Menuer i CSS
Fra : Michael Lynggaard

Dato : 22-12-05 11:11

Mit problem er, at når jeg laver en venstrestillet menu i CSS og
skriver således

#leftmenu {
position:absolute;
left:0px;
top:55px;
width:170px;
height:100%;
background-color:#aeaear;
}

sker der det, at højden (100%) ikke fylder hele min side når jeg
scroller ned.
Hvordan får jeg den til at fylde hele siden????

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-12-05 16:59

Hej Michael!
"Michael Lynggaard" <Lyng@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> scroller ned.
> Hvordan får jeg den til at fylde hele siden????

Mig bekendt, kan du ikke definere height i % - det skal gøres i px...
Men hvis du ikke vil have en fast højde, men bare en minimums-højde på din
menu, kan jeg komme med et lille eksempel, som jeg delvist har hentet her
(den eneste forskel er, at jeg ikke har det IE-specifikke stylesheet (se
tråden "min-height: 328px - med IE?" fra den 15/12 kl. 18:38)):
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Eks.:

Menuen skal minimum være 300px høj - hvis indholdet kommer til at fylde
mere, skal den automatisk blive højere. Hvis vinduet bliver gjort mindre,
skal menuen også tilpasse sig, uden at indholdet går ud over.

I CSS:

html, body {
height: 100%;
}
#menu {
height: 300px; /* Justér selv højden */
min-height: 300px; /* Justér selv højden */
border: 1px solid #000; /* Er kun for at illustrere metoden - behøves
ikke! */
}
head+body #menu { /* Læses ikke af IE */
height: auto;
}

I HTML:

<ul>
<li>Menu-punkt 1</li>
<li>Menu-punkt 2</li>
<li>Menu-punkt 3</li>
<li>Menu-punkt 4</li>
</ul>

Håber det kan bruges....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-12-05 01:21

Dennis Munding wrote:

> Mig bekendt, kan du ikke definere height i %

Jo, det kan man godt, hvis man først definerer, hvad det skal være i % af:

html, body {
height: 100%; /* uden denne definitin virker det ikke */
}
#leftmenu {
position:absolute;
left:0px;
top:55px;
width:170px;
height:100%;
background-color:#aeaear;
}

Men hvis ønsket om at sætte højden på menuen til 100% kun er for at få
menuens baggrundsfarve til at gå til bunden af siden, ville jeg i stedet
lave en gif med bredden som menuen og 1 px i højden. Giffen indsættes som
baggrund i body:

body {
background: #fff url(bg.gif) top left repeat-y;
color: #000;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-12-05 17:19

Michael Lynggaard skrev:

> sker der det, at højden (100%) ikke fylder hele min
> side når jeg scroller ned.

Du kan også bruge den metode der er beskrevet på
http://html-faq.dk/2003.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk