Flere billeder som baggrund.. (CSS)
Fra : Jens Jensen

Dato : 23-12-05 20:45

Er det muligt at lave en baggrund med CSS så der f.eks. er et
billede i øverste venstre hjørne og så et andet billede i bunden?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 23-12-05 21:08

Jens Jensen wrote:
> Er det muligt at lave en baggrund med CSS så der f.eks. er et
> billede i øverste venstre hjørne og så et andet billede i bunden?

Ikke så vidt jeg ved. Men du kan smide en ekstra div ind.

Hvis din kode eksempelvis er:

tekst

Og de så giver et billede i toppen og du gerne vil have et billede i
bunden, tilføjer du:

tekst

Så styler du div.billede1 til at lægge et billede i bunden.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

http://www.bevargruppeeksamen.dk

Fra : TL

Dato : 23-12-05 21:06

"Jens Jensen" <jens@nothingless.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at lave en baggrund med CSS så der f.eks. er et
> billede i øverste venstre hjørne og så et andet billede i bunden?

ikke i det samme element - så skal du sætte billederne sammen som et enkelt
billede i et grafik program, eller du skal skal dele siden op vha. f.x.

Men som du sikkert kan læse af tidl. indlæg så er det lettere at hjælpe hvis
du har et link.

TL
- - -
www.lindkold.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-12-05 21:23

Jens Jensen skrev:

>Er det muligt at lave en baggrund med CSS så der f.eks. er et
>billede i øverste venstre hjørne og så et andet billede i bunden?

Nej.

Du kan smide den ene inde i en <div> og sætte et baggrundsbillede
og så placerer den der.

Eller bedre, bruge z-index til det ene af billederne, bedst med
det øverste og så placere det andet som et normalt
baggrundsbillede i bunden.

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jens Jensen

Dato : 23-12-05 22:43

Nu har jeg løst problemet ved at bruge et bruge et billede der
indeholder alt hvad jeg vil have i baggrunden, men så kom der et
andet problem..

Billedet er for lille så det er bare placeret i midten, men jeg
skulle gerne have det til at fylde hele skærmen..

Hvis man kan indsætte et eller andet i den CSS fil der bliver brugt
hvor skal det så være?

Lige nu ser den sådan her ud:
background-color: #000000;
background-image:url("http://nothingless.dk/pics/background.jpg");
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: center center ;

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-12-05 23:07

Jens Jensen wrote:

> Billedet er for lille så det er bare placeret i midten, men jeg
> skulle gerne have det til at fylde hele skærmen..
>
> Hvis man kan indsætte et eller andet i den CSS fil der bliver brugt
> hvor skal det så være?

Det korte svar: nej, du kan ikke strække eller skalere et billede med css.

--
Benny Nissen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-12-05 00:26

Benny Nissen wrote:
> nej, du kan ikke strække eller skalere et billede med
> css.

Jo, men ikke et baggrundsbillede. ;9

Det er dog en dårlig ide at lade browseren om at ændre størrelsen på et
billede, resultatet bliver bedre, hvis man gør det i et grafikprogram - til
ønsket størrelse på hjemmesiden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : TL

Dato : 23-12-05 23:09

> [...]
> skulle gerne have det til at fylde hele skærmen..
>
> Hvis man kan indsætte et eller andet i den CSS fil der bliver brugt

Først og fremmest ville jeg helt droppe frames til at begynde med eller
valider som minimum:
se her: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fnothingless.dk%2F
Du mangler DOC-type og karakter-sæt deklaration, etc. etc.

Når du har gjort det, så vises billedet i den størrelse det er, dvs. det
skal have samme størrelse som det element du ville have fyldt ud, hvis du
vil undgå at background-color kan ses rundt om.

Det kan du løse på flere måder:
1) Du kan gentage billedet på x eller y-aksen. Kan ikke anbefales med dette
billede.
2) Du kan sætte width/height på billedet, til størrelsen på elementet det
skal udfylde - hvis dette er en absolut størrelse. Kan heller ikke anbefales
her.
3) Du kan forstørre billedet i et grafik-program, hvis kvaliteten tilllader
det eller finde et større billede og beskære/skalere det til den rette
størrelse.

Håber det hjalp og held og lykke.

TL
- - -
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Jens Jensen

Dato : 23-12-05 23:18

TL wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> - - -
> www.lindkold.dk
> Billig hjemmeside Professionelt design Lindkold Webdesign

Jeg ved godt jeg skal have droppet alt det frames værk der... Men da jeg lavede
siden var det bare med de ting jeg kunne dengang... Jeg er ved at prøve at
bygge den op med css..
Men det tager jo også lidt tid at lære det;)

Jeg vil lige prøve nogle af dine forslag og tak for hjælpen :)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-12-05 23:21

TL skrev:

>2) Du kan sætte width/height på billedet, til størrelsen på elementet det
>skal udfylde - hvis dette er en absolut størrelse. Kan heller ikke anbefales
>her.

Kan man ikke med billeder, der indsættes som baggrundsbillede.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : TL

Dato : 23-12-05 23:35

> Kan man ikke med billeder, der indsættes som baggrundsbillede.
> --

sorry, selvfølgelig ikke med baggrunds-billeder!

TL

Fra : Kjell Skåden

Dato : 24-12-05 11:25

Jens Jensen wrote:
> Er det muligt at lave en baggrund med CSS så der f.eks. er et
> billede i øverste venstre hjørne og så et andet billede i bunden?

Fant denne, sendt en gang av en god hjelper i Danmark;

   html, body {
   height: 100%;
   padding:0;
   margin:0;
}
   body {
      background-image: url("billed1_bakgrunn.jpg");
      background-repeat: no-repeat;
      background-position: 50%; 100%;
}
   #ekstra {
   height:100%;
   width:50%;
   background: url("billed2_bakgrunn.jpg") top right no-repeat;
}
</head>
      Her lægger du hele din sides indhold.

--