kan det betale sig at opgradere.
Fra : Ole Hansen

Dato : 02-12-05 14:30

Min maskine er ved at være lidt sløv,det kniber med at spille Call of duty 2
mfl.
maskinen som den er nu.
Bundkort soltek 75FRV.
Processor Barton 2500
Ram 3*256 pc3200
grafik FX5900XT
HDD en sløv Ibm 80gb og en lidt hurtigere Maxtor 120gb. ide diske
Kan i se om der kan skiftes noget ud der kan forbedre ydelsen eller er det
ved at være tid til en ny maskine.
Mvh Ole.

Fra : JK

Dato : 02-12-05 15:45

On Fri, 2 Dec 2005 14:30:28 +0100, "Ole Hansen"
<kirsten-olefjern@hansen.mail.dk> wrote:

> [...]
>HDD en sløv Ibm 80gb og en lidt hurtigere Maxtor 120gb. ide diske
>Kan i se om der kan skiftes noget ud der kan forbedre ydelsen eller er det

Det er vel primært grafikkortet, du bør udskifte !?

Jeg tror ikke, at dine harddiske har skylden. Kan en reinstallation af
windows ikke hjælpe. Det har endvidere vist sig, at Office pakken bør
installeres på samme partition som windows, ellers bliver det
langsomt.

Ram kan du snildt genbruge.

Undersøg om dit bundkort har agp4x/8x.

Naturligvis er det nok en anelse usmart at købe et nyt AGP kort, når
pci express dominerer på de fleste bundkort med amd64.

mvh

John

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-12-05 16:28

On Fri, 02 Dec 2005 14:30:28 +0100, Ole Hansen
> [...]

> HDD en sløv Ibm 80gb og en lidt hurtigere Maxtor 120gb. ide diske
> Kan i se om der kan skiftes noget ud der kan forbedre ydelsen eller er

Hej
Du har flere muligheder for at opgradere.
Du kan give den noget mere ram. Det vil helt sikkert kunne mærkes. Et
2X1gb sæt vil give den mere luft.
Enten skal du overclocke din nuværedne cpu til 200mhz på fsben eller købe
en barton XP3200.
Den sidste ting du kan gøre er at sætte et hurtigere grafikkort i f.eks.
et 6600GT eller 6800.
Men det er ret mange penge at skyde efter en ældre system uden de store
muligheder for at genbruge delene senere.

Jeg stod i samme dilemma som dig med samme grafikkort men lidt hurtigere
cpu. Jeg valgte at købe et helt nyt system med pci-e grfik, 2gb ram og
sata harddisk. Det blev selvfølgelig dyrer end at opgradere, men
tilgengæld kan jeg opgradere det nye system flere gange endnu inden det
skal kasseres helt. Og så køre det også hurtigere.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Ole Hansen

Dato : 02-12-05 20:13

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.s05w8smvuxvtjp@sprinter...

> [...]
>
> /Thomas
> --
> "jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"
Takker for svarerne
jeg tror ikke jeg vil opgradere maskinen.
tiden er nok ved at løbe fra agp
men jeg har da stadigvøk et pænt kabinet til at stoppe de nye stumper i..
Ole

Fra : Ulrik Løye

Dato : 02-12-05 21:49

"Ole Hansen" <kirsten-olefjern@hansen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> tiden er nok ved at løbe fra agp
> men jeg har da stadigvøk et pænt kabinet til at stoppe de nye stumper i..

CPUen har ikke en afgørende virkning på grafikken i spil længere; så med et
godt grafikkort burde din maskine kunne klare et par år eller tre mere. Mere
ram tror jeg ikke du vil kunne mærke effekten af.

Hvis du er lidt fræk kan du helgardere dit indkøb ved at købe et AGP kort og
prøve det for at se om det er tilfredsstillende. Er det ikke det, går du ned
i butikken og bytter kortet (de fleste steder har 14 dages fuld returret) og
da du køber en PCI-E grafikkort samt bundkort, cpu, psu, evt. harddisk og
ram i stedet gør butikken næppe noget større nummer ud af det.

/u

Fra : Sven

Dato : 03-12-05 03:16

> CPUen har ikke en afgørende virkning på grafikken i spil længere; så med
> et godt grafikkort burde din maskine kunne klare et par år eller tre mere.
> Mere ram tror jeg ikke du vil kunne mærke effekten af.

Vi er noget uenige. Det afhænger af, hvad han vil spille. Jeg opgraderede
fra en AMD 3200+ (s754) til en 4000+ (s939), samt fra 1 gb ram til 2 gb ram,
og især i fear gav det en pæn forskel.
Nøjes man med et Hugo-spil i ny og næ, vil han sikkert ikke kunne mærke
forskel .

Sven

Fra : Ulrik Løye

Dato : 03-12-05 10:22

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message

> [...]
> ram, og især i fear gav det en pæn forskel.
> Nøjes man med et Hugo-spil i ny og næ, vil han sikkert ikke kunne mærke

Holdninger bryder - men tillag mig at referere til nogen som har undersøgt
sagerne;

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Min pointe er ikke at en hurtigere cpu og mere ram ingen betydning har; blot
at hans væsentligste flaskehals er grafikkortet og ved at udskifte det kan
han formentlig holde sin maskine kørende måske 2 år endnu for få penge.

Omvendt vil det koste ham et nyt bundkort, cpu, ram, grafikkort og
sandsynligvis også en ny PSU og harddisk. Samlet set mener jeg ikke de
yderligere omkostninger er hastighedsgevinsten værd.

/u

Fra : Johnny Andersen

Dato : 03-12-05 22:48

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> sandsynligvis også en ny PSU og harddisk. Samlet set mener jeg ikke de
> yderligere omkostninger er hastighedsgevinsten værd.

Undersøg selv sagen Ulrik..... - du har jo kaldt mig en ignorant i en anden
tråd..
Prøv at spille BF2 med 1 Gb. ram vs. 2 Gb. ram og du vil mærke en stor
ydelses forbedring - på samme system.
Har du prøvet noget af det du skriver om "in real life" - eller linker du
bare til test? alle kan få en test til at vise hvad de ønsker......
Giver Sven ret - 2 Gb. ram er en god opgradering til dit system - om ikke
andet vil flere spil i fremtiden kræve mere end 1 Gb. ram for, at køre
optimalt.
Hvis du tage et AGP vs. PCI-E kort (samme model) - vil ydelsen være ca. den
samme. Så mit råd til Ole er: Køb 2x1Gb. ram og måske en nyt grafikkort til
AGP - det er dog ikke kritisk endnu med et nyt grafikkort - hvis du ikke vil
kører i 1280x1024 med alt på high.

/Johnny

Fra : Ulrik Løye

Dato : 15-12-05 07:53

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message

> "Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev i en meddelelse

> Undersøg selv sagen Ulrik..... - du har jo kaldt mig en ignorant i en
> anden tråd..

Jeg _har_ undersøgt sagen - det er dig som baserer hele din teori på ét
eksempel, som man kan forvente af en ignorant.

> [...]
> Har du prøvet noget af det du skriver om "in real life" - eller linker du
> bare til test? alle kan få en test til at vise hvad de ønsker......

Det giver mening at henvise til en test hvor man har udtænkt en præcis
metode til at måle netop det vi her diskuterer.

Her er endnu en test - som også bakker mine påstande op;

http://www.tomshardware.com/2005/12/13/how_much_ram_do_you_really_need/index.html

> [...]
> grafikkort til AGP - det er dog ikke kritisk endnu med et nyt grafikkort -
> hvis du ikke vil kører i 1280x1024 med alt på high.

Måske du skulle stoppe med at tro at dine analytiske evner rækker længere
end til selvhjælp --- lystfiskerberetninger og ammestuehistorier har jo lav
sandhedsværdi og er dårlige som kollektiv erfaring.

/