Alger på mine planter
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 11-06-01 17:44

Hej

Jeg har en klynge valesneria til at stå i det ene hjørne af mit 325l
akvarie. Jeg har generelt ikke et algeproblem i mit akvarie, men mine
valesneria blade er ved at blive godt dækket af et både et brunt
algelag og nogle korte trådalger på cirka 3cm.

Jeg bruger 2 grolux rør (skulle være rimeligt nye) som er tændt 13
timer hver dag.

Jeg mener ikke jeg overfodrer. Jeg er hjemme de fleste dage, og
fodrer 3 gange daglig med små portioner. Der falder ikke næsten intet
til bunden, og det der gør bliver lynhurtigt slugt af mine forslugne
pansermaller (som naturligvis også bliver fodret, med tetra tabimin)

Hvordan kan det være at det kun er på valesneria bladene der er
algeramt (passer ikke helt, der er også trådalger i mit javamos) ?

Hvordan skal det afhjælpes ? Såvidt jeg er orienteret skyldes
brunalger ikke for megen belysning, så det hjælper vel ikke at holde
lyset slukket mere.

Der er forresten en del rødder i akvariet, så vandet er noget brunt.
Kan det være dette der giver for dårlig belysning og dermed brunalger
?

/Esben

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 11-06-01 21:22

Du skal ikke bruge Gro-lux rør eller algerør som de også hedder.Du kan
skifte det ene ud med et hvidt rør.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-06-01 07:29

"Thomas Jørgensen" <vassago@mail.dk> wrote:
> Du skal ikke bruge Gro-lux rør eller algerør som de også hedder.Du kan
> skifte det ene ud med et hvidt rør.

Eller endnu bedre - skifte begge grolux-rørene ud med Tritonrør !

Grolux er sikkert OK til gartnerier - men er dårlige til akvariebrug !

Fisk som f.x. Siamesisk Algeæder, Violinsmerling og enkelte andre
kan æde en del af disse trådalger for dig !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-06-01 07:56

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> writes:

> Eller endnu bedre - skifte begge grolux-rørene ud med Tritonrør !

Ok. Hvor køber man tritonrør ? Og er det et mærke eller en bestemt
farve rør ?

> Grolux er sikkert OK til gartnerier - men er dårlige til akvariebrug !

Ok. Er det den generelt anerkendte holdning ?

> Fisk som f.x. Siamesisk Algeæder, Violinsmerling og enkelte andre
> kan æde en del af disse trådalger for dig !

Jeg har 2 "borneo maller" som blev diskuteret her i gruppen for kort
tid siden. De ser ud til at have det fint i mit akvarium, men spiser
ikke alger på mine valesneria blade. Det kunne selvfølgelig være
grunden til at det kun er der jeg har synlig algevækst...

/Esben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-06-01 11:13

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote:

> Ok. Hvor køber man tritonrør ? Og er det et mærke eller en bestemt
> farve rør ?

Det er et meget lysstærk rør i en farve, der er optimal for
planterne uden at gavne algerne - rigtigt godt rør - men
også lidt dyrere end de andre !!

De kan købes hos nogle akvariebutikker bl.a. kan de fåes hos
www.avifauna.dk - men enkelte andre har dem også.....

Jeg blev her i gruppe frarådet Grolux - og blev tilrådet at
skifte til Triton - og det hjalp mig faktisk over mit problem med
trådalger, som jeg havde for et par år siden.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-06-01 18:53

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> writes:

> Jeg blev her i gruppe frarådet Grolux - og blev tilrådet at
> skifte til Triton - og det hjalp mig faktisk over mit problem med
> trådalger, som jeg havde for et par år siden.

I hvilken ende af farveskalaen (kold ... varm) er sådan et triton rør
?

/Esben

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-06-01 19:02

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> Ok. Hvor køber man tritonrør ? Og er det et mærke eller en bestemt
> farve rør ?

Hos en dyrehandler.

Det er et rør lavet af firmaet Interpet, og efter min mening det absolut
bedste du kan få.

> Ok. Er det den generelt anerkendte holdning ?

Ja.

> [...]
> ikke alger på mine valesneria blade. Det kunne selvfølgelig være
> grunden til at det kun er der jeg har synlig algevækst...

Prøv evt. Otocinclus affinis, eller Caridina Japonica.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-06-01 07:53

"Thomas Jørgensen" <vassago@mail.dk> writes:

> Du skal ikke bruge Gro-lux rør eller algerør som de også hedder.Du kan
> skifte det ene ud med et hvidt rør.

Ok. Jeg var ellers i den tro at disse rør (grolux) ville optimale
lysforhold for planter, men ikke alger. Men det er måske helt forkert
?

Nogen gode tips til hvilket rør jeg skal købe ? Udover
farveforskellen er der vel også forskel på lysstyrken, eller hvad ?
Noget kunne tyde på at jeg godt kunne bruge et kraftigt rør.

/Esben

Fra : Emmer

Dato : 12-06-01 11:32

Hvad er der i vejen med et ganske alm. lysstofrør fra el-forretningen? dem
bruger jeg og alt er som det skal. Desuden er de noget billigere end både
triton og grolux og hvad de ellers hedder.
Hilsen Maria E

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 17-06-01 21:21

Hejsa

Jeg anvende også selv 2 stk "almindelige" rør i mit 128 l akvarie. De hedder
vist nok "varm-hvid" og jeg mener at akvariet kører ok. Så prøv måske de
almindelige rør frem for grolux. Havde selv grolux tidligere og havde ikke
held med planterne.

Thomas