Spontan Øjenbetændelse eller ?...
Fra : Steffen Hansen

Dato : 22-12-05 21:27

Hejsa, håber på et godt og hurtigt råd, hvis ikke
det skal gå ud over min mors jul...

Jeg hentede kæresten på arbejde idag omkring
klokken 16, da vi kom hjem omkring 19.00 havde den
ene af vores katte en lille smule udflåd i det venstre
øje.. Ikke meget, bare en lille smule. Jeg tørrede
hende forsigtigt, men ikke lang tid efter var der igen
noget. Det skal lige siges at der ikke har været noget,
hverken tidligere idag eller i den forgangne uge.

Er det helt umuligt at det er noget "andet" end en
øjenbetændelse ?. Det er kun det ene øje, og hun er
RET glad for at lege med diverse gavebånd der ER sat
på pakker - og der kan jo være små spidser på..

Jeg har nu, for ca. 20 minutter siden, vasket hende
forsigtigt med lidt kamillete, og det er tilsyneladende
ikke noget der gør ondt på nogen måde... (At hun så
ligger og sover nu ovenpå min skærm nu gør at jeg ikke
kan se om der er noget lige pt.)

Skal nok lige tilføje, det er en fikset hunkat, 100%
indekat, så hun har nok ikke været i kontakt med noget
grimt.. Sidst hun var udenfor var da hun var ca. 8 uger,
på sin mors foranledning - for ca. 6½ år siden...

Håber på et hurigt svar..

Mvh.
Steffen

Fra : JR 2610

Dato : 22-12-05 21:41

Jo hun kan sagtens have fået noget i øjet - og på den måde have udviklet
noget irrutation, der kan give øjenbetændelse :(
Eneste måde du rigtig kan finde ud af det, er at tage forbi DR.Dyr med
hende...
Dog _ jeg ville nok liiiige observere hende i aften og vente med dyrlægen
til i morgen

Mvh Ann K

Fra : Steffen Hansen

Dato : 22-12-05 21:53

Men udvikle en øjenbetændelse på 3 timer ?. Burde sådan noget ikke være
noget der eskalerede henover lidt tid ?...

Desuden tog jeg lige mod til mig, og vækkede hende, og det ser nu, efter
en god 1½ time siden afvaskning ikke umiddelbart ud til at der er noget.
Jeg holder øje med hende selvf...

Mvh.
Steffen

Fra : JR 2610

Dato : 23-12-05 00:01

> Men udvikle en øjenbetændelse på 3 timer ?. Burde sådan noget ikke være
> noget der eskalerede henover lidt tid ?...

Nja... det kan da være at det tager hele fire timer
Forstået sådan at irritationen lige skal fæste sig, inden betændelsen
kommer...
Den ene af mine katte fik øjenbetændelse på ca 2 timer... hun fik noget i
øjet... det generede... øjet løb og jeg vaskede med saltvand... øjet løb
stadig og hen over natten blev det hvide øjeæble rødligt... typisk tegn på
øjenbetændelse

Håber at det hele går i orden... og at det blot er en lille irritation...
For ellers bliver dit juleprogram da vist temmelig kaotisk

Mvh Ann K

Fra : Hanne Engermann

Dato : 22-12-05 21:51

> [...]
> grimt.. Sidst hun var udenfor var da hun var ca. 8 uger,
> på sin mors foranledning - for ca. 6½ år siden...

Steffen, du skrev 'den ene af vores katte'.
Hvor længe har I haft den sidst ankomne, og hvordan havde den det, da
den kom? Var der nysen, snot eller øjenflåd? Og hvordan er
vaccinationsstatus på kattene?

Kamillete har nu ikke den helbredende virkning, som man ellers har
troet. Faktisk er det meget bedre at bruge sterilt saltvand (det, man
bruger til kontaktlinser). Det har samme saltballance som tårevædske og
svier ikke i øjnene som ferskvand gør. Fås i éngangsampuller på apoteket
og optikere og koster ikke ret meget.

Men hold øje med, om det tager til, om hendes øje er rødt i det hvide
eller hæver op, og om hun (eller nogen af de andre) begynder at snotte
eller nyse.

God bedring med hende og glædelig jul!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steffen Hansen

Dato : 22-12-05 22:27

Hanne Engermann wrote:

> [...]
>
> Men hold øje med, om det tager til, om hendes øje er rødt i det hvide
> eller hæver op, og om hun (eller nogen af de andre) begynder at snotte

Nåå.. De er fra samme kuld, ankom samtidigt for 6½ år siden, blev fikset
samtidig, så det er ikke lige søsteren jeg vil skyde skylden på

Hmmm.. De skrev ellers kamillete alle steder... saltvand. Så det vil
sige jeg stjæler et par af kærestens kontaktlinse ampuller istedet ?..

Mvh, og tak,
Steffen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-05 22:35

> Nåå.. De er fra samme kuld, ankom samtidigt for 6½ år siden, blev fikset
> samtidig, så det er ikke lige søsteren jeg vil skyde skylden på

Nej det ville jeg heller ikke

> Hmmm.. De skrev ellers kamillete alle steder... saltvand. Så det vil sige
> jeg stjæler et par af kærestens kontaktlinse ampuller istedet ?..

Jep det er det det vil sige

Jeg vil tro at pusset har fået noget i øjet og derfor generer det.
I værste tilfælde kan de have leget og det kan være en klo. Det er vigtigt
at holde øje med, da en skramme på hornhinden ikke er godt.
Jeg ville se an til i morgen. Hvis det ikke var bedre (eller tilstanden den
samme) var jeg taget til dyrlægen. Det koster jo ofte dobbel-op og lidt til
her i julen .. :-/
Held og lykke med det.

Hilsen Nina

Fra : Steffen Hansen

Dato : 22-12-05 22:50

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> samme) var jeg taget til dyrlægen. Det koster jo ofte dobbel-op og lidt til

Yep... Vi venter lige til imorgen. Problemet er at jeg skal først til ÅB
og aflevere kæresten, og så videre til Ribe til mine forældre (Vi bor på
Nørrebro btw.) Nå.. Worst case kører jeg over, afleverer kæresten, til
Ribe og bytter gaver og så tilbage og plejer den lille.

Mvh, Tak, og glædelig jul,
Steffen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-05 23:02

> [...]
> Nørrebro btw.) Nå.. Worst case kører jeg over, afleverer kæresten, til
> Ribe og bytter gaver og så tilbage og plejer den lille.

Okay, det var ski noget af en tur :-/
Hvis der ikke er bedring overhovedet i morgen tidlig, så fang dyrlægen kl. 8
når de åbner. Det tager dem ikke mange minutter at se den i øjet og måske
give noget creme, så måske de kan tage dig ind imellem de andre patienter

Også glædelig jul til jer

Nina

Fra : Sidsel

Dato : 23-12-05 12:45

Hephey, det lyder som en spændende omgang (nej faktisk ikke... men noget
skulle jeg starte med...)

Vores Chewie havde også lige pludselig noget snadder ved det ene øje, og
jeg prøvede også først med kamillethe (har lært lektien nu, ikke mere
kamillethe) - men da han blev ved med at ligge og kinbe sit øje sammen
og misse med det, ja så gik turen til dyrelægen...

Han fik konstateret en ridse på hornhinden og fik antibiotika og noget
savle til sit øje... Det tager ingen tid at få dte tjekket og fordi de
drypper noget lokalbedøvende i øjet først, så er det til minimal gene...
Det skal nævnes at Chewie's eneste ture udenfor er i transportkasse, men
at han er voldsomt glad for at gå og gnide sit hoved op af bizarre ting
så som papkassekanter...

Jeg håber hun får det bedre, og hvis ikke de andre har symptomer så er
det nok mere sandsyneligt at det er en irritation - såsom en ridse på
hornhinden, alt andet ville nemlig såvidt jeg ved, have smittet meget
hurtigt mellem kattene...

- Sidsel