterer bios slet ikke, som sidder i en
anden af disse 4 sata stik??

mvh Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 05-12-05 18:54

michael bs wrote:
> [...]
> stik på mobo? Og den anden disk detekterer bios slet ikke, som sidder i en

Det kan jeg ikke svare på, men jeg kan fortælle at jeg lige har kørt et
Hitachi tool på mine to diske, og der kan jeg se at de er sat til
UDMA-6. Så jeg tror ikke du skal være så bekymret

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-12-05 13:11

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message
[...]
> Men de var godt nok også elendige! 6.69 virker fint.

Huh, er der kommet en nyere version... så kan det være jeg skal prøve at
give CnQ en chance til på mit a8n-sli premium med X2-processor.

/Jens Ulrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-05 14:09

Jens U. K. wrote:
> Huh, er der kommet en nyere version... så kan det være jeg skal prøve at
> give CnQ en chance til på mit a8n-sli premium med X2-processor.

Hvis du ikke overclocker er CnQ nok helt fint.. hvis man derimod
erne vil have mere kontrol kan jeg anbefale CrystalCPUID, hvor man
selv kan styre op/ned-clocking inklusive spændinger.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 16:30

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> erne vil have mere kontrol kan jeg anbefale CrystalCPUID, hvor man
> selv kan styre op/ned-clocking inklusive spændinger.

hæh.. det var så her jeg opdagede at han skrev cnq og ikke tcq ;)

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-12-05 18:19

> Hvis du ikke overclocker er CnQ nok helt fint.. hvis man derimod

Måske i ver. 6.69, men før det NEJ!
Undertegnede og andre har proklameret "frysnings"-problemer ved forsøg på
at bruge cnq - specielt ifm X2.

/Jens Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 16:29

Jens U. K. wrote:
> [...]
>
> Huh, er der kommet en nyere version... så kan det være jeg skal prøve at
> give CnQ en chance til på mit a8n-sli premium med X2-processor.

well... det virker fint nok i al fald, om cnq giver noget som helst ved
jeg ikke. bruger selv noget SCSI RAID istedet.

Fra : michael bs

Dato : 05-12-05 18:08

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Men de var godt nok også elendige! 6.69 virker fint.

6.69 ??
Hvad er det for en slags driver?
Jeg kan ikke finde den på Asus' hjemmeside..
Henter I drivere uden om Asus??

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 05-12-05 18:30

michael bs wrote:

> 6.69 ??
> Hvad er det for en slags driver?
> Jeg kan ikke finde den på Asus' hjemmeside..
> Henter I drivere uden om Asus??

Direkte hos nVidia:

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_x16_6.82

Husk at du ikke skal bruge den samme software som dit Premium da dit chipsæt
er et SLI x16.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 18:41

Hans wrote:

> [...]
>
> http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_x16_6.82
>
> Husk at du ikke skal bruge den samme software som dit Premium da dit chipsæt

øhvad? jeg hentede da X16 driverne til mit Premium.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 05-12-05 19:00

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> øhvad? jeg hentede da X16 driverne til mit Premium.

X16 er jo et andet chipset end nForce4, men om de er kompatible ved jeg
ikke. Jeg kan blot konstatere at man har en valgmulighed hos nVidia, når
man vil downloade drivere:

<http://nvidia.com/content/drivers/drivers.asp>

Når man vælger "Platform / nForce Drivers", får man forskellige
muligheder, bl.a. kan man vælge "nForce4 AMD" og "nForce4 AMD/Intel
X16". Jeg går ud fra at der er forskel på disse drivere, ellers burde
der vel bare være en enkelt valgmulighed?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 02:17

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> X16". Jeg går ud fra at der er forskel på disse drivere, ellers burde
> der vel bare være en enkelt valgmulighed?

"nForce4 AMD/Intel X16" Der er ingen problemer.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans

Dato : 05-12-05 21:51

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> øhvad? jeg hentede da X16 driverne til mit Premium.

Det må du da også gerne, bare du ikke giver rådet til andre.

Det er muligt at nogle af driverne er unified, men den chance ville jeg ikke
tage.

Hans

Fra : Hans

Dato : 04-12-05 01:18

michael bs wrote:

> Jeg har jo netop X2 og bios 703. Det er den seneste, bortset fra to
> beta biosser, der er kommet. Har du erfaringer med betabios? Skal man
> holde nallerne væk fra dem?
> Tak for info.

Jeg ville ikke røre dem før de bliver releaset som officielle. Det er noget
andet på et ældre bundkort, hvor den nyeste bios mange gange ender med at
være en beta inden kortet ikke længere supporteres, men på nye bundkort -
Helst ikke.

Beta-releases er fortrinsvis for udviklere, eller andre som har den fornødne
erfaring i at afhjælpe problemer opstået ved opgraderingen.

Hans